Zprávy z tisku
Odpadové hospodářství a obec
Výkon veřejné správy v oblasti komunálních odpadů je svěřen zejména do samostatné působnosti obcí. Podle zákona o odpadech platí, že na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud zákon nestanoví jinak.
I. ZÁKON Č. 185/2001 SB., O ODPADECH A ZMĚNĚ NĚKTERÝCH DALŠÍCH ZÁKONŮ 1. POVINNOSTI OBCE, POJMY
Výkon veřejné správy v oblasti komunálních odpadů je svěřen zejména do
samostatné působnosti obcí. Podle zákona o odpadech platí, že na obce
se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud zákon nestanoví jinak.
Původcem odpadů je ve smyslu ustanovení § 4 písm. p) zákona o odpadech:
>>právnická osoba, při jejíž činnosti vznikají odpady, nebo
fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejíž podnikatelské činnosti
vznikají odpady. Pro komunální odpady vznikající na území obce, které
mají původ v činnosti fyzických osob, na něž se nevztahují povinnosti
původce, se za původce odpadů považuje obec. Obec se stává původcem
komunálních odpadů v okamžiku, kdy fyzická osoba odpady odloží na místě
k tomu určeném; obec se současně stane vlastníkem těchto odpadů.<<
Komunálním odpadem je podle ustanovení § 4 písm. b) zákona o odpadech:
>>veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických
osob a který je uveden jako komunální odpad v prováděcím právním
předpisu s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo
fyzických osob oprávněných k podnikání.<<
Oprávněnou osobou je podle § 4 písm. r) zákona o odpadech:
>>každá osoba, která je oprávněna k nakládání s odpady podle
tohoto zákona nebo podle zvláštních právních předpisů.<<
Podle ustanovení § 12 odst. 3 zákona o odpadech je obec za podmínek
uvedených v § 17 zákona o odpadech oprávněna k převzetí komunálního
odpadu do svého vlastnictví.
Nakládáním s odpady je podle § 4 písm. d) zákona o odpadech:
>>jejich shromažďování, soustřeďování, sběr, výkup, třídění,
přeprava a doprava, skladování, úprava a odstraňován.<<
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů ve svém ustanovení § 10 písm. d) umožňuje obcím ukládat
povinnosti v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou,
stanoví-li tak zvláštní zákon. Tím je zákon o odpadech, který umožňuje
obcím stanovit obecně závaznou vyhláškou systém shromažďování, sběru,
přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
vznikajících na jejím katastrálním území, včetně systému nakládání se
stavebním odpadem. Fyzické osoby jsou povinny odkládat komunální odpad
na místech k tomu určených. Obec může umožnit na základě písemné
smlouvy využití systému pro nakládání s komunálním odpadem původcům
(právnickým nebo fyzickým osobám oprávněným k podnikání), kteří
produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad podobný
komunálnímu. Smlouva musí vždy obsahovat výši ceny za sjednanou službu.
Povinnosti obce jako původce komunálních odpadů (§ 16 odst. 1, § 17 odst. 3 zákona o odpadech) jsou:
zajistit přednostní využití odpadů v souladu s § 11 zákona o odpadech;
shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů a kategorií;
zařazovat odpady podle druhů a kategorií podle § 5 a 6 zákona o odpadech;
v souladu se zvláštními právními předpisy určit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat komunální odpad, který produkují;
zajistit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu;
zabezpečit odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem;
převádět odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem,
převádět odpady do vlastnictví pouze osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3 zákona o odpadech;
umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na
vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace
související s nakládáním s odpady;
vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi,
ohlašovat odpady (za podmínek v § 39 odst. 2 zákona o odpadech) a
zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu stanoveném
tímto zákonem a prováděcím právním předpisem;
zpracovat plán odpadového hospodářství v souladu s tímto zákonem a
prováděcím právním předpisem a zajišťovat jeho plnění - (podmínky v §
44 odst. 1 zákona o odpadech);
vykonávat kontrolu vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní
prostředí v souladu se zvláštními právními předpisy a plánem odpadového
hospodářství;
platit poplatky za ukládání odpadů na skládky způsobem a v rozsahu
stanoveném v tomto zákoně (další podrobnost viz § 46 odst. 4 zákona o
odpadech).
2. TŘÍDĚNÍ KOMUNÁLNÍHO ODPADU
Z ustanovení zákona o odpadech plyne obci odpovědnost za nakládání s
odpady do doby jejich využití nebo odstranění, pokud toto zajišťuje
sama jako oprávněná osoba, nebo do doby jejich převedení do vlastnictví
osobě oprávněné k jejich převzetí, kterou může být např. svozová firma
za předpokladu, že splní povinnosti dle zákona o odpadech.
Obec má povinnost shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů
a kategorií. S touto povinností úzce souvisí povinnost původce
zařazovat odpady podle druhů a kategorií. Na fyzické osoby se vztahuje
ustanovení § 17 odst. 4 zákona o odpadech ukládat odpad na místech k
tomu určených a ode dne, kdy tak obec stanoví obecně závaznou
vyhláškou, jsou povinny komunální odpad odděleně shromažďovat, třídit a
předávat k využití a odstraňování podle systému stanoveného obcí, pokud
odpad samy nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech a zvláštními
právními předpisy. To je příklad odpadů rostlinného a živočišného
původu, které si občan může dávat do svého kompostu, hnojit s nimi svou
zahradu, dávat zkrmovat svým zvířatům atd. V žádném případě sem nemůže
být zahrnuto např. spalování některých druhů odpadů v kamnech apod.,
neboť to již není využitím, ale odstraněním odpadu a nelze to bez
dalšího považovat za p ostup, který je v souladu se zákonem o odpadech
a dalšími předpisy (např. se zákonem o ochraně ovzduší). Toto
ustanovení však nelze vykládat tak, že se fyzická osoba nemusí podílet
na systému obce stanoveném pro nakládání s komunálním odpadem, a tudíž
neplatit obci.
3. SBĚRNÁ MÍSTA
Zákon o odpadech nestanoví a ani z praktických důvodů nemůže stanovit
minimální vzdálenost umístění kontejneru na komunální odpad od sídel.
Obec je podle ustanovení § 17 odst. 3 zákona o odpadech povinna určit
místa, kam mohou fyzické osoby odkládat komunální odpad, který
produkují. Ve chvíli, kdy fyzická osoba odloží komunální odpad na místě
k tomu určeném, se obec stává původcem odpadů, zároveň i jeho
vlastníkem a je odpovědná za další nakládání s ním a musí plnit řadu
povinností pro ni jako původce ze zákona vyplývající.
4. NEBEZPEČNÉ SLOŽKY KOMUNÁLNÍHO ODPADU
Obec je povinná zajistit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat
nebezpečné složky komunálního odpadu (např. zbytky barev a spotřební
chemie, zářivky, rozpouštědla). Povinnost zajištění míst k odkládání
nebezpečných složek komunálního odpadu obec splní určením místa k
soustřeďování nebezpečných složek komunálního odpadu ve stanovených
termínech, minimálně však dvakrát ročně a dále zajištěním odvozu
oprávněnou osobou.
Nebo zřízením zařízení pro shromažďování nebezpečných složek
komunálního odpadu tzv. sběrného dvora. Umístění, počet sběrných dvorů
žádný právní předpis neupravuje. Vzhledem k relativně vysokým provozním
nákladům je metodickým pokynem doporučeno, umísťovat sběrné dvory v
lokalitách s vyšší hustotou obyvatel s dojezdovou vzdáleností do 4 km.
5. STAVEBNÍ ODPAD
Stavební odpad není součástí komunálního odpadu. Obec může uložit všem
původcům stavebních odpadů, aby využívali nebo odstraňovali tento odpad
v souladu s ibecně závaznou vyhláškou. Úhrada za nakládání se stavebním
odpadem nemůže být příjmem obce. Výjimkou je případ, kdy obec provozuje
sběrný dvůr, na kterém lze odevzdat stavební odpad od fyzických a
právnických osob, a tato služba je zpoplatněna (zajištění sběru,
dotřídění, odstranění...). Stavební odpady jsou až na výjimky schopné
recyklace a dalšího využití podle platných norem. Stavební odpad
znečištěný nebezpečnými složkami je nebezpečný odpad a musí s ním být
takto nakládáno.
6. PLATBY ZA KOMUNÁLNÍ ODPAD OD OBČANŮ
Pro stanovení platby za komunální odpad platí, že obec může obecně
závaznou vyhláškou stanovit pouze jeden ze tří níže uvedených způsobů,
jelikož platby mezi sebou nelze vzájemně kombinovat. Dva způsoby plateb
upravuje zákon o odpadech a třetí je upraven zákonem č. 565/1990 Sb., o
místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen <
Jednotlivé způsoby plateb za komunální odpad jsou:
A) Úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů. Jde o tzv. smluvní poplatek, neboli
úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů podle ustanovení § 17 odst. 5 zákona o
odpadech. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši
úhrady. Ve smlouvě je také upraven způsob fakturace za dané období.
Zákon o odpadech pouze stanoví, že tato smlouva musí být uzavřena
písemně a musí obsahovat výši úhrady. To jsou tedy jediné náležitosti,
které zákon o odpadech ukládá. Ostatní náležitosti pokud jde o obsah
smlouvy, vychází z občanského, popř. obchodního zákoníku.
B) Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy,
třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen
>>místní poplatek<<). V tomto případě, jako u jediného ze
tří druhů poplatku, je zákonem stanovena jeho horní hranice, tj.
maximálně 500,- Kč za osobu a kalendářní rok. Místní poplatek je
upraven zákonem o místních poplatcích, který má ve své správě
Ministerstvo financí. V praxi je v České republice nejrozšířenější.
Podle zákona o místních poplatcích (§ 10b) platí místní poplatek:
a) fyzická osoba, která má v obci trvalý pobyt; za domácnost může být
poplatek odváděn společným zástupcem, za rodinný nebo bytový dům
vlastníkem nebo správcem; tyto osoby jsou povinny obci oznámit jména a
data narození osob, za které poplatek odvádějí,
b) fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící
k individuální rekreaci, ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná
fyzická osoba; má-li k této stavbě vlastnické právo více osob, jsou
povinny platit poplatek společně a nerozdílně, a to ve výši
odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu.
Tento místní poplatek, který je dvousložkový a který může maximálně
dosáhnout výše 500,- Kč za osobu a za kalendářní rok, stanoví obecně
závazná vyhláška obce a platí se obci, na jejímž území má fyzická osoba
trvalý pobyt nebo se na jejím území nachází stavba určená nebo sloužící
k individuální rekreaci.
Možnosti osvobození
Zákon o místních poplatcích dává obci v ustanovení § 14 odst. 2
možnost, aby obecně závaznou vyhláškou osvobodila od placení poplatku
určité kategorie osob (např. osoby ve starobním či invalidním důchodu,
tělesně postižené, děti do určitého věku apod.). Jestliže tak obec v
obecně závazné vyhlášce neučinila, lze využít ustanovení § 16 zákona o
místních poplatcích a požádat obec z důvodu odstranění tvrdosti zákona
o prominutí nebo snížení místního poplatku. Záleží však pouze na
konkrétní obci, zda žádosti vyhoví. V této věci vykonává svou
samostatnou působnost.
Ministerstvo financí uvádí, že účel místního poplatku je především
fiskální tj. získání finančních prostředků na zajištění provozu
přijatého systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů. Povinnost platit poplatek mají tedy
všechny fyzické osoby bez ohledu na množství vyprodukovaného odpadu.
Sběr a přeprava netříděného komunálního odpadu je pouze částí fungování
nakládání s komunálním odpadem na území obce. Případná námitka
fyzických osob o neprodukování komunálního odpadu je neopodstatněná
vzhledem k tomu, že obec zajišťuje na tomto úseku souhrn činností ve
prospěch všech svých obyvatel.
C) Poplatek za komunální odpad. Tento třetí způsob platby upravuje
podobně jako první zákon o odpadech (§ 17a). Obec ho může stanovit
obecně závaznou vyhláškou, vykonává správu tohoto poplatku a je jejím
příjmem. Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká
komunální odpad. Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, kde vzniká
komunální odpad. Jde-li o budovu, ve které vzniklo společenství
vlastníků jednotek podle zvláštního zákona, je plátcem toto
společenství. Plátce poplatek rozúčtuje na jednotlivé poplatníky.
II. BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉ ODPADY
V roce 2010 by měl podíl biologicky rozložitelných odpadů ukládaných na
skládku činit jen 75 % z množství v roce 1995. Podle statistických
údajů je současný trend právě opačný. To je hlavní důvod, proč v novém
návrhu zákona o odpadech je zakotvena povinnost separace biologicky
rozložitelných odpadů (BRO) ve všech městech a obcích.
Současná legislativa umožňuje několik základních způsobů nakládání s biologicky rozložitelným materiálem:
domovní kompostování;
komunitní kompostování;
malé zařízení - kompostárna;
kompostárna a další zařízení s procesem kompostování;
bioplynové stanice a další zařízení s procesem anaerobní digesce.
1. DOMOVNÍ KOMPOSTOVÁNÍ
Domovní kompostování, ať už v průmyslově vyráběných kompostérech nebo
vlastních kompostérech, je z ekonomického hlediska nejlepším způsobem
vzhledem k tomu, že se jedná se o využití přímo v místě vzniku. Není
možné však takto vyřešit veškerý produkovaný biologicky rozložitelný
materiál.
2. KOMUNITNÍ KOMPOSTOVÁNÍ
Jedná se o jeden z možných způsobů předcházení vzniku odpadů. V
komunitních kompostárnách nejsou zpracovávány odpady, ale rostlinné
zbytky z údržby zeleně a zahrad na území obce. Obec si stanoví
vyhláškou systém nakládání s tímto materiálem, z vlastní produkce a od
občanů, kompostováním. Kompostovací proces musí probíhat za aerobních
podmínek a vzniklý kompost se musí použít na údržbu a obnovu veřejné
zeleně na území obce.
Výhodou tohoto způsobu zpracování biologického materiálu je realitně
nízká ekonomická náročnost, minimální legislativní požadavky na zřízení
a provoz kompostárny. Nevýhodou je, že v takovém zařízení nelze
zpracovat například kuchyňský bioodpad nebo odpad od jiných původců na
území obce (podnikatelé, sportovní kluby atd.) ani od subjektů mimo
území obce.
3. MALÁ ZAŘÍZENÍ - KOMPOSTÁRNY
Tzv. malá zařízení jsou kompostárny s roční kapacitou do 150 tun.
Zároveň je vyhláškou definováno, které odpady lze v malém zařízené
zpracovávat. Na rozdíl od komunitního kompostování se již jedná o
zařízení k nakládání s odpady a lze zde zpracovávat i odpad od jiných
původců, než je obec. Podmínky zřízení a provozování malého zařízení
jsou definovány vyhláškou Ministerstva životního prostředí ČR, jsou
však mírnější než u klasických zařízení k nakládání s odpady.
4. KOMPOSTÁRNY A BIOPLYNOVÉ STANICE
Jedná se o zařízení k nakládání s biologickými odpady, která obsluhují
větší spádové oblasti. V těchto zařízeních lze zpracovávat veškeré
druhy bioodpadu, které jsou v souladu s vyhláškou MŽP a schválené
příslušným krajským úřadem. Výstupem je buď certifikované hnojivo, nebo
v případě bioplynových stanic elektrická energie a teplo.
Tato zařízení musí splňovat poměrně přísná pravidla pro technologické
postupy i pro výstupní materiály. Jejich provoz je podrobován přísným
kontrolním měřením a pravidelnému vzorkování.
5. ROZHODOVÁNÍ O SYSTÉMU
Zásadním kritériem pro výběr systému nakládání s BRO pro konkrétní obec
je především výše nákladů, a to nejen investičních, ale především
provozních, které mohou významně a dlouhodobě zatížit obecní rozpočet.
Je nutné především analyzovat skutečnou produkci biologicky
rozložitelného odpadu v obci. Včas rozhodnout, zda bude systém otevřen
i pro ostatní potenciální producenty bioodpadu, nebo bude-li nastaven
pouze pro odpad, u kterého je původcem obec (tedy odpad obce a občanů).
A samozřejmě zvážit technické a personální možnosti v obci.
Teprve po vyčíslení předpokládaných nákladů se lze objektivně
rozhodnout. Zavedení systému nakládání s bioodpady vždy, zejména v
první fázi, přinese náklady navíc. Po zavedení a optimalizaci systému
lze předpokládat, že se systém vyplatí a to snížením nákladů na
skládkování.
Výhodou provozování vlastního zařízení obce jsou minimální náklady na
dopravu a nezávislost na tržních cenách. Nevýhodou je nutnost zajištění
provozu zařízení a s tím související provozní náklady.
6. VYUŽITÍ KOMPOSTU
V obcích lze kompost využít většinou pouze na hnojení obecní zeleně a k
různým terénním úpravám. Pokud je kompostu více, je třeba hledat další
způsoby využití. V současnosti je bohužel kompost jako kvalitní hnojivo
nedoceněn a v zemědělství se prakticky nevyužívá. Další možností je
nabídnout jej zahrádkářům a zahradníkům. Je pravdou, že i u nich panuje
ke kompostu z obecních kompostáren určitá nedůvěra.
III. PLATNÁ LEGISLATIVA V ODPADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
1. ZÁKONY:
185/2001 Sb., Zákon o odpadech a o změně některých dalších zákonů (úplné znění)
477/2001 Sb., Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) úplné znění
2. VYHLÁŠKY:
41/2005 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva životního
prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady
116/2002 Sb., Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu o způsobu označování vratných zálohovaných obalů
124/2006 Sb., Vyhláška č. 124/2006 Sb., kterou se ZRUŠUJE vyhláška č.
95/2006 Sb., kterou se stanoví seznam odpadů, na které se vztahuje
postup podle § 55 odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb.
168/2007 Sb., Vyhláška č. 168/2007 Sb., kterou se mění vyhláška
Ministerstva životního prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví
Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro
účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu
k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění vyhlášky
č. 503/2004 Sb.
237/2002 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků
294/2005 Sb., Vyhláška o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich
využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o
podrobnostech nakládání s odpady
294/2005 Sb., Návrh vyhlášky o podrobnostech nakládání s biologicky
rozložitelnými odpady a o změně vyhlášky č. 294/2005 Sb., o podmínkách
ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně
vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady (vyhláška
o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady)
341/2008 Sb., Vyhláška č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s
biologicky rozložitelnými odpady a o změně vyhlášky č. 294/2005 Sb., o
podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu
terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s
odpady (vyhláška o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými
odpady)
351/2008 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
352/2005 Sb., Vyhláška o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a
elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi
(vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady)
352/2008 Sb., Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s
odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich
evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a
zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných
autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky)
353/2005 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 237/2002 Sb., o
podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve
znění vyhlášky č. 505/2004 Sb., a vyhláška č. 383/2001 Sb., o
podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
374/2008 Sb., Vyhláška č. 374/2008 Sb., o přepravě odpadů a o změně
vyhlášky č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam
nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a
tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a
tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů
376/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zdravotnictví o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
381/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí, kterou se
stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a
států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování
souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů)
382/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě
383/2001 Sb., Vyhláška MŽP o podrobnostech nakládání s odpady
384/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o nakládání s
polychlorovanými bifenyly, polychlorovanými terfenyly,
monometyltetrachlordifenylmetanem, monometyldichlordifnyl- metanem,
monometyldibromdifenylmetanem a veškerými směsmi obsahujícími
kteroukoli z těchto látek v koncentraci větší než 60 mg/kg (o nakládání
s PCB)
478/2008 Sb., Vyhláška č. 478/2008 Sb., kterou se mění vyhláška
Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech
nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
502/2004 Sb., Vyhláška MŽP a MZ, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí a Ministerstva zdravotnictví č. 376/2001 Sb., o
hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
503/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů,
Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu,
dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu,
dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů)
504/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených
kalů na zemědělské půdě
505/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení
zpětného odběru některých výrobků
641/2004 Sb., Vyhláška MŽP o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence
3. NAŘÍZENÍ:
111/2002 Sb., Nařízení vlády, kterým se stanoví výše zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů
184/2002 Sb., Nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády číslo
31/1999 Sb., kterým se stanoví seznam výrobků a obalů, na něž se
vztahuje povinnost zpětného odběru, a podrobnosti nakládání s obaly,
obalovými materiály a odpady z použitých výrobků a obalů
197/2003 Sb., Nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky
Převzato po krácení z materiálu Legislativa odpadového hospodářství a
obec, který v srpnu 2009 vydala společnost MYLAND s. r. o. a jehož
správnost ověřil odbor životního prostředí a zemědělství Krajského
úřadu Zlínského kraje.
Zdroj: Enviweb
Datum uveřejnění: 12.1.10
Poslední změna: 12.1.2010
Počet shlédnutí: 307
Odpadové hospodářství a obec
Výkon veřejné správy v oblasti komunálních odpadů je svěřen zejména do samostatné působnosti obcí. Podle zákona o odpadech platí, že na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud zákon nestanoví jinak.
I. ZÁKON Č. 185/2001 SB., O ODPADECH A ZMĚNĚ NĚKTERÝCH DALŠÍCH ZÁKONŮ 1. POVINNOSTI OBCE, POJMY
Výkon veřejné správy v oblasti komunálních odpadů je svěřen zejména do
samostatné působnosti obcí. Podle zákona o odpadech platí, že na obce
se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud zákon nestanoví jinak.
Původcem odpadů je ve smyslu ustanovení § 4 písm. p) zákona o odpadech:
>>právnická osoba, při jejíž činnosti vznikají odpady, nebo
fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejíž podnikatelské činnosti
vznikají odpady. Pro komunální odpady vznikající na území obce, které
mají původ v činnosti fyzických osob, na něž se nevztahují povinnosti
původce, se za původce odpadů považuje obec. Obec se stává původcem
komunálních odpadů v okamžiku, kdy fyzická osoba odpady odloží na místě
k tomu určeném; obec se současně stane vlastníkem těchto odpadů.<<
Komunálním odpadem je podle ustanovení § 4 písm. b) zákona o odpadech:
>>veškerý odpad vznikající na území obce při činnosti fyzických
osob a který je uveden jako komunální odpad v prováděcím právním
předpisu s výjimkou odpadů vznikajících u právnických osob nebo
fyzických osob oprávněných k podnikání.<<
Oprávněnou osobou je podle § 4 písm. r) zákona o odpadech:
>>každá osoba, která je oprávněna k nakládání s odpady podle
tohoto zákona nebo podle zvláštních právních předpisů.<<
Podle ustanovení § 12 odst. 3 zákona o odpadech je obec za podmínek
uvedených v § 17 zákona o odpadech oprávněna k převzetí komunálního
odpadu do svého vlastnictví.
Nakládáním s odpady je podle § 4 písm. d) zákona o odpadech:
>>jejich shromažďování, soustřeďování, sběr, výkup, třídění,
přeprava a doprava, skladování, úprava a odstraňován.<<
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů ve svém ustanovení § 10 písm. d) umožňuje obcím ukládat
povinnosti v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou,
stanoví-li tak zvláštní zákon. Tím je zákon o odpadech, který umožňuje
obcím stanovit obecně závaznou vyhláškou systém shromažďování, sběru,
přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
vznikajících na jejím katastrálním území, včetně systému nakládání se
stavebním odpadem. Fyzické osoby jsou povinny odkládat komunální odpad
na místech k tomu určených. Obec může umožnit na základě písemné
smlouvy využití systému pro nakládání s komunálním odpadem původcům
(právnickým nebo fyzickým osobám oprávněným k podnikání), kteří
produkují odpad zařazený podle Katalogu odpadů jako odpad podobný
komunálnímu. Smlouva musí vždy obsahovat výši ceny za sjednanou službu.
Povinnosti obce jako původce komunálních odpadů (§ 16 odst. 1, § 17 odst. 3 zákona o odpadech) jsou:
zajistit přednostní využití odpadů v souladu s § 11 zákona o odpadech;
shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů a kategorií;
zařazovat odpady podle druhů a kategorií podle § 5 a 6 zákona o odpadech;
v souladu se zvláštními právními předpisy určit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat komunální odpad, který produkují;
zajistit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat nebezpečné složky komunálního odpadu;
zabezpečit odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem;
převádět odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem,
převádět odpady do vlastnictví pouze osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3 zákona o odpadech;
umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na
vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace
související s nakládáním s odpady;
vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi,
ohlašovat odpady (za podmínek v § 39 odst. 2 zákona o odpadech) a
zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu stanoveném
tímto zákonem a prováděcím právním předpisem;
zpracovat plán odpadového hospodářství v souladu s tímto zákonem a
prováděcím právním předpisem a zajišťovat jeho plnění - (podmínky v §
44 odst. 1 zákona o odpadech);
vykonávat kontrolu vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní
prostředí v souladu se zvláštními právními předpisy a plánem odpadového
hospodářství;
platit poplatky za ukládání odpadů na skládky způsobem a v rozsahu
stanoveném v tomto zákoně (další podrobnost viz § 46 odst. 4 zákona o
odpadech).
2. TŘÍDĚNÍ KOMUNÁLNÍHO ODPADU
Z ustanovení zákona o odpadech plyne obci odpovědnost za nakládání s
odpady do doby jejich využití nebo odstranění, pokud toto zajišťuje
sama jako oprávněná osoba, nebo do doby jejich převedení do vlastnictví
osobě oprávněné k jejich převzetí, kterou může být např. svozová firma
za předpokladu, že splní povinnosti dle zákona o odpadech.
Obec má povinnost shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů
a kategorií. S touto povinností úzce souvisí povinnost původce
zařazovat odpady podle druhů a kategorií. Na fyzické osoby se vztahuje
ustanovení § 17 odst. 4 zákona o odpadech ukládat odpad na místech k
tomu určených a ode dne, kdy tak obec stanoví obecně závaznou
vyhláškou, jsou povinny komunální odpad odděleně shromažďovat, třídit a
předávat k využití a odstraňování podle systému stanoveného obcí, pokud
odpad samy nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech a zvláštními
právními předpisy. To je příklad odpadů rostlinného a živočišného
původu, které si občan může dávat do svého kompostu, hnojit s nimi svou
zahradu, dávat zkrmovat svým zvířatům atd. V žádném případě sem nemůže
být zahrnuto např. spalování některých druhů odpadů v kamnech apod.,
neboť to již není využitím, ale odstraněním odpadu a nelze to bez
dalšího považovat za p ostup, který je v souladu se zákonem o odpadech
a dalšími předpisy (např. se zákonem o ochraně ovzduší). Toto
ustanovení však nelze vykládat tak, že se fyzická osoba nemusí podílet
na systému obce stanoveném pro nakládání s komunálním odpadem, a tudíž
neplatit obci.
3. SBĚRNÁ MÍSTA
Zákon o odpadech nestanoví a ani z praktických důvodů nemůže stanovit
minimální vzdálenost umístění kontejneru na komunální odpad od sídel.
Obec je podle ustanovení § 17 odst. 3 zákona o odpadech povinna určit
místa, kam mohou fyzické osoby odkládat komunální odpad, který
produkují. Ve chvíli, kdy fyzická osoba odloží komunální odpad na místě
k tomu určeném, se obec stává původcem odpadů, zároveň i jeho
vlastníkem a je odpovědná za další nakládání s ním a musí plnit řadu
povinností pro ni jako původce ze zákona vyplývající.
4. NEBEZPEČNÉ SLOŽKY KOMUNÁLNÍHO ODPADU
Obec je povinná zajistit místa, kam mohou fyzické osoby odkládat
nebezpečné složky komunálního odpadu (např. zbytky barev a spotřební
chemie, zářivky, rozpouštědla). Povinnost zajištění míst k odkládání
nebezpečných složek komunálního odpadu obec splní určením místa k
soustřeďování nebezpečných složek komunálního odpadu ve stanovených
termínech, minimálně však dvakrát ročně a dále zajištěním odvozu
oprávněnou osobou.
Nebo zřízením zařízení pro shromažďování nebezpečných složek
komunálního odpadu tzv. sběrného dvora. Umístění, počet sběrných dvorů
žádný právní předpis neupravuje. Vzhledem k relativně vysokým provozním
nákladům je metodickým pokynem doporučeno, umísťovat sběrné dvory v
lokalitách s vyšší hustotou obyvatel s dojezdovou vzdáleností do 4 km.
5. STAVEBNÍ ODPAD
Stavební odpad není součástí komunálního odpadu. Obec může uložit všem
původcům stavebních odpadů, aby využívali nebo odstraňovali tento odpad
v souladu s ibecně závaznou vyhláškou. Úhrada za nakládání se stavebním
odpadem nemůže být příjmem obce. Výjimkou je případ, kdy obec provozuje
sběrný dvůr, na kterém lze odevzdat stavební odpad od fyzických a
právnických osob, a tato služba je zpoplatněna (zajištění sběru,
dotřídění, odstranění...). Stavební odpady jsou až na výjimky schopné
recyklace a dalšího využití podle platných norem. Stavební odpad
znečištěný nebezpečnými složkami je nebezpečný odpad a musí s ním být
takto nakládáno.
6. PLATBY ZA KOMUNÁLNÍ ODPAD OD OBČANŮ
Pro stanovení platby za komunální odpad platí, že obec může obecně
závaznou vyhláškou stanovit pouze jeden ze tří níže uvedených způsobů,
jelikož platby mezi sebou nelze vzájemně kombinovat. Dva způsoby plateb
upravuje zákon o odpadech a třetí je upraven zákonem č. 565/1990 Sb., o
místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen <
Jednotlivé způsoby plateb za komunální odpad jsou:
A) Úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů. Jde o tzv. smluvní poplatek, neboli
úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů podle ustanovení § 17 odst. 5 zákona o
odpadech. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši
úhrady. Ve smlouvě je také upraven způsob fakturace za dané období.
Zákon o odpadech pouze stanoví, že tato smlouva musí být uzavřena
písemně a musí obsahovat výši úhrady. To jsou tedy jediné náležitosti,
které zákon o odpadech ukládá. Ostatní náležitosti pokud jde o obsah
smlouvy, vychází z občanského, popř. obchodního zákoníku.
B) Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy,
třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen
>>místní poplatek<<). V tomto případě, jako u jediného ze
tří druhů poplatku, je zákonem stanovena jeho horní hranice, tj.
maximálně 500,- Kč za osobu a kalendářní rok. Místní poplatek je
upraven zákonem o místních poplatcích, který má ve své správě
Ministerstvo financí. V praxi je v České republice nejrozšířenější.
Podle zákona o místních poplatcích (§ 10b) platí místní poplatek:
a) fyzická osoba, která má v obci trvalý pobyt; za domácnost může být
poplatek odváděn společným zástupcem, za rodinný nebo bytový dům
vlastníkem nebo správcem; tyto osoby jsou povinny obci oznámit jména a
data narození osob, za které poplatek odvádějí,
b) fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící
k individuální rekreaci, ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná
fyzická osoba; má-li k této stavbě vlastnické právo více osob, jsou
povinny platit poplatek společně a nerozdílně, a to ve výši
odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu.
Tento místní poplatek, který je dvousložkový a který může maximálně
dosáhnout výše 500,- Kč za osobu a za kalendářní rok, stanoví obecně
závazná vyhláška obce a platí se obci, na jejímž území má fyzická osoba
trvalý pobyt nebo se na jejím území nachází stavba určená nebo sloužící
k individuální rekreaci.
Možnosti osvobození
Zákon o místních poplatcích dává obci v ustanovení § 14 odst. 2
možnost, aby obecně závaznou vyhláškou osvobodila od placení poplatku
určité kategorie osob (např. osoby ve starobním či invalidním důchodu,
tělesně postižené, děti do určitého věku apod.). Jestliže tak obec v
obecně závazné vyhlášce neučinila, lze využít ustanovení § 16 zákona o
místních poplatcích a požádat obec z důvodu odstranění tvrdosti zákona
o prominutí nebo snížení místního poplatku. Záleží však pouze na
konkrétní obci, zda žádosti vyhoví. V této věci vykonává svou
samostatnou působnost.
Ministerstvo financí uvádí, že účel místního poplatku je především
fiskální tj. získání finančních prostředků na zajištění provozu
přijatého systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů. Povinnost platit poplatek mají tedy
všechny fyzické osoby bez ohledu na množství vyprodukovaného odpadu.
Sběr a přeprava netříděného komunálního odpadu je pouze částí fungování
nakládání s komunálním odpadem na území obce. Případná námitka
fyzických osob o neprodukování komunálního odpadu je neopodstatněná
vzhledem k tomu, že obec zajišťuje na tomto úseku souhrn činností ve
prospěch všech svých obyvatel.
C) Poplatek za komunální odpad. Tento třetí způsob platby upravuje
podobně jako první zákon o odpadech (§ 17a). Obec ho může stanovit
obecně závaznou vyhláškou, vykonává správu tohoto poplatku a je jejím
příjmem. Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká
komunální odpad. Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, kde vzniká
komunální odpad. Jde-li o budovu, ve které vzniklo společenství
vlastníků jednotek podle zvláštního zákona, je plátcem toto
společenství. Plátce poplatek rozúčtuje na jednotlivé poplatníky.
II. BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉ ODPADY
V roce 2010 by měl podíl biologicky rozložitelných odpadů ukládaných na
skládku činit jen 75 % z množství v roce 1995. Podle statistických
údajů je současný trend právě opačný. To je hlavní důvod, proč v novém
návrhu zákona o odpadech je zakotvena povinnost separace biologicky
rozložitelných odpadů (BRO) ve všech městech a obcích.
Současná legislativa umožňuje několik základních způsobů nakládání s biologicky rozložitelným materiálem:
domovní kompostování;
komunitní kompostování;
malé zařízení - kompostárna;
kompostárna a další zařízení s procesem kompostování;
bioplynové stanice a další zařízení s procesem anaerobní digesce.
1. DOMOVNÍ KOMPOSTOVÁNÍ
Domovní kompostování, ať už v průmyslově vyráběných kompostérech nebo
vlastních kompostérech, je z ekonomického hlediska nejlepším způsobem
vzhledem k tomu, že se jedná se o využití přímo v místě vzniku. Není
možné však takto vyřešit veškerý produkovaný biologicky rozložitelný
materiál.
2. KOMUNITNÍ KOMPOSTOVÁNÍ
Jedná se o jeden z možných způsobů předcházení vzniku odpadů. V
komunitních kompostárnách nejsou zpracovávány odpady, ale rostlinné
zbytky z údržby zeleně a zahrad na území obce. Obec si stanoví
vyhláškou systém nakládání s tímto materiálem, z vlastní produkce a od
občanů, kompostováním. Kompostovací proces musí probíhat za aerobních
podmínek a vzniklý kompost se musí použít na údržbu a obnovu veřejné
zeleně na území obce.
Výhodou tohoto způsobu zpracování biologického materiálu je realitně
nízká ekonomická náročnost, minimální legislativní požadavky na zřízení
a provoz kompostárny. Nevýhodou je, že v takovém zařízení nelze
zpracovat například kuchyňský bioodpad nebo odpad od jiných původců na
území obce (podnikatelé, sportovní kluby atd.) ani od subjektů mimo
území obce.
3. MALÁ ZAŘÍZENÍ - KOMPOSTÁRNY
Tzv. malá zařízení jsou kompostárny s roční kapacitou do 150 tun.
Zároveň je vyhláškou definováno, které odpady lze v malém zařízené
zpracovávat. Na rozdíl od komunitního kompostování se již jedná o
zařízení k nakládání s odpady a lze zde zpracovávat i odpad od jiných
původců, než je obec. Podmínky zřízení a provozování malého zařízení
jsou definovány vyhláškou Ministerstva životního prostředí ČR, jsou
však mírnější než u klasických zařízení k nakládání s odpady.
4. KOMPOSTÁRNY A BIOPLYNOVÉ STANICE
Jedná se o zařízení k nakládání s biologickými odpady, která obsluhují
větší spádové oblasti. V těchto zařízeních lze zpracovávat veškeré
druhy bioodpadu, které jsou v souladu s vyhláškou MŽP a schválené
příslušným krajským úřadem. Výstupem je buď certifikované hnojivo, nebo
v případě bioplynových stanic elektrická energie a teplo.
Tato zařízení musí splňovat poměrně přísná pravidla pro technologické
postupy i pro výstupní materiály. Jejich provoz je podrobován přísným
kontrolním měřením a pravidelnému vzorkování.
5. ROZHODOVÁNÍ O SYSTÉMU
Zásadním kritériem pro výběr systému nakládání s BRO pro konkrétní obec
je především výše nákladů, a to nejen investičních, ale především
provozních, které mohou významně a dlouhodobě zatížit obecní rozpočet.
Je nutné především analyzovat skutečnou produkci biologicky
rozložitelného odpadu v obci. Včas rozhodnout, zda bude systém otevřen
i pro ostatní potenciální producenty bioodpadu, nebo bude-li nastaven
pouze pro odpad, u kterého je původcem obec (tedy odpad obce a občanů).
A samozřejmě zvážit technické a personální možnosti v obci.
Teprve po vyčíslení předpokládaných nákladů se lze objektivně
rozhodnout. Zavedení systému nakládání s bioodpady vždy, zejména v
první fázi, přinese náklady navíc. Po zavedení a optimalizaci systému
lze předpokládat, že se systém vyplatí a to snížením nákladů na
skládkování.
Výhodou provozování vlastního zařízení obce jsou minimální náklady na
dopravu a nezávislost na tržních cenách. Nevýhodou je nutnost zajištění
provozu zařízení a s tím související provozní náklady.
6. VYUŽITÍ KOMPOSTU
V obcích lze kompost využít většinou pouze na hnojení obecní zeleně a k
různým terénním úpravám. Pokud je kompostu více, je třeba hledat další
způsoby využití. V současnosti je bohužel kompost jako kvalitní hnojivo
nedoceněn a v zemědělství se prakticky nevyužívá. Další možností je
nabídnout jej zahrádkářům a zahradníkům. Je pravdou, že i u nich panuje
ke kompostu z obecních kompostáren určitá nedůvěra.
III. PLATNÁ LEGISLATIVA V ODPADOVÉM HOSPODÁŘSTVÍ
1. ZÁKONY:
185/2001 Sb., Zákon o odpadech a o změně některých dalších zákonů (úplné znění)
477/2001 Sb., Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech) úplné znění
2. VYHLÁŠKY:
41/2005 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva životního
prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady
116/2002 Sb., Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu o způsobu označování vratných zálohovaných obalů
124/2006 Sb., Vyhláška č. 124/2006 Sb., kterou se ZRUŠUJE vyhláška č.
95/2006 Sb., kterou se stanoví seznam odpadů, na které se vztahuje
postup podle § 55 odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb.
168/2007 Sb., Vyhláška č. 168/2007 Sb., kterou se mění vyhláška
Ministerstva životního prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví
Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro
účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu
k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění vyhlášky
č. 503/2004 Sb.
237/2002 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků
294/2005 Sb., Vyhláška o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich
využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o
podrobnostech nakládání s odpady
294/2005 Sb., Návrh vyhlášky o podrobnostech nakládání s biologicky
rozložitelnými odpady a o změně vyhlášky č. 294/2005 Sb., o podmínkách
ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně
vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady (vyhláška
o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady)
341/2008 Sb., Vyhláška č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s
biologicky rozložitelnými odpady a o změně vyhlášky č. 294/2005 Sb., o
podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu
terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s
odpady (vyhláška o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými
odpady)
351/2008 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
352/2005 Sb., Vyhláška o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a
elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi
(vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady)
352/2008 Sb., Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s
odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich
evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a
zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných
autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky)
353/2005 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 237/2002 Sb., o
podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve
znění vyhlášky č. 505/2004 Sb., a vyhláška č. 383/2001 Sb., o
podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
374/2008 Sb., Vyhláška č. 374/2008 Sb., o přepravě odpadů a o změně
vyhlášky č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam
nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a
tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a
tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů
376/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zdravotnictví o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
381/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí, kterou se
stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a
států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování
souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů)
382/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě
383/2001 Sb., Vyhláška MŽP o podrobnostech nakládání s odpady
384/2001 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí o nakládání s
polychlorovanými bifenyly, polychlorovanými terfenyly,
monometyltetrachlordifenylmetanem, monometyldichlordifnyl- metanem,
monometyldibromdifenylmetanem a veškerými směsmi obsahujícími
kteroukoli z těchto látek v koncentraci větší než 60 mg/kg (o nakládání
s PCB)
478/2008 Sb., Vyhláška č. 478/2008 Sb., kterou se mění vyhláška
Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech
nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů
502/2004 Sb., Vyhláška MŽP a MZ, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí a Ministerstva zdravotnictví č. 376/2001 Sb., o
hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
503/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů,
Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu,
dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu,
dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů)
504/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených
kalů na zemědělské půdě
505/2004 Sb., Vyhláška MŽP, kterou se mění vyhláška Ministerstva
životního prostředí č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení
zpětného odběru některých výrobků
641/2004 Sb., Vyhláška MŽP o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence
3. NAŘÍZENÍ:
111/2002 Sb., Nařízení vlády, kterým se stanoví výše zálohy pro vybrané druhy vratných zálohovaných obalů
184/2002 Sb., Nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády číslo
31/1999 Sb., kterým se stanoví seznam výrobků a obalů, na něž se
vztahuje povinnost zpětného odběru, a podrobnosti nakládání s obaly,
obalovými materiály a odpady z použitých výrobků a obalů
197/2003 Sb., Nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky
Převzato po krácení z materiálu Legislativa odpadového hospodářství a
obec, který v srpnu 2009 vydala společnost MYLAND s. r. o. a jehož
správnost ověřil odbor životního prostředí a zemědělství Krajského
úřadu Zlínského kraje.
Zdroj: Enviweb
Datum uveřejnění: 12.1.10
Poslední změna: 12.1.2010
Počet shlédnutí: 307