334/1992 Sb.
Zákon České národní rady o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona 98/1999 Sb., (úplné znění zákona č. 231/1999 Sb.)
ZÁKON České národní rady ze dne 12. května 1992 o ochraně zemědělského půdního fondu částka 68 Sbírky zákonů ročník 1992 rozeslána 30. června 1992
(účinnost 1. července 1992)
se změnami a doplňky provedenými s účinností dnem
______________________________________________________________
zákonem č. 10/1993 Sb. 1. ledna 1993
zákonem č. 98/1999 Sb. 25. května 1999
úplné znění č. 231/1999 Sb.
zákonem č. 132/2000 Sb. 1. ledna 2001
zákonem č. 76/2002 Sb. 1. ledna 2003
zákonem č. 320/2002 Sb. 1. ledna 2003
______________________________________________________________
Poznámka: V tomto aktualizovaném znění jsou zapracovány dvě novely se stejným
datem účinnosti.
ZÁKON o ochraně zemědělského půdního fondu
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST I
ZEMĚDĚLSKÝ PŮDNÍ FOND
§ 1
(1) Zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší země,
nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím zemědělskou výrobu a je jednou
z hlavních složek životního prostředí. Ochrana zemědělského půdního fondu, jeho
zvelebování a racionální využívání jsou činnosti, kterými je také zajišťována
ochrana a zlepšování životního prostředí.
(2) Zemědělský půdní fond tvoří pozemky zemědělsky obhospodařované, to je orná
půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, louky, pastviny (dále jen
"zemědělská půda") a půda, která byla a má být nadále zemědělsky
obhospodařována, ale dočasně obdělávána není (dále jen "půda dočasně
neobdělávaná").
(3) Do zemědělského půdního fondu náležejí též rybníky s chovem ryb nebo vodní
drůbeže a nezemědělská půda potřebná k zajišťování zemědělské výroby, jako polní
cesty, pozemky se zařízením důležitým pro polní závlahy, závlahové vodní nádrže,
odvodňovací příkopy, hráze sloužící k ochraně před zamokřením nebo zátopou,
ochranné terasy proti erozi apod.
(4) O tom, že jde podle odstavců 2 a 3 o součásti zemědělského půdního fondu,
rozhoduje v pochybnostech orgán ochrany zemědělského půdního fondu.
ČÁST II
ZMĚNY KULTUR ZEMĚDĚLSKÉ A NEZEMĚDĚLSKÉ PŮDY A HOSPODAŘENÍ NA ZEMĚDĚLSKÉM
PŮDNÍM FONDU
§ 2
Změny kultur zemědělské a nezemědělské půdy
(1) Na základě rozhodnutí vydaného v řízení o využití území1) na návrh vlastníka
pozemku, popřípadě na návrh nájemce pozemku doloženého souhlasem jeho vlastníka
může být provedena přeměna nezemědělské půdy2) na půdu zemědělskou ( § 1 odst.
2).
(2) Změnu louky nebo pastviny na ornou půdu lze uskutečnit jen na základě
souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu.
(3) Orgán ochrany zemědělského půdního fondu je oprávněn z důvodu ochrany
životního prostředí uložit vlastníku či nájemci zemědělské půdy změnu kultury.
Rozhodnutí o uložení změny kultury zemědělské půdy opravňuje vlastníka či
nájemce, aby mu orgán ochrany zemědělského půdního fondu uhradil vzniklé náklady
a ztráty z této změny vyplývající. Na úhradu výdajů podle tohoto ustanovení lze
použít prostředky ze Státního fondu životního prostředí České republiky.3)
§ 3
Hospodaření na zemědělském půdním fondu
(1) Hospodařit na zemědělském půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci pozemků
tak, aby neznečišťovali půdu a tím potravní řetězec a zdroje pitné vody
škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí a existenci živých
organismů,4) nepoškozovali okolní pozemky a příznivé fyzikální, biologické a
chemické vlastnosti půdy a chránili obdělávané pozemky podle schválených
projektů pozemkových úprav.
(2) Vlastníci nebo nájemci pozemků náležejících do zemědělského půdního fondu
jsou povinni umožnit orgánům ochrany zemědělského půdního fondu vstup na pozemky
za účelem dozorové a kontrolní činnosti.
(3) Jsou-li pro to závažné důvody, mohou orgány ochrany zemědělského půdního
fondu uložit odstranění zjištěných závad podle odstavce 1, popřípadě rozhodnout,
že pozemek kontaminovaný škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí
nesmí být používán pro výrobu zemědělských výrobků vstupujících do potravního
řetězce.
(4) Opatření ukládaná podle odstavce 3 musí být předem projednána s vlastníky
nebo nájemci pozemků náležejících do zemědělského půdního fondu.
(5) Po provedení opatření na základě rozhodnutí podle odstavce 3 může vlastník
nebo nájemce pozemků požádat Státní fond životního prostředí České republiky3) o
poskytnutí příspěvku na zmírnění ekonomických důsledků vyplývajících z uložených
opatření, jde-li o odstranění jím nezaviněných závad.
ČÁST III
ZÁSADY OCHRANY ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
§ 4
Pro nezemědělské účely je nutno použít především nezemědělskou půdu, zejména
nezastavěné a nedostatečně využité pozemky v současně zastavěném území obce nebo
na nezastavěných plochách stavebních pozemků5) staveb mimo toto území, stavební
proluky a plochy získané zbořením přežilých budov a zařízení. Musí-li však v
nezbytných případech dojít k odnětí zemědělského půdního fondu, nutno zejména
a) co nejméně narušovat organizaci zemědělského půdního fondu, hydrologické a
odtokové poměry v území a síť zemědělských účelových komunikací,
b) odnímat jen nejnutnější plochu zemědělského půdního fondu,
c) při umisťování směrových a liniových staveb co nejméně ztěžovat
obhospodařování zemědělského půdního fondu,
d) po ukončení povolení nezemědělské činnosti neprodleně provést takovou terénní
úpravu, aby dotčená půda mohla být rekultivována a byla způsobilá k plnění
dalších funkcí v krajině podle schváleného plánu rekultivace.
ČÁST IV
OCHRANA ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
§ 5
Při územně plánovací činnosti
(1) Aby ochrana zemědělského půdního fondu byla při územně plánovací činnosti
prováděné podle zvláštních předpisů6) zajištěna, jsou pořizovatelé a
zpracovatelé územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů povinni
řídit se zásadami této ochrany ( § 4), navrhnout a zdůvodnit takové řešení,
které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem
chráněných obecných zájmů nejvýhodnější. Přitom musí vyhodnotit předpokládané
důsledky navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond, a to zpravidla ve
srovnání s jiným možným řešením.
(2) Návrhy územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů musí být
již v období zpracování konceptů projednány s orgány ochrany zemědělského
půdního fondu a před schválením opatřeny jejich souhlasem.
(3) Územní rozhodnutí,7) jímž má být dotčen zemědělský půdní fond, nelze vydat,
pokud nebyl dán orgánem ochrany zemědělského půdního fondu souhlas k jejímu
odnětí ( § 9), s výjimkou případů, kdy takového souhlasu není třeba.
§ 6
Při zpracování návrhů na stanovení dobývacích prostorů
(1) Právnické a fyzické osoby oprávněné k těžbě nerostů jsou povinny se řídit
při zpracování návrhů na stanovení dobývacích prostorů podle zvláštních
předpisů8) zásadami ochrany zemědělského půdního fondu ( § 4) navrhnout a
zdůvodnit takové řešení, které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu
a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější. Přitom musí
vyhodnotit předpokládané důsledky navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond s
přihlédnutím k možnostem rekultivace, a to zpravidla ve srovnání s jiným možným
řešením.
(2) Návrhy na stanovení dobývacích prostorů musí být projednány s orgány ochrany
zemědělského půdního fondu a před schválením opatřeny jejich souhlasem.
§ 7
Při zpracování zadání staveb
(1) Při zpracování zadání staveb9) jsou investoři povinni řídit se zásadami
ochrany zemědělského půdního fondu ( § 4) a navrhnout umístění stavby tak, aby z
hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných
obecných zájmů došlo k co nejmenším ztrátám zemědělského půdního fondu, a
zároveň vyhodnotit důsledky navrhovaného řešení na tento fond. Pokud řešení není
jednoznačné, je třeba navrhovat umístění stavby v alternativách.
(2) Návrh na schválení zadání stavby, v němž se předpokládá odnětí zemědělského
půdního fondu, musí být doložen souhlasem orgánů ochrany zemědělského půdního
fondu ( § 9), s výjimkou případů, kdy takového souhlasu není třeba.
(3) Návrh tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací,10)
celostátních drah11) a vodních cest a jejich součástí,12) který se zpracovává v
etapě před zpracováním zadání těchto staveb, musí být projednán s orgány ochrany
zemědělského půdního fondu a opatřen jejich souhlasem.
§ 8
Při stavební, těžební a průmyslové činnosti a při geologickém a hydrogeologickém průzkumu
(1) Aby bylo zabráněno škodám na zemědělském půdním fondu při stavební,
těžební a průmyslové činnosti, popřípadě, aby tyto škody byly omezeny na míru co
nejmenší, jsou právnické a fyzické osoby tyto činnosti provozující, povinny
řídit se zásadami ochrany zemědělského půdního fondu ( § 4), zejména
a) skrývat odděleně svrchní kulturní vrstvu půdy, popřípadě i hlouběji uložené
zúrodnění schopné zeminy na celé dotčené ploše a postarat se o jejich hospodárné
využití nebo řádné uskladnění pro účely rekultivace anebo zajistit na vlastní
náklad jejich odvoz a rozprostření na plochy určené orgánem ochrany zemědělského
půdního fondu, pokud v odůvodněných případech tento orgán neudělí výjimku z
povinnosti provést skrývku uvedených zemin,
b) ukládat odklizové zeminy ve vytěžených prostorech a není-li to možné nebo
hospodářsky odůvodněné, uložit je v prvé řadě na plochách neplodných nebo na
plochách horší jakosti, které byly za tím účelem odňaty ze zemědělského půdního
fondu,
c) provádět vhodné povrchové úpravy dotčených ploch, aby tvarem, uložením zeminy
a vodními poměry byly připraveny k rekultivaci, pokud provedení rekultivace
přichází v úvahu,
d) provádět podle schválených plánů rekultivaci dotčených ploch, aby byly
způsobilé k plnění dalších funkcí v krajině,
e) učinit opatření k zabránění úniku pevných, kapalných a plynných látek
poškozujících zemědělský půdní fond a jeho vegetační kryt.
(2) Při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a při budování, opravách a
údržbě nadzemních a podzemních vedení na zemědělském půdním fondu jsou
provozovatelé těchto prací povinni dodržovat povinnosti uvedené v odstavci 1 a
dále
a) provádět práce na pozemcích především v době vegetačního klidu a po jejich
skončení uvést dotčené plochy do původního stavu,
b) provádět práce tak, aby na zemědělském půdním fondu a jeho vegetačním krytu
došlo k co nejmenším škodám,
c) projednat včas zamýšlené provádění prací s vlastníkem, popřípadě s nájemcem
pozemku náležejícího do zemědělského půdního fondu.
(3) Pokud si práce spojené s geologickým a hydrogeologickým průzkumem a s
budováním, opravami a údržbou nadzemních a podzemních vedení vyžádají odnětí
zemědělského půdního fondu na dobu delší než jeden rok včetně doby potřebné k
uvedení dotčených pozemků do původního stavu, jsou provozovatelé těchto prací
povinny požádat orgány ochrany zemědělského půdního fondu o souhlas k odnětí
půdy ze zemědělského půdního fondu ( § 9).
ČÁST V
ODNĚTÍ PŮDY ZE ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
§ 9
(1) K odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu pro nezemědělské účely je
třeba souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, který je nezbytný k
vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů,13) s výjimkou případů uvedených v
odstavci 2.
(2) Souhlasu orgánu zemědělského půdního fondu podle odstavce 1 není třeba,
má-li být ze zemědělského půdního fondu odňata půda
a) na pozemcích, které jsou
1. nezastavěnou plochou zastavěných stavebních pozemků,14)
2. v zahrádkových osadách15) zájmových organizací, popřípadě jiných právnických
osob,
3. účelovými plochami u objektů a zařízení občanské vybavenosti16) nebo u
objektů a zařízení zdravotnických, kulturních, osvětových a církevních,
4. v současně zastavěném území obce, jsou ve vlastnictví fyzické osoby a jejichž
odnětí se má uskutečnit v zájmu této osoby pro výstavbu garáže, zahrádkářské
chaty, rekreační chaty, drobné stavby (stavby s doplňkovou funkcí ke stavbě
hlavní),17) stavby pro drobné pěstitelství nebo chovatelství a stavby vinného
sklepa,
5. určeny pro stavby pro bydlení v současně zastavěném území obce,17a)
b) pro umístění
1. signálů, stabilizačních kamenů a jiných značek pro geodetické účely, stožárů
nadzemních vedení, vstupních šachet podzemního vedení, pokud v jednotlivých
případech nejde o plochu větší než 30 m2,
2. přečerpávacích stanic, vrtů a studní a stanic nadzemního nebo podzemního
vedení, pokud v jednotlivých případech nejde o plochu větší než 55 m2, a
větrných jam,
c) k nezemědělským účelům po dobu kratší než jeden rok včetně doby potřebné k
uvedení půdy do původního stavu.
(3) Půdu lze odejmout ze zemědělského půdního fondu trvale nebo dočasně. Dočasně
lze půdu odejmout jen v případě, že po ukončení účelu jejího odnětí bude dotčená
plocha rekultivována podle schváleného plánu rekultivace tak, aby mohla být
vrácena do zemědělského půdního fondu.
(4) Žádost o souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle odstavce
1 podává ten, v jehož zájmu má k tomuto odnětí dojít (dále jen "žadatel").
(5) V žádosti podle odstavce 4 žadatel uvede účel zamýšleného odnětí a zdůvodní,
proč je navrhované řešení z hl ediska ochrany zemědělského půdního fondu a
životního prostředí nejvýhodnější. K žádosti připojí
a) údaje katastru nemovitostí18) o pozemcích, které jsou navrhovány k odnětí ze
zemědělského půd-ního fondu, a dále výměry parcel nebo jejich částí a zákres
navrhovaného odnětí v kopii katastrální mapy doplněné orientačním zákresem
parcel z dřívější pozemkové evidence,
b) výpis z katastru nemovitostí s vyznačením vlastnických, popřípadě
uživatelských vztahů k dotčeným pozemkům,
c) vyjádření vlastníků dotčených pozemků, popřípadě jejich nájemců k
navrhovanému odnětí,
d) výpočet odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, nejde-li o
odnětí, při kterém se odvody nepředepisují,
e) plán rekultivace, má-li být půda po ukončení účelu odnětí vrácena do
zemědělského půdního fondu nebo rekultivována zalesněním (osázením dřevinami
nebo keři) či zřízením vodní plochy,
f) předběžnou bilanci skrývky kulturních vrstev půdy a návrh způsobu jejich
hospodárného využití.
Orgán ochrany zemědělského půdního fondu může v nezbytných případech požadovat
předložení dalších dokladů potřebných k posouzení žádosti.
(6) Orgán ochrany zemědělského půdního fondu posoudí žádost a její přílohy a
shledá-li, že půda může být odňata ze zemědělského půdního fondu, vydá k tomuto
odnětí souhlas, ve kterém zejména
a) vymezí, kterých pozemků nebo jejich částí se tento souhlas týká,
b) stanoví podmínky nezbytné k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu,
c) schválí plán rekultivace podle odstavce 5 písm. e), popřípadě stanoví
zvláštní režim jeho provádění z hlediska časového plnění a ukončení prací,
jsou-li pro to zvláštní důvody při lomové (povrchové) těžbě uhlí nebo při
geologickoprůzkumných pracích, zejména u velmi hlubokých vrtů,
d) vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody za odnětí půdy ze
zemědělského půdního fondu.
(7) Výši odvodů podle odstavce 6 písm. d) vymezí orgán ochrany zemědělského
půdního fondu pouze orientačně. Konečná výše odvodů se stanoví rozhodnutím ( §
11 odst. 2).
§ 10
(1) Souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu vydaný podle § 9
odst. 6 je závaznou součástí rozhodnutí, která budou ve věci vydána podle
zvláštních předpisů.6) Žadatel je povinen plnit podmínky v něm stanovené ode
dne, kdy tato rozhodnutí nabyla právní moci, popřípadě ve lhůtách v nich
určených. Platnost vydaného souhlasu je totožná s platností těchto rozhodnutí a
prodlužuje se současně s prodloužením jejich platnosti podle zvláštních
předpisů.6)
(2) Orgán ochrany zemědělského půdního fondu, který vydal souhlas k odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu, může na návrh žadatele změnit podmínky a další
skutečnosti v něm stanovené při řízení o změně rozhodnutí vydaných podle
zvláštních předpisů.6)
(3) Na základě rozhodnutí vydaného podle zvláštních předpisů19) a ohlášení
vlastníka katastrální úřad provede změnu druhu pozemku19a) v katastru
nemovitostí, je-li souhlasem k odnětí dotčen pozemek uvedený v § 1 odst. 2
tohoto zákona, nebo provede změnu druhu pozemku (kultury), je-li tímto souhlasem
dotčena nezemědělská půda náležející do zemědělského půdního fondu ( § 1 odst.
3).
ČÁST VI
ODVODY ZA ODNĚTÍ PŮDY ZE ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
§ 11
(1) Ten, v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu ( § 9 odst. 6), je povinen zaplatit odvod ve výši stanovené podle
přílohy tohoto zákona, je-li odnímána zemědělská půda nebo půda dočasně
neobdělávaná ( § 1 odst. 2)
a) trvale pro účely, kterými bude provedena nevratná změna znemožňující
zemědělské využití zemědělského půdního fondu; pro účely tohoto zákona se tím
rozumí umístění stavby pevně spojené s pozemkem, důlního či těžebního díla
(lomu, dolu, otvírky pro těžbu štěrkopísku apod.) nebo provedení terénní úpravy,
která vyžaduje skrývku půdy na dotčených pozemcích,
b) dočasně ( § 9 odst. 3).
(2) O výši odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu rozhodne orgán
ochrany zemědělského půdního fondu podle přílohy k tomuto zákonu v návaznosti na
pravomocné rozhodnutí vydané podle zvláštních předpisů.6) Část odvodů ve výši 40
% je příjmem rozpočtu obce, v jejímž obvodu se odnímaná půda nachází, zbytek je
příjmem Státního fondu životního prostředí České republiky.3) Odvody, které jsou
příjmem rozpočtu obce, mohou být použity jen pro zlepšení životního prostředí v
obci a pro ochranu a obnovu přírody a krajiny.
(3) Odvody za trvale odnímanou půdu (odstavec 1 písm. a)) se nepředepisují,
jde-li o odnětí půdy pro
a) stavby zemědělské prvovýroby, pro výstavbu zemědělských účelových komunikací,
pro zřizování rybníků s chovem ryb nebo vodní drůbeže a pro uskutečňování
investic do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti (meliorační zařízení apod.),
b) výstavbou objektů a zařízení potřebných pro čištění odpadních vod,
c) komunikace, nádvoří, zpevněné plochy a zeleň při bytové výstavbě a pro
výstavbu občanského a technického vybavení,
d) účely vyjmenované v § 9 odst. 2.
(4) Pro účely tohoto zákona se za investice do půdy za účelem zlepšení půdní
úrodnosti považují stavby a zařízení pro protierozní ochranu, optimalizaci
vodního režimu a revitalizaci krajiny.
(5) Odvody za dočasně odnímanou půdu [odstavec 1 písm. b)] se nepředepisují,
je-li zemědělská půda odnímána pro pěstování vánočních stromků nebo dřevin
pěstovaných pro energetické účely.
(6) Odvody za trvalé odnětí půdy se nepředepíší též v případech odnětí pro
stavby pro bydlení na plochách určených k tomuto účelu schváleným územním plánem
obce nebo regulačním plánem vždy mimo současně zastavěné území obce.17a)
(7) Za stavby občanského vybavení se pro účely výpočtu odvodů za odnětí půdy
považují stavby škol všech typů, mateřské školy, kina, divadla, kulturní domy,
výstavní síně, nemocnice, polikliniky, zdravotní zařízení a střediska, ústavy
sociální péče včetně ústavů pro mládež, jesle, dětské domovy, stavby církevní
(kaple, kostely, modlitebny) a hřbitovy.
(8) Za stavby zemědělské prvovýroby, pro které se nepředepíší odvody za odnětí
půdy ze zemědělského půdního fondu, se nepovažují stavby vázané na chov zvířat,
které slouží jiným účelům, např. sportovním (dostihová dráha, výcviková hala
apod.).
(9) Je-li půda trvale odnímána ze zemědělského půdního fondu za podmínky, že po
ukončení účelu odnětí budou pozemky podle schváleného plánu rekultivovány
zalesněním (osázením dřevinami nebo keři) či zřízením vodní plochy, odvody se
platí jako u dočasného odnětí.
(10) Odvody za trvalé odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu se platí
jednorázově, s výjimkou případů uvedených v odstavci 4.
(11) Odvody za dočasné odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu a za trvalé
odnětí půdy v případech uvedených v odstavci 4 se platí každoročně až do doby
ukončení rekultivace podle schváleného plánu ( § 9 odst. 6 písm. c)).
§ 12
Splatnost odvodů
(1) Odvod placený jednorázově ( § 11 odst. 10) je splatný do třiceti dnů ode
dne nabytí právní moci rozhodnutí o odvodu.
(2) Jde-li o odvody placené každoročně ( § 11 odst. 6), jsou splatné nejpozději
do konce každého kalendářního roku, v němž odnětí trvá.
(3) Nebyl-li odvod zaplacen včas a v plné výši, vzniká povinnost platit z
nezaplacených částek penále, které činí
a) u právnické osoby nebo u fyzické osoby oprávněné k podnikání21) 0,05 z dlužné
částky za každý den prodlení,
b) u fyzické osoby 5 % dlužné částky ročně.
Výši penále stanoví finanční orgán platebním výměrem na základě stanoviska toho
orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, který vydal rozhodnutí o odvodech ( §
11 odst. 2). Penále je splatné do patnácti dnů ode dne doručení platebního
výměru. V odůvodněných případech může ministerstvo financí České republiky
penále snížit nebo prominout, popřípadě určit orgány a vymezit jejich oprávnění
k povolování této úlevy.
(4) Finanční orgán21a) vybírá a vymáhá odvody za odnětí půdy podle zvláštních
předpisů.21b)
(5) Jestliže výše odvodu placeného jednorázově ( § 11 odst. 10) nepřevyšuje
celkovou částku 50 Kč, odvod se neplatí.
ČÁST VII
PŮSOBNOST ORGÁNŮ OCHRANY ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
§ 13
(1) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu jsou pověřené obecní úřady,
obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, správy národních parků
a Ministerstvo životního prostředí.
(2) Ve vojenských újezdech22) vykonávají funkci orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu zvláštní orgány federálního ministerstva obrany.
§ 14
Pověřené obecní úřady a na území hlavního města Prahy úřady městských částí
Praha 1 až 10
a) rozhodují podle § 1 odst. 4 v pochybnostech o tom, že jde o součásti
zemědělského půdního fondu,
a) ukládají podle § 2 odst. 3 změnu kultury zemědělské půdy na pozemcích o
výměře do 1 ha,
b) ukládají podle § 3 odst. 3 odstranění závad zjištěných při dozorové a
kontrolní činnosti,
d) udělují podle § 5 odst. 2 souhlas k návrhům územně plánovací dokumentace zón
nebo k návrhům územně plánovacích podkladů, které vycházejí ze schválených
územních plánů sídelních útvarů,
e) udělují podle § 9 odst. 6 souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu, má-li být dotčena zemědělská půda a půda dočasně neobdělávaná ( § 1 odst.
2) o výměře do 1 ha; přitom stanoví podmínky k zajištění ochrany zemědělského
půdního fondu, schválí plán rekultivace, popřípadě stanoví zvláštní režim jeho
provádění a vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody za odnětí půdy ze
zemědělského půdního fondu,
c) vydávají podle § 11 odst. 2 rozhodnutí o odvodech za odnětí půdy ze
zemědělského půdního fondu a povolují podle § 12 odst. 1 odklad lhůty k úhradě
těchto odvodů.
d) ukládají podle § 20 pokuty.
§ 15
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností a na území hlavního města Prahy
Magistrát hlavního města Prahy
a) udělují podle § 2 odst. 2 souhlas ke změně louky nebo pastviny na ornou půdu,
b) ukládají podle § 2 odst. 3 změnu kultury zemědělské půdy na pozemcích o
výměře nad 1 ha,
c) rozhodují podle § 3 odst. 3 o tom, že pozemek kontaminovaný škodlivými
látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí nesmí být používán pro výrobu
potravin,
d) udělují podle § 5 odst. 2 souhlas k návrhům regulačních plánů a k návrhům
územně plánovacích podkladů, které vycházejí ze schválených územních plánů obce,
e) udělují podle § 7 odst. 3 souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních
vedení, pozemních komunikací, vodních cest a jejich součástí, pokud trasa
nepřesahuje správní obvod obce s rozšířenou působností,
f) udělují podle § 9 odst. 6 souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu, má-li být dotčena zemědělská půda a půda dočasně neobdělávaná (§ 1 odst.
2) o výměře do 1 ha; přitom stanoví podmínky k zajištění ochrany zemědělského
půdního fondu, schvalují plán rekultivace, popřípadě stanoví zvláštní režim jeho
provádění a vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody za odnětí půdy ze
zemědělského půdního fondu,
g) usměrňují a sjednocují výkon státní správy na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu, který zajišťují pověřené obecní úřady na území svého správního
obvodu, dozírají, jak tyto orgány ochrany zemědělského půdního fondu plní své
úkoly, provádějí kontrolní činnost a dávají jim podněty k tomu, aby uplatnily ve
své působnosti opatření k odstranění zjištěných závad,
h) rozhodují podle § 1 odst. 4 v pochybnostech o tom, že jde o součásti
zemědělského půdního fondu,
i) vykonávají státní správu na úseku ochrany zemědělského půdního fondu, není-li
podle tohoto zákona příslušný jiný orgán státní správy.
§ 16
Správy národních parků vykonávají působnost na území těchto parků při ochraně zemědělského půdního fondu podle zvláštního předpisu.23)
§ 17
Ministerstvo životního prostředí
a) uděluje podle § 5 odst. 2 souhlas k návrhům územních plánů obcí, ve
kterých je sídlo kraje, k návrhům územně plánovacích podkladů velkých územních
celků, k návrhům územních plánů velkých územních celků a k návrhům územně
plánovacích podkladů a návrhu územního plánu, který řeší celé území hlavního
města Prahy,
b) uděluje podle § 6 odst. 2 souhlas k návrhům na stanovení dobývacích
prostorů, je-li navrhovaným řešením dotčen zemědělský půdní fond o výměře nad
20 ha,
c) uděluje podle § 7 odst. 3 souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních
vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a vodních cest a jejich
součástí, které se nacházejí na území dvou a více krajů,
d) uděluje podle § 9 odst. 6 souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu, má-li být dotčena zemědělská půda a půda dočasně neobdělávaná o výměře
nad 10 ha, přitom stanoví podmínky k zajištění ochrany zemědělského půdního
fondu, schvaluje plán rekultivace, popřípadě stanoví zvláštní režim jeho
provádění a vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody za odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu,
e) řídí výkon státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu a
dozírá, jak orgány ochrany zemědělského půdního fondu nižšího stupně na tomto
úseku plní své úkoly,
f) vypracovává koncepci ochrany zemědělského půdního fondu jako složky
životního prostředí a zajišťuje přípravu obecně závazných právních předpisů,
g) vypracovává výklady k ustanovením obecně závazných právních předpisů o
ochraně zemědělského půdního fondu,
h) provádí kontrolní činnost a dává orgánům ochrany zemědělského půdního fondu
podněty k tomu, aby uplatnily ve své působnosti opatření k odstranění
zjištěných závad.
§ 17a
Krajský úřad a na území hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy
a) uděluje podle § 5 odst. 2 souhlas k návrhům územních plánů obcí s
výjimkou územních plánů obcí, ve kterých je sídlo kraje, k návrhům regulačních
plánů a k návrhům územně plánovacích podkladů, nejde-li o případy v působnosti
obecních úřadů obcí s rozšířenou působností [§ 15 písm. d)] nebo Ministerstva
životního prostředí [§ 17 písm. a)],
b) uděluje podle § 6 odst. 2 souhlas k návrhům na stanovení dobývacích
prostorů, je-li navrhovaným řešením dotčen zemědělský půdní fond o výměře do
20 ha,
c) uděluje podle § 7 odst. 3 souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních
vedení a jejich součástí, přesahuje-li trasa území, v němž vykonává působnost
obecní úřad obce s rozšířenou působností, a nejde-li o případ uvedený v § 17
písm. c),
d) uděluje podle § 7 odst. 3 souhlas k návrhům celostátních drah a jejich
součástí, které nepřesahují území příslušného kraje, a k návrhům pozemních
komunikací, vodních cest a jejich součástí, které nepřesahují území
příslušného kraje a přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností,
e) uděluje podle § 9 odst. 6 souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního
fondu, má-li být dotčena zemědělská půda a půda dočasně neobdělávaná (§ 1
odst. 2) o výměře od 1 do 10 ha; přitom stanoví podmínky k zajištění ochrany
zemědělského půdního fondu, schvaluje plán rekultivace, popřípadě stanoví
zvláštní režim jeho provádění a vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány
odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu,
f) usměrňuje a sjednocuje výkon státní správy na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu, který zajišťují obecní úřady obcí s rozšířenou působností na
území příslušného kraje, dozírá, jak tyto orgány ochrany zemědělského půdního
fondu plní své úkoly, provádí kontrolní činnost a dává jim podněty k tomu, aby
uplatnily ve své působnosti opatření k odstranění zjištěných závad.
§ 18
Společná ustanovení o výkonu státní správy na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu
(1) Návrh na zahájení řízení podle zákona podávají právnické a fyzické osoby
vždy u pověřeného obecního úřadu, v jehož správním obvodu leží největší část
zemědělského půdního fondu, který má být příslušným návrhem dotčen. Tento orgán
ochrany zemědělského půdního fondu návrh posoudí, a není-li příslušný k jeho
vyřízení, postoupí ho se svým stanoviskem obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností. Obdobně postupuje obecní úřad obce s rozšířenou působností a krajský
úřad, je-li k vyřízení návrhu příslušný vyšší orgán ochrany zemědělského půdního
fondu.
(2) Leží-li zemědělský půdní fond dotčený podaným návrhem ve správním obvodu
dvou nebo více orgánů ochrany zemědělského půdního fondu jednoho stupně, je k
řízení ve věci příslušný ten orgán ochrany zemědělského půdního fondu, v jehož
správním obvodu leží největší část dotčených pozemků a pokud k tomu má působnost
podle § 14, 15 a 17a.
(3) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu dozírají na dodržování ustanovení
zákona a předpisů vydaných na jeho základě, soustavně kontrolují, zda jsou
dodržovány podmínky a prováděna opatření jimi stanovená při řízení podle zákona
a v mezích své působnosti ukládají opatření k odstranění zjištěných závad.
(4) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu spolupracují se všemi orgány
státní správy, jejichž činnost se dotýká zemědělského půdního fondu, s orgány
Inspekce životního prostředí České republiky, se Státním fondem životního
prostředí České republiky a s Pozemkovým fondem České republiky.
§ 18a
Působnosti stanovené krajskému úřadu, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, pověřenému obecnímu úřadu, Magistrátu hlavního města Prahy nebo úřadu městské části hlavního města Prahy podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti.
ČÁST VIII
ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ
§ 19
Zjistí-li katastrální úřad při novém mapování nebo při dalších činnostech spojených s vedením katastru nemovitostí, že v důsledku drobných pozvolných dlouhodobých posunů hranic pozemků náležejících do zemědělského půdního fondu došlo k přirozené změně jejich kultur, projednají zjištěné skutečnosti s vlastníky dotčených pozemků a uvedou evidenční stav do souladu se stavem v přírodě.
ČÁST IX
POKUTY
§ 20
(1) Právnickým osobám jakož i fyzickým osobám oprávněným k podnikání,24)
které poruší povinnosti uvedené v odstavci 2, jsou orgány ochrany zemědělského
půdního fondu oprávněny ukládat pokuty až do výše pětisetnásobku minimální mzdy
stanovené zvláštním předpisem.25)
(2) Pokuty se ukládají za
a) odnětí půdy, která je součástí zemědělského půdního fondu, bez souhlasu
orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, pokud nejde o případy, kdy tohoto
souhlasu není třeba ( § 9 odst. 2),
b) nedovolenou změnu kultury nebo za neprovedení uložené změny kultury ( § 2),
c) neplnění opatření uloženého orgánem státní správy, vydaných na základě tohoto
zákona.
(3) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se orgán příslušný k jejímu
uložení dověděl o porušení povinnosti, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k
porušení povinnosti došlo.
(4) Uložením pokuty podle odstavce 1 zůstává nedotčena trestní odpovědnost
pracovníků právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání.24)
Nedotčena zůstává i odpovědnost za škodu podle zvláštních předpisů.
(5) Dojde-li k poškození nebo znehodnocení půdy, která je součástí zemědělského
půdního fondu ( § 1) fyzickou osobou, postupuje orgán ochrany zemědělského
půdního fondu podle zvláštních předpisů.26)
(6) Pokuty jsou z 50 % příjmem Státního fondu životního prostředí České
republiky3) a z 50 % příjmem orgánu, který pokutu uložil. Pokutu vybírá a vymáhá
finanční orgán podle zvláštních předpisů.21b)
ČÁST X
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 21
Na řízení podle § 2 odst. 2, § 5 odst. 2, § 6 odst. 2, § 7 odst. 3 a § 9 odst. 6 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
§ 22
Ministerstvo životního prostředí České republiky vydá podrobnější úpravu
a) o tom, jakými kriterii se orgány ochrany zemědělského půdního fondu řídí při
udělování souhlasu se zm ěnou louky nebo pastviny na ornou půdu ( § 2 odst. 2),
b) o tom, jaká kriteria jsou rozhodná pro to, aby orgány ochrany zemědělského
půdního fondu mohly uložit změnu kultury zemědělské půdy ( § 2 odst. 3),
c) hodnot nejvýše přípustného obsahu škodlivých látek v půdě, které ohrožují
zdraví nebo život lidí a existenci živých organismů ( § 3 odst. 1 a 3),
d) postupů k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracovávání a
projednávání územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů ( § 5),
návrhů na stanovení dobývacích prostorů ( § 6), zadání staveb a návrhů tras
nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a
vodních cest a jejich součástí ( § 7) a při stavební, těžební a průmyslové
činnosti, geologickém a hydrogeologickém průzkumu ( § 8),
e) postupů při odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu ( § 9 a 10),
f) podmínek týkajících se vymezení příznivých fyzikálních, biologických a
chemických vlastností půdy ( § 3 odst. 1).
§ 23
(1) Rozhodnutí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu vydaná podle zákona
č. 53/1966 Sb., ve znění zákona č. 75/1976 Sb. ( § 1 odst. 4, § 2, 3, 4, 5, § 12
odst. 4, § 13a, 14, 15, 19, 21 a 27) před účinností tohoto zákona, zůstávají v
platnosti.
(2) Povinnost odstranit ekonomickou újmu, která byla stanovena v pravomocných
rozhodnutích vydaných podle § 13a nebo § 12 odst. 4 anebo § 14 zákona č. 53/1966
Sb., ve znění zákona č. 75/1976 Sb., před účinností tohoto zákona, se nevykoná.
(3) V případech, že povinnost odstranit ekonomickou újmu, vzniklou zřízením
ochranných pásem k ochraně zdravotní nezávadnosti nádrží povrchových vodních
zdrojů pitné vody pro hromadné zásobování obyvatelstva nebo k ochraně přírodních
léčivých zdrojů, byla stanovena podle dosavadních předpisů rozhodnutím orgánu
ochrany zemědělského půdního fondu vydaným před účinností tohoto zákona, se tato
povinnost rovněž nevykoná.
(4) Předchozí souhlas podle § 13a nebo souhlas podle § 12 odst. 4 zákona č.
53/1966 Sb., ve znění zákona č. 75/1976 Sb., který byl vydán před účinností
tohoto zákona, nahrazuje souhlas podle § 9 tohoto zákona. Orgán ochrany
zemědělského půdního fondu, který ho vydal, však upřesní, upraví nebo změní jeho
části týkající se odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě v souladu
se zněním § 11 tohoto zákona.
(5) Souhlasy uvedené v § 7 odst. 2 a 3, § 8 odst. 3, § 9 odst. 1 a 6 se nevydají
podle tohoto zákona, pokud je jejich vydání nahrazeno postupem v řízení o vydání
integrovaného povolení podle zákona o integrované prevenci a omezování
znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů
(zákon o integrované prevenci). Ostatní ustanovení tohoto zákona tím nejsou
dotčena.
§ 24
S působností pro Českou republiku se zrušují:
1. Zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb.
2. Zákon České národní rady č. 77/1976 Sb., o působnosti orgánů ochrany
zemědělského půdního fondu České socialistické republiky.
3. Nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 102/1976 Sb., o
odstraňování ekonomické újmy socialistických zemědělských organizací.
4. Nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 39/1984 Sb., o
sazbách odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě.
§ 25
Ustanovení § 2 odst. 1 písm. d) zákona České národní rady č. 388/1991 Sb., o
Státním fondu životního prostředí České republiky, se mění takto:
"d) odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ve výši 60 % jejich
celkového objemu určeného orgánem ochrany zemědělského půdního fondu.5)".
§ 26
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1992.
Poznámky pod čarou:
1) § 32 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
§ 7 a 10 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a
stavebním řádu, ve znění vyhlášky č. 55/1980 Sb.
2) Příloha k vyhlášce č. 23/1964 Sb., kterou se provádí zákon č. 22/1964 Sb., o
evidenci nemovitostí, oddíl B, ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České
republiky.
4) § 5 odst. 2 zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
5) § 4 vyhlášky č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu,
ve znění vyhlášky č. 45/1979 Sb.
6) Zákon č. 50/1976 Sb.
7) § 39 a násl. zákona č. 50/1976 Sb.
8) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně nerostného bohatství (horní zákon), ve znění
zákona ČNR č. 541/1991 Sb.
9) Vyhláška č. 43/1990 Sb., o projektové přípravě staveb.
10) § 1 odst. 2 zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silniční
zákon), ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 55/1984 Sb.).
11) § 2 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách.
12) § 3 a 4 zákona č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona
č.126/1974 Sb.
13) § 126 zákona č. 50/1976 Sb.
14) § 4, 44, 46, 47 a 53 vyhlášky č. 83/1976 Sb.
15) § 51, 52 a 58 vyhlášky č. 83/1976 Sb.
16) § 59 a násl. vyhlášky č. 83/1976 Sb.
17) § 3 vyhlášky č. 85/1976 Sb.
17a) § 12 odst. 1 vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé
podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu.
18) § 5 odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky
(katastrální zákon), ve znění zákona č. 89/1996 Sb.
19) Např. § 66 a násl., § 71 a násl., § 82 a násl. zákona č. 50/1976 Sb.
19a) § 6 odst. 1 písm. a) zákona č. 344/1992 Sb., ve znění zákona č. 89/1996 Sb.
20) § 502 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
21) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon).
21a) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších
předpisů.
21b) § 1 odst. 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
22) Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech.
23) § 78 zákona ČNR č. 114/1992 Sb.
24) § 12a až 12e zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ve znění
zákona č. 219/1991 Sb.
25) Nařízení vlády ČSFR č. 53/1992 Sb., o minimální mzdě.
26) Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 513/1991 Sb.
Příloha k zákonu ČNR č. 334/1992 Sb.
Sazebník odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
ČÁST A
Základní hodnotové ukazatele zemědělské půdy v tisících Kčs
za 1 ha
Hlavní jednotka (HPJ) | Klimatický region | |||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
01 | 95 | 82 | 102 | 120 | 66 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
02 | 0 | 0 | 100 | 117 | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 | 102 | 85 | 105 | 124 | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | 31 | 31 | 38 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
05 | 52 | 41 | 53 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 | 76 | 62 | 72 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | 66 | 50 | 58 | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
08 | 84 | 69 | 82 | 81 | 47 | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 |
09 | 0 | 0 | 97 | 112 | 73 | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 0 | 80 | 93 | 111 | 70 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | 0 | 0 | 86 | 98 | 61 | 72 | 0 | 50 | 0 | 0 |
12 | 0 | 0 | 74 | 91 | 53 | 62 | 63 | 45 | 0 | 0 |
13 | 0 | 57 | 65 | 75 | 45 | 58 | 58 | 40 | 0 | 0 |
14 | 0 | 48 | 79 | 95 | 57 | 68 | 66 | 48 | 0 | 0 |
15 | 0 | 0 | 68 | 77 | 49 | 59 | 0 | 43 | 0 | 0 |
16 | 0 | 0 | 40 | 44 | 24 | 45 | 40 | 40 | 0 | 0 |
17 | 0 | 0 | 36 | 45 | 0 | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 | 35 | 0 | 40 | 36 | 26 | 37 | 0 | 29 | 12 | 14 |
19 | 57 | 45 | 59 | 69 | 41 | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20 | 46 | 35 | 45 | 53 | 33 | 41 | 36 | 34 | 21 | 0 |
21 | 22 | 23 | 29 | 38 | 24 | 31 | 35 | 31 | 17 | 0 |
22 | 24 | 29 | 36 | 46 | 24 | 45 | 42 | 41 | 26 | 0 |
23 | 23 | 23 | 34 | 38 | 19 | 31 | 27 | 23 | 0 | 0 |
24 | 35 | 0 | 0 | 55 | 0 | 0 | 45 | 35 | 0 | 0 |
25 | 0 | 40 | 49 | 61 | 35 | 68 | 0 | 66 | 0 | 0 |
26 | 0 | 33 | 43 | 53 | 27 | 54 | 43 | 52 | 0 | 0 |
27 | 0 | 0 | 0 | 43 | 31 | 45 | 44 | 41 | 0 | 0 |
28 | 0 | 49 | 60 | 69 | 40 | 59 | 32 | 60 | 0 | 0 |
29 | 40 | 40 | 50 | 59 | 39 | 75 | 57 | 74 | 0 | 0 |
30 | 0 | 33 | 42 | 51 | 32 | 60 | 0 | 63 | 0 | 0 |
31 | 0 | 27 | 35 | 44 | 28 | 45 | 0 | 42 | 0 | 0 |
32 | 28 | 0 | 36 | 45 | 31 | 49 | 45 | 49 | 0 | 0 |
33 | 0 | 50 | 62 | 70 | 43 | 64 | 0 | 55 | 0 | 0 |
34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 53 | 0 |
35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 | 0 |
36 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 44 |
37 | 17 | 15 | 19 | 26 | 15 | 21 | 17 | 22 | 15 | 12 |
38 | 0 | 0 | 0 | 30 | 14 | 25 | 24 | 26 | 18 | 0 |
39 | 6 | 6 | 6 | 7 | 5 | 7 | 0 | 6 | 6 | 6 |
40 | 8 | 7 | 8 | 9 | 6 | 9 | 10 | 9 | 9 | 8 |
41 | 8 | 7 | 8 | 10 | 7 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9 |
42 | 0 | 0 | 76 | 85 | 56 | 64 | 60 | 0 | 0 | 0 |
43 | 0 | 0 | 0 | 81 | 51 | 61 | 54 | 55 | 0 | 0 |
44 | 0 | 0 | 0 | 66 | 0 | 48 | 45 | 52 | 30 | 0 |
45 | 0 | 0 | 59 | 66 | 40 | 49 | 43 | 0 | 0 | 0 |
46 | 0 | 0 | 60 | 65 | 39 | 49 | 45 | 50 | 0 | 0 |
47 | 0 | 0 | 0 | 54 | 31 | 42 | 37 | 38 | 0 | 0 |
48 | 0 | 0 | 37 | 43 | 23 | 33 | 30 | 29 | 19 | 0 |
49 | 0 | 0 | 0 | 40 | 22 | 29 | 25 | 23 | 16 | 0 |
50 | 0 | 31 | 44 | 46 | 31 | 59 | 46 | 56 | 42 | 38 |
51 | 0 | 30 | 36 | 42 | 15 | 39 | 34 | 38 | 0 | 0 |
52 | 0 | 0 | 42 | 50 | 0 | 46 | 43 | 39 | 26 | 0 |
53 | 0 | 0 | 44 | 49 | 28 | 39 | 0 | 29 | 19 | 0 |
54 | 0 | 29 | 34 | 39 | 24 | 30 | 0 | 21 | 13 | 0 |
55 | 36 | 33 | 42 | 51 | 33 | 43 | 24 | 48 | 21 | 19 |
56 | 100 | 81 | 95 | 111 | 71 | 74 | 68 | 43 | 23 | 22 |
57 | 85 | 68 | 82 | 95 | 57 | 58 | 52 | 35 | 0 | 0 |
58 | 87 | 72 | 87 | 99 | 58 | 63 | 56 | 28 | 15 | 13 |
59 | 64 | 53 | 62 | 76 | 37 | 43 | 39 | 27 | 0 | 0 |
60 | 106 | 91 | 100 | 114 | 75 | 81 | 74 | 0 | 0 | 0 |
61 | 85 | 73 | 80 | 88 | 56 | 61 | 58 | 0 | 0 | 0 |
62 | 81 | 61 | 69 | 77 | 49 | 57 | 46 | 0 | 0 | 0 |
63 | 49 | 42 | 49 | 51 | 34 | 40 | 34 | 0 | 0 | 0 |
64 | 18 | 18 | 18 | 19 | 17 | 19 | 21 | 18 | 17 | 15 |
65 | 17 | 0 | 17 | 18 | 16 | 18 | 0 | 17 | 15 | 12 |
66 | 0 | 0 | 12 | 14 | 0 | 14 | 16 | 14 | 12 | 13 |
67 | 13 | 14 | 14 | 14 | 13 | 14 | 11 | 12 | 10 | 7 |
68 | 0 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 10 | 9 | 8 | 6 |
69 | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | 7 | 7 | 6 | 5 |
70 | 17 | 17 | 16 | 17 | 16 | 17 | 14 | 15 | 13 | 11 |
71 | 0 | 15 | 15 | 16 | 15 | 16 | 13 | 14 | 12 | 10 |
72 | 19 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 6 | 7 | 6 | 5 |
73 | 0 | 0 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 | 7 | 6 | 5 |
74 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 |
75 | 0 | 9 | 0 | 9 | 8 | 9 | 8 | 6 | 6 | 5 |
76 | 0 | 8 | 0 | 7 | 0 | 7 | 6 | 6 | 5 | 5 |
77 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
78 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Základní hodnotové ukazatele zemědělské půdy v tisících Kčs za 1 ha
ČÁST B
Faktory životního prostředí, které budou negativně ovlivněny odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu a ekologické váhy těchto vlivů
Skupina faktorů | Charakteristika faktorů životního prostředí negativně ovlivněného odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu | Ekologická váha vlivu |
A | Národní parky - I. zóna, | |
národní přírodní rezervace | ||
a národní přírodní památky | 20 | |
Národní parky - II. zóna, | ||
chráněné krajinné oblasti | ||
- I. zóna, přírodní rezervace | ||
a přírodní památky | 15 | |
Národní parky - III. zóna, | ||
chráněné krajinné oblasti | ||
- II. zóna, územní systémy | ||
ekologické stability | 10 | |
Ochranná pásma národních | ||
parků, chráněné krajinné | ||
oblasti - III. zóna | ||
a významné krajinné prvky | 5 | |
B | Chráněné oblasti přirozené | |
akumulace podzemních | ||
a povrchových vod | ||
a ochranná pásma vodních | ||
zdrojů II. stupně | 10 | |
Ochranná pásma léčivých | ||
zdrojů a minerálních vod | ||
stolních vně ochranných | ||
pásem I. stupně nebo užších | ||
prozatímních ochranných | ||
pásem | 10 | |
C | Území mimo plochy určené | |
platnou územně plánovací | ||
dokumentací k zástavbě | ||
nebo pro jiné | ||
urbanistické funkce | 5 | |
D | Chráněná ložisková území | 5 |
ČÁST C
Důvody ke snížení základní sazby odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
Důvod ke snížení základní sazby odvodů | Koeficient |
Zemědělská půda poškozená | |
a) spady z průmyslových exhalací | 0,8 |
b) úniky pevných nebo tekutých toxických látek | 0,4 |
c) ropnými látkami | 0,7 |
d) vodní nebo větrnou erozí | 0,6 |
Zemědělská půda nalézající se v současně zastavěném území sídel- | |
ních útvarů (obcí) | 0,2 |
Zemědělská půda v ekonomicky zaostávajících územích a v pohra- | |
ničních územích vymezených usnesením vlády České republiky | |
č. 11 ze dne 8. 1. 1992 | 0,5 |
ČÁST D
Postup při výpočtu odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
Zpracovatel výpočtů odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu ( § 9 a
11) postupuje při této činnosti takto:
1. Zjistí, do kterého klimatického regionu a hlavní půdní jednotky je zařazena
půda, která má být odňata ze zemědělského půdního fondu, a v návaznosti na to
podle části A stanoví odpovídající základní hodnotový ukazatel této půdy na 1 ha
její výměry.
2. Zjistí, bude-li odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu negativně ovlivněn
některý z faktorů životního prostředí, vyjmenovaných v části B, a v návaznosti
na to určí odpovídající ekologickou váhu tohoto ovlivnění. V případech, že bude
ovlivněno více faktorů životního prostředí, jednotlivé odpovídající ekologické
váhy sečte.
3. Základní hodnotový ukazatel půdy dotčené odnětím ze zemědělského půdního
fondu (bod 1.) vynásobí ekologickou vahou ovlivnění příslušného faktoru
životního prostředí nebo součtem těchto vah (bod 2.). Tím je stanovena základní
sazba odvodů za odnětí 1 ha půdy ze zemědělského půdního fondu.
4. Zjistí, přichází-li v úvahu některý z důvodů ke snížení stanovené základní
sazby odvodů za odnětí 1 ha půdy ze zemědělského půdního fondu (bod 3.), které
jsou vyjmenovány v části C, a v návaznosti na to určí odpovídající koeficient
tohoto snížení. Při více důvodech ke snížení základní sazby odvodů jednotlivé
odpovídající koeficienty určuje odděleně a navzájem nezávisle.
5. Základní sazbu odvodů za odnětí 1 ha půdy ze zemědělského půdního fondu (bod
3.) vynásobí koeficientem důvodu ke snížení této sazby (bod 4). Při více
důvodech ke snížení základní sazby odvodů výsledek vynásobí postupně dalšími
koeficienty jednotlivých důvodů tohoto snížení. Tím je stanovena snížená sazba
odvodů za odnětí 1 ha půdy ze zemědělského půdního fondu.
6. Základní sazbu odvodů za odnětí 1 ha půdy ze zemědělského půdního fondu (bod
3.) nebo sníženou sazbou odvodů za toto odnětí (bod 5.) vynásobí výměrou půdy,
která má být odňata ze zemědělského půdního fondu. Tím je stanovena skutečná
výše odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu na dotčeném pozemku.
7. Jde-li o trvalé odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, při kterém se
odvody platí jednorázově, je stanovená částka skutečné výše odvodů za odnětí
půdy ze zemědělského půdního fondu (bod 6.) konečná.
8. Při dočasném odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu nebo při trvalém
odnětí této půdy, za které mají být odvody placeny každoročně, stanoví výši
odvodů za každý kalendářní rok trvání uvedeného odnětí půdy jako stý díl částky
skutečné výše odvodů ze odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu na dotčeném
pozemku, vypočten é podle bodu 6. V případě, že uvedené odnětí se uskuteční nebo
bude ukončeno v průběhu kalendářního roku, stanoví odvody ve výši jedné
dvanáctiny stého dílu částky skutečné výše odvodů, a to za každý i započatý
měsíc.
ČÁST E
Východiska ke zjišťování údajů potřebných pro výpočet odvodů za odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu
1. Údaje o klimatických regionech a hlavních půdních jednotkách se zjistí
například z uživatelské příručky "Bonitace československých zemědělských půd a
směry jejich využití" a ze související mapové dokumentace.
2. Faktory životního prostředí, které budou negativně ovlivněny odnětím půdy ze
zemědělského půdního fondu, se zjistí například z mapové a spisové dokumentace k
vyhlášení národních parků, chráněných krajinných oblastí, přírodních rezervací,
přírodních památek, významných krajinných prvků, územních systémů ekologické
stability, chráněných oblastí přirozené akumulace vod, ochranných pásem vodních
zdrojů, ochranných pásem léčivých zdrojů a minerálních vod stolních, z územně
plánovací dokumentace, z výsledků geologického průzkumu a z jiných účelových
podkladů, popřípadě z účelového měření.
3. Důvody ke snížení základní sazby odvodů za odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu se zjistí například z mapové dokumentace, z územně plánovací
dokumentace, ze závazných posudků hygienické služby a jiných účelových podkladů,
popřípadě z účelového měření nebo průzkumu.
Datum uveřejnění: 1. července 1992 Poslední změna: 19. dubna 2007 Počet shlédnutí: 4200