13/1994 Sb.
Vyhláška ministerstva životního prostředí, kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu.
13
VYHLÁŠKA
Ministerstva životního prostředí
ze dne 29. prosince 1993,
kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu
Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 22 zákona České národní
rady č.
334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona
České národní rady č.
10/1993 Sb. (dále jen "zákon"):
§ 1
Kriteria rozhodná pro uložení změny kultury zemědělské půdy
(k § 2 odst. 3 zákona)
Orgán ochrany zemědělského půdního fondu může uložit změnu kultury
zemědělské půdy v případech, že obhospodařováním pozemku v dosavadní kultuře
dochází k
a) eroznímu ohrožení území na dotčeném pozemku i na okolních pozemcích,
b) zhoršování čistoty a jakosti vody ve vodních tocích a vodních nádržích,
c) ohrožení povrchových nebo podzemních zdrojů pitné vody, přírodních
léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod stolních,1)
d) porušování práv a povinností na úseku ochrany přírody a krajiny,2)
e) poškozování okolních pozemků nebo příznivých fyzikálních, biologických a
chemických vlastností půdy,
f) ohrožení potravinového řetězce.
§ 2
Vymezení nejvýše přípustného obsahu škodlivých látek v půdě
(k § 3 odst. 1 a 3 zákona)
(1) Maximálně přípustné hodnoty obsahu rizikových prvků v půdách podle
způsobu analytického zjišťování jsou uvedeny v příloze č. 1, která je
součástí této vyhlášky.
(2) Hodnoty přípustného znečištění půdy některými škodlivými látkami
ohrožujícími existenci živých organismů jsou uvedeny v příloze č. 2, která
je součástí této vyhlášky.
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při zpracování a projednávání územně plánovací dokumentace
a územně plánovacích podkladů
(k § 5 zákona)
§ 3
(1) Z hlediska zajišťování ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování
územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů se vychází z
a) uspořádání zemědělského půdního fondu v území, hydrologických a
odtokových poměrů a sítě zemědělských účelových komunikací,
b) řešení pozemkových úprav a vymezení současně zastavěného území obce,
c) kultur (druhu pozemku) zemědělské půdy podle katastru nemovitostí 3) a
její kvality podle zařazení do bonitovaných půdně ekologických jednotek,
d) existence nezemědělské půdy potřebné k zajišťování zemědělské výroby a
rybníků s chovem ryb nebo vodní drůbeže,
e) existence pozemků zemědělské půdy, na nichž jsou uskutečněny investice do
půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti, např. meliorační a závlahová
zařízení.
(2) Podklady podle odstavce 1 jsou údaje tabulkových a grafických částí
územně technických podkladů k ochraně zemědělského půdního fondu, údaje o
pozemcích podle katastru nemovitostí, 3) znázornění bonitovaných půdně
ekologických jednotek, do kterých jsou zemědělské pozemky zařazeny, a jejich
účelová vyhodnocení do stupňů přednosti v ochraně a tříd ochrany, schválené
návrhy pozemkových úprav, 4) údaje o uskutečněných investicích do půdy za
účelem zlepšení půdní úrodnosti a jejich grafické znázornění a údaje o
hydrogeologických regionech.
(3) Údaje z podkladů uvedených v odstavci 2 vyhodnocují zpracovatelé územně
plánovací dokumentace v etapě průzkumů a rozborů a znázorňují v samostatném
doplňujícím výkresu nebo v souhrnném problémovém výkresu. 5) Grafickým
podkladem doplňujícího výkresu jsou mapy měřítek použitých pro hlavní
výkresy, které umožňují znázornění vyhodnocovaných údajů. Rozsah a přesnost
tohoto vyhodnocení a znázornění se řídí podle stupně a kategorie
zpracovávané územně plánovací dokumentace. Vyhodnocení a znázornění těchto
údajů je podkladem pro zpracování návrhů prognózních úkolů, územních a
hospodářských zásad a programů výstavby.
(4) Pořizovatel prognózních úkolů, územních a hospodářských zásad a programů
výstavby projedná 6) jejich návrh s orgánem ochrany zemědělského půdního
fondu, který bude příslušný k udělení souhlasu s návrhem připravované územně
plánovací dokumentace 7) na základě textové, tabulkové a grafické části
vyhodnocení údajů z podkladů podle odstavce 3. Ve svém vyjádření orgán
ochrany zemědělského půdního fondu označí části území (pozemky), na kterých
lze uvažovat s dalším urbanistickým rozvojem, z hlediska co možná nejmenších
důsledků na zemědělský půdní fond. Zároveň vymezí, jak je třeba usměrnit
budoucí řešení příslušné územně plánovací dokumentace, aby byly co nejméně
dotčeny zemědělské pozemky s nejpříznivějšími fyzikálními, biologickými a
chemickými vlastnostmi půdy, hydrologické poměry, síť zemědělských účelových
komunikací, opatření navržená pozemkovými úpravami, významné krajinné prvky,
územní systémy ekologické stability, uspořádání zemědělského půdního fondu v
území a nevýrobní funkce zemědělské půdy jako složky životního prostředí.
(5) Jde-li o zpracování urbanistické studie nebo územního generelu, provádí
zpracovatel vyhodnocení a znázornění údajů z podkladů obdobně podle odstavce
3. 8)
§ 4
(1) Zpracovatelé územně plánovací dokumentace již při zpracování konceptů
řešení postupují 9) v souladu s požadavky, které byly uplatněny příslušnými
orgány ochrany zemědělského půdního fondu při projednávání návrhů
prognózních úkolů, územních a hospodářských zásad a programů výstavby ( § 3
odst. 4). Vyhodnocují přitom předpokládané důsledky navrhovaného řešení
výhledového rozvoje sídel a území na zemědělský půdní fond podle
jednotlivých alternativ. Využívají k tomu výsledků vyhodnocení údajů z
podkladů a jejich znázornění ( § 3 odst. 3).
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 3, která je součástí této vyhlášky.
(3) Jde-li o zpracování urbanistické studie nebo územního generelu, platí
pro vyhodnocování důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond a
posuzování těchto územně plánovacích podkladů ustanovení předchozích
odstavců obdobně s ohledem na zvláštní předpisy. 10)
§ 5
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při zpracování a projednávání návrhů
na stanovení dobývacích prostorů
(k § 6 zákona)
(1) Při zpracování návrhu na stanovení dobývacího prostoru, kterým má být
dotčen zemědělský půdní fond, právnická nebo fyzická osoba oprávněná k
dobývání (těžbě) nerostů (dále jen "osoba oprávněná k těžbě nerostů"), v
jejímž zájmu byl vydán předchozí souhlas ke stanovení dobývacího prostoru
podle zvláštních předpisů, 11) vyhodnocuje12) předpokládané důsledky
navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond. K tomu využívá podklady pro
zajišťování ochrany zemědělského půdního fondu uvedené v § 3 odst. 1 a 2 a
dále přihlíží k povaze ložiska nerostů a způsobu jeho budoucího dobývání.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 4, která je součástí této vyhlášky.
(3) Vyhodnocení podle odstavce 1, předchozí souhlas ke stanovení dobývacího
prostoru podle zvláštních předpisů 11) a grafické znázornění hranic bloků
zásob nerostů podle výsledků geologického průzkumu je podkladem k podání
žádosti o udělení souhlasu k návrhu na stanovení dobývacího prostoru. 13)
§ 6
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při zpracování
dokumentace staveb potřebné k vydání územního rozhodnutí
(1) Při zpracování dokumentace staveb potřebné k vydání územního rozhodnutí,
14) jímž má být dotčen zemědělský půdní fond, investor vyhodnocuje důsledky
navrhovaného umístění připravovaných staveb na tento fond. Toto vyhodnocení
tvoří přílohu k žádosti o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 zákona.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 5, která je součástí této vyhlášky.
(3) Pokud má být připravovaná stavba umístěna mimo současně zastavěné území
obce, investor navrhne technicky řešitelné územní alternativy jejího
umístění s cílem nalézt řešení, které bude z hlediska ochrany zemědělského
půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější;
vyhodnotí přitom důsledky jednotlivých územních alternativ na zemědělský
půdní fond.
(4) Územní alternativy podle odstavce 3 se nenavrhují, je-li umístění stavby
v souladu s
a) řešením schválené územně plánovací dokumentace nebo schválených územně
plánovacích podkladů, nebo
b) návrhem tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací,
celostátních drah a vodních cest a jejich součástí, k němuž orgány ochrany
zemědělského půdního fondu udělily souhlas, nebo
c) podmínkami, které vymezily příslušné orgány ochrany zemědělského půdního
fondu při udělování souhlasu k návrhu na stanovení dobývacího prostoru.
(5) Jde-li o stavby zemědělské prvovýroby, jejichž umístění je vymezeno
vlastnickými vztahy k pozemku, nebo o výstavbu zemědělských účelových
komunikací či uskutečňování investic do půdy za účelem zlepšení půdní
úrodnosti, 15) u nichž je jednoznačnost umístění dána jejich technickým
charakterem a účelem, se územní alternativy rovněž nenavrhují.
§ 7
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při zpracování návrhů tras nadzemních a podzemních vedení,
pozemních komunikací, celostátních drah
a vodních cest a jejich součástí
(k § 7 zákona)
(1) Investor, který zajišťuje výstavbu nadzemních a podzemních vedení,
pozemních komunikací, celostátních drah a vodních cest, při zpracování
návrhů tras těchto staveb 16) vyhodnotí předpokládané důsledky navrhovaného
řešení na zemědělský půdní fond.
(2) Má-li být výstavbou podle odstavce 1 dotčen zemědělský půdní fond mimo
současně zastavěné území obce, zpracovávají se návrhy tras těchto staveb v
technicky řešitelných územních alternativách s cílem nalézt řešení, které
bude z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem
chráněných obecných zájmů nejvýhodnější.
(3) Podle odstavců 1 a 2 se nepostupuje v případech, že připravovaná
výstavba
a) nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a
vodních cest a jejich součástí se má uskutečnit v trasách vymezených pro
tento účel schválenou územně plánovací dokumentací nebo schválenými územně
plánovacími podklady anebo jsou-li návrhy na jejich uskutečnění součástí
řešení obsaženého v dokumentaci jiných staveb, potřebné pro vydání územního
rozhodnutí, nebo
b) řeší úpravu nivelety, šířky a parametrů oblouků dříve vybudovaných
pozemních komunikací a celostátních drah.
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při stavební, těžební a průmyslové činnosti a při geologickém
a hydrogeologickém průzkumu
(k § 8 zákona)
§ 8
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při geologickém a hydrogeologickém průzkumu
Má-li být připravovaným uskutečněním prací spojených s geologickým nebo
hydrogeologickým průzkumem (dále jen "geologické práce") dotčen zemědělský
půdní fond po dobu delší než jeden rok, právnické nebo fyzické osoby
oprávněné k této činnosti podle zvláštních předpisů 17) vyhodnocují při
přípravě těchto prací jejich důsledky na tento fond. 18) Toto vyhodnocení
tvoří přílohu k žádosti o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 zákona.
§ 9
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při zpracování plánu otvírky, přípravy a dobývání
(1) Při zpracování plánu otvírky, přípravy a dobývání, kterým má být dotčen
zemědělský půdní fond, osoba oprávněná k těžbě nerostů vyhodnocuje důsledky
navrhovaného dobývání (těžby) nerostů 19) na tento fond.20) Toto vyhodnocení
tvoří přílohu k žádosti o udělení souhlasu k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 zákona.
(2) Podrobnosti o obsahu vyhodnocení podle odstavce 1 jsou uvedeny v příloze
č. 6, která je součástí této vyhlášky.
(3) Podle odstavců 1 a 2 postupují obdobně i právnické nebo fyzické osoby,
kterým bylo dáno místně příslušným báňským úřadem oprávnění k těžbě nerostů,
jde-li o dobývání nerostů na plochách (lokalitách), u kterých se návrh na
stanovení dobývacího prostoru nezpracovává a dobývání se uskuteční na
základě rozhodnutí vydaného podle zvláštních předpisů. 21)
§ 10
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
při zabezpečení skrývky kulturních vrstev půdy,
jejího provádění a využití skrývaných zemin
(1) Ten, v jehož zájmu má být vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu podle § 9 odst. 5 písm. f) zákona pro nezemědělské účely,
zpracovává předběžnou bilanci skrývky kulturních vrstev půdy nalézajících se
na dotčených pozemcích a návrh způsobů hospodárného využití těchto zemin.
Zpracované dokumenty předkládá spolu se žádostí o udělení tohoto souhlasu
orgánu ochrany zemědělského půdního fondu k přezkoumání a k dalšímu využití
při stanovení podmínek nezbytných k zajištění ochrany zemědělského půdního
fondu.
(2) Před uskutečněním nezemědělské činnosti povolené rozhodnutím vydaným
podle zvláštních předpisů 22) ten, v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí
půdy ze zemědělského půdního fondu, zabezpečí provedení skrývky kulturních
vrstev půdy, 23) jejich přemístění a rozprostření nebo uložení podle
podmínek stanovených orgánem ochrany zemědělského půdního fondu ve vydaném
souhlasu. Pokud budou skrývané kulturní vrstvy půdy ukládány na složištích (deponiích)
do doby jejich použití pro účely rekultivace nebo přípravu ploch k
ozelenění, zároveň zajistí jejich ochranu před znehodnocením a ztrátami, a
řádné ošetřování, popřípadě se postará o účelné využívání povrchu těchto
složišť pro zemědělskou výrobu. O činnostech souvisejících se skrývkou,
přemístěním, rozprostřením či jiným využitím, uložením, ochranou a
ošetřováním skrývaných kulturních vrstev půdy vede protokol (pracovní
deník), v němž se uvádějí všechny skutečnosti rozhodné pro posouzení
správnosti, úplnosti a účelnosti využívání těchto zemin.
(3) Jde-li o odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, k němuž není třeba
souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, 24) pak se skrývka
kulturních vrstev půdy na odnímaných plochách a jejich umístění 23) stanoví
v územním a stavebním řízení. 25)
(4) Podle odstavců 1 až 3 se nepostupuje, udělí-li orgán ochrany
zemědělského půdního fondu výjimku podle § 8 odst. 1 písm. a) zákona, při
odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
a) pro účely zalesnění,
b) z důvodů zařazení do ostatních ploch, pokud pozemky této půdy nelze
zemědělsky obdělávat,
c) v zájmu ochrany přírody a krajiny,
d) pro ochranu archeologických nalezišť,
e) pro zřizování pásem k zajištění hygienické ochrany zdrojů pitné vody I.
stupně a užších ochranných pásem přírodních léčivých zdrojů a zdrojů
přírodních minerálních vod stolních,
f) pro zakládání územních systémů ekologické stability.
§ 11
Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu
pro zabezpečení rekultivace půdy
(1) Podrobnosti o obsahu plánu rekultivace a způsobu zpracování jsou uvedeny
v příloze č. 7, která je součástí této vyhlášky.
(2) Ten, kdo má za povinnost provést rekultivaci podle schváleného plánu na
základě podmínek stanovených v souhlasu orgánů ochrany zemědělského půdního
fondu k odnětí půdy vydaného podle § 9 zákona, zabezpečí bezprostředně po
skončení účelu nezemědělského využití odňaté půdy, 26) že
a) na dotčených pozemcích budou odstraněny všechny dočasné stavby, zařízení
a jiné hmotné zbytky po ukončené nezemědělské činnosti, které by bránily
provedení rekultivace,
b) na pozemcích upravených podle písmena a) budou zahájeny a plynule
prováděny jednotlivé činnosti a opatření technické a biologické části
rekultivace v pořadí a v rozsahu stanoveném ve schváleném plánu rekultivace,
c) po celou dobu provádění rekultivace podle písmena b) bude veden protokol
(provozní deník), v němž bude zaznamenáno, jak rekultivační práce probíhají,
jaké postupy byly přitom použity, jak jsou dodržovány termíny stanovené v
plánu rekultivace a další podrobnosti rozhodné pro posouzení jakosti,
rozsahu a úplnosti prováděné rekultivace,
d) po ukončení poslední etapy biologické rekultivace bude oznámeno orgánu
ochrany zemědělského půdního fondu, který vydal rozhodnutí o odvodech za
odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 11 odst. 2 zákona, že
rekultivace byla ukončena, aby mohlo být provedeno převzetí rekultivovaných
pozemků vlastníky nebo nájemci a aby mohla být ukončena povinnost platit
odvody za odnětí této půdy.
(3) V zájmu účelnosti provádění rekultivace a budoucího hospodaření na
rekultivovaných pozemcích mohou být v odůvodněných případech zahrnuty do
řešení plánu rekultivace i sousední pozemky náležející do zemědělského
půdního fondu, které nebudou dotčeny zamýšlenou nezemědělskou činností.
Postupy při odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu
(k § 9 a 10 zákona)
§ 12
(1) Současně zastavěným územím obce ( § 4, § 9 odst. 2 písm. a) bod 4
zákona) se rozumí katastrální území obce, které je ke dni zjišťování trvale
zastavěno nebo na základě stavebního povolení nebo jiného rozhodnutí a
opatření jemu na roveň postaveného k trvalému zastavění určeno. Dále do něj
patří plochy, které s plochami zastavěnými či k zastavění určenými
jednoznačně funkčně souvisejí a jsou užívány pro bydlení, výrobu, služby,
rekreaci, dopravu a další nezemědělské účely. Pozemky nalézající se uvnitř
hranic zastavěného území obce k 1. září 1966 podle zákresů v mapách evidence
nemovitostí jsou současně zastavěným územím obce vždy, i když u nich nejsou
splněna výše uvedená kriteria, s výjimkou pozemků zemědělské půdy trvale
určené pro zajišťování specializované zemědělské výroby (zahradnictví,
zelinářství).
(2) Pozemky zemědělské půdy, které pro svoji značnou výměru nebo vhodný tvar
nebyly zahrnuty do zastavěného území obce k 1. září 1966, nejsou součástí
současně zastavěného území obce, i když netvoří s okolním zemědělským půdním
fondem souvislý celek, s výjimkou těch pozemků, které jsou ke dni zjišťování
již trvale zastavěny nebo na základě stavebního povolení či jiného
rozhodnutí a opatření jemu na roveň postaveného k trvalému zastavění určeny.
Znázornění průběhu hranice současně zastavěného území obce ke dni zjišťování
se v katastrálních mapách neprovádí.
§ 13
Pro posouzení věcné příslušnosti orgánů ochrany zemědělského půdního fondu
je rozhodná celková výměra půdy, pro kterou se žádá souhlas k odnětí podle §
9 odst. 1 zákona.
§ 14
(1) Ten, v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského
půdního fondu pro účely, jejichž uskutečnění není podmíněno vydáním
rozhodnutí podle zvláštních předpisů (např. za účelem převodu pozemků do
ostatních ploch, pokud je nelze zemědělsky obdělávat), dokládá tímto
souhlasem ohlášení změny druhu pozemku (kultury) a způsobu jeho užívání
podle zvláštních předpisů 27) místně příslušnému katastrálnímu úřadu.
(2) Pokud je souhlas podle § 9 odst. 1 zákona udělován jiným orgánem ochrany
zemědělského půdního fondu než pověřeným obecním úřadem, tento orgán zasílá
stejnopis vydaného souhlasu tomu pověřenému obecnímu úřadu, v jehož územním
obvodu se nachází půda tímto souhlasem dotčená, nebo její největší část.
Zároveň mu postupuje veškerou dokumentaci, která je připojena k žádosti o
vydání tohoto souhlasu.
§ 15
(1) Při odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu pro těžební účely na
pozemcích nalézajících se ve schválených dobývacích prostorech nebo na
chráněných ložiskových územích se při zpracování výpočtu odvodů nepoužije
ekologická váha vlivu chráněných ložiskových území. 28)
(2) V souhlasu podle § 9 odst. 1 zákona orgán ochrany zemědělského půdního
fondu pouze vymezí kriteria pro stanovení výše odvodů.
(3) Základní sazba odvodů za odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního
fondu může být snížena podle části C sazebníku odvodů v případech, že
a) je prokázáno zjištěním nebo účelovým měřením provedeným pověřenými
odbornými organizacemi Ministerstva životního prostředí nebo Ministerstva
zemědělství, popřípadě posudky hygienické služby, že stupeň poškození půdy
způsobený spady z průmyslových exhalací anebo úniky pevných nebo tekutých
toxických látek či ropných látek neumožňuje její využívání pro výrobu
zemědělských výrobků vstupujících do potravního řetězce po dobu nejméně
deseti let ode dne zjištění nežádoucího stavu,
b) podle zjištění pověřené odborné organizace Ministerstva životního
prostředí nebo Ministerstva zemědělství nelze tuto půdu racionálně využívat
pro zemědělskou výrobu nebo počítat s plněním jejích funkcí jako složky
životního prostředí v důsledku jejího neodstranitelného poškození větrnou
nebo vodní erozí.
(4) Nelze-li na půdě, která má být odňata ze zemědělského půdního fondu,
určit hlavní půdní jednotku, protože zařazení pozemku do bonitovaných půdně
ekologických jednotek nebylo provedeno (např. v současně zastavěném území
obce), použije se pro výpočet odvodů za odnětí této půdy ta hlavní půdní
jednotka, která je vymezena na jiném pozemku zemědělské půdy nalézajícím se
v nejbližší vzdálenosti od pozemku, který má být dotčen navrhovaným odnětím
ze zemědělského půdního fondu.
(5) Vzniknou-li pochybnosti o použitelnosti způsobu určení hlavní půdní
jednotky podle odstavce 3 (např. u rozsáhlých sídelních útvarů nebo ve
schválených dobývacích prostorech), může orgán ochrany zemědělského půdního
fondu požadovat, aby hlavní půdní jednotky na pozemku dotčeném navrhovaným
odnětím, popřípadě i příslušný klimatický region byly dodatečně stanoveny
pověřenou odbornou organizací Ministerstva zemědělství. 29)
Ustanovení společná a závěrečná
§ 16
Zrušuje se vyhláška č.
36/1987 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského
půdního fondu, ve znění vyhlášky č.
528/1991 Sb.
§ 17
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ministr:
Ing. Benda CSc. v.r.
Poznámky pod čarou:
1) § 30 vyhlášky č.
26/1972 Sb., o ochraně a rozvoji přírodních léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů.
2) Zákon ČNR č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č.
395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České
národní rady č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
3) Zákon ČNR č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon).
4) § 8 a 9 zákona ČNR č.284/1991
Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších
předpisů.
5) § 19 odst. 3 vyhlášky č.
84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací
dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 126 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
7) § 13 odst. 2, § 14 písm. d), § 15 písm. d), § 16, § 17 písm. a) zákona.
8) § 5 odst. 1 zákona.
9) § 5 odst. 2 zákona.
10) Zákon č.
50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č.
84/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
11) § 24 odst. 2 až 4 zákona č.
44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
12) § 6 odst. 1 zákona.
13) § 6 odst. 2 zákona.
14) § 32 písm. a), § 39 zákona č.
50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů. § 7 odst. 4 vyhlášky č.
85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu, ve
znění pozdějších předpisů.
15) § 11 odst. 3 písm. a) zákona.
16) § 7 odst. 3 zákona.
17) Zákon ČNR č.
62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu, ve
znění pozdějších předpisů.
18) § 6 odst. 1 a § 7 odst. 1 zákona.
19) § 9 zákona.
20) § 6 odst. 1 zákona.
21) Vyhláška č.
175/1992 Sb., o podmínkách využívání ložisek nevyhrazených nerostů.
22) Např. § 66 a 71 zákona č.
50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
23) § 8 zákona.
24) § 9 odst. 2 zákona.
25) § 4 odst. 5 vyhlášky č.
83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění
pozdějších předpisů.
26) § 8 odst. 1 písm. c) a d) zákona.
27) § 10 odst. 1 písm. d) a e) zákona ČNR č.
344/1992 Sb.
28) Příloha k zákonu, část B, skupina faktorů D.
29) Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy.
Příloha č. 1 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
RIZIKOVÉ PRVKY v půdách náležejících do zemědělského půdního fondu
Tabulka č. 1
Obsah rizikových prvků v půdách (mg.kg-1)
Výluh 2 M HNO3 (výluh roztokem 2 M HNO3 při poměru půdy k vyluhovadlu 1 :
10)
Prvky | Maximálně přípustné hodnoty | |
lehké půdy | ostatní půdy | |
As | 4,5 | 4,5 |
Be | 2,0 | 2,0 |
Cd | 0,4 | 1,0 |
Co | 10,0 | 25,0 |
Cr | 40,0 | 40,0 |
Cu | 30,0 | 50,0 |
Hg | - | - |
Mo | 5,0 | 5,0 |
Ni | 15,0 | 25,0 |
Pb | 50,0 | 70,0 |
V | 20,0 | 50,0 |
Zn | 50,0 | 100,0 |
Tabulka č. 2
Obsah rizikových prvků v půdách (mg.kg-1)
Celkový obsah (rozklad lučavkou královskou)
Prvky | Maximálně přípustné hodnoty | |
lehké půdy | ostatní půdy | |
As | 30,0 | 30,0 |
Be | 7,0 | 7,0 |
Cd | 0,4 | 1,0 |
Co | 25,0 | 50,0 |
Cr | 100,0 | 200,0 |
Cu | 60,0 | 100,0 |
Hg | 0,6 | 0,8 |
Mo | 5,0 | 5,0 |
Ni | 60,0 | 80,0 |
Pb | 100,0 | 140,0 |
V | 150,0 | 220,0 |
Zn | 130,0 | 200,0 |
Vysvětlivky k tabulkám č. 1 a 2
1. Údaje o obsahu rizikových prvků neplatí pro organické půdy.
2. Lehkými půdami se rozumí písčité a hlinitopísčité půdy podle analytické
metody prof. Nováka (Komplexní metodika výživy rostlin č. 1/1990, vydaná
Ústavem vědeckotechnických informací v zemědělství Praha).
3. K obsahu rizikových prvků v půdách (mg.kg-1): Uvedené údaje platí pro
směsné vzorky získané z horní vrstvy vyšetřovaných minerálních půd v
tloušťce 0,25 m, vysušené na vzduchu do konstantní hmotnosti.
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Ukazatele znečištění zeminy na půdách náležejících do zemědělského půdního fondu
Ukazatel znečištění zeminy | Hodnota přípustného znečištění |
I. Anorganické látky | mg/kg sušiny |
B |
40 |
Br |
20 |
F |
500 |
CN celkové |
5 |
CN toxické |
1 |
S (sulfatická) |
2 |
II. Organické látky | |
a) Aromatické uhlovodíky a jejich deriváty |
|
benzen |
0,05 |
etylbenzen |
0,05 |
fenol |
0,05 |
0,05 | |
aromáty celkem |
0,3 |
b) Polycyklické aromatické uhlovodíky |
|
antracen |
0,01 |
benzo (a) antracen |
1,0 |
benzo (a) pyren |
0,1 |
fenatren |
0,1 |
fluoranten |
0,1 |
chrysen |
0,01 |
naftalen |
0,1 |
polycyklické aromatické uhlovodíky celkem |
1,0 |
c) Chlorované uhlovodíky |
|
alifatické (jednotlivé) |
0,1 |
alifatické (celkem) |
0,1 |
chlorobenzeny (jednotlivé) |
0,01 |
chlorfenoly (jednotlivé) |
0,01 |
PCB |
0,01 |
EOCl (extrahovatelný organicky vázaný chlor) |
0,1 |
d) Pesticidy |
|
organické chlorované (jednotlivé) |
0,01 |
organické chlorované (celkem) |
0,1 |
ostatní (jednotlivé) |
0,01 |
ostatní (celkem) |
0,1 |
e) Ostatní |
|
cyklohexanol |
0,1 |
pyridin |
0,1 |
styren |
0,1 |
nepolární uhlovodíky (celkem) |
50 |
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Obsah vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení územně
plánovací dokumentace na zemědělský půdní fond
1. Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení územně plánovací
dokumentace na zemědělský půdní fond se skládá z textové, tabulkové a
grafické části. Grafická část se zpracovává v samostatném doplňujícím
výkresu, jehož podkladem jsou mapy měřítek použitých pro hlavní výkresy.
Rozsah a přesnost tohoto vyhodnocení a znázornění se řídí podle stupně a
kategorie zpracovávané územně plánovací dokumentace.
2. Vyhodnocení podle bodu 1 se dále člení podle navrhovaného funkčního
využití pozemků na jednotlivé plochy (lokality), na kterých se uvažuje s
umístěním výhledových rozvojových záměrů, a obsahuje
2.1. údaje o celkovém rozsahu požadovaných ploch a podílu půdy náležející do
zemědělského půdního fondu, údaje o druhu pozemku (kultuře) dotčené půdy,
údaje o zařazení zemědělské půdy do bonitovaných půdně ekologických jednotek
a do stupňů přednosti v ochraně,
2.2. údaje o uskutečněných investicích do půdy za účelem zlepšení půdní
úrodnosti (meliorační a závlahová zařízení apod.) a o jejich předpokládaném
porušení,
2.3. údaje o areálech a objektech staveb zemědělské prvovýroby a
zemědělských usedlostech a o jejich předpokládaném porušení,
2.4. údaje o uspořádání zemědělského půdního fondu v území, opatřeních k
zajištění ekologické stability krajiny a významných skutečnostech
vyplývajících ze schválených návrhů pozemkových úprav a o jejich
předpokládaném porušení,
2.5. znázornění průběhu hranic územních obvodů obcí a hranic katastrálních
území,
2.6. zdůvodnění, proč je navrhované řešení ve srovnání s jiným možným
řešením nejvýhodnější z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a
ostatních zákonem chráněných obecných zájmů,
2.7. u sídelních útvarů a zón znázornění průběhu hranic současně zastavěného
území obce ke dni zpracování konceptů řešení územně plánovací dokumentace,
hranic pozemkové držby jednotlivých právnických a fyzických osob, tras
základních zemědělských účelových komunikací a územních a ekologických
záměrů vyplývajících ze schválených návrhů pozemkových úprav, popřípadě
vyznačení jejich předpokládaného porušení.
3. Pokud je do územně plánovací dokumentace zahrnuto území, na němž se
nachází dříve stanovený dobývací prostor, nebo chráněné ložiskové území, 30)
u kterého dosud nedošlo ke stanovení dobývacího prostoru, její zpracovatel
při vyhodnocování důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond
pouze
3.1. vyznačí v grafické části tohoto vyhodnocení jeho hranice,
3.2. uvede v tabulkové části tohoto vyhodnocení souhrnnou výměru půdy
náležející do zemědělského půdního fondu, která se na něm nachází,
3.3. uvede v textové části tohoto vyhodnocení potřebné podrobnosti a údaje o
něm.
4. Podle bodu 3 se nepostupuje, jde-li o plochy (lokality) pro dobývání
(těžbu) nerostů, u nichž se dobývací prostor nestanoví. 30)
30) Zákon č.
44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Obsah vyhodnocení předpokládaných důsledků návrhu na stanovení dobývacího
prostoru na zemědělský půdní fond
1. Vyhodnocení předpokládaných důsledků návrhu na stanovení dobývacího
prostoru na zemědělský půdní fond se skládá z textové, tabulkové a grafické
části. Jeho rozsah a přesnost se řídí podle způsobu dobývání nerostů
(povrchová, lomová, hlubinná těžba apod.) a velikostí dobývacího prostoru,
který má být na základě výsledků geologického průzkumu stanoven,
2. Vyhodnocení podle bodu 1 se zpracovává pro celou výměru půdy náležející
do zemědělského půdního fondu, na které má být dobývací prostor nebo jeho
jednotlivé oddělené části stanoveny, jakož i pro plochy (pozemky) této půdy,
které by měly být v případě dobývání nerostů dotčeny jeho důsledky (např.
umístěním odvalů, výsypek, odkališť, stavebních a dopravních záměrů). Toto
vyhodnocení obsahuje náležitosti vyjmenované v příloze č. 3 bodu 2 s
přihlédnutím k odlišnostem vyplývajícím z řešení návrhu na stanovení
dobývacího prostoru a dále studii o předpokládaných způsobech, cílech a
postupech provádění rekultivace pozemků dotčených dobýváním, popřípadě
předběžný návrh zvláštního režimu provádění této rekultivace.
Příloha č. 5 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Obsah vyhodnocení důsledků navrhovaného umístění staveb na zemědělský
půdní fond
1. Vyhodnocení důsledků navrhovaného umístění staveb na zemědělský půdní
fond se zpracovává pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního
fondu, která má být dotčena zamýšlenou stavbou a s ní souvisejícími akcemi
podle řešení obsaženého v příslušné dokumentaci stavby potřebné k vydání
územního rozhodnutí, a jeho součástí je textová, tabulková a grafická část.
Podkladem pro grafickou část tohoto vyhodnocení jsou kopie katastrálních map
v měřítcích odpovídajících plošnému rozsahu stavby, nejvýše však v měřítku 1
: 5000.
2. Vyhodnocení podle bodu 1 obsahuje
2.1. v textové části
2.1.1. základní údaje o zamýšlené stavbě, zdůvodnění její potřeby, funkce a
významu,
2.1.2. údaje o tom, zda navrhované řešení vychází ze schválené územně
plánovací dokumentace nebo ze schválených územně plánovacích podkladů, z
návrhů tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací,
celostátních drah a vodních cest a jejich součástí, opatřených souhlasem
příslušného orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, popřípadě ze
schválených návrhů na stanovení dobývacích prostorů opatřených souhlasem
příslušného orgánu ochrany zemědělského půdního fondu,
2.1.3. celkové zhodnocení důsledků zamýšlené stavby na zemědělský půdní
fond,
2.2. v tabulkové části soupis pozemků náležejících do zemědělského půdního
fondu nebo jejich částí v členění podle toho, jde-li o pozemky v současně
zastavěném území obce nebo mimo toto území a má-li být půda odňata trvale
nebo dočasně, ve kterém budou uvedeny
2.2.1. údaje o pozemcích podle katastru nemovitostí (obec, katastrální
území, parcelační číslo, druh pozemku, vlastnické, popřípadě nájemní
vztahy),
2.2.2. výměry pozemků nebo jejich částí,
2.2.3. údaje o zařazení pozemků zemědělské půdy do bonitovaných půdně
ekologických jednotek, popřípadě do stupňů přednosti v ochraně,
2.2.4. údaje o tom, zda na dotčených pozemcích zemědělské půdy jsou
vybudovány investice do půdy za účelem zlepšení půdní úrodnosti (meliorační
zařízení apod.),
2.3. v grafické části zákres
2.3.1. průběhu hranic zamýšleného odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
v členění podle toho, má-li být půda odňata trvale nebo dočasně,
2.3.2. ploch, na kterých jsou uskutečněny investice do půdy za účelem
zlepšení půdní úrodnosti (meliorační zařízení apod.),
2.3.3. průběhu hranic současně zastavěného území obce, pokud to podle povahy
věci přichází v úvahu,
2.3.4. průběhu hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek, popřípadě
stupňů přednosti v ochraně, pokud je to podle povahy věci třeba,
2.3.5. znázorňující jednotlivé druhy pozemků (kultury) půdy náležející do
zemědělského půdního fondu podle katastru nemovitostí, pokud je to podle
povahy věci třeba,
2.4. jako samostatnou součást rovněž
2.4.1. bilanci skrývky svrchních kulturních vrstev půdy (např. ornice,
drnové vrstvy) a hlouběji uložených zúrodnění schopných zemin a plán na
jejich přemístění a hospodárné využití rozprostřením na jiných konkrétně
vymezených pozemcích nebo uložením pro jiné konkrétně vymezené účely včetně
rekultivačních opatření,
2.4.2. plán rekultivace, má-li být půda po ukončení účelu odnětí pro
nezemědělské využití rekultivována,
s tím, že k oběma uvedeným součástem se zpracovává vedle textové a tabulkové
části i grafická část se znázorněním skutečností rozhodných pro jejich
posouzení, schválení a budoucí provádění.
Příloha č. 6 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Obsah vyhodnocení důsledků navrhovaného dobývání (těžby) nerostů na
zemědělský půdní fond
1. Vyhodnocení důsledků navrhovaného dobývání (těžby) nerostů se zpracovává
pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být
dotčena
1.1. při povrchovém (lomovém) způsobu dobývání uhlí a lignitu v oblastech
soustředěného dobývání v rámci stanoveného dobývacího prostoru v průběhu
období pěti let,
1.2. při povrchovém způsobu dobývání nerostů k účelům stavebním nebo
průmyslovým v průběhu období deseti let; přitom není rozhodující, zda se má
těžba uskutečnit v rámci stanoveného dobývacího prostoru nebo na ložiscích,
u nichž se dobývací prostor nestanovuje,
1.3. při hlubinném způsobu dobývání nerostů výstavbou důlních objektů a
provozních zařízení a dále pro výměru této půdy na pozemcích, u nichž lze v
rámci stanoveného dobývacího prostoru předpokládat jejich devastaci nastalou
poklesem terénu v důsledku vytěžení ložiska, popřípadě z jiných příčin.
2. Součástí vyhodnocení podle bodu 1 je textová, tabulková a grafická část.
Podkladem pro grafickou část tohoto vyhodnocení jsou kopie katastrálních map
v měřítcích odpovídajících plošnému rozsahu zamýšlené těžby a souvisejících
akcí, nejvýše však v měřítku 1 : 5000. Pro obsah jeho jednotlivých částí
platí příloha č. 5 obdobně s těmito odlišnostmi:
2.1. obsah textové části podle bodu 2.1 přílohy č. 5 se bude vztahovat k
zamýšlenému dobývání (těžbě) nerostů,
2.2. v textové části podle bodu 2.1.2 přílohy č. 5 se uvedou údaje o tom,
zda navrhované řešení vychází ze stanovených dobývacích prostorů opatřených
souhlasem orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, popřípadě ze schválené
územně plánovací dokumentace nebo ze schválených územně plánovacích
podkladů, jde-li o umístění akcí souvisejících se zamýšlenou těžební
činností,
2.3. v textové části podle bodu 2.1.3 přílohy č. 5 se provede celkové
zhodnocení důsledků zamýšleného dobývání (těžby) a s tím souvisejících akcí
na zemědělský půdní fond, a jde-li o hlubinný způsob dobývání, orientační
údaje o tom, v kterém období a v jakém rozsahu se pravděpodobně projeví
důsledky těžby na devastaci terénu, jaký charakter bude mít tato devastace a
jakými opatřeními mohou být tyto devastační projevy zahlazeny,
2.4. v grafické části se kromě náležitostí uvedených v bodech 2.3.1 až 2.3.5
přílohy č. 5 znázorní
2.4.1. u lomového (povrchového) způsobu dobývání (těžby) uhlí a lignitu a u
povrchového způsobu dobývání (těžby) ostatních nerostů zákres hranic
jednotlivých etap postupu těžby v navrhovaném období s určením časového
pořadí, popřípadě jednotlivých etap uskutečňování akcí souvisejících s
vlastní těžební činností,
2.4.2. u hlubinného způsobu dobývání (těžby) nerostů zákres hranic ploch
(lokalit) předpokládané devastace terénu v důsledku projevů těžby s udáním
pravděpodobného období jejich vzniku,
2.5. v plánu rekultivace podle bodu 2.4.2 přílohy č. 5 se uvede rovněž návrh
zvláštního režimu jeho provádění z hlediska časového plnění a ukončení
prací, jsou-li pro to zvláštní důvody při lomovém (povrchovém) způsobu
dobývání (těžby) uhlí a lignitu, výjimečně i při povrchovém způsobu dobývání
(těžby) keramických jílů a kaolinu, pokud její provádění bude mít obdobný
charakter jako lomové (povrchové) dobývání uhlí a lignitu.
Příloha č. 7 k vyhlášce č. 13/1994 Sb.
Obsah a způsob zpracování plánu rekultivace půdy odňaté ze zemědělského
půdního fondu pro některé nezemědělské účely
Plán rekultivace obsahuje
1. technickou část, ve které je třeba uvést množství skrývaných zemin a
způsob jejich využití, cíl a způsob terénních úprav pozemků, výsypek a
odvalů včetně přípravy pozemků pro biologickou rekultivaci, úpravy vodního
režimu, melioračních opatření a způsob vybudování příjezdových a provozních
komunikací,
2. biologickou část, ve které je třeba uvést meliorační osevní postup,
intenzitu hnojení a cíl rekultivace,
3. časový postup technické a biologické rekultivace,
4. rozpočet nákladů na provedení rekultivace,
5. mapové podklady s vyznačením údajů vymezených v bodech 1, 2 a 3, profily
terénu před a po rekultivaci včetně napojení rekultivovaného území na okolní
terén.
Datum uveřejnění: 24. ledna 1994 Poslední změna: 19. dubna 2007 Počet shlédnutí: 4262