Odborné články

Lex OZE III definuje flexibilitu, přináší rovnější podmínky v sektoru i aukční bonus pro biometan

Ve Sbírce zákonů byla zveřejněna novela zákona o podporovaných zdrojích energie, Lex OZE III. Novela implementuje evropskou směrnici RED III, osvobozuje od daně z plynu, sjednocuje podmínky pro zdroje z roku 2013, zavádí aukční bonus pro biometan, právně zakotvuje akumulaci a definuje flexibilitu. Zavádí také nezávislou agregaci. Účinnost zákona je od 1. srpna 2025.

Foto: Paul_Henri@Pixabay.com

Narovnání podmínek pro zdroje uvedené do provozu v roce 2013

Jedním z cílů Lex OZE III je zajistit spravedlivější podmínky pro výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů, které byly uvedeny do provozu v roce 2013. Tato zařízení budou nově zařazena do režimu čtvrthodinového zeleného bonusu s dorovnáním na úroveň podpory poskytované výrobnám spuštěným v roce 2012.

Toto opatření reaguje na dřívější zrušení podpory kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), které mělo významný dopad právě na zdroje uvedené do provozu v roce 2013. V rámci úprav podmínek dochází ke sjednocení podpory s rokem 2012, a to jak v oblasti výše zeleného bonusu, tak i v rozlišení podle instalovaného výkonu, konkrétně u bioplynových stanic.

Výrobny zůstávají nadále v režimu hodinového zeleného bonusu, který se nově vypočítává ve čtvrthodinových intervalech. Podle aktuálního právního výkladu by operátor trhu (OTE) měl tuto změnu promítnout do výpočtu výkupní ceny bez nutnosti dalších úprav, například prostřednictvím cenového rozhodnutí. Očekává se, že implementace této změny proběhne hladce.

Aukční bonus na biometan

Novela Lex OZE III přináší také změny v podpoře biometanu. Jedním z mechanismů je zavedení aukčního bonusu na biometan, který je stanoven v korunách za megawatthodinu (Kč/MWh) spalného tepla a vyplácen v měsíčním režimu. Tento systém umožňuje výrobcům biometanu získat finanční podporu na základě výsledků aukcí, přičemž výrobce je povinen vracet Operátorovi trhu (OTE) rozdíl mezi měsíční jednotkovou cenou a referenční aukční cenou, pokud tržní cena převýší aukční základ. Součástí tohoto mechanismu je také povinnost výrobce uzavřít smlouvu s povinně vykupujícím plyn, což zajišťuje stabilní odběr biometanu a jeho integraci do trhu. Navíc musí výrobce dodržovat minimální podíl pokročilého biometanu, čímž novela podporuje využití udržitelnějších technologií a surovin.

Další důležitou změnou je povinnost registrace podpory ve lhůtě. Lex OZE III ukládá výrobcům elektřiny, tepla nebo biometanu povinnost registrovat svou podporu u OTE do 6 měsíců od nabytí právní moci licence. Tento krok je nezbytný pro získání nároku na finanční podporu, a pokud výrobce tuto lhůtu nedodrží, právo na podporu nevzniká.

Osvobození od daně z plynu

S účinností od 1. srpna 2025 bude bioplyn využívaný pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) osvobozen od daně z plynu. Toto osvobození se vztahuje rovněž na bioplyn spalovaný na fléře. Změna se týká všech bioplynových stanic s kogenerační jednotkou.

Tímto opatřením končí období, kdy podmínky zdanění bioplynu byly předmětem výkladových nejasností a sporů. V praxi docházelo k tomu, že celní správa požadovala zpětné doplacení daně až za tři roky, a to i v případech, kdy byla část bioplynu spotřebována technologicky nebo dodávána do domácností. Jako uznatelné byly zpravidla akceptovány pouze ty srážky z daně, které byly podloženy měřením.

Akumulace

Jedním z klíčových přínosů je právní zakotvení akumulace, které zahrnuje definici ukládání elektřiny a ukládání energie, čímž novela přesně vymezuje tyto procesy. Ukládání elektřiny je definováno jako „odložení spotřeby elektřiny na pozdější okamžik, než byla vyrobena, nebo přeměna elektřiny na takovou formu energie, kterou lze ukládat, ukládání takové energie, a následná zpětná přeměna takové energie na elektřinu v jednom předávacím místě“. Ukládání energie v elektrizační soustavě pak zahrnuje „odložení spotřeby elektřiny na pozdější okamžik, než byla vyrobena, nebo přeměna elektřiny na takovou formu energie, kterou lze ukládat, ukládání takové energie, a následná zpětná přeměna takové energie na elektřinu nebo použití jako jiný nosič energie“. Tyto definice poskytují jasný právní rámec pro provoz a rozvoj akumulačních technologií.

Dalším významným krokem je možnost podnikat s licencí na ukládání elektřiny. Novela Lex OZE III umožňuje získání licence pro zařízení nad 100 kW, pokud jsou připojena k přenosové (PS) nebo distribuční soustavě (DS), v odběrném místě (OM) je připojeno více zařízení, nebo pokud kapacita akumulace přesahuje 1,2násobek instalovaného výkonu výrobny elektřiny. Tím se otevírá prostor pro komerční využití akumulace, například v kombinaci s obnovitelnými zdroji, a podporuje se flexibilita energetického trhu.

Novela také vymezuje práva a povinnosti provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny, čímž zajišťuje jejich integraci do elektrizační soustavy. Provozovatelé mají právo připojit se k elektrizační soustavě, poskytovat podpůrné služby, uzavírat smlouvy o agregaci bez souhlasu obchodníka a sdílet elektřinu. Na druhé straně jsou povinni registrovat se u Operátora trhu (OTE), podřídit se dispečerskému řízení a aktivaci flexibility, a předávat údaje z měření energetických datových center (EDC). Tyto povinnosti zajišťují, že akumulace přispěje ke stabilitě soustavy a umožní efektivní využití vyrobené elektřiny, například při přebytcích z obnovitelných zdrojů.

Flexibilita a agregace

Lex OZE III přináší přesnou definici flexibility, která zahrnuje technickou a obchodní flexibilitu spotřeby, výroby a akumulace. Flexibilita je tedy definována jako „schopnost řízené změny dodávky elektřiny do/z přenosové nebo distribuční soustavy v reakci na ceny nebo poptávku“. Klíčovou roli pro poskytování flexibility hraje EDC (Energetické datové centrum), jehož funkčnost bude plná až v červenci 2026. EDC eviduje aktivaci flexibility (§ 27da), zpracovává údaje o dodávkách a odběrech a je nezbytné pro zúčtování flexibility.

Novela Lex OZE III upravuje také činnost agregátora. Agregace sdružuje flexibilitu v předávacích místech, přičemž agregátor potřebuje licenci na obchod s elektřinou, registruje se u OTE a EDC, a obchodník nesmí bránit smlouvám o agregaci. Významnou novinkou je zavedení nezávislé agregace. Nezávislí agregátoři budou moci působit výhradně v oblasti flexibility, bez nutnosti obchodovat s elektřinou jako komoditou. To umožní například zapojení subjektů, které sdružují flexibilitu ze strany spotřebitelů nebo výrobců, bez přímé vazby na obchodní činnosti. Aby však mohla být nezávislá agregace v praxi uplatněna, je nezbytné, aby obchodníci nebránili uzavírání smluv o agregaci mezi agregátorem a zákazníkem.

Změna hodinového zeleného bonusu

Všichni provozovatelé výroben v režimu hodinového zeleného bonusu nově přejdou na režim čtvrthodinového zeleného bonusu. Tomu je nutné přizpůsobit i výkaznictví a nárok na podporu, jelikož v systému OTE jsou data z distribučních měřidel dostupná po čtvrthodinových obchodních intervalech – tedy čtyřikrát častěji než dosud. Pro správnou evidenci je třeba zajistit měření výroby i spotřeby v tomto režimu. Doporučujeme připravit vše včas, ještě před účinností zákona k 1. 8. 2025.

Legislativní změny u pevné biomasy

Pro pevnou biomasu přichází významná změna v oblasti ověřování kritérií udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů. Došlo totiž ke snížení prahové hodnoty pro plnění z 20 na 7,5 MW primárního tepelného příkonu. Nově tak budou muset plnit kritéria udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů i menší zařízení, aby byla oprávněna k podpoře a nulovému započítávání v rámci EU ETS. Dobrou zprávou však je, že došlo naplno k využití odkladného ustanovení. Zařízení uvedená do provozu do roku 2015 budou mít dostatek času na přípravu plnění kritérií udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů, protože pro ně bude platit tato povinnost až od roku 2031. 

Směrnice RED III přináší v oblasti pevné biomasy další nástroje, které bude potřeba implementovat, jako například definici průmyslové kulatiny, nebo kaskádové využití biomasy. Tyto prvky směrnice se však budou transponovat zvlášť do příslušné vyhlášky k tomuto zákonu. 

Článek byl publikován v časopisu Biom 1/2025 S bioenergetikou na cestě k uhlíkové neutralitě.

Článek: Tisknout s obrázky | Tisknout bez obrázků | Poslat e-mailem

Související články:

Výpočty úspor emisí v bioplynu, biometanu a pevné biomase
Bioenergie se zápornými emisemi skleníkových plynů
Výroba bioplynu a biometanu v Evropě dosáhla rekordních hodnot
Nová podpora biometanu formou indexovaných aukčních bonusů
Energetické využití biomasy v ČR v číslech

Zobrazit ostatní články v kategorii Biometan, Bioodpady a kompostování, Bioplyn, Obnovitelné zdroje energie, Pelety a brikety, Pěstování biomasy, Rychle rostoucí dřeviny, Spalování biomasy

Datum uveřejnění: 14.5.2025
Poslední změna: 13.7.2025
Počet shlédnutí: 58

Citace tohoto článku:
NGUYENOVÁ, Ha My, POSPÍŠIL, Vojtěch: Lex OZE III definuje flexibilitu, přináší rovnější podmínky v sektoru i aukční bonus pro biometan. Biom.cz [online]. 2025-05-14 [cit. 2025-07-15]. Dostupné z WWW: <https://biom.cz/cz-11&add_disc=1&parent_id=62f41319d2c81b95d1a8be09ee71e8fb&wa=WWW-bioplyn/odborne-clanky/lex-oze-iii-definuje-flexibilitu-prinasi-rovnejsi-podminky-v-sektoru-i-aukcni-bonus-pro-biometan>. ISSN: 1801-2655.

Komentáře:
ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto