Zprávy z tisku

ilustrační foto

Repsol pozastavuje projekty zeleného vodíku ve Španělsku, stěžuje si na regulaci

21.10.24
Madrid 21. října (ČTK) - Španělský energetický gigant Repsol pozastavuje plánované projekty zeleného vodíku ve Španělsku. Zdůvodňuje to nepříznivou regulací, hlavně nejistotou ohledně trvání daně z neočekávaných zisků. Rozhodnutí by mohlo mít dopady na takzvanou zelenou agendu španělské vlády, která nastiňuje postup transformace energetiky od fosilních paliv k čistším zdrojům, uvedla dnes agentura Reuters.
ilustrační foto

Zákon o ochraně ovzduší zřejmě stanoví náběh pokročilých biopaliv

13.9.24
Praha 13. září (ČTK) - Podíl pokročilých biopaliv v pohonných hmotách by se měl postupně zvyšovat tak, aby v roce 2030 činil 5,5 procenta. Počítá s tím doporučení sněmovního výboru pro životní prostředí k vládní novele zákona o ochraně ovzduší, kterou dnes Sněmovna projednávala ve druhém čtení. Navyšování podílu pokročilých biopaliv vyplývá z požadavku evropské směrnice. Jde o biosložku převážně rostlinného původu, například ze slámy, řas a podobných materiálů. Půjde i o obnovitelná paliva nebiologického původu Samotná novela především rozšiřuje počet firem s povinností nepřetržitého monitoringu znečištění životního prostředí.
ilustrační foto

České dráhy a Unipetrol testovaly bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

29.8.24
Praha/Velim 29. srpna (ČTK) - Společnosti České dráhy a Orlen Unipetrol minulý týden testovaly motorovou naftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ve vlacích řady 847 RegioFox na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi. Cílem projektu, který začal letos a má trvat do příštího roku, je ověření použitelnosti této bionafty v osobních motorových vlacích a její případné nasazení do běžného provozu. Na výzkumu se podílí také Fakulta strojní Českého vysokého učení technického (ČVUT) a společnost Pesa, výrobce kolejových vozidel. V tiskové zprávě o tom dnes informovaly České dráhy.
ilustrační foto

EU zavede od poloviny srpna prozatímní cla na čínskou bionaftu

19.7.24
Brusel 19. července (ČTK) - Evropská unie se chystá zavést prozatímní cla na čínskou bionaftu, a to kvůli podezření, že se tento produkt v unii prodává za nespravedlivě nízké ceny. Evropská komise (EK) navrhla stanovit prozatímní cla v rozmezí 12,8 procenta až 36,4 procenta, zavedena by měla být v polovině srpna, uvedla dnes agentura Reuters. Vyšetřování bude pokračovat až do února, kdy by mohla být stanovena konečná cla na pět let.
ilustrační foto

První v ČR: GasNet zahájil prodej bioLNG

6.11.23
Společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu a český lídr v LNG pro nákladní silniční dopravu, spustila prodej nízkoemisního zkapalněného biometanu (bioLNG). Je to poprvé v Česku, kdy budou moci řidiči kamionů tankovat toto unikátní obnovitelné palivo. Ve srovnání s dieselovým motorem má bioLNG až o 95 % nižší emise oxidu uhličitého. V ČR je aktuálně registrováno okolo 70 tisíc těžkých nákladních vozidel s tradičním pohonem. BioLNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027. BioLNG bude možné tankovat na celkem šesti plnicích stanicích GasNetu. Aktuálně poslední dokončenou stanici v Klecanech u Prahy dnes společně se zástupci firmy slavnostně otevřel také ministr životního prostředí České republiky, Petr Hladík (KDU-ČSL).
ilustrační foto

V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit vodíkové autobusy

30.10.23
Praha 30. října (ČTK) - V okolí Mníšku pod Brdy u Prahy budou jezdit na pravidelných linkách autobusy s pohonem na zelený vodík. Pro jeho výrobu se používá energie z obnovitelných zdrojů, v tomto případě bude zdrojem elektřiny vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou. Pořízení deseti vodíkových autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Finanční model a návrh na uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících v systému Pražské integrované dopravy (PID) dnes schválili středočeští zastupitelé.
ilustrační foto

V Napajedlech je první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v Česku

30.10.23
Napajedla (Zlínsko) 30. října (ČTK) - Společnost Solar Global v Napajedlech na Zlínsku uvedla do provozu první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v Česku. Plyn vyrobený pomocí fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů, v areálu také vznikne plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem, řekl dnes novinářům předseda představenstva skupiny Solar Global Vítězslav Skopal.
ilustrační foto

Veolia Energie chystá v teplárně u Frýdku-Místku pilotní projekt výroby vodíku

23.10.23
Sviadnov (Frýdecko-Místecko) 23. října (ČTK) - Společnost Veolia Energie připravuje v teplárně ve Sviadnově u Frýdku-Místku pilotní projekt výroby vodíku. Vyrábět ho chce elektrolýzou za pomoci elektřiny generované z obnovitelných zdrojů. Firma nyní připravuje dokumentaci pro územní a stavební povolení, elektrolyzér chce postavit v roce 2025 a spustit výrobu začátkem roku 2026. ČTK to dnes za Veolii sdělila Jana Dronská.
ilustrační foto

Svaz: Stát nemá ucelenou politiku pro rozvoj takzvaných zelených plynů v ČR

6.10.23
Praha 6. října (ČTK) - Rozvoj takzvaných zelených plynů v Česku, zejména pak biometanu a zeleného vodíku, brzdí absence ucelené politiky státu, upozornil Svaz moderní energetiky a další zástupci oboru. Vládní cíl počítá do roku 2030 s výrobou 500 milionů metrů krychlových biometanu ročně, což je téměř pětsetkrát více než nyní. Podle svazu je cíl reálný, volá však po silnější podpoře firem a úpravě legislativy.
ilustrační foto

Nová energie Česka: stát má příležitost spustit vlnu produkce zeleného vodíku a biometanu. Nepůjde to bez silnější podpory investorům a úpravy legislativy

5.10.23
Praha 5. října 2023 - Pilotní projekty na produkci zeleného vodíku a výstavba nových biometanových stanic ukazují, že ambiciózní plány Česka v produkci zelených plynů jsou reálné. Na konferenci Nová energie Česka: zelený vodík a biometan ale zazněly také výzvy k posílení podpory pro investice do technologií na produkci zelených plynů a zavedení stabilnějšího legislativního prostředí. Pro Česko je rozvoj zelených plynů nejen příležitostí, jak naplnit cíle Zelené dohody pro Evropu, ale také k posílení naší energetické bezpečnosti, zefektivnění průmyslu prostřednictvím investicí do dekarbonizace a snížení závislosti na importu drahých fosilních paliv.
ilustrační foto

Maersk a APM Holding založily podnik C2X na výrobu zeleného metanolu

14.9.23
Oslo 14. září (ČTK) - Dánská průmyslová skupina A.P. Moller Holding (APMH) a její námořní divize Maersk založily podnik na výrobu zeleného metanolu, který bývá označován také jako e-metanol. Holding o tom dnes informoval na svém webu. Roční produkce společnosti C2X by měla do roku 2030 přesáhnout tři miliony tun. Maersk má v plánu tímto nízkouhlíkovým palivem zásobovat svou flotilu nákladních lodí, a snížit tak svou uhlíkovou stopu. Celosvětová lodní doprava se podílí na globálních emisích oxidu uhličitého téměř třemi procenty.
ilustrační foto

BP podpoří nové palivo pro lodě vyráběné z komunálního odpadu

6.7.23
Londýn 6. července (ČTK) - Britská společnost BP investuje do kalifornské začínající firmy WasteFuel, která přeměňuje komunální a zemědělský odpad na udržitelnou energii, včetně biometanolu pro lodní dopravu. Ropný gigant do firmy vloží deset milionů USD (219,2 milionu Kč), uvedla agentura Bloomberg.
ilustrační foto

Použitý kuchyňský olej lze odevzdat na vybraných pumpách v Ústeckém kraji

31.5.23
Ústí nad Labem 31. května (ČTK) - Na vybraných čerpacích stanicích v Ústeckém kraji mohou lidé odevzdávat použitý kuchyňský olej. Slít ho musejí do speciálních plastových lahví, které po naplnění umístí do boxu u pumpy. Chemička Orlen Unipetrol následně zajistí svoz do rafinérie, kde se olej vyčistí a přemění v biopalivo. Výzkumný projekt technologie čištění a recyklace kuchyňských olejů potrvá do roku 2024. Následně by se takové biopalivo mohlo začít využívat komerčně. Novinářům to dnes řekli zástupci skupiny Orlen Unipetrol a České zemědělské univerzity.
ilustrační foto

Premiér uvítal dohodu s EK ohledně budoucnosti aut se spalovacími motory

25.3.23
Praha 25. března (ČTK) - Za naplnění jednoho z výsledků českého předsednictví EU označil premiér Petr Fiala (ODS) páteční dohodu Německa s Evropskou komisí (EK), která se týká zachování aut se spalovacími motory i po roce 2035. Expremiér a předseda ANO Andrej Babiš naopak řekl, že takovým slibům nevěří a že je třeba "zelený fanatismus" revidovat. Uvedli to dnes v reakcích pro ČTK.
ilustrační foto

Premiér Fiala: Návrh emisní normy Euro 7 je třeba významně změnit

23.3.23
Praha 23. března (ČTK) - Evropskou komisí navrhovanou emisní normu Euro 7, která by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, je podle premiéra Petra Fialy (ODS) třeba významně změnit, aby neohrožovala občany v dostupnosti především malých aut. Před dnešním odletem na evropský summit ministerský předseda novinářům řekl, že české diplomatické úsilí se setkává s velkým porozuměním. "Myslím, že se podaří vytvořit silnou skupinu států, které ve výsledku upraví normu tak, aby byla příznivá pro náš automobilový průmysl a naše občany," uvedl.
ilustrační foto

Kupka: Do roku 2025 bude v Česku 12 vodíkových čerpacích stanic

10.3.23
Praha 10. března (ČTK) - Do roku 2025 by mělo v Česku fungovat 12 vodíkových čerpacích stanic a o pět let později jich bude 40. Na dobíjecí a plnící infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 vodíkových plniček. Během otevření první veřejné čerpací stanice společnosti Orlen Unipetrol v Praze na Barrandově to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
ilustrační foto

EK chce zpřísnit výkonnostní normy emisí pro nová těžká nákladní vozidla. Zapomíná na biopaliva

27.2.23

Evropská komise zveřejnila 14. února návrh na přezkum nařízení EU 2019/1242, kterým se stanoví výkonnostní normy emisí CO2 pro nová těžká nákladní vozidla v EU. Tento právní předpis EU má zásadní význam pro dekarbonizaci segmentu těžkých nákladních vozidel a pro podporu rozvoje všech technologií přispívajících k přechodu na bezemisní a nízkoemisní mobilitu.

ilustrační foto

Německé dráhy DB chtějí skončit s dieselem, dají na to 1,5 miliardy eur

5.1.23
Berlín 5. ledna (zpravodaj ČTK) - Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí skončit s používáním dieselu k pohonu lokomotiv, do roku 2027 proto do nových pohonných systémů a biopaliv investují na 1,5 miliardy eur (36 miliard Kč). Zatímco staré lokomotivy dopravní společnost upravuje pro používání biopaliv, u těch nových sází na vodík a elektřinu. Používání biopaliv se ale nelíbí některým ekologickým hnutím, která se obávají, že výroba těchto pohonných látek půjde na úkor produkce potravin.
1 | | 3 | 4 | .. | 135 |