Odborné články

Audi NGV nahradí fosilní plyn biometanem z Dánska

Největší dánský producent biometanu NGF Nature Energy oznámil, že uzavřel dohodu s německou automobilkou Audi, díky které Audi ve svých vozech na zemní plyn nahradí zemní plyn z fosilních zdrojů biometanem z dánských bioplynových stanic.

Dohoda běží od roku 2017 do roku 2019 a zahrnuje dodání certifikátů pro nákup biometanu pro přibližně 10 000 vozů značky Audi na zemní plyn napříč Evropou.

„Jsme neuvěřitelně pyšní, že jsme dosáhli této dohody s jedním z největších světových výrobců automobilů. Je to satisfakce za strategické změny, které jsme učinili v roce 2012, kdy jsme začali stavět velkokapacitní bioplynové stanice. Dnes máme v chodu čtyři hlavní výrobny, stavíme tři nové, a plánujeme do budoucna dalších deset,“ řekl Ole Hvelplund, CEO dánské firmy.

Nature Energy zpracuje 140 000 tun gastroodpadů a 1 milion tun kejdy a kalů ročně a vyrobí tak 45 milionů Nm3 biometanu, který putuje do plynárenské soustavy. Využitím tohoto odpadu jsou výrazně redukovány emise oxidu uhličitého, i emise metanu ze zemědělství. Současně jsou nahrazována fosilní paliva v dopravě obnovitelnou alternativou. Ředitel Nature Energy se domnívá, že to je důvodem, proč se Audi rozhodlo nakupovat biometan právě od tohoto největšího dánského producenta.

Vozidla na zemní plyn jsou stále populárnější

V posledních letech se v Dánsku již mnoho obcí, včetně Kodaně, rozhodlo naftou a benzínem poháněné vozy nahradit auty na biometan, a využívají tak bioplyn v městské autobusové dopravě a pro vozy služby domácí péče. Stejný trend lze pozorovat i u zbytku Evropy, kde je na silnicích dnes již přes 2 miliony vozů na zemní plyn.

„Stále více lidí vidí výhody využití bioplynu v dopravě a Dánsko má jedinečnou příležitost stát se jedním z hlavních producentů v Evropě. Dnes jezdí v Evropě přes dva miliony aut na plyn a nahrazením benzínu a nafty zeleným plynem bychom mohli výrazně snížit emise CO2 v dopravním sektoru,“ říká Hvelplund.

Audi si všimla stejného trendu i s ohledem na to, že tyto vozy mají stále větší dojezd, který je přetrvávajícím problémem pro většinu elektromobilů. Nicméně Audi sdělila, že příští rok na trh uvede elektromobil s větším dojezdem. Požadavky EU znamenají pro Dánsko nutnost snížit emise CO2 v dopravě mezi roky 2020 a 2030 o 39 % oproti hodnotám z roku 2005.

„Audi se silně zaměřuje na vozy na zemní plyn a nedávno představil model Audi A5 ve verzi na plyn – A5 g-tron. Vývoj sledujeme z blízka, ale zda budou vozy poháněné na plyn úspěšné i v Dánsku silně závisí na politice a budoucím vývoji distribuční sítě“, říká Morten Troest, obchodní manažer Audi v Dánsku.

Článek byl přeložen z časopisu Bioenergy International 4-2017, 94, June 2017.

 

Překlad: Julie Jeřábková

Článek: Tisknout s obrázky | Tisknout bez obrázků | Poslat e-mailem

Související články:

Precizní příprava projektů bioplynových stanic
Podpora tepla v Nizozemsku
Podpora tepla ve Velké Británii
Polsko: teplo z biomasy v systému ORC
Biomasová pětiletka v Číně a pokroky s biomethanem v Británii
Bioenergetické centrum

Zobrazit ostatní články v kategorii Bioplyn, Obnovitelné zdroje energie

Datum uveřejnění: 30.10.2017
Poslední změna: 4.12.2018
Počet shlédnutí: 10055

Citace tohoto článku:
SHERRARD, Alan, JEŘÁBKOVÁ, Julie: Audi NGV nahradí fosilní plyn biometanem z Dánska. Biom.cz [online]. 2017-10-30 [cit. 2024-11-01]. Dostupné z WWW: <https://biom.cz/czt-pelety-a-brikety-spalovani-biomasy-bioodpady-a-kompostovani/odborne-clanky/audi-ngv-nahradi-fosilni-plyn-biometanem-z-danska>. ISSN: 1801-2655.

Komentáře:
ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto ilustrační foto