Zprávy z tisku
Porovnání spotřeby paliva u traktorů
Ve Velké Británii byly provedeny polní zkoušky spotřeby paliva u traktorů firem John Deere, Claas, McCormick, New Holland a Valtra. Porovnávala se spotřeba paliva při orbě otočným pětiradličným pluhem.
Ve
Velké Británii byly provedeny polní zkoušky spotřeby paliva u traktorů
firem John Deere, Claas, McCormick, New Holland a Valtra. Porovnávala
se spotřeba paliva při orbě otočným pětiradličným pluhem eliminovaná o
otáčení na souvrati. Cílem těchto testů bylo zjistit, jaký je rozdíl ve
spotřebě u pěti traktorů a zda může řidič stylem jízdy tuto spotřebu
ovlivnit. Zkoušky probíhaly na plný plyn a při eko provozu se sníženým
počtem otáček motoru.
Zkoušené modely a výkony
Typ
Jmenovitý výkon, kW
Výkon na vývodovém hřídeli, kW*
Claas Ares 697ATZ
77,3 (ISO)
61,2/67,9
John Deere 6820
76,5 (ECE-R24)
67,8/74,7
McCormick MTX135
70,6 (ISO)
61,9/62,6
New Hiolland TS135A
73,6 (ISO)
64,4/72,8
Valtra T140e
78,7 (ISO)
Není k dispozici
*Výkon na vývodovém hřídeli při jmenovitých/maximálních otáčkách z testů OECD nebo Nebraska
Na
přední závěs byla umístěna upravená nádrž na palivo o kapacitě 65 litrů
a balastní závaží. Tlak v pneumatikách byl nastaven podle doporučení
výrobce. Vzadu mezi traktorem a strojem byl instalován speciální závěs
Scholtz, který měřil tahové zatížení od pětiradličného pluhu
Dowdeswell. Hloubka brázdy je 250 mm a maximální záběr radlice 450 mm.
Claas, McCormick a Valtra mají konvenční přetlakově plněné 6válcové
motory, Deere a New Holland motory s common rail. Polní testy
prokázaly, že v těžkých tahových pracích potřebuje traktor 20 %
hmotnosti na předních kolech pro stabilitu s neseným strojem, ale 25 až
30 % poskytuje optimální záběr. Pracovní rychlost soupravy měřil radar
na závěsu traktoru.
Byla
sledována spotřeba paliva na plochu a měrná spotřeba. V úvahu se bral
pouze čas, kdy byl pluh v záběru a nikoliv čas na otáčení. Výsledkem je
čistá výkonnost v ha/h. V kombinaci se spotřebovaným objemem paliva
byla získána čistá spotřeba nafty na hektar (l/ha).
Spotřeba paliva na plochu
Na
plný plyn činil rozdíl mezi spotřebou u traktoru Claas proti spotřebě
nejhospodárnějších traktorů Deere a McCormick 3,4 %, zatímco při
ekonomickém provozu byla spotřeba nižší až o 11 %. Nejnižší spotřebu
měly traktory McCormick a nejvyšší Deere v rozsahovém pásmu 9,5 %.
Jestliže
se bere v úvahu otázka, jak eko provoz ovlivňuje spotřebu každého
traktoru, pak zlepšení 2 % u Deere bylo nejmenší, zatímco McCormick
vykazoval nejvyšší (11,5 %). Tyto výsledky jsou potvrzeny měrnou
spotřebou ze zkoušek traktorů John Deere a McCormick (OECD). V úvahu se
nebere pracovní rychlost. Zatímco jeden traktor nebo způsob jízdy mohou
snížit spotřebu paliva, finanční zisk může být ohrožen pomalejším
provedením práce. Jestliže tento režim práce trvá déle, pak
prokazatelně dochází ke zvyšování pracovních a provozních nákladů.
Měrná spotřeba paliva
Toto
je nejspolehlivější způsob pro porovnání traktorů. Při práci na plný
plyn byla zjištěna variabilita 10 % u měrné spotřeby paliva mezi
jednotlivými typy. Nejnižší spotřebu měl John Deere a New Holland,
těsně následovaný McCormickem, Valtrou a Claasem. Nelze říci, jestli
traktory se vstřikováním common rail jsou úsporné. Eko jízda snižuje
měrnou spotřebou paliva až o 10 %. Dochází ale ke snížení rychlosti a
tahového výkonu.
Bylo
zjištěno, že na plný plyn není efektivně žádný rozdíl ve spotřebě
paliva při orbě 1 ha pluhem, že volbou relativně hospodárného traktoru
lze ušetřit až 3,5 pence na litr nafty při těžkých tahových pracích, že
eko provoz redukuje výkon na háku o 8 – 14 % v závislosti na typu
traktoru a že u eko provozu dochází ke snížení spotřeby paliva na 1 ha
o 2,2 – 11,5 %, tj. až o 1,6 l na ha. Avšak při eko provozu dochází ke
snížení výkonnosti, takže další pracovní náklady a náklady na údržbu
mohou smazat úsporu za naftu. Záleží na charakteristice motoru a účelně
zvoleném převodovém stupni. Všech pět typů traktorů vykázalo nižší
spotřebu paliva při eko provozu. Převod se musí volit s velikou
opatrností, protože v závislosti na zatížení a charakteristice motoru
můžete dojít k tomu, že nebude nalezen takový převod, který nechá motor
pracovat v nejhospodárnějším pásmu otáček tak, aby se pracovní rychlost
traktoru blížila rychlosti na plný plyn
Datum uveřejnění: 24.2.07
Poslední změna: 3.3.2007
Počet shlédnutí: 3828
Porovnání spotřeby paliva u traktorů
Ve Velké Británii byly provedeny polní zkoušky spotřeby paliva u traktorů firem John Deere, Claas, McCormick, New Holland a Valtra. Porovnávala se spotřeba paliva při orbě otočným pětiradličným pluhem.
Datum uveřejnění: 24.2.07
Poslední změna: 3.3.2007
Počet shlédnutí: 3828