LEGISLATIVA

Porovnání spotřeby paliva u traktorů

Ve Velké Británii byly provedeny polní zkoušky spotřeby paliva u traktorů firem John Deere, Claas, McCormick, New Holland a Valtra. Porovnávala se spotřeba paliva při orbě otočným pětiradličným pluhem.

Ve Velké Británii byly provedeny polní zkoušky spotřeby paliva u traktorů firem John Deere, Claas, McCormick, New Holland a Valtra. Porovnávala se spotřeba paliva při orbě otočným pětiradličným pluhem eliminovaná o otáčení na souvrati. Cílem těchto testů bylo zjistit, jaký je rozdíl ve spotřebě u pěti traktorů a zda může řidič stylem jízdy tuto spotřebu ovlivnit. Zkoušky probíhaly na plný plyn a při eko provozu se sníženým počtem otáček motoru.
Zkoušené modely a výkony
Typ
Jmenovitý výkon, kW
Výkon na vývodovém hřídeli, kW*
Claas Ares 697ATZ
77,3 (ISO)
61,2/67,9
John Deere 6820
76,5 (ECE-R24)
67,8/74,7
McCormick MTX135
70,6 (ISO)
61,9/62,6
New Hiolland TS135A
73,6 (ISO)
64,4/72,8
Valtra T140e
78,7 (ISO)
Není k dispozici
*Výkon na vývodovém hřídeli při jmenovitých/maximálních otáčkách z testů OECD nebo Nebraska
 
Na přední závěs byla umístěna upravená nádrž na palivo o kapacitě 65 litrů a balastní závaží. Tlak v pneumatikách byl nastaven podle doporučení výrobce. Vzadu mezi traktorem a strojem byl instalován speciální závěs Scholtz, který měřil tahové zatížení od pětiradličného pluhu Dowdeswell. Hloubka brázdy je 250 mm a maximální záběr radlice 450 mm. Claas, McCormick a Valtra mají konvenční přetlakově plněné 6válcové motory, Deere a New Holland motory s common rail. Polní testy prokázaly, že v těžkých tahových pracích potřebuje traktor 20 % hmotnosti na předních kolech pro stabilitu s neseným strojem, ale 25 až 30 % poskytuje optimální záběr. Pracovní rychlost soupravy měřil radar na závěsu traktoru.
Byla sledována spotřeba paliva na plochu a měrná spotřeba. V úvahu se bral pouze čas, kdy byl pluh v záběru a nikoliv čas na otáčení. Výsledkem je čistá výkonnost v ha/h. V kombinaci se spotřebovaným objemem paliva byla získána čistá spotřeba nafty na hektar (l/ha).
Spotřeba paliva na plochu
Na plný plyn činil rozdíl mezi spotřebou u traktoru Claas proti spotřebě nejhospodárnějších traktorů Deere a McCormick 3,4 %, zatímco při ekonomickém provozu byla spotřeba nižší až o 11 %. Nejnižší spotřebu měly traktory McCormick a nejvyšší Deere v rozsahovém pásmu 9,5 %.
Jestliže se bere v úvahu otázka, jak eko provoz ovlivňuje spotřebu každého traktoru, pak zlepšení 2 % u Deere bylo nejmenší, zatímco McCormick vykazoval nejvyšší (11,5 %). Tyto výsledky jsou potvrzeny měrnou spotřebou ze zkoušek traktorů John Deere a McCormick (OECD). V úvahu se nebere pracovní rychlost. Zatímco jeden traktor nebo způsob jízdy mohou snížit spotřebu paliva, finanční zisk může být ohrožen pomalejším provedením práce. Jestliže tento režim práce trvá déle, pak prokazatelně dochází ke zvyšování pracovních a provozních nákladů.
Měrná spotřeba paliva
Toto je nejspolehlivější způsob pro porovnání traktorů. Při práci na plný plyn byla zjištěna variabilita 10 % u měrné spotřeby paliva mezi jednotlivými typy. Nejnižší spotřebu měl John Deere a New Holland, těsně následovaný McCormickem, Valtrou a Claasem. Nelze říci, jestli traktory se vstřikováním common rail jsou úsporné. Eko jízda snižuje měrnou spotřebou paliva až o 10 %. Dochází ale ke snížení rychlosti a tahového výkonu.
Bylo zjištěno, že na plný plyn není efektivně žádný rozdíl ve spotřebě paliva při orbě 1 ha pluhem, že volbou relativně hospodárného traktoru lze ušetřit až 3,5 pence na litr nafty při těžkých tahových pracích, že eko provoz redukuje výkon na háku o 8 – 14 % v závislosti na typu traktoru a že u eko provozu dochází ke snížení spotřeby paliva na 1 ha o 2,2 – 11,5 %, tj. až o 1,6 l na ha. Avšak při eko provozu dochází ke snížení výkonnosti, takže další pracovní náklady a náklady na údržbu mohou smazat úsporu za naftu. Záleží na charakteristice motoru a účelně zvoleném převodovém stupni. Všech pět typů traktorů vykázalo nižší spotřebu paliva při eko provozu. Převod se musí volit s velikou opatrností, protože v závislosti na zatížení a charakteristice motoru můžete dojít k tomu, že nebude nalezen takový převod, který nechá motor pracovat v nejhospodárnějším pásmu otáček tak, aby se pracovní rychlost traktoru blížila rychlosti na plný plyn
Farmers Weekly, 145, 2006, č. 25, s. 52-57               

 

Datum uveřejnění: 16. srpna 2025 Poslední změna: 1. srpna 2007 Počet shlédnutí: 275