180/2005 Sb.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
180/2005 Sb.
ZÁKON
ze dne 31. března 2005
o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie
a o změně některých zákonů
(zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY
Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE
HLAVA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje v souladu s právem Evropských
společenství1) způsob podpory výroby elektřiny z obnovitelných
zdrojů energie a z důlního plynu z uzavřených dolů a výkon státní
správy a práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím
spojené.
(2) Účelem tohoto zákona je v zájmu ochrany klimatu a ochrany
životního prostředí
a) podpořit využití obnovitelných zdrojů energie (dále jen
"obnovitelné zdroje"),
b) zajistit trvalé zvyšování podílu obnovitelných zdrojů na
spotřebě primárních energetických zdrojů,
c) přispět k šetrnému využívání přírodních zdrojů a k trvale
udržitelnému rozvoji společnosti,
d) vytvořit podmínky pro naplnění indikativního cíle podílu
elektřiny z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny
v České republice ve výši 8 % k roku 2010 a vytvořit podmínky
pro další zvyšování tohoto podílu po roce 2010.
------------------------------------------------------------------
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/77/ES ze dne 27.
září 2001 o podpoře elektrické energie z obnovitelných zdrojů
na vnitřním trhu s elektrickou energií.
§ 2
Základní pojmy
(1) Obnovitelnými zdroji se rozumí obnovitelné nefosilní
přírodní zdroje energie, jimiž jsou energie větru, energie
slunečního záření, geotermální energie, energie vody, energie
půdy, energie vzduchu, energie biomasy, energie skládkového plynu,
energie kalového plynu a energie bioplynu.
(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) biomasou biologicky rozložitelná část výrobků, odpadů a zbytků
z provozování zemědělství a hospodaření v lesích
a souvisejících průmyslových odvětví, zemědělské produkty
pěstované pro energetické účely a rovněž biologicky
rozložitelná část vytříděného průmyslového a komunálního
odpadu,
b) elektřinou z obnovitelných zdrojů elektřina vyrobená
v zařízeních, která využívají pouze obnovitelné zdroje, a také
část elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů v zařízeních,
která využívají i neobnovitelné zdroje energie,
c) hrubou spotřebou elektřiny v tuzemsku vyrobená elektřina
s připočtením dovozů a odečtením vývozů elektřiny,
d) zeleným bonusem finanční částka navyšující tržní cenu elektřiny
a hrazená provozovatelem regionální distribuční soustavy nebo
přenosové soustavy výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů,
zohledňující snížené poškozování životního prostředí využitím
obnovitelného zdroje oproti spalování fosilních paliv, druh
a velikost výrobního zařízení, kvalitu dodávané elektřiny,
e) provozovatelem regionální distribuční soustavy držitel licence
na distribuci elektřiny, jehož distribuční soustava je přímo
připojena na přenosovou soustavu.
§ 3
Předmět podpory
(1) Podpora podle tohoto zákona (dále jen "podpora") se
vztahuje na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů vyrobenou
v zařízeních v České republice využívajících obnovitelné zdroje,
s výjimkou větrných elektráren umístěných na rozloze 1 km2
o celkovém instalovaném výkonu nad 20 MWe. V případě výroby
elektřiny z biomasy se podpora vztahuje na druhy a způsoby využití
biomasy, které z hlediska ochrany životního prostředí stanoví
prováděcí právní předpis.
(2) Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů je
stanovena odlišně s ohledem na druh obnovitelného zdroje
a velikost instalovaného výkonu výrobny a v případě elektřiny
vyrobené z biomasy i podle parametrů biomasy stanovených
prováděcím právním předpisem.
(3) Při stanovení podpory podle odstavce 2 Energetický
regulační úřad (dále jen "Úřad") ekonomicky zvýhodní pro účely
výlučného spalování pevné biomasy využívání odpadní biomasy
z dřevovýroby a průmyslového zpracování dřeva a v případě
společného spalování pevné biomasy a neobnovitelného zdroje
energie účelově pěstovanou energetickou biomasu.
(4) Podpora se rovněž vztahuje na výrobu elektřiny z důlního
plynu z uzavřených dolů. Na tuto podporu se použijí ustanovení
hlavy II a hlavy III obdobně; ustanovení § 4 odst. 13, 14 a 18 se
nepoužijí.
HLAVA II
PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY
Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ
§ 4
Práva a povinnosti subjektů na trhu
s elektřinou z obnovitelných zdrojů
(1) Provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatelé
distribučních soustav jsou povinni na svém licencí vymezeném
území2) přednostně připojit k přenosové soustavě nebo
k distribučním soustavám zařízení podle § 3 (dále jen "zařízení")
za účelem přenosu nebo distribuce elektřiny z obnovitelných
zdrojů, pokud o to výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále
jen "výrobce") požádá a pokud splňuje podmínky připojení a dopravy
elektřiny stanovené zvláštním právním předpisem.2)
(2) Povinnost připojení zařízení výrobce elektřiny
z obnovitelných zdrojů vzniká provozovateli té distribuční
soustavy, kde jsou náklady na připojení nejnižší, s výjimkou
případů prokazatelného nedostatku kapacity zařízení pro distribuci
nebo při ohrožení spolehlivého provozu distribuční soustavy.
(3) Výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů, na kterou se
vztahuje podpora, má právo si vybrat, zda svoji elektřinu nabídne
k výkupu podle odstavce 4, nebo zda za ni bude požadovat zelený
bonus. Změna tohoto výběru je možná nejdříve za rok poté, co si
výrobce závazně z těchto dvou možností jednu vybral a začal ji
využívat. Změna výběru je prováděna vždy k 1. lednu následujícího
kalendářního roku. Termíny a podrobnosti výběru způsobu podpory
stanoví prováděcí právní předpis.
(4) Provozovatelé regionálních distribučních soustav
a provozovatel přenosové soustavy jsou povinni vykupovat veškerou
elektřinu z obnovitelných zdrojů, na kterou se vztahuje podpora,
a uzavřít smlouvu o dodávce, pokud výrobce elektřinu
z obnovitelných zdrojů nabídl, za podmínek podle § 5 a za ceny
podle § 6. Součástí této povinnosti je i převzetí odpovědnosti za
odchylku podle zvláštního právního předpisu.3)
(5) Provozovatelé regionálních distribučních soustav
a provozovatel přenosové soustavy využívají elektřinu vykoupenou
podle odstavce 4 na krytí ztrát. V případě, že okamžitý výkon
povinně vykupované elektřiny z obnovitelných zdrojů podle odstavce
4 přesáhne objem elektřiny na krytí ztrát, je tento přesah
hodnocen jako odchylka příslušného provozovatele regionální
distribuční soustavy nebo provozovatele přenosové soustavy.
(6) V případě výroby elektřiny vyráběné společně
z obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje energie je podpora
poskytována pouze formou zelených bonusů.
(7) Pokud výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů, na kterou
se vztahuje podpora, nenabídl tuto elektřinu k povinnému výkupu
podle odstavce 4 a prodal ji na trhu s elektřinou, je provozovatel
příslušné regionální distribuční soustavy nebo provozovatel
přenosové soustavy povinen hradit výrobci za tuto elektřinu zelený
bonus vyjádřený v Kč/MWh.
(8) Odchylky výkonu zařízení z důvodů přirozené povahy
obnovitelných zdrojů nesmí být důvodem neplnění povinností podle
odstavce 4.
(9) Provozovatelé distribučních soustav a provozovatel
přenosové soustavy mají podle zvláštního právního předpisu3)
odpovědnost za odchylku spojenou se zajištěním ztrát ve svých
soustavách, kterou mohou přenést na jiný subjekt zúčtování.
(10) Náklady spojené s odchylkou výrobce elektřiny
z obnovitelných zdrojů vykoupené podle odstavce 4 jsou uznatelnými
náklady provozovatelů distribučních soustav a provozovatele
přenosové soustavy pro výpočet regulovaných cen za distribuci
a přenos a subjekt zúčtování má právo vyúčtovat tyto náklady
provozovatelům distribučních soustav nebo provozovateli přenosové
soustavy. Podrobnosti stanoví prováděcí právní předpis.
(11) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů
společně s elektřinou z neobnovitelných zdrojů energie, je povinen
zajistit samostatné měření vyrobené elektřiny nebo výpočet
vyrobeného množství elektřiny z obnovitelných zdrojů způsobem
podle zvláštního právního předpisu.4)
(12) Výrobce, který vyrábí elektřinu společným spalováním
biomasy a neobnovitelného zdroje energie, vykazuje množství
elektřiny z obnovitelných zdrojů, skutečné nabytí množství biomasy
a její kvalitu a skutečné využití veškeré nabyté biomasy pro účely
výroby elektřiny způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.
(13) Operátor trhu s elektřinou vydává na písemnou žádost
výrobce vyrábějícího elektřinu z obnovitelných zdrojů potvrzení
původu elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále jen "záruka
původu"). Záruku původu vydá operátor trhu s elektřinou do 30
kalendářních dnů od obdržení žádosti. Vzor žádosti o vydání záruky
původu a vzor záruky původu stanoví prováděcí právní předpis.
(14) Uznání záruky původu vydané v jiném členském státě
Evropských společenství provádí Ministerstvo průmyslu a obchodu.
(15) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů
a uplatňuje nárok na úhradu zeleného bonusu v souladu s odstavcem
7, je povinen uzavřít smlouvu na dodávku elektřiny s jiným
účastníkem trhu s elektřinou v souladu se zvláštním právním
předpisem.3) Tato povinnost se nevztahuje na výrobce, který
veškerou elektřinu, kterou vyrobil z obnovitelných zdrojů, sám
spotřebovává.
(16) Právo na úhradu zeleného bonusu se vztahuje i na
výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů pro vlastní
spotřebu. Povinnost hradit zelený bonus tomuto výrobci vzniká
provozovateli regionální distribuční soustavy, na jehož vymezeném
území se výrobna elektřiny tohoto výrobce nachází.
(17) Výrobce, který nabídl elektřinu k povinnému výkupu, musí
uzavřít smlouvu s provozovatelem příslušné regionální distribuční
soustavy nebo přenosové soustavy.
(18) Do podílu elektřiny z obnovitelných zdrojů na hrubé
spotřebě elektřiny v České republice může být započten dovoz
elektřiny z obnovitelných zdrojů z ostatních členských států
Evropských společenství pouze v případě, že vyvážející stát má
obdobné ustanovení umožňující započtení dovozu. Elektřina
z obnovitelných zdrojů bude do indikativních cílů podílu elektřiny
z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny členských států
Evropských společenství započtena pouze jednou. Podrobnosti
evidence dovozu a vývozu elektřiny z obnovitelných zdrojů v České
republice stanoví prováděcí právní předpis.
------------------------------------------------------------------
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č. 373/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro
organizování trhu s elektřinou a zásady tvorby cen za činnosti
operátora trhu, ve znění pozdějších předpisů.
4) Vyhláška č. 218/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti měření
elektřiny a předávání technických údajů, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 5
Podmínky podpory, výkupu a evidence výroby elektřiny
z obnovitelných zdrojů
(1) Základním časovým úsekem pro výkup elektřiny
z obnovitelných zdrojů je 1 hodina. U zařízení, která nejsou
vybavena průběhovým měřením, může být mezi provozovatelem
regionální distribuční soustavy nebo provozovatelem přenosové
soustavy a výrobcem dohodnut i jiný časový úsek.
(2) Základním časovým úsekem pro vyhodnocování a zúčtování
výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů je 1 měsíc, pokud se
provozovatel regionální distribuční soustavy nebo provozovatel
přenosové soustavy nedohodnou s výrobcem jinak.
(3) Pokud elektřinu z obnovitelných zdrojů hodlá její výrobce
nabídnout k výkupu podle § 4 odst. 4, oznámí tuto skutečnost
příslušnému provozovateli regionální distribuční soustavy nebo
provozovateli přenosové soustavy. Termíny oznámení této
skutečnosti stanoví prováděcí právní předpis.
(4) Předáním údajů o množství elektřiny z obnovitelných
zdrojů podle odstavce 6 provozovateli regionální distribuční
soustavy nebo provozovateli přenosové soustavy vzniká výrobci
nárok na úhradu zeleného bonusu stanoveného podle § 6.
(5) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů
pro vlastní potřebu, je povinen předávat naměřené nebo vypočtené
údaje o množství jím vyrobené elektřiny z obnovitelných zdrojů
provozovateli regionální distribuční soustavy nebo provozovateli
přenosové soustavy. Splněním této povinnosti vzniká tomuto výrobci
nárok na úhradu zeleného bonusu a na vydání záruky původu podle
§ 4 odst. 13.
(6) O uskutečněné výrobě a výkupu elektřiny z obnovitelných
zdrojů předává její výrobce naměřené nebo vypočtené údaje podle
jednotlivých druhů obnovitelných zdrojů příslušnému provozovateli
regionální distribuční soustavy nebo provozovateli přenosové
soustavy podle zvláštního právního předpisu.3)4)
------------------------------------------------------------------
3) Vyhláška č. 373/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro
organizování trhu s elektřinou a zásady tvorby cen za činnosti
operátora trhu, ve znění pozdějších předpisů.
4) Vyhláška č. 218/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti měření
elektřiny a předávání technických údajů, ve znění pozdějších
předpisů.
§ 6
Výše cen za elektřinu z obnovitelných zdrojů
a zelených bonusů
(1) Úřad stanoví vždy na kalendářní rok dopředu výkupní ceny
za elektřinu z obnovitelných zdrojů (dále jen "výkupní ceny")
samostatně pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů a zelené
bonusy tak, aby
a) byly vytvořeny podmínky pro naplnění indikativního cíle podílu
výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě
elektřiny ve výši 8 % v roce 2010 a
b) pro zařízení uvedená do provozu
1. po dni nabytí účinnosti tohoto zákona bylo při podpoře
výkupními cenami dosaženo patnáctileté doby návratnosti
investic za podmínky splnění technických a ekonomických
parametrů, kterými jsou zejména náklady na instalovanou
jednotku výkonu, účinnost využití primárního obsahu energie
v obnovitelném zdroji a doba využití zařízení a které jsou
stanoveny prováděcím právním předpisem,
2. po dni nabytí účinnosti tohoto zákona zůstala zachována výše
výnosů za jednotku elektřiny z obnovitelných zdrojů při
podpoře výkupními cenami po dobu 15 let od roku uvedení
zařízení do provozu jako minimální se zohledněním indexu cen
průmyslových výrobců; za uvedení zařízení do provozu se
považuje též ukončení rekonstrukce technologické části
stávajícího zařízení, změna paliva, nebo ukončení
modernizace, zvyšující technickou a ekologickou úroveň
stávajícího zařízení,
3. před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona byla po dobu 15 let
zachována minimální výše výkupních cen stanovených pro rok
2005 podle dosavadních právních předpisů se zohledněním
indexu cen průmyslových výrobců.
(2) Při stanovení výše zelených bonusů Úřad přihlíží též
k zvýšené míře rizika uplatnění elektřiny z obnovitelných zdrojů
na trhu s elektřinou.
(3) Při stanovení výkupních cen a zelených bonusů Úřad
vychází z odlišných nákladů na pořízení, připojení a provoz
jednotlivých druhů zařízení včetně jejich časového vývoje.
(4) Výkupní ceny stanovené Úřadem pro následující kalendářní
rok nesmí být nižší než 95 % hodnoty výkupních cen platných
v roce, v němž se o novém stanovení rozhoduje. Toto ustanovení se
poprvé použije pro ceny stanovené pro rok 2007.
§ 7
Pravidelné vyhodnocování
(1) Úřad vždy k 30. červnu zveřejní v Energetickém regulačním
věstníku2) vyhodnocení podílu výroby elektřiny z obnovitelných
zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny za minulý kalendářní rok
a propočet očekávaných dopadů podpory na celkovou cenu elektřiny
pro konečné zákazníky v nadcházejícím kalendářním roce.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci
s Ministerstvem životního prostředí a Úřadem předkládá vládě
každoročně, poprvé v roce 2005, do 30. září zprávu, která zahrnuje
analýzu pokroku dosaženého při plnění ustanovení § 1 odst. 2 písm.
d).
------------------------------------------------------------------
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
HLAVA III
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 8
Kontrola
Kontrolu dodržování tohoto zákona provádí Státní energetická
inspekce (dále jen "inspekce").2)
------------------------------------------------------------------
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Správní delikty
§ 9
(1) Provozovateli regionální distribuční soustavy nebo
provozovateli přenosové soustavy, který nevykoupí elektřinu
z obnovitelných zdrojů podle § 4 odst. 4 nebo neuhradí zelený
bonus podle § 4 odst. 7, se uloží pokuta do 5 000 000 Kč.
(2) Výrobci, který předá nepravdivé měřené nebo vypočtené
údaje provozovateli regionální distribuční soustavy nebo
provozovateli přenosové soustavy o množství jím vyrobené elektřiny
z obnovitelných zdrojů podle § 5 odst. 5 a 6, se uloží pokuta do
5 000 000 Kč.
(3) Výrobci, který nezajistí samostatné měření elektřiny
z obnovitelných zdrojů podle § 4 odst. 11, se uloží pokuta do
1 000 000 Kč.
(4) Výrobci, který nevykáže pravdivě správné množství
elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů, skutečné nabytí
množství biomasy a její kvalitu a skutečné využití veškeré nabyté
biomasy pro účely výroby elektřiny podle § 4 odst. 12, se uloží
pokuta do 1 000 000 Kč.
(5) Výrobci, který nepředá naměřené nebo vypočtené údaje
podle § 5 odst. 6, se uloží pokuta do 100 000 Kč.
(6) Výrobci, který opakovaně předá nepravdivé měřené nebo
vypočtené údaje o množství elektřiny vyrobené z obnovitelných
zdrojů podle § 5 odst. 5 a 6, může inspekce rozhodnout
o pozastavení nároku na úhradu výkupní ceny nebo zeleného bonusu,
a to až na 2 roky.
§ 10
(1) Pokuty ukládá, vybírá a vymáhá inspekce. Na řízení
o uložení pokuty podle tohoto paragrafu se vztahuje správní řád.
Při vybírání a vymáhání uložených pokut se postupuje podle
zvláštního právního předpisu.
(2) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho
následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká,
jestliže územní inspektorát o něm nezahájil řízení do 1 roku, kdy
se o něm dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl
spáchán.
(4) Správní delikty podle tohoto zákona v prvním stupni
projednává příslušný územní inspektorát. O odvolání proti uložení
pokuty rozhoduje ústřední inspektorát.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání
fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahuje
ustanovení § 9.
(6) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.
§ 11
Přechodné ustanovení
Právo volby zeleného bonusu podle § 4 odst. 3 a podle § 4
odst. 7 lze uplatnit od 1. ledna 2006.
§ 12
Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů
(1) Ministerstvo životního prostředí vydá prováděcí právní
předpis k provedení § 3 odst. 1 a 2.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu vydá prováděcí právní
předpis k provedení § 4 odst. 13 a § 4 odst. 18.
(3) Úřad vydá prováděcí právní předpis k provedení § 4 odst.
3, § 4 odst. 10, § 4 odst. 12, § 5 odst. 3 a § 6 odst. 1 písm. b)
bodu 1.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o hospodaření energií
§ 13
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona
č. 359/2003 Sb. a zákona č. 694/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 2 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) až f) se označují jako písmena b) až e).
2. V § 4 odst. 5 písm. c) se za slovo "energie" vkládá odkaz
na poznámku pod čarou č. 1, která zní:
------------------------------------------------------------------
"1) Zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny
z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů
(zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů).".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 1 se označuje jako poznámka pod
čarou č. 1a, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o ochraně ovzduší
§ 14
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých
dalších zákonů, ve znění zákona č. 521/2002 Sb., zákona č.
92/2004 Sb., zákona č. 186/2004 Sb. a zákona č. 695/2004 Sb., se
mění takto:
1. V § 2 odst. 1 se za písmenem u) tečka nahrazuje čárkou
a doplňují se písmena v), w) a x), která včetně poznámek pod čarou
č. 3c a 3d znějí:
"v) stanoveným objemem biopaliv minimální množství biopaliv nebo
jiných paliv z obnovitelných zdrojů podle druhu, na které je
poskytována oprávněným výrobcům biopaliv finanční podpora
biopaliv pro určené období,
w) oprávněným výrobcem biopaliva osoba, která vyrábí biopaliva za
podmínek stanovených zvláštním právním předpisem3c) a které
byl podle vládou schválených zásad závazným způsobem přidělen
podíl na stanoveném objemu pro určené období,
x) určeným obdobím období, po které je poskytována finanční
podpora biopaliv.3d)
------------------------------------------------------------------
3c) Zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č.
587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů.
3d) Článek 16 odst. 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady č.
2003/96/ES ze dne 27. října 2003 o zdanění energetických
výrobků a elektřiny.".
2. V § 3 odstavec 10 zní:
"(10) Osoba uvádějící motorové benziny a motorovou naftu do
volného daňového oběhu na daňovém území České republiky je povinna
zajistit, aby jí uváděný sortiment pohonných hmot obsahoval
stanovený objem biopaliv podle druhu stanovený prováděcím právním
předpisem. Tímto prováděcím právním předpisem se také určí období,
na které se stanovený objem vztahuje.".
3. V § 3 se za odstavec 10 vkládají nové odstavce 11 až 13,
které včetně poznámek pod čarou č. 7a a 7b znějí:
"(11) Osoba podle odstavce 10 je povinna každoročně k 31.
lednu informovat Generální ředitelství cel o celkovém množství
paliv pro dopravní účely jí uvedených v uplynulém kalendářním roce
do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky
a o podílu biopaliv na tomto množství.
(12) Osoba podle odstavce 10 je povinna vykupovat v rámci
stanoveného objemu od oprávněných výrobců biopaliva jimi vyráběná
biopaliva v množství odpovídajícím jejímu podílu na trhu s palivy
pro dopravní účely na území České republiky v přepočtu podle
energetického obsahu, a to za minimální výkupní ceny stanovené
podle zvláštního právního předpisu7a) (dále jen "minimální výkupní
ceny"), vyjma bioetanolu pro dopravní účely (dále jen
"bioetanol"), přímo, bioetanol od Správy státních hmotných
rezerv.7b) Bioetanol Správa státních hmotných rezerv vykupuje za
minimální výkupní ceny stanovené podle zvláštního právního
předpisu7a) ve stanoveném objemu od oprávněných výrobců ve výši
jejich podílu na stanoveném objemu.
(13) Pokud osoba podle odstavce 10 nevykoupí množství
bioetanolu podle odstavce 12 od Správy státních hmotných rezerv
zcela nebo i zčásti, je povinna zaplatit Správě státních hmotných
rezerv cenu, za kterou Správa státních hmotných rezerv nevykoupené
množství vykoupila, náklady s výkupem spojené a sankci ve výši
jednonásobku ceny podle § 45a za nevykoupené množství. Výše ceny
se stanoví jako průměrná cena v kalendářním roce, v němž došlo
k nesplnění povinnosti.
------------------------------------------------------------------
7a) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
7b) § 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních
hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů.".
Dosavadní odstavec 11 se označuje jako odstavec 14.
4. V § 37 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Generálním
ředitelstvím cel, Ministerstvem průmyslu a obchodu, ministerstvem
a Úřadem předkládá každoročně Evropské komisi a vládě do 1.
července informaci o
a) opatřeních, která byla přijata na podporu používání biopaliv
nebo jiných paliv z obnovitelných zdrojů pro dopravní účely
místo motorové nafty nebo motorových benzinů,
b) národních zdrojích určených pro výrobu biomasy pro jiné použití
než v dopravě a
c) celkovém prodeji pohonných hmot a podílu biopaliv, čistých
i smíchaných, a jiných paliv z obnovitelných zdrojů na trhu
v předcházejícím roce, případně informaci o všech výjimečných
stavech v dodávkách ropy nebo ropných výrobků, které měly vliv
na prodej biopaliv a jiných paliv z obnovitelných zdrojů.
(4) V první informaci za rok 2005 uvede Ministerstvo
zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu
a ministerstvem výši vládou stanoveného národního indikativního
cíle k termínu 31. prosince 2005 a v informaci za rok 2006 vládou
stanovený národní indikativní cíl k termínu 31. prosince 2010.
V těchto informacích zdůvodní Ministerstvo zemědělství ve
spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem
rozdíl mezi stanoveným národním cílem a dosaženou skutečností.
Národní indikativní cíle se stanoví prováděcím právním
předpisem.".
5. V § 40 se za odstavec 12 vkládají nové odstavce 13 až 15,
které znějí:
"(13) Pokutu až do výše 100 000 Kč uloží Česká obchodní
inspekce osobě podle § 3 odst. 10, která nesplní informační
povinnost podle § 3 odst. 11.
(14) Osobě podle § 3 odst. 10, která nevykoupí množství
biopaliv v rozsahu svého podílu na trhu s palivy, uloží Česká
obchodní inspekce pokutu až do výše 5 000 000 Kč za nevykoupené
množství biopaliv.
(15) Pokutu až do výše 5 000 000 Kč uloží Česká obchodní
inspekce osobě podle § 3 odst. 10, která nezajistí, aby jí uváděný
sortiment pohonných hmot obsahoval minimální množství biopaliva.".
Dosavadní odstavce 13 až 17 se označují jako odstavce 16 až 20.
6. Za § 45 se vkládá nový § 45a, který včetně poznámky pod
čarou č. 21b zní:
"§ 45a
Ceny podle § 3 odst. 12 se stanoví nejdéle na 6 kalendářních
měsíců dopředu samostatně pro jejich jednotlivé druhy tak, aby pro
výrobní zařízení uvedená do provozu po nabytí účinnosti zákona
o podpoře využívání obnovitelných zdrojů byla zaručena ekonomická
návratnost obvyklých nákladů na výstavbu zařízení na výrobu
biopaliv a zařízení na zpracování biopaliv do pohonných hmot
a přiměřený zisk,21b) aby byly vytvořeny podmínky pro splnění
indikativních cílů; za uvedení do provozu se považuje též ukončení
rekonstrukce technologické části stávajícího zařízení nebo
ukončení modernizace zvyšující technickou a ekologickou úroveň
stávajícího zařízení. Technické a ekonomické parametry zařízení,
podle kterých jsou ceny stanoveny, stanoví prováděcí právní
předpis.
------------------------------------------------------------------
21b) § 2 odst. 2 vyhlášky č. 580/1990 Sb., kterou se provádí zákon
o cenách, ve znění pozdějších předpisů.".
7. V § 55 se v odstavci 1 za slovo "provedení" vkládají slova
"§ 3 odst. 10,", slova "a § 7 odst. 11" se nahrazují slovy " ,
§ 7 odst. 11, § 37 odst. 4 a § 45a" a v odstavci 3 se slova "§ 3
odst. 11" nahrazují slovy "§ 3 odst. 14".
ČÁST ČTVRTÁ
ÚČINNOST
§ 15
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího kalendářního
měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
Zaorálek v. r.
Paroubek v. r.
Text ke stažení ve formátu PDF
Datum uveřejnění: 1. června 2005 Poslední změna: 8. května 2005 Počet shlédnutí: 10476