LEGISLATIVA

180/2005 Sb.

Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)

                          180/2005 Sb. 
                              ZÁKON 
                     ze dne 31. března 2005 
    o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie 
                   a o změně některých zákonů 
        (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů) 
 
     Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky: 
 
                           ČÁST PRVNÍ 
                    PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY 
                 Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE 
 
                             HLAVA I 
                        OBECNÁ USTANOVENÍ 
 
                               § 1 
 
                         Předmět úpravy 
 
     (1)  Tento  zákon  upravuje  v  souladu  s  právem Evropských 
společenství1)  způsob  podpory  výroby  elektřiny z obnovitelných 
zdrojů energie a z důlního plynu  z uzavřených dolů a výkon státní 
správy  a práva  a povinnosti  fyzických a  právnických osob s tím 
spojené. 
 
     (2) Účelem tohoto zákona je v zájmu ochrany klimatu a ochrany 
životního prostředí 
a) podpořit  využití   obnovitelných  zdrojů  energie   (dále  jen 
   "obnovitelné zdroje"), 
b) zajistit  trvalé  zvyšování   podílu  obnovitelných  zdrojů  na 
   spotřebě primárních energetických zdrojů, 
c) přispět  k  šetrnému  využívání  přírodních  zdrojů  a k trvale 
   udržitelnému rozvoji společnosti, 
d) vytvořit  podmínky  pro   naplnění  indikativního  cíle  podílu 
   elektřiny  z obnovitelných  zdrojů na  hrubé spotřebě elektřiny 
   v České republice ve  výši 8 % k roku  2010 a vytvořit podmínky 
   pro další zvyšování tohoto podílu po roce 2010. 
------------------------------------------------------------------ 
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady  č. 2001/77/ES ze dne 27. 
   září 2001  o podpoře elektrické energie  z obnovitelných zdrojů 
   na vnitřním trhu s elektrickou energií.  
 
                               § 2 
 
                         Základní pojmy 
 
     (1)  Obnovitelnými  zdroji  se  rozumí  obnovitelné nefosilní 
přírodní  zdroje  energie,  jimiž   jsou  energie  větru,  energie 
slunečního  záření,  geotermální  energie,  energie  vody, energie 
půdy, energie vzduchu, energie biomasy, energie skládkového plynu, 
energie kalového plynu a energie bioplynu. 
 
     (2) Pro účely tohoto zákona se rozumí 
a) biomasou biologicky rozložitelná část  výrobků, odpadů a zbytků 
   z provozování    zemědělství    a    hospodaření    v    lesích 
   a souvisejících   průmyslových  odvětví,   zemědělské  produkty 
   pěstované   pro   energetické   účely   a   rovněž   biologicky 
   rozložitelná   část  vytříděného   průmyslového  a  komunálního 
   odpadu, 
b) elektřinou   z   obnovitelných    zdrojů   elektřina   vyrobená 
   v zařízeních, která využívají pouze  obnovitelné zdroje, a také 
   část  elektřiny vyrobené  z obnovitelných  zdrojů v zařízeních, 
   která využívají i neobnovitelné zdroje energie, 
c) hrubou  spotřebou  elektřiny   v  tuzemsku  vyrobená  elektřina 
   s připočtením dovozů a odečtením vývozů elektřiny, 
d) zeleným bonusem finanční částka navyšující tržní cenu elektřiny 
   a hrazená  provozovatelem regionální  distribuční soustavy nebo 
   přenosové  soustavy výrobci  elektřiny z  obnovitelných zdrojů, 
   zohledňující  snížené poškozování  životního prostředí využitím 
   obnovitelného  zdroje  oproti  spalování  fosilních paliv, druh 
   a velikost výrobního zařízení, kvalitu dodávané elektřiny, 
e) provozovatelem regionální distribuční  soustavy držitel licence 
   na  distribuci elektřiny,  jehož distribuční  soustava je přímo 
   připojena na přenosovou soustavu.  
 
                               § 3 
 
                         Předmět podpory 
 
     (1)  Podpora  podle  tohoto  zákona  (dále  jen "podpora") se 
vztahuje  na  výrobu  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů vyrobenou 
v zařízeních v  České republice využívajících  obnovitelné zdroje, 
s výjimkou  větrných  elektráren  umístěných   na  rozloze  1  km2 
o celkovém  instalovaném  výkonu  nad  20  MWe.  V  případě výroby 
elektřiny z biomasy se podpora vztahuje na druhy a způsoby využití 
biomasy,  které  z  hlediska  ochrany  životního prostředí stanoví 
prováděcí právní předpis. 
 
     (2)  Podpora  výroby  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  je 
stanovena   odlišně  s   ohledem  na   druh  obnovitelného  zdroje 
a velikost  instalovaného  výkonu  výrobny  a  v případě elektřiny 
vyrobené   z  biomasy   i  podle   parametrů  biomasy  stanovených 
prováděcím právním předpisem. 
 
     (3)  Při  stanovení  podpory  podle  odstavce  2  Energetický 
regulační  úřad (dále  jen "Úřad")  ekonomicky zvýhodní  pro účely 
výlučného  spalování  pevné   biomasy  využívání  odpadní  biomasy 
z dřevovýroby  a   průmyslového  zpracování  dřeva   a  v  případě 
společného  spalování  pevné   biomasy  a  neobnovitelného  zdroje 
energie účelově pěstovanou energetickou biomasu. 
 
     (4) Podpora se rovněž vztahuje  na výrobu elektřiny z důlního 
plynu  z uzavřených  dolů. Na  tuto podporu  se použijí ustanovení 
hlavy II a hlavy III obdobně; ustanovení  § 4 odst. 13, 14 a 18 se 
nepoužijí.  
 
                            HLAVA II 
                    PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY 
                     Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ 
 
                               § 4 
 
               Práva a povinnosti subjektů na trhu 
               s elektřinou z obnovitelných zdrojů 
 
     (1)   Provozovatel  přenosové   soustavy  nebo  provozovatelé 
distribučních  soustav  jsou  povinni  na  svém  licencí vymezeném 
území2)   přednostně   připojit    k   přenosové   soustavě   nebo 
k distribučním soustavám zařízení podle  § 3 (dále jen "zařízení") 
za  účelem  přenosu  nebo  distribuce  elektřiny  z  obnovitelných 
zdrojů, pokud o to výrobce  elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále 
jen "výrobce") požádá a pokud splňuje podmínky připojení a dopravy 
elektřiny stanovené zvláštním právním předpisem.2) 
 
     (2)   Povinnost   připojení    zařízení   výrobce   elektřiny 
z obnovitelných   zdrojů  vzniká   provozovateli  té   distribuční 
soustavy,  kde  jsou  náklady  na  připojení  nejnižší, s výjimkou 
případů prokazatelného nedostatku kapacity zařízení pro distribuci 
nebo při ohrožení spolehlivého provozu distribuční soustavy. 
 
     (3) Výrobce  elektřiny z obnovitelných  zdrojů, na kterou  se 
vztahuje podpora, má právo si  vybrat, zda svoji elektřinu nabídne 
k výkupu podle  odstavce 4, nebo  zda za ni  bude požadovat zelený 
bonus. Změna  tohoto výběru je možná  nejdříve za rok poté,  co si 
výrobce  závazně z  těchto dvou  možností jednu  vybral a začal ji 
využívat. Změna výběru je prováděna  vždy k 1. lednu následujícího 
kalendářního  roku. Termíny  a podrobnosti  výběru způsobu podpory 
stanoví prováděcí právní předpis. 
 
     (4)   Provozovatelé    regionálních   distribučních   soustav 
a provozovatel přenosové soustavy  jsou povinni vykupovat veškerou 
elektřinu z  obnovitelných zdrojů, na kterou  se vztahuje podpora, 
a uzavřít   smlouvu    o   dodávce,   pokud    výrobce   elektřinu 
z obnovitelných  zdrojů nabídl,  za podmínek  podle §  5 a za ceny 
podle § 6. Součástí této  povinnosti je i převzetí odpovědnosti za 
odchylku podle zvláštního právního předpisu.3) 
 
     (5)   Provozovatelé    regionálních   distribučních   soustav 
a provozovatel  přenosové soustavy  využívají elektřinu vykoupenou 
podle  odstavce 4  na krytí  ztrát. V  případě, že  okamžitý výkon 
povinně vykupované elektřiny z obnovitelných zdrojů podle odstavce 
4 přesáhne  objem  elektřiny  na  krytí  ztrát,  je  tento  přesah 
hodnocen   jako  odchylka   příslušného  provozovatele  regionální 
distribuční soustavy nebo provozovatele přenosové soustavy. 
 
     (6)   V   případě    výroby   elektřiny   vyráběné   společně 
z obnovitelného zdroje a neobnovitelného zdroje energie je podpora 
poskytována pouze formou zelených bonusů. 
 
     (7) Pokud výrobce elektřiny z obnovitelných zdrojů, na kterou 
se vztahuje  podpora, nenabídl tuto  elektřinu k povinnému  výkupu 
podle odstavce 4 a prodal ji na trhu s elektřinou, je provozovatel 
příslušné   regionální  distribuční   soustavy  nebo  provozovatel 
přenosové soustavy povinen hradit výrobci za tuto elektřinu zelený 
bonus vyjádřený v Kč/MWh. 
 
     (8)  Odchylky  výkonu  zařízení  z  důvodů  přirozené  povahy 
obnovitelných zdrojů  nesmí být důvodem  neplnění povinností podle 
odstavce 4. 
 
     (9)   Provozovatelé  distribučních   soustav  a  provozovatel 
přenosové  soustavy  mají  podle  zvláštního  právního  předpisu3) 
odpovědnost  za odchylku  spojenou  se  zajištěním ztrát  ve svých 
soustavách, kterou mohou přenést na jiný subjekt zúčtování. 
 
     (10)   Náklady   spojené   s   odchylkou   výrobce  elektřiny 
z obnovitelných zdrojů vykoupené podle odstavce 4 jsou uznatelnými 
náklady   provozovatelů  distribučních   soustav  a  provozovatele 
přenosové  soustavy  pro  výpočet  regulovaných  cen za distribuci 
a přenos  a  subjekt  zúčtování  má  právo  vyúčtovat tyto náklady 
provozovatelům distribučních soustav  nebo provozovateli přenosové 
soustavy. Podrobnosti stanoví prováděcí právní předpis. 
 
     (11) Výrobce,  který vyrábí elektřinu  z obnovitelných zdrojů 
společně s elektřinou z neobnovitelných zdrojů energie, je povinen 
zajistit  samostatné   měření  vyrobené  elektřiny   nebo  výpočet 
vyrobeného  množství  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů způsobem 
podle zvláštního právního předpisu.4) 
 
     (12)  Výrobce,  který  vyrábí  elektřinu společným spalováním 
biomasy  a  neobnovitelného   zdroje  energie,  vykazuje  množství 
elektřiny z obnovitelných zdrojů, skutečné nabytí množství biomasy 
a její kvalitu a skutečné využití veškeré nabyté biomasy pro účely 
výroby elektřiny způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. 
 
     (13)  Operátor trhu  s elektřinou  vydává na  písemnou žádost 
výrobce  vyrábějícího elektřinu  z obnovitelných  zdrojů potvrzení 
původu  elektřiny   z  obnovitelných  zdrojů   (dále  jen  "záruka 
původu").  Záruku původu  vydá operátor  trhu s  elektřinou do  30 
kalendářních dnů od obdržení žádosti. Vzor žádosti o vydání záruky 
původu a vzor záruky původu stanoví prováděcí právní předpis. 
 
     (14)  Uznání  záruky  původu  vydané  v  jiném členském státě 
Evropských společenství provádí Ministerstvo průmyslu a obchodu. 
 
     (15) Výrobce,  který vyrábí elektřinu  z obnovitelných zdrojů 
a uplatňuje nárok na úhradu zeleného  bonusu v souladu s odstavcem 
7,  je  povinen  uzavřít  smlouvu  na  dodávku  elektřiny  s jiným 
účastníkem  trhu  s  elektřinou  v  souladu  se  zvláštním právním 
předpisem.3)  Tato  povinnost  se  nevztahuje  na  výrobce,  který 
veškerou  elektřinu, kterou  vyrobil z  obnovitelných zdrojů,  sám 
spotřebovává. 
 
     (16)  Právo  na  úhradu  zeleného  bonusu  se  vztahuje  i na 
výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů pro vlastní 
spotřebu.  Povinnost  hradit  zelený  bonus  tomuto výrobci vzniká 
provozovateli regionální distribuční  soustavy, na jehož vymezeném 
území se výrobna elektřiny tohoto výrobce nachází. 
 
     (17) Výrobce, který nabídl elektřinu k povinnému výkupu, musí 
uzavřít smlouvu s  provozovatelem příslušné regionální distribuční 
soustavy nebo přenosové soustavy. 
 
     (18)  Do podílu  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů  na hrubé 
spotřebě  elektřiny  v  České  republice  může  být započten dovoz 
elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  z  ostatních  členských států 
Evropských  společenství pouze  v případě,  že vyvážející  stát má 
obdobné   ustanovení   umožňující   započtení   dovozu.  Elektřina 
z obnovitelných zdrojů bude do indikativních cílů podílu elektřiny 
z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny členských států 
Evropských   společenství  započtena   pouze  jednou.  Podrobnosti 
evidence dovozu a vývozu elektřiny  z obnovitelných zdrojů v České 
republice stanoví prováděcí právní předpis. 
------------------------------------------------------------------ 
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní 
   správy  v energetických  odvětvích a  o změně  některých zákonů 
   (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů. 
3) Vyhláška  č.  373/2001  Sb.,  kterou  se  stanoví  pravidla pro 
   organizování trhu s elektřinou a  zásady tvorby cen za činnosti 
   operátora trhu, ve znění pozdějších předpisů. 
4) Vyhláška č. 218/2001 Sb.,  kterou se stanoví podrobnosti měření 
   elektřiny  a předávání  technických údajů,  ve znění pozdějších 
   předpisů.  
 
                               § 5 
 
      Podmínky podpory, výkupu a evidence výroby elektřiny 
                     z obnovitelných zdrojů 
 
     (1)   Základním   časovým    úsekem   pro   výkup   elektřiny 
z obnovitelných  zdrojů  je  1  hodina.  U  zařízení, která nejsou 
vybavena   průběhovým  měřením,   může  být   mezi  provozovatelem 
regionální  distribuční  soustavy  nebo  provozovatelem  přenosové 
soustavy a výrobcem dohodnut i jiný časový úsek. 
 
     (2)  Základním časovým  úsekem pro  vyhodnocování a zúčtování 
výkupu  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  je  1 měsíc, pokud se 
provozovatel  regionální  distribuční  soustavy  nebo provozovatel 
přenosové soustavy nedohodnou s výrobcem jinak. 
 
     (3) Pokud elektřinu z obnovitelných zdrojů hodlá její výrobce 
nabídnout  k výkupu  podle §   4 odst.  4, oznámí  tuto skutečnost 
příslušnému  provozovateli  regionální  distribuční  soustavy nebo 
provozovateli   přenosové   soustavy.    Termíny   oznámení   této 
skutečnosti stanoví prováděcí právní předpis. 
 
     (4)  Předáním  údajů  o  množství  elektřiny  z obnovitelných 
zdrojů  podle  odstavce  6  provozovateli  regionální  distribuční 
soustavy  nebo  provozovateli  přenosové  soustavy  vzniká výrobci 
nárok na úhradu zeleného bonusu stanoveného podle § 6. 
 
     (5)  Výrobce, který  vyrábí elektřinu  z obnovitelných zdrojů 
pro vlastní  potřebu, je povinen předávat  naměřené nebo vypočtené 
údaje  o množství  jím vyrobené  elektřiny z  obnovitelných zdrojů 
provozovateli  regionální distribuční  soustavy nebo provozovateli 
přenosové soustavy. Splněním této povinnosti vzniká tomuto výrobci 
nárok na  úhradu zeleného bonusu  a na vydání  záruky původu podle 
§ 4 odst. 13. 
 
     (6) O  uskutečněné výrobě a výkupu  elektřiny z obnovitelných 
zdrojů předává  její výrobce naměřené  nebo vypočtené údaje  podle 
jednotlivých druhů obnovitelných  zdrojů příslušnému provozovateli 
regionální  distribuční  soustavy   nebo  provozovateli  přenosové 
soustavy podle zvláštního právního předpisu.3)4) 
------------------------------------------------------------------ 
3) Vyhláška  č.  373/2001  Sb.,  kterou  se  stanoví  pravidla pro 
   organizování trhu s elektřinou a  zásady tvorby cen za činnosti 
   operátora trhu, ve znění pozdějších předpisů. 
4) Vyhláška č. 218/2001 Sb.,  kterou se stanoví podrobnosti měření 
   elektřiny  a předávání  technických údajů,  ve znění pozdějších 
   předpisů.  
 
                               § 6 
 
          Výše cen za elektřinu z obnovitelných zdrojů 
                        a zelených bonusů 
 
     (1) Úřad stanoví vždy na  kalendářní rok dopředu výkupní ceny 
za  elektřinu z  obnovitelných  zdrojů  (dále jen  "výkupní ceny") 
samostatně  pro  jednotlivé  druhy  obnovitelných  zdrojů a zelené 
bonusy tak, aby 
a) byly vytvořeny podmínky pro  naplnění indikativního cíle podílu 
   výroby  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  na  hrubé spotřebě 
   elektřiny ve výši 8 % v roce 2010 a 
b) pro zařízení uvedená do provozu 
   1. po  dni  nabytí  účinnosti  tohoto  zákona  bylo při podpoře 
      výkupními  cenami  dosaženo  patnáctileté  doby  návratnosti 
      investic  za  podmínky  splnění  technických  a ekonomických 
      parametrů,  kterými  jsou  zejména  náklady  na instalovanou 
      jednotku výkonu, účinnost  využití primárního obsahu energie 
      v obnovitelném zdroji  a doba využití zařízení  a které jsou 
      stanoveny prováděcím právním předpisem, 
   2. po dni nabytí účinnosti tohoto zákona zůstala zachována výše 
      výnosů  za  jednotku  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů při 
      podpoře  výkupními cenami  po dobu  15 let  od roku  uvedení 
      zařízení do provozu jako minimální se zohledněním indexu cen 
      průmyslových  výrobců;  za  uvedení  zařízení  do provozu se 
      považuje  též  ukončení   rekonstrukce  technologické  části 
      stávajícího   zařízení,   změna    paliva,   nebo   ukončení 
      modernizace,  zvyšující  technickou   a  ekologickou  úroveň 
      stávajícího zařízení, 
   3. před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona byla po dobu 15 let 
      zachována minimální  výše výkupních cen  stanovených pro rok 
      2005  podle  dosavadních  právních  předpisů  se zohledněním 
      indexu cen průmyslových výrobců. 
 
     (2)  Při stanovení  výše  zelených  bonusů Úřad  přihlíží též 
k zvýšené míře  rizika uplatnění elektřiny  z obnovitelných zdrojů 
na trhu s elektřinou. 
 
     (3)  Při  stanovení  výkupních  cen  a  zelených  bonusů Úřad 
vychází  z  odlišných  nákladů  na  pořízení,  připojení  a provoz 
jednotlivých druhů zařízení včetně jejich časového vývoje. 
 
     (4) Výkupní ceny stanovené  Úřadem pro následující kalendářní 
rok  nesmí  být  nižší  než  95  %  hodnoty výkupních cen platných 
v roce, v němž se o  novém stanovení rozhoduje. Toto ustanovení se 
poprvé použije pro ceny stanovené pro rok 2007.  
 
                               § 7 
 
                    Pravidelné vyhodnocování 
 
     (1) Úřad vždy k 30. červnu zveřejní v Energetickém regulačním 
věstníku2)  vyhodnocení  podílu  výroby  elektřiny z obnovitelných 
zdrojů  na  hrubé  spotřebě  elektřiny  za  minulý  kalendářní rok 
a propočet očekávaných  dopadů podpory na  celkovou cenu elektřiny 
pro konečné zákazníky v nadcházejícím kalendářním roce. 
 
     (2)   Ministerstvo   průmyslu   a   obchodu   ve   spolupráci 
s Ministerstvem  životního  prostředí  a  Úřadem  předkládá  vládě 
každoročně, poprvé v roce 2005, do 30. září zprávu, která zahrnuje 
analýzu pokroku dosaženého při plnění ustanovení § 1 odst. 2 písm. 
d). 
------------------------------------------------------------------ 
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní 
   správy  v energetických  odvětvích a  o změně  některých zákonů 
   (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.  
 
                            HLAVA III 
                       SPOLEČNÁ USTANOVENÍ 
 
                               § 8 
 
                            Kontrola 
 
     Kontrolu dodržování tohoto  zákona provádí Státní energetická 
inspekce (dále jen "inspekce").2) 
------------------------------------------------------------------ 
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní 
   správy  v energetických  odvětvích a  o změně  některých zákonů 
   (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.  
 
                         Správní delikty 
 
                               § 9 
 
     (1)   Provozovateli  regionální   distribuční  soustavy  nebo 
provozovateli   přenosové  soustavy,   který  nevykoupí  elektřinu 
z obnovitelných  zdrojů podle  § 4  odst. 4  nebo neuhradí  zelený 
bonus podle § 4 odst. 7, se uloží pokuta do 5 000 000 Kč. 
 
     (2)  Výrobci, který  předá nepravdivé  měřené nebo  vypočtené 
údaje   provozovateli   regionální   distribuční   soustavy   nebo 
provozovateli přenosové soustavy o množství jím vyrobené elektřiny 
z obnovitelných zdrojů podle  § 5 odst. 5 a 6,  se uloží pokuta do 
5 000 000 Kč. 
 
     (3)  Výrobci,  který  nezajistí  samostatné  měření elektřiny 
z obnovitelných  zdrojů podle  § 4  odst. 11,  se uloží  pokuta do 
1 000 000 Kč. 
 
     (4)  Výrobci,   který  nevykáže  pravdivě   správné  množství 
elektřiny  vyrobené   z  obnovitelných  zdrojů,   skutečné  nabytí 
množství biomasy a její kvalitu  a skutečné využití veškeré nabyté 
biomasy pro  účely výroby elektřiny podle  § 4 odst. 12,  se uloží 
pokuta do 1 000 000 Kč. 
 
     (5)  Výrobci,  který  nepředá  naměřené  nebo vypočtené údaje 
podle § 5 odst. 6, se uloží pokuta do 100 000 Kč. 
 
     (6)  Výrobci, který  opakovaně předá  nepravdivé měřené  nebo 
vypočtené  údaje  o  množství  elektřiny  vyrobené z obnovitelných 
zdrojů  podle  §   5  odst.  5  a  6,   může  inspekce  rozhodnout 
o pozastavení nároku na úhradu  výkupní ceny nebo zeleného bonusu, 
a to až na 2 roky.  
 
                              § 10 
 
     (1)  Pokuty  ukládá,  vybírá  a  vymáhá  inspekce.  Na řízení 
o uložení pokuty  podle tohoto paragrafu se  vztahuje správní řád. 
Při  vybírání  a  vymáhání  uložených  pokut  se  postupuje  podle 
zvláštního právního předpisu. 
 
     (2)  Při  stanovení  výše  pokuty  se  přihlédne k závažnosti 
správního  deliktu,  zejména  ke  způsobu  jeho  spáchání  a  jeho 
následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán. 
 
     (3)  Odpovědnost právnické  osoby za  správní delikt  zaniká, 
jestliže územní inspektorát o něm  nezahájil řízení do 1 roku, kdy 
se  o něm  dozvěděl, nejpozději  však do  3 let  ode dne,  kdy byl 
spáchán. 
 
     (4)  Správní  delikty  podle  tohoto  zákona  v prvním stupni 
projednává příslušný územní inspektorát.  O odvolání proti uložení 
pokuty rozhoduje ústřední inspektorát. 
 
     (5) Na  odpovědnost za jednání,  k němuž došlo  při podnikání 
fyzické  osoby  nebo  v  přímé  souvislosti  s  ním,  se  vztahuje 
ustanovení § 9. 
 
     (6) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.  
 
   
 
                              § 11 
 
                      Přechodné ustanovení 
 
     Právo volby  zeleného bonusu podle  § 4 odst.  3 a podle  § 4 
odst. 7 lze uplatnit od 1. ledna 2006.  
 
                              § 12 
 
         Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů 
 
     (1)  Ministerstvo životního  prostředí vydá  prováděcí právní 
předpis k provedení § 3 odst. 1 a 2. 
 
     (2)  Ministerstvo průmyslu  a obchodu  vydá prováděcí  právní 
předpis k provedení § 4 odst. 13 a § 4 odst. 18. 
 
     (3) Úřad vydá prováděcí právní  předpis k provedení § 4 odst. 
3, § 4 odst. 10, § 4 odst. 12, §  5 odst. 3 a § 6 odst. 1 písm. b) 
bodu 1.  
 
                           ČÁST DRUHÁ 
               Změna zákona o hospodaření energií 
 
                              § 13 
 
     Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona 
č. 359/2003 Sb. a zákona č. 694/2004 Sb., se mění takto: 
 
     1. V § 2 se písmeno b) zrušuje. 
 
Dosavadní písmena c) až f) se označují jako písmena b) až e). 
 
     2. V § 4 odst. 5 písm.  c) se za slovo "energie" vkládá odkaz 
na poznámku pod čarou č. 1, která zní: 
------------------------------------------------------------------ 
"1) Zákon   č.   180/2005   Sb.,   o   podpoře   výroby  elektřiny 
    z obnovitelných  zdrojů  energie  a  o  změně některých zákonů 
    (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů).". 
 
Dosavadní poznámka  pod čarou č.  1 se označuje  jako poznámka pod 
čarou č. 1a, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.  
 
                           ČÁST TŘETÍ 
                 Změna zákona o ochraně ovzduší 
 
                              § 14 
 
     Zákon č. 86/2002  Sb., o ochraně ovzduší a  o změně některých 
dalších  zákonů,  ve  znění  zákona  č.  521/2002  Sb.,  zákona č. 
92/2004 Sb., zákona  č. 186/2004 Sb. a zákona  č. 695/2004 Sb., se 
mění takto: 
 
     1. V  § 2 odst.  1 se za  písmenem u) tečka  nahrazuje čárkou 
a doplňují se písmena v), w) a x), která včetně poznámek pod čarou 
č. 3c a 3d znějí: 
"v) stanoveným objemem  biopaliv minimální množství  biopaliv nebo 
    jiných paliv  z obnovitelných zdrojů podle  druhu, na které je 
    poskytována  oprávněným  výrobcům  biopaliv  finanční  podpora 
    biopaliv pro určené období, 
 w) oprávněným výrobcem biopaliva osoba, která vyrábí biopaliva za 
    podmínek  stanovených zvláštním  právním předpisem3c)  a které 
    byl podle vládou schválených  zásad závazným způsobem přidělen 
    podíl na stanoveném objemu pro určené období, 
 x) určeným  obdobím  období,  po  které  je  poskytována finanční 
    podpora biopaliv.3d) 
------------------------------------------------------------------ 
3c) Zákon č.  61/1997 Sb., o lihu  a o změně a  doplnění zákona č. 
    455/1991 Sb., o  živnostenském podnikání (živnostenský zákon), 
    ve znění  pozdějších předpisů, a zákona  České národní rady č. 
    587/1992  Sb.,  o  spotřebních  daních,  ve  znění  pozdějších 
    předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů. 
3d) Článek  16 odst.  5 směrnice  Evropského parlamentu  a Rady č. 
    2003/96/ES  ze  dne  27.  října  2003  o zdanění energetických 
    výrobků a elektřiny.". 
 
     2. V § 3 odstavec 10 zní: 
 
     "(10) Osoba  uvádějící motorové benziny a  motorovou naftu do 
volného daňového oběhu na daňovém území České republiky je povinna 
zajistit,  aby  jí  uváděný  sortiment  pohonných  hmot  obsahoval 
stanovený objem biopaliv podle  druhu stanovený prováděcím právním 
předpisem. Tímto prováděcím právním předpisem se také určí období, 
na které se stanovený objem vztahuje.". 
 
     3. V §  3 se za odstavec 10 vkládají  nové odstavce 11 až 13, 
které včetně poznámek pod čarou č. 7a a 7b znějí: 
 
     "(11)  Osoba podle  odstavce 10  je povinna  každoročně k 31. 
lednu  informovat Generální  ředitelství cel  o celkovém  množství 
paliv pro dopravní účely jí uvedených v uplynulém kalendářním roce 
do  volného  daňového  oběhu  na  daňovém  území  České  republiky 
a o podílu biopaliv na tomto množství. 
 
     (12)  Osoba podle  odstavce 10  je povinna  vykupovat v rámci 
stanoveného objemu od oprávněných  výrobců biopaliva jimi vyráběná 
biopaliva v množství odpovídajícím jejímu  podílu na trhu s palivy 
pro  dopravní  účely  na  území  České  republiky v přepočtu podle 
energetického  obsahu, a  to za  minimální výkupní  ceny stanovené 
podle zvláštního právního předpisu7a) (dále jen "minimální výkupní 
ceny"),   vyjma   bioetanolu   pro   dopravní   účely   (dále  jen 
"bioetanol"),  přímo,   bioetanol  od  Správy   státních  hmotných 
rezerv.7b) Bioetanol  Správa státních hmotných  rezerv vykupuje za 
minimální  výkupní   ceny  stanovené  podle   zvláštního  právního 
předpisu7a) ve  stanoveném objemu od  oprávněných výrobců ve  výši 
jejich podílu na stanoveném objemu. 
 
     (13)  Pokud  osoba  podle   odstavce  10  nevykoupí  množství 
bioetanolu podle  odstavce 12 od  Správy státních hmotných  rezerv 
zcela nebo i zčásti, je  povinna zaplatit Správě státních hmotných 
rezerv cenu, za kterou Správa státních hmotných rezerv nevykoupené 
množství  vykoupila, náklady  s výkupem  spojené a  sankci ve výši 
jednonásobku ceny  podle § 45a za  nevykoupené množství. Výše ceny 
se  stanoví jako  průměrná cena  v kalendářním  roce, v němž došlo 
k nesplnění povinnosti. 
------------------------------------------------------------------ 
7a) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů. 
7b) § 3  zákona  č.  97/1993  Sb.,  o  působnosti  Správy státních 
    hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů.". 
 
Dosavadní odstavec 11 se označuje jako odstavec 14. 
 
     4. V § 37 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí: 
 
     "(3)  Ministerstvo  zemědělství  ve  spolupráci  s Generálním 
ředitelstvím cel, Ministerstvem  průmyslu a obchodu, ministerstvem 
a Úřadem  předkládá  každoročně  Evropské  komisi  a  vládě  do 1. 
července informaci o 
a) opatřeních,  která byla  přijata na  podporu používání biopaliv 
   nebo  jiných paliv  z obnovitelných  zdrojů pro  dopravní účely 
   místo motorové nafty nebo motorových benzinů, 
b) národních zdrojích určených pro výrobu biomasy pro jiné použití 
   než v dopravě a 
c) celkovém  prodeji  pohonných  hmot  a  podílu biopaliv, čistých 
   i smíchaných,  a jiných  paliv z  obnovitelných zdrojů  na trhu 
   v předcházejícím roce,  případně informaci o  všech výjimečných 
   stavech v dodávkách ropy nebo  ropných výrobků, které měly vliv 
   na prodej biopaliv a jiných paliv z obnovitelných zdrojů. 
 
     (4)  V  první  informaci   za  rok  2005  uvede  Ministerstvo 
zemědělství  ve  spolupráci  s  Ministerstvem  průmyslu  a obchodu 
a ministerstvem  výši vládou  stanoveného národního  indikativního 
cíle k termínu 31. prosince 2005  a v informaci za rok 2006 vládou 
stanovený  národní indikativní  cíl k  termínu 31.  prosince 2010. 
V těchto   informacích   zdůvodní   Ministerstvo   zemědělství  ve 
spolupráci  s  Ministerstvem  průmyslu  a  obchodu a ministerstvem 
rozdíl  mezi stanoveným  národním cílem  a dosaženou  skutečností. 
Národní   indikativní   cíle   se   stanoví   prováděcím   právním 
předpisem.". 
 
     5. V § 40 se za odstavec  12 vkládají nové odstavce 13 až 15, 
které znějí: 
 
     "(13)  Pokutu až  do výše   100 000  Kč uloží  Česká obchodní 
inspekce  osobě  podle  §  3  odst.  10,  která nesplní informační 
povinnost podle § 3 odst. 11. 
 
     (14)  Osobě  podle  §  3  odst.  10, která nevykoupí množství 
biopaliv  v rozsahu  svého podílu  na trhu  s palivy,  uloží Česká 
obchodní inspekce  pokutu až do výše  5 000 000 Kč  za nevykoupené 
množství biopaliv. 
 
     (15)  Pokutu až  do výše  5 000 000 Kč  uloží Česká  obchodní 
inspekce osobě podle § 3 odst. 10, která nezajistí, aby jí uváděný 
sortiment pohonných hmot obsahoval minimální množství biopaliva.". 
 
Dosavadní odstavce 13 až 17 se označují jako odstavce 16 až 20. 
 
     6. Za  § 45 se vkládá  nový § 45a, který  včetně poznámky pod 
čarou č. 21b zní: 
 
                             "§ 45a 
 
     Ceny podle § 3 odst. 12  se stanoví nejdéle na 6 kalendářních 
měsíců dopředu samostatně pro jejich jednotlivé druhy tak, aby pro 
výrobní  zařízení uvedená  do provozu  po nabytí  účinnosti zákona 
o podpoře využívání obnovitelných  zdrojů byla zaručena ekonomická 
návratnost  obvyklých  nákladů  na  výstavbu  zařízení  na  výrobu 
biopaliv  a  zařízení  na  zpracování  biopaliv  do pohonných hmot 
a přiměřený  zisk,21b)  aby  byly  vytvořeny  podmínky pro splnění 
indikativních cílů; za uvedení do provozu se považuje též ukončení 
rekonstrukce   technologické  části   stávajícího  zařízení   nebo 
ukončení  modernizace  zvyšující  technickou  a ekologickou úroveň 
stávajícího zařízení.  Technické a ekonomické  parametry zařízení, 
podle  kterých  jsou  ceny  stanoveny,  stanoví  prováděcí  právní 
předpis. 
------------------------------------------------------------------ 
21b) § 2 odst. 2 vyhlášky č. 580/1990 Sb., kterou se provádí zákon 
     o cenách, ve znění pozdějších předpisů.". 
 
     7. V § 55 se v odstavci 1 za slovo "provedení" vkládají slova 
"§ 3  odst. 10,", slova  "a § 7  odst. 11" se  nahrazují slovy " , 
§ 7 odst. 11, §  37 odst. 4 a § 45a" a v  odstavci 3 se slova "§ 3 
odst. 11" nahrazují slovy "§ 3 odst. 14".  
 
                           ČÁST ČTVRTÁ 
                            ÚČINNOST 
 
                              § 15 
 
     Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího kalendářního 
měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. 
 
                         Zaorálek v. r. 
                         Paroubek v. r.  




Text ke stažení ve formátu PDF

 

Datum uveřejnění: 1. června 2005 Poslední změna: 8. května 2005 Počet shlédnutí: 10308