Zprávy z tisku

V ČR roste zájem o auta na biopalivo E85,loni se jich prodalo 345

Kvůli drahé naftě a benzinu roste mezi motoristy zájem o vozidla poháněná levnějšími biopalivy. V loňském roce se prodalo 345 nových vozidel na bioetanol E85, o rok dříve to bylo jen 32 těchto vozů. Růst prodeje takzvaných Flexi Fuel Vehicles (FFV) na alternativní palivo by měl pokračovat i letos, uvedli dnes na tiskové konferenci zástupci Českého sdružení pro biomasu CZ Biom.

Kvůli drahé naftě a benzinu roste mezi motoristy zájem o vozidla poháněná levnějšími biopalivy. V loňském roce se prodalo 345 nových vozidel na bioetanol E85, o rok dříve to bylo jen 32 těchto vozů. Růst prodeje takzvaných Flexi Fuel Vehicles (FFV) na alternativní palivo by měl pokračovat i letos, uvedli dnes na tiskové konferenci zástupci Českého sdružení pro biomasu CZ Biom.

Biopaliva jsou dnes levnější, protože jsou kvůli nižší produkci emisí osvobozena od spotřební daně. Jeden litr vysokoprocentního biopaliva E85 je zhruba o osm až deset korun levnější než klasický benzin. Aktuální průměrná cena paliva E85 činí 26,50 Kč/l. Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent bioetanolu a 15 procent Naturalu 95.

Automobily na biopaliva nabízí již například Ford, Škoda, Renault, Dacia, Volvo či Saab. Na biopaliva je možné také přestavět běžné vozy. "V současnosti nabízí přestavby kolem deseti firem a cena se pohybuje mezi třemi až deseti tisíci. Množství realizovaných přestaveb by se v současnosti dalo hodnotit v řádech stovek a poptávka stále roste," uvedl Ludvík Drápela ze společnosti Biopowers, která se specializuje na přestavby na FFV vozy.

Jiří Trnka z CZ Biom očekává, že se prodej vozidel na biopaliva letos zvýší na 600 až 800. Celkem v Česku nyní podle něj jezdí na E85 asi 2000 vozů. Největší zájem je v tuzemsku o Dacie s motorem FFV. "Dacia vsadila na plošnou úpravu všech 1,6 motorů na FFV," podotkl Trnka. Poměrné širokou nabídku vozů na palivo E85 nabízí také Ford, ceny automobilů se pohybují mezi 400.000 až 630.000 korun.

Podle Trnky mají v Česku zájem o vozy na bioetanol zejména nižší příjmové skupiny. "U nich je rozhodující cena paliva," uvedl. Marek Trešl z automobilky Ford ale upozornil, že u vozů FFV je vyšší spotřeba paliva o deset až 30 procent proti běžnému benzinu. Komplikace mohou také nastat při technické kontrole auta přestavěného na FFV, neboť na palivo E85 není homologováno.

Palivo E85 lze v Česku v současnosti natankovat u zhruba 180 čerpacích stanic. To je podle zástupců CZ Biom zatím málo v poměru k celkovému počtu zhruba 3700 veřejných pump. "Naším cílem je přiblížit se západní Evropě, kde je bioetanol součástí moderního životního stylu," dodal Trnka.

Zdroj: Zpráva ČTK

 

Datum uveřejnění: 11. dubna 2012
Poslední změna: 11. dubna 2012
Počet shlédnutí: 502