Zprávy z tisku

Rub a líc honby za ekologií

Exkluzivně jsme porovnali emise starých a nových aut - a došli k šokujícím výsledkům. Podívali jsme se i na alternativní paliva, na škodliviny v průměru dvakrát ohleduplnější. Ale za jakou cenu?

 
 

Exkluzivně jsme porovnali emise starých a nových aut - a došli k šokujícím výsledkům. Podívali jsme se i na alternativní paliva, na škodliviny v průměru dvakrát ohleduplnější. Ale za jakou cenu?

Když Češi mění auta, volí raději dovoz ojetin ze zahraničí. Není divu, že odborná i laická veřejnost se zlobí: počet aut roste a průměrné stán vozového parku se drží nad patnácti lety. Co to dělá s množstvím zplodin valících se z výfuků?

Náš test: Favorit vypouští 1000x víc CO než novinka

O poměrech mezi starými a novými vozy jsme se přesvědčili na vlatní kůži.
Vybrali jsme si půltucet aut rozdílného stáří a technologií a vyrazili s nimi na měření emisí na Auto Jarov.
Trojici benzinů tvořily Škoda Favorit 1.3 coby reprezentant karburátorových aut, Felicia 1.3 se vstřikováním paliva a Kia ceeďd 1.4, tedy s moderním zážehovým agregátem.
Vznětové motory zastupovala stará Fabia 1.9 SDI bez turba, pokrokovější Octavia 1.9 TDI - už s turbem, ale bez filtru pevných částic. A konečně Toyota Auris 2.2 D-CAT aneb ekologicky moderní diesel, pochopitelně s filtrem.

Rozdíly? Obrovské!

Karburátorový favorit emisemi neprošel. Na zvýšené otáčky mu na Jarově naměřili téměř dvojnásobek povolené hodnoty. A hlavně - obsah oxidu uhelnatého (CO) 4,89 procenta objemu u škodovky znamenal skoro tisíckrát větší číslo než 0,005 u kie!

Seřídíme, jedeme!

Znamená to, že takové auto nemá na silnici co dělat? Ale kdepak. "Vzhledem k tomu, že jde o karburátorovou škodovku, na niž máme oprávnění, nejspíš
bychom vůz seřídili a vešli bychom se pod povolenou hodnotu," říká Petr Krejsa z Auto Jarov.
Ostatně, se starými kouřáky se tento muž potkává dnes a denně. "Nejvíc problémů s emisemi mají právě karburátorové škodovky: stopětky, stodvacítky. K tomu žigulíky či olcity - ty zvlášť," vypočítává z dlouholeté praxe Krejsa.
Mnohem větší trable by ale na emisích nastaly majitelům ekologičtějších aut se vstřikováním, která v testu reprezentovala felicia se 150 000 najetými kilometry. Na zvýšené otáčky jí na Jarově naměřili 86 % povolené hodnoty - ta je totiž pro modernější benziny mnohem přísnější. Při volnoběhu třikrát (0,5 vs. 1,5), při zvýšených otáčkách víc než osmkrát (0,3 vs. 2,5). "Pokud by se vaše felicie dostala nad povolených 0,3, neprošla by, a seřídit bychom ji narozdíl od karburátorového favorita rozhodně nemohli. Musela by se nechat opravit," vysvětluje Krejsa.
To se však při správném zacházení nestává. "Samozřejmě i takové vozy u nás někdy neprocházejí. Ale je to kvůli špatnému zacházení: třeba když do aut se vstřikováním nalejou majitelé olovnatý benzin nebo vozy roztlačují a oddělají katalyzátor," upozorňuje Krejsa.

Široký úsměv

Nejmodernější auta se v našem testu nad měřením emisí jen zeširoka usmála: Kie ceeďd s přísnějším limitem 0,500 naměřili na volnoběh neznatelný, stokrát menší obsah CO 0,005, stejně jako na zvýšené otáčky.
To samé platilo o Aurisu 2.2 D-CAT coby nejmodernějšímu zástupci dieselů, u nichž se na emisích měří kouřivost. Toyota zvládla test s obrovskou rezervou. Na zvýšené otáčky vykázala šestkrát nižší emise než Fabia SDI a Octavia TDI.
Přírodu ještě méně zatěžují alternativní paliva, ale tato šetrnost má také odvrácenou tvář. Není divu, že dopátrat se jí není vůbec lehké.

Příklad vodník

Použití H2 jako paliva neprodukuje žádné škodliviny, výsledný produkt tvoří voda. Při jeho výrobě z uhlí nebo zemního plynu však vznikne velké množství škodlivin. Můžeme tedy předpokládat, že toto kvantum převyšuje součet emisí vzniklých při produkci i spálení odpovídajícího množství benzinu či nafty. Začali jsme pátrat po konkrétních číslech.

Nikdo nic neřekne

"Ne, to opravdu nevíme. Nějaká čísla máme, ale nemohu vám je dát. Ne, to opravdu nejde."
Takto končilo naše pátrání v České rafinérské a v Ústavu paliv a maziv po datech, nakolik je samotná výroba paliv energeticky a potažmo i ekologicky náročná.
Nedivíme se. Teprve hodnocení tohoto uzavřeného okruhu (výroba i konečné spálení v automobilu) či odborně nazvaného životního cyklu paliva ukáže, jak moc je alternativní pohon skutečně ekologickým přínosem. Lapidárně řečeno, zda proklamované náhrady benzinu či nafty nám skutečně činí nebe modřejším a stromy zelenějšími, nebo jestli kvůli nim vše zapadá do čím dál hlubší propasti šedi.

Od kováře ke kovaříčkovi

Když nás co do poskytnutí informací zklamaly velké giganty, obrátili jsme hledáček na ty menší.
Mezi ně patří společnost ADW Bio, která se mimo jiné specializuje na produkci bioetanolu. Hlavní technolog Petr Kuba nám vyšel vstříc a námi zpracovávané téma jej osobně zajímalo. "To není tak lehké říci, jak výroba zatěžuje životní prostředí," začal, ale u obvyklého úvodu neskončil a pokračoval konkrétněji. "Například líh pro palivo E85 (85 % lihu a 15 % Naturalu) lze vyrábět ze tří surovin - pšenice, cukrovky či melasy. Pro každou z nich ale platí jiná bilance CO2, tedy produkce oxidu uhličitého. To máme výchozí surovinu a teď se podívejme na zdroj energie pro samotnou výrobu lihu."
Petr Kuba nám řekl, že za zdroje energie potřebné k procesu výroby považuje uhlí, bioplyn a biomasu (sláma či dřevní odpad).
Zástupce ADW Bio nezaváhal ani chvilku s odpovědí na naši "rýpavou" otázku: Je palivo E85 přínosem z hlediska celkové produkce CO2? "V případě nejvíce zatěžující kombinace (melasa jako výchozí surovina a uhlí coby zdroj energie) se palivo E85 dostává na samotnou hranici přínosu emisí CO2" upozorňuje.
"Ideální kombinaci tvoří pšenice jako surovina a energie z biomasy," dokončuje Petr Kuba.

Podrobná analýza

O podrobný pohled na všechna paliva včetně alternativních jsme požádali Petra Smékala, vedoucího oblasti alternativních paliv a pohonů v Centru dopravního výzkumu Brno.
Ten nám otevřeně sdělil, že celkovým pohledem nejen na ekologické výhody, ale i na zatížení přírody při výrobě paliv se v Česku nikdo pořádně nezabýval., Jedná se totiž o to jít do takových detailů, jakými jsou produkce a transport umělých hnojiv. Ta jsou totiž používána k zajištění potřebné produkce zemědělských plodin, které jsou výchozím materiálem pro výrobu biopaliv," komentuje Smékal.
"Tato studie hodnotící životní cyklus alternativních paliv však existuje pod názvem Well-to-wheel a vypracovala ji Evropská komise," dodává. Na jejím
základě najdete v následující tabulce největší přínosy, ale i zápory výroby a použití biopaliv. Smékal připomíná: "Tato rozsáhlá studie však nevyhodnocuje druhotné vlivy na životní prostředí, jakými jsou například eroze půdy, nadměrné používání syntetických hnojiv, odlesňování deštných pralesů či znečišťování vody."
Musíme dodat, že všechna hlediska ani nelze započítat. Například vlaky vezoucí uhlí do tepelných elektráren potřebují k pohonu většinou elektřinu, takže vzniká uzavřený okruh narůstání emisí k její výrobě.
Dalším příkladem jsou rozdílné bezpečnostní nároky na čerpací stanice benzinu či nafty proti stlačeným plynům LPG, CNG a především vodíku (v Česku zatím neexistuje).
Přeprava těchto látek ke stanicím má odlišná pravidla, protože se řadí do různých stupňů nebezpečnosti.
A tak dále, a tak dále.

Důraz na samotnou výrobu

Analýza Evropské komise Well-to-Wheels zdůrazňuje, že na výsledném ekologickém zatížení palivy má rozhodující vliv míra znečištění samotnou výrobou.
To jen podporuje myšlenku, že snižování emisí CO2 o gramy na jeden kilometr u středně či jen maloseriových automobilů nezachrání zelenou planetu.
Na příkladu vodíku je vidět, že alternativní paliva nemusejí z hlediska celého životního cyklu být přínosem. V jejich neprospěch kromě LPG a CNG také svědčí vysoká cena a složitá výroba.
Inu, jak vidno, i ekologická paliva mají odvrácenou stránku.

Foto - Levná cesta k čistším ojetinám? Nebo vám ekologicky zelený trabant s motýlkem přestavěný na elektriku přijde jako zbytečný výstřelek?
Foto - Největší propadák našeho testu: emise favoritu na zvýšené otáčky (4,886) vyletěly do červených čísel
Foto - Felicia musí plnit přísnější limity 0,5 a 0,3: první ukazatel zvládla s velkou rezervou, druhý o dost těsněji (0,259)
Foto - Pro cee'd byly emise příjemnou procházkou: na volnoběh mu na Jarově změřili jen setinu z povoleného obsahu CO
Foto - Fabia SDI bez turba podle očekávání dopadla ze tří zúčastněných dieselů nejhůř na volnoběh.
Foto - ... na zvýšené otáčky si však vedla hůř Octavia TDI s kouřivostí 0,20 z povolených 0,25 (Fabia SDI 0,19)
Foto - Vítěz mezi nafťáky: moderní 2.2 D-CAT od Toyoty splnil emise s obrovskou rezervou
_ _ _ _

EMISE CO2 U NEJPRODÁVANĚJŠÍCH AUT

model základní benzin emise (g/km) základní diesel emise (g/km)

Škoda Fabia 1.2/44 a 51 kW 140 1.4TDI/51 kW 127
škoda Octavia 1.4 MPI/59 kW 168 1.9 TDI/77 kW 132
Škoda Roomster 1.2/51 kW 159 1.4TDI/51 kW 143
Renault Clio 1.2/47 kW 139 1.5 dCi/51 kW 117
Ford Fiesta 1.3/44 kW 140 1.4 TDCi/50 kW 119
Peugeot 207 1.4/54 kW 150 1.4 HDI/50 kW 120
Ford Focus 1.4/59 kW 157 1.6 TDCi/66 kW 124
VW Golf 1.4/59 kW 165 1.9 TDI/66 kW 132
Ford Transit - - 2.2 TDCi/63 kW 195
Citroën Berlingo 1.4/55 kW 175 1.6 HDi/55 kW 140
_ _ _ _

EMISE CO2 Z PALIV

Palivo Emise CO2*

Nafta 3,65
Řepkový metylester (bionafta) 1,79
Sojový metylester (bionafta) 2,60
Palmový metylester (bionafta) 1,73
Syntetická nafta z biomasy 0,27
Benzin 3,62
Etanol z cukrovky 2,17
Etanol z pšenice 1,85
Etanol z cukrové třtiny 0,41
Etanol ze slámy 0,33

* Hodnoty jsou vztažené na množství CO2 při spotřebování tuny olejového ekvivalentu (toj
Zdroj - Evropská komise
_ _ _ _

Vento jako nové

Měření emisí šesti aut v Auto Jarov probíhalo jako po drátkách, dokud jsme nepřijeli s Volkswagenem Vento. Ten měl být příkladem naftového motoru bez turba SDI. Řidič nám však sdělil, že výfukové potrubí venta včera utrpělo menší šrám a došlo k jeho mírnému proražení. Bylo jasné, že takové auto by neprošlo vstupní kontrolou, ale pro zajímavost jsme jej z měření nevyloučili. Jeho výsledek podle předpovědi obsluhy měřícího zařízení přesně odpovídal novému motoru, protože část výfukového plynu unikala mimo měřicí zařízení.
_ _ _ _

Emisní normy přitvrzují

Téměř dva roky ještě bude platit povolená hranice emisí nazvaná Euro IV a už jsou stanoveny limity pro Euro VI, které mají platit od 1. září 2014. Výrobce aut ale mnohem více trápí "pětka", protože za necelé dva roky (od 1. 9. 2009) budou například u naftových motorů muset snížit množství pevných částic na pětinu. Přesné limity sledovaných veličin najdete níže, hodnoty Eura III (platná v letech 2000-2004) ve srovnání s plánovanou šestkou tvoří téměř desetinásobek!
_ _ _ _

BENZINOVÉ MOTORY

Norma Uhlovodíky (mg/km) Nox (mg/km)
Euro III 200 150
Euro IV 100 80
Euro V 75 60
_ _ _ _

NAFTOVÉ MOTORY

Norma Pevné částice (mg/km) Nox (mg/km)
Euro III 50 500
Euro IV 25 250
Euro V 5 180
Euro VI 5 80
_ _ _ _

SUROVINY PRO VÝROBU AUTOMOBILOVÝCH PALIV

Surová ropa Uhlí Zemní plyn Pšenice Pšeničná sláma Cukrová třtina Cukrová řepa Řepka olejka Slunečnice Dřevěný odpad Melasa Organický odpad Vítr Jaderná energie
Benzin, nafta * - - - - - - - - - - - - -
CNG - - * - - - - - - - - * - -
LPG * - * - - - - - - - - - - -
Vodík - * * - - - - - - * * - - -
Bionafta - - - - - - - * * - - - - -
Bioetanol - - - * * * * - - * - - -
Elektřina - - - - - - - - - * * * * *

Pozn.: Kvalitní nafta může být vyrobena ze zemního plynu či uhlí, ale při produkci by vzniklo neúměrné množství CO2
Zdroj - Evropská komise
_ _ _ _

KLADY A ZÁPORY ALTERNATIVNÍCH PALIV

Palivo Klady Zápory

Bioetanol
Nízké emise CO, NOx Vyšší výrobní cena
Možnost přimíchávat do benzinu do výše 20 % bez úprav motoru Vyšší cena vozu i spotřeba paliva

Bionafta (metylestery)
Nižší emise CO Vyšší emise NOX
Možnost přimíchávat do nafty až do výše 30 % bez úprav motoru Pokles výkonu motoru o cca 5 % (proti běžné naftě)

CNG
Nízká cena paliva Neobnovitelné palivo
Odhadované zásoby zemního plynu na cca 150 let Vyšší cena i hmotnost auta
Možnost záměny CNG za obnovitelný bioplyn Slabá infrastruktura čerpacích stanic

LPG
Nízké emise CO, NOX Plyn těžší než vzduch
Přibližně poloviční cena paliva vůči benzinu či naftě - zákaz vjezdu do podzemních garáží
Vyšší cena i spotřeba auta

Vodík
Nulové emise Vysoce energeticky náročná výroba
Pohonnou jednotkou spalovací motor Bezpečnostně, a tudíž i ekonomicky
palivový článek náročný transport a tankování

Elektřina
Nulové emise vozu Omezená kapacita baterií-malý dojezd
Nízké emise v celém životním cyklu (platí zejména pro vodní elektrárny) Vysoká cena auta

Hybridní pohon (spalovací + elektromotor)
Nižší spotřeba paliva Technicky náročný systém pohonu
Nízké emise Vyšší cena auta

Téma jsme připravili s Auto Jarov, ADW Bio a Centrem dopravního výzkumu v Brně
_ _ _ _

NAMĚŘENÉ HODNOTY EMISÍ

Benzinové motory Údaj tachometru (km) Největší předepsaný/naměřený obsah CO (% obj.) - volnoběh Podíl naměřené hodnoty ve vztahu k dovolené Největší předepsaný/naměřený obsah CO (% obj.) - zvýšené otáčky Podíl naměřené hodnoty ve vztahu k dovolené (%)

Škoda Favorit 1.3 117 341 1,500/0,814 54% 2,5/4,89 196%
Škoda Felicia 1.3 154 987 0,500/0,106 21% 0,300/0,259 86%
Kia ceeďd 1.4 27 295 0,500/0,005 1% 0,300/0,005 2%

Naftové motory Údaj tachometru (km) Největší předepsaná/naměřená kouřivost (1/m) Podíl naměřené hodnoty ve vztahu k dovolené (%) Největší předepsané/naměřené rozpětí kouřivosti (1/m) - zvýšené otáčky Podíl naměřené hodnoty ve vztahu k dovolené (%)

Škoda Fabia SDI 128 132 1,30/1.11 85% 0,25/0,19 76%
Škoda Octavia 1.9 TDI/66 kW 84 872 1,40/0,89 64% 0,25/0,20 80%
Toyota Auris 2.2 D-CAT 7614 1,00/0,18 18% 0,25/0,03 12%
_ _ _ _

Ekolog non plus ultra

Na nedávném frankfurtském autosalonu Fiat představil koncept superekologického auta. Studie postavená na základě minivozu Panda dostala jméno Aria a pohání ji zbrusu nový zážehový dvouválec o objemu 0,9 I. Jde o jednotku přeplňovanou turbodmychadlem a vybavenou novým systémem časování ventilů Multiair. Revoluční motor vykazuje výkon 59 kW a je schopen spalovat nejen benzin, ale také směs metanu a vodíku (ve vývoji jsou i čistě benzinové verze se 48 a 77 kW). Energetickou bilanci vozu dále zlepšuje systém Stop & Start a robotizovaná převodovka. Na Pandě Aria výrobce rovněž ve zvýšené míře použil recyklované materiály a dbal na její maximální odlehčení, ovšem při zachování obvyklé míry bezpečnosti a komfortu. Samozřejmě nechybí ani pneumatiky s mimořádně nízkým valivým odporem. A výsledek celého snažení? Obdivuhodný! Panda Aria vykazuje rekordní hodnotu emisí CO2 ve výši pouhých 69 g/km. Zbývá už jenom dodat, že zmíněný dvouválec se již brzy dostane do sériové výroby. Bude totiž pohánět oba současné modely Fiatu v segmentu A (minivozy) - Pandu i "pětistovku".

Text Ladislav Černý a David Šprincl

Zdroj: Silvarium, Svět motorů

 


Datum uveřejnění: 11.10.07
Poslední změna: 11.10.2007
Počet shlédnutí: 1151