Zprávy z tisku

Řetězce testují čím nahradit igelitové pytlíky na pečivo či ovoce

Praha 31. ledna (ČTK) - Obchodní řetězce testují, čím nahradit igelitové pytlíky používané při nákupu pečiva či zeleniny. Například v Itálii tyto neekologické sáčky od začátku roku musely řetězce nahradit biologicky rozložitelnými sáčky, za které se ale platí. Část obchodníků se také snaží omezit podíl igelitů a plastů v obalech produktů vlastních značek, vyplynulo z ankety ČTK.

V Česku začal v návaznosti na předpisy EU platit zákaz bezplatného výdeje plastových tašek 1. ledna. Tenkých igelitových sáčků se ale změna nedotkla. Zdarma tak zůstaly pytlíky s tloušťkou pod 15 mikronů. Ty ale znečišťují životní prostředí více než tašky. V Evropě se jich ročně podle odhadů použije na 100 miliard.

Společnost Ahold, která v ČR provozuje prodejny Albert, v zahraničí testuje sáčky pro opakované použití. Výsledky nyní vyhodnocuje. "V prodejnách Albert v oddělení ovoce a zeleniny záleží pouze na nakupujících, zda sáčky u druhů, které to z hygienických či manipulačních důvodů nutně nevyžadují, využijí," uvedla mluvčí Barbora Vanko.

"Touto problematikou se samozřejmě do budoucna zabýváme. Aktuálně v našich prodejnách nabízíme zákazníkům například pro odnos pečiva papírové sáčky s průhlednou fólií. Již nyní prodáváme některé textilní zboží bez zbytečného obalu," uvedla mluvčí obchodů Lidl Zuzana Holá. Například trička jsou převázána bavlněnou stuhou místo igelitového obalu.

Také Tesco nabízí jako alternativu v případě pečiva papírové pytlíky. "Snížit by se mělo množství obalů u jednotlivých výrobků, měla by se zvýšit recyklovatelnost obalů, a změnit materiál obalů, aby se snížil dopad na životní prostředí," uvedl šéf řetězce Matt Simister.

V Řecku za igelitové tašky od začátku roku zákazníci platí čtyři eurocenty (přibližně jedna koruna). Podobná opatření ve světě přibývají a například v Keni od loňského roku hrozí za výrobu, prodej a nošení tašek z umělé hmoty vysoké pokuty či dokonce několikaleté vězení.

V Česku Lidl loni v březnu přestal igelitové tašky nabízet. "Důvodem, proč jsme se k tomuto kroku rozhodli, byla stále větší spotřeba igelitových tašek. Jen v našich prodejnách jsme jich za rok 2016 prodali více než 27 milionů kusů. Což znamená obrovské množství odpadu," dodala Holá.

Hypermarkety Globus nabízí tašky, které jsou stoprocentně biologicky rozložitelné. Po třech letech tak z nich zůstane jen voda, oxid uhličitýbiomasa. Firma snižuje i obsah plastů v obalech. "Používáme obaly, které jsou zcela recyklovatelné a u některých produktů postupně vyměňujeme plastové obaly za papírové, jako například u podložek pod pizzy a sýry," potvrdila Pavla Hobíková z Globusu.

Zdroj: Tisková zpráva ČTK 1.2.2018

 

Datum uveřejnění: 31. ledna 2018
Poslední změna: 1. února 2018
Počet shlédnutí: 470