Zprávy z tisku

Porovnání traktorů v provozních zkouškách

Deset traktorů světových výrobců bylo testováno ve Velké Británii. Závěrečné srovnávací hodnocení.

 
 

Redaktoři časopisu Farmers Weekly z Velké Británie během roku zkoušeli deset modelů traktorů různých světových výrobců, které tito výrobci v současné době nabízejí. Vyzkoušeli je jak na poli, tak i v dopravě. Sledovali jejich výkony, funkci převodovek, hladinu hluku, ovladatelnost, porovnávali ceny a další.

Charakteristika
Agrotron K100 firmy Deutz
Motor 4válcový Deutz o objemu 4 litry, turbo
Jmenovitý výkon 70 kW
Převodovka dvourozsahová, 24x8 stupňů, řazení pod zatížením
Max. rychlost 40 km . h-1
Kapacita závěsu 6,2 t
Poloměr otáčení 4,65 m
Cena 41 250 GBP

Agrotron K100 spadá do výkonové kategorie 62 až 88 kW. Je určen pro farmy s živočišnou výrobou a pro lehčí polní práce. Je to kompletně nový model s novou kabinou, převodovkou a motorem. Ovládací prvky v kabině (tříbodového závěsu, vývodového hřídele, ventilů vnějších okruhů a převodovky) jsou zřetelně rozlišené.

Přednosti: - živý motor
- řazení bez použití spojky
- doprava při 40 km/h v programu eko
- vzdušná kabina
Zápory: - překomplikovaná volba rozsahů
- minimum převodů pod zatížením
- malá skřínka na nářadí
- nerovná podlaha v kabině

Case Magnum 310
Motor 6válcový Cummins o objemu 9 litrů, vstřikování common rail
Jmenovitý výkon 227 kW
Převodovka 19x4 stupně, řazení pod zatížením
Max. rychlost 50 km . h-1
Kapacita závěsu 10,2 t
Poloměr otáčení 9,2 m
Cena 95 153 GBP
Traktor Case Magnum 310 byl původně vyroben v Racine, Wisconsin, USA v roce 1987 v řadě Magnum v počtu více než 100 000 kusů. Nový model odpovídá emisním normám třídy III. Tento model byl vystaven na výstavě Agritechnika 2005. Kabina stroje je zatím nejprostornější ze všech současných typů. Převodovka má všechny stupně řazené pod zatížením s menšími ztrátami výkonu než má kontinuálně variabilní CVT.
Přednosti: - uzamykatelné řízení
- dobrý výhled z kabiny
- vynikající tahový výkon
- objemná palivová nádrž
Zápory: - otevírání zadního okna
- balastní závaží vpředu brání přístup k chladiči
- řazení převodů pomalé

Zetor Forterra 11741-4C
Motor 4válcový Zetor o objemu 4,1 litru, turbo
Jmenovitý výkon 94 kW
Převodovka 24x18, stupně, 3 stupně řazené pod zatížením, reverzace synchro
Kapacita závěsu 5 t
Poloměr otáčení 12,5 m
Servisní intervaly 250 hodin
Cena 25 795 GBP

Čtyřválcový motor je kompaktní alternativou k šestiválcovým s téměř stejným výkonem. Vyhovuje náročným emisním limitům třídy III. Traktor je vybaven poměrně jednoduše bez automatického systému ovládání na souvrati nebo tlačítkově ovládané hydrauliky, ale přesto je snadno ovladatelný. Kabina je však poměrně hlučná.

Přednosti: - prostorná kabina
- jednoduché uspořádání ovládacích prvků
- dobrý výhled na hydraulický závěs
Zápory: - vysoká hladina hluku v kabině
- matoucí řazení pod zatížením
- obtížné ovládání ručního akcelerátoru

Kubota 125-X
Motor 5válcový Kubota o objemu 5,8 litru, přeplňovaný
Jmenovitý výkon 92 kW
Převodovka 16x16 stupňů, řazení pod zatížením, (24x24 s plazivými stupni)
Max. rychlost 35 km . h-1
Kapacita závěsu 5 t
Poloměr otáčení 4,1 m
Hmotnost 6271 kg
Cena 37 000 GBP
Traktor Kubota 125-X je nejvýkonnějším modelem této japonské firmy. Kabina je vzdušná, výhled dobrý. Pro vyšší postavy je málo místa nad hlavou. Převodovka je dvourozsahová, nabízí polní a silniční převody, osm stupňů lze řadit pod zatížením. Na řadící páce jsou dvě ovládací tlačítka, ostatní ovládací prvky jsou na panelu po pravé straně. Traktor je dobře ovladatelný, při testech s pluhem dobře pracoval. Traktor je jednoduché konstrukce a přístup k servisním místům snadný.

Přednosti: - klidný motor
- výhodný poloměr otáčení
- ovládací prvky převodovky a závěsu na loketní opěrce
- dobrý přístup k servisním místům
Zápory: - panel klimatizace a stereoradia překáží řidiči
- vyčnívající sloupek řízení
- namáhavé řazení

Claas Axion 820
Motor 6válcový DPS o objemu 6,8 litru, přeplňovaný
Jmenovitý výkon 135 kW
Převodovka 24x24 stupňů, 4 rozsahy s 6 stupni řazenými pod zatížením
Max. rychlost 50 km . h-1
Kapacita závěsu 9,4 t
Poloměr otáčení 5,1 m
Hmotnost 8 t
Servisní intervaly 500 hodin
Cena od 78 000 GBP
Počítač Cebis na traktoru sleduje každou funkci traktoru od hydrauliky až po systém otáčení na souvrati. Používá motor John Deere v kombinaci s hybridní CVT převodovkou Gima (kombinace hydrostatické s mechanickou). Válce motorů jsou 4ventilové. Vstřikování paliva je systémem common rail. Traktor na poli i v dopravě pracoval klidně. Je dobrým konkurentem traktorům John Deere nebo Fendt. Kabina je pohodlná, dobře odpružená.

Přednosti: - automatická převodovka
- prostorná pohodlná kabina
- ovládací prvky závěsu, ventilů a vývodového hřídele na blatníku
- automatické odpojování elektronických systémů
- jednoduchá sedačka spolujezdce
Zápory: - nešikovná aktivace závěsu
- snadné iniciování nechtěných změn rozsahů
- nevhodné značení některých kontrolek v kabině
- servisní přístup vyžaduje odejmutí panelu

Valtra N121
Motor 4válcový SISU o objemu 4,4 litru, přeplňovaný
Jmenovitý výkon 93 kW
Převodovka 36x36 stupňů, bezspojkový reverzér
Max. rychlost 40 km . h-1
Kapacita závěsu 7,7 t
Hmotnost 4950 kg
Servisní intervaly 500 hodin
Cena 44 290 GBP
Tento traktor je určen jak pro práce v živočišné výrobě tak i pro práce na poli. Řada N plně nahrazuje dřívější modely řady A. Traktor je zejména vhodný pro práce s čelním nakládačem, protože je vybaven elektrohydraulickým reverzérem Hi-tech. Převodové stupně lze měnit bez použití spojky. U každého převodového stupně lze zvolit tři kroky pod zatížením. Traktor se prodává v trojím provedení – Classic, Hi-tech a Advanced.

Přednosti: - tlačítko na řadící páce pro vypínání spojky
- stavitelný sloupek řízení
- neprogramovatelný reverzér
Zápory: - umístění ovládacích prvků nakládače
- páka reverzéru
- brzdový systém

John Deere 7530
Motor 6válcový John Deere o objemu 6,8 litru, přeplňovaný, vstřikování common rail
Jmenovitý výkon 72 kW
Převodovka 20x20 stupňů, 5stupňová mechanická se 4 kroky pod zatížením (AutoQuad Eco)
Max. rychlost 40 km . h-1
Kapacita závěsu 9 t
Hmotnost 8,1 t
Servisní intervaly 500 hodin
Cena 75 762 GBP
Tento model vyplňuje mezeru ve výkonech mezi 118 a 140 kW. Má motor, který splňuje environmentální požadavky týkající se emisí třídy III. Traktor s pětiradličným pluhem v těžkém terénu pracoval dobře podobně jako se 14tunovým přívěsem v dopravě. Po dosažení maximální rychlosti došlo k automatickému přepnutí na provoz Eco se snížením počtu otáček na 1670 . min-1 a tím ke snížení spotřeby paliva. Záloha výkonu je 17 kW. Traktor je vybaven počítačovým terminálem CommandCenter, který hlídá všechny klíčové funkce traktoru, které jsou iniciovány z kabiny. Na souvratích spolehlivě pracuje HMS systém (Headland Management System). Hladina hluku nepřesahuje 70,6 dB(A).

Přednosti: - hladké řazení převodových stupňů pod zatížením
- Eco jízda při rychlosti 40 km . h-1s počtem otáček 1670 . min-1
- zřetelné analogové přístroje
- tichá kabina a klidná jízdy po silnici
Zápory: - nerovná podlaha
- HMS postrádá možnost předem nastavit počet otáček motoru
- jemné vyladění za jízdy přes CommandCenter
- úzký vstup do kabiny

Landini Powermaster 220
Motor 6válcový Iveco o objemu 6,7 litru, vstřikování common rail
Jmenovitý výkon 157,5 kW
Převodovka 32x24 stupňů ve 4 rozsazích s automatickým řazením pod zatížením
Max. rychlost 50 km . h-1
Kapacita závěsu 10,9 t
Objem hydr. Soustavy 130 l
Cena 69 659 GBP
Traktor Landini Powermaster 220 má vzdušnou a prostornou kabinu na čtyřech sloupkách se snadným vstupem. Ovládání převodovky je jednoduché. V polních pracích je silný a se sedmiradličným pluhem vykazoval nejlepší výsledky. Převodovka nevykazovala žádné závady ani potíže při zkušebních testech. Také hydraulická soustava má potřebný výkon. Traktor je vhodný jak pro dopravu tak pro polní tahové práce.

Přednosti: - dobrý výhled z kabiny
- kurážná výkonnost
- převodovka s 50kilometrovou rychlostí
- schopnost nastavit otáčky motoru
Zápory: - umístění měrky oleje
- změna rozsahů převodových stupňů
- jednotvárné uspořádání plastů v kabině

Massey Ferguson Dyna-4
Motor 4válcový SISU o objemu 4,4 litru, plněný přetlakově
Jmenovitý výkon 92kW
Převodovka 16x16 stupňů ve 4 rozsazích s řazením pod zatížením, bezspojkový reverzér
Kapacita závěsu 5 t
Hmotnost 4,4 t
Poloměr otáčení 8,9 m
Servisní intervaly 400 hodin
Cena 44 182 GBP

Traktor MF 5470 s převodovkou Dyna-4 byl zkoušen s lisem na velkoobjemové balíky a v dopravě. Má čtyřválcový motor, který podával větší výkon než jeho šestiválcový předchůdce na traktoru MF 5465. Traktor je vhodný pro smíšené farmy jak s živočišnou tak i rostlinnou výrobou. Převodovka Dyna-4 je zmenšený typ převodovky Dyna-6 a proto má nižší počet stupňů řaditelných pod zatížením. Model 5470 je kratší, lehčí a kompaktnější a s převodovkou Dyna-4 je zejména vhodný pro práce s nakládačem. Vstup do kabiny je obtížný, ale sezení a jízda jsou pohodlné. Střecha kabiny Visio umožňuje sledovat pracovní orgány nakládače i ve zdvižené poloze.

Přednosti: - univerzální převodovka
- střecha Visio
- bočně instalovaný výfuk
- výkon hydraulické soustavy

Zápory: - vyklápěcí kapota motoru není z jednoho kusu
- převodovku nelze resetovat před uvedením do chodu
- obtížný vstup do kabiny bez úchytných madel

Fendt 312 Vario
Motor 4válcový Deutz o objemu 4,0 litru, plněný přetlakově s common rail
Jmenovitý výkon 81kW
Převodovka kontinuálně variabilní Vario CVT
Maximální rychlost 40 km . h-1
Hmotnost 4,4 t
Servisní intervaly 500 hodin
Cena 55 651 GBP
Traktor Fendt Vario 312 je vybaven kontinuálně variabilní převodovkou, poprvé instalovanou na modelech s nižším výkonem motoru. Tím se stalo, že Fendt nyní nenabízí žádné traktory s jednoduchou mechanickou převodovkou. Kabina traktoru je pohodlná, vybavená 12 ovládacími tlačítky pro všechny hlavní funkce traktoru. Pohon vývodového hřídele lze naprogramovat ve vztahu k poloze hydraulického závěsu. Rovněž lze nastavit tzv. křížové ovládání, tj. ovládat otáčky motoru podle zatížení nebo naopak udržovat konstantní otáčky a zatížení přizpůsobit. Motor vyhovuje náročným emisním požadavkům třídy III. Trakce traktoru není problémem, ale na souvrati ani brzdy, ani spojka nevypínají uzávěrku diferenciálu a tak řidič musí stlačit vypínač. Bonusem je možnost spalování 100% bionafty.

Přednosti: - jednoduchá plynulá činnost převodovky
- automatické zapínání a vypínání pohonu vývodového hřídele a závěsu
- tichý v práci
- průběh točivého momentu
Zápory: - nevypíná automaticky uzávěrku diferenciálu
- sedačka spolujezdce brání v přístupu do kabiny
- velká středová konzole
Farmers Weekly, 145, 2006, č. 26, Příl. s. 1-30

Zdroj: Agronavigátor

 


Datum uveřejnění: 4.2.07
Poslední změna: 4.2.2007
Počet shlédnutí: 1879