Zprávy z tisku
Obce se mohou těšit na dotace z EU i po roce 2013
Financování rozvojových plánů místních samospráv příštím rokem nekončí. Peníze z fondů Evropské unie poplynou do České republiky i v letech 2014 až 2020, i když v menším objemu než v současnosti.
Peníze z evropských strukturálních fondů tvoří od
roku 2004 významnou položku v investiční části rozpočtů nejedné české
či moravské obce. Bez podpory prostředků z operačních programů by v řadě
tuzemských měst nebyla rekonstruována nová náměstí, nebyly by
zmodernizovány školy a polikliniky, nedošlo by k revitalizaci parků a
zeleně obecně či by nebyly postaveny nové čističky odpadních vod.
Nejedna starostka či starosta si proto klade otázku, jak bude vypadat
celý systém po roce 2013? Odpověď je dvojznačná. Evropských peněz v
letech 2014 až 2020 sice bude méně, zato by měl být celý systém
jednodušší a efektivnější.
Základní rozhodnutí přijde z Bruselu
Implementace budoucí kohezní politiky v České republice - neboli
struktura, zaměření a objem připravovaných operačních programů - bude
určena zejména vyjednáváním na úrovni EU. První výstřel ve vyjednávacím
maratonu učinila již loni v létě Evropská komise.
Ta v červnu přišla s návrhem tzv. finanční perspektivy na roky 2014
až 2020, ve které tvoří nejvýznamnější položku právě kohezní politika.
Její sedmiletý rozpočet Brusel navrhl v objemu 376 mld. EUR, což
představuje 0,39 % hrubého národního důchodu (HND) celé EU.
V letech 2007 až 2013 přitom pracuje evropský rozpočet s částkou na
kohezi ve výši 308 mld. EUR neboli 0,37 % HND. Je iluzorní se domnívat,
že by v dobách dluhové krize a úsporných programů členské státy
přistoupily na takto štědře navržené zvýšení rozpočtu na kohezi.
Opozice se formuje ale i k rozpočtovému rámci jako celku. Za úsporný
ho rozhodně považovat nemůžeme, budoucí celkový objem by měl činit 1,05 %
HND, což je oproti současné sedmiletce dokonce mírné navýšení (nyní
1,048 % HND). Některé členské státy v čele s Velkou Británií proto již
hrozí vetem.
Čeští vyjednavači zaujali pozici chytré horákyně. S navýšením
celkového rozpočtu EU nesouhlasí, ale s rostoucí částkou v kapitole
kohezní politika ano.
Situaci dále komplikuje skutečnost, že až vrcholní představitelé
členských států dosáhnou pracně vybojovaného kompromisu, musí s ním
vyjádřit souhlas i Evropský parlament. A ten se již nechal slyšet, že
ořezávání celounijního rozpočtu nepodpoří. Rozpočtová bitva se svede v
nejbližších měsících.
Návrh tuzemských operačních programů je na světě
Budoucí neznámé celoevropské rozhodnutí zásadním způsobem ovlivní
objem prostředků kohezní politiky alokovaných pro Českou republiku.
Nicméně výčet podporovaných oblastí je určován především na národní
úrovni. Zde ministerstvo pro místní rozvoj nezahálí a v říjnu
představilo první návrh struktury budoucích operačních programů (OP).
Známé jsou zatím jen názvy a předpokládané řídicí orgány. Konkrétní
prioritní osy či oblasti podpory jsou teprve ve stadiu příprav.
Budoucí struktura domácích OP počítá se šesti nosnými programy (plus
zvláštním OP pro Prahu, který by měl posílit její roli jakožto pólu
růstu, a podpůrným OP Technická pomoc). Kompletní počet operačních
programů by měly doplnit ještě finančně méně významné OP s přeshraničním
záběrem:
- 5 OP Přeshraniční spolupráce (ČR-Polsko, Sasko-ČR, Bavorsko-ČR, Rakousko-ČR, Slovensko-ČR)
- 1 OP Nadnárodní spolupráce
- 1 OP Meziregionální spolupráce.
Z uvedených nosných operačních programů má být i program v gesci
ministerstva průmyslu a obchodu se zaměřením na podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost. U něho se dá očekávat zvýšení jeho finanční váhy
oproti stávajícímu OPPI.
Samostatný operační program si udrží i ten, ze kterého budou
financovány rozvojové projekty v oblasti výzkumu, vývoje a vzdělávání.
Objemově nejbohatší by mohl být opět OP Doprava. V návrhu ministerstva
je nakonec i operační program zaměřený čistě na životní prostředím,
ačkoli se dříve uvažovalo o jeho sloučením s jiným programem. Principy
znalostní ekonomiky či sociální integrace by měly být podpořeny z OP
Zaměstnanost.
Obce budou financovány z IROP
Patrně nejzásadnější změnou v systému operačních programů je návrat
ke zkušenostem z let 2004 až 2006. Dosavadních sedm Regionálních
operačních programů (ROP) bude opět sloučeno do jednoho - do tzv.
Integrovaného regionálního OP (IROP) řízeného ministerstvem pro místní
rozvoj. To je podle našeho názoru i největší změna pro obce a města.
Právě dosavadní ROP patří mezi klíčové nástroje financování "evropských
projektů" municipalit.
Nevýhody nového systému mohou spočívat v tom, že jednotný IROP nebude
dostatečně respektovat odlišné potřeby jednotlivých regionů. Tato obava
by měla být eliminována tím, že by se na řízení IROP vedle zástupců
centrální úrovně měli podílet i představitelé regionů.
Naopak výhodou nového uspořádání by mělo být sjednocení - a tím i
zlevnění - celého systému. K návrhu na centralizaci určitě přispěla i
vlna skandálů a podezření ze zneužívání fondů EU, které jsou spojeny
zejména s činností některých ROP.
Zelená pro inovativní projekty řešené v partnerství
Naše konzervativní odhady počítají s tím, že částka fondů EU
alokovaná pro ČR se oproti současnosti na roky 2014 až 2020 sníží o 15
až 18 %. Po přepočtu na koruny by se stále mohlo jednat o necelých 600
mld. Kč na sedmileté období neboli něco přes 80 mld. Kč ročně.
Na krácení vůči současné "sedmiletce" budou bohužel bity i města a obce. Mezi kandidáty největšího snížení patří i budoucí OP Životní prostředí - a v jeho rámci oblast věnovaná budování kanalizací a čističek odpadních vod.
Dostupné informace naznačují, že podporu si zaslouží zejména projekty
s nádechem inovací, znalostní ekonomiky či takové, které přispějí ke
zvýšení konkurenceschopnosti dané obce, regionu či celé země. Zkrášlení
návsi, odbahnění rybníka, osazení nových laviček či oprava historické
kašny sice zvýší kvalitu obyvatel dané obce, její konkurenční schopnost
však nepozvednou.
Proto by se měly města a obce zaměřit spíše na projekty typu
revitalizace nevyužívaného zemědělského brownfieldu, na jehož místě díky
penězům z EU vyroste nové vzdělávací či vědeckovýzkumné pracoviště.
Ideálně by se na projektu měli jako partneři podílet i podnikatelé či
vědecké nebo univerzitní kapacity. Právě princip partnerství bude v
budoucím programovacím období zdůrazňován.
Start ve 2. pololetí 2014
Popsaný negociační maraton, odstartovaný v červnu 2011, bude završen
zhruba za dva roky, ve druhé polovině roku 2014, kdy podle našeho názoru
začnou být vypisovány první výzvy k podávání žádostí o dotace.
Vrcholným představitelům obcí a měst bych však rozhodně nedoporučoval
vzít si dvouleté prázdniny, neboť známé přísloví praví, že "štěstí přeje
připraveným".
Receptem na budoucí úspěch je naopak bedlivé sledování vyjednávání,
jak na evropské, tak i na domácí úrovni, aktualizace strategických
rozvojových dokumentů a pečlivá příprava projektových záměrů.
Jan Jedlička,
EU Office České spořitelny
Zdroj: EnviWeb
Datum uveřejnění: 17.1.13
Poslední změna: 17.1.2013
Počet shlédnutí: 374
Obce se mohou těšit na dotace z EU i po roce 2013
Financování rozvojových plánů místních samospráv příštím rokem nekončí. Peníze z fondů Evropské unie poplynou do České republiky i v letech 2014 až 2020, i když v menším objemu než v současnosti.
Peníze z evropských strukturálních fondů tvoří od
roku 2004 významnou položku v investiční části rozpočtů nejedné české
či moravské obce. Bez podpory prostředků z operačních programů by v řadě
tuzemských měst nebyla rekonstruována nová náměstí, nebyly by
zmodernizovány školy a polikliniky, nedošlo by k revitalizaci parků a
zeleně obecně či by nebyly postaveny nové čističky odpadních vod. Nejedna starostka či starosta si proto klade otázku, jak bude vypadat
celý systém po roce 2013? Odpověď je dvojznačná. Evropských peněz v
letech 2014 až 2020 sice bude méně, zato by měl být celý systém
jednodušší a efektivnější. Implementace budoucí kohezní politiky v České republice - neboli
struktura, zaměření a objem připravovaných operačních programů - bude
určena zejména vyjednáváním na úrovni EU. První výstřel ve vyjednávacím
maratonu učinila již loni v létě Evropská komise. Ta v červnu přišla s návrhem tzv. finanční perspektivy na roky 2014
až 2020, ve které tvoří nejvýznamnější položku právě kohezní politika.
Její sedmiletý rozpočet Brusel navrhl v objemu 376 mld. EUR, což
představuje 0,39 % hrubého národního důchodu (HND) celé EU. V letech 2007 až 2013 přitom pracuje evropský rozpočet s částkou na
kohezi ve výši 308 mld. EUR neboli 0,37 % HND. Je iluzorní se domnívat,
že by v dobách dluhové krize a úsporných programů členské státy
přistoupily na takto štědře navržené zvýšení rozpočtu na kohezi. Opozice se formuje ale i k rozpočtovému rámci jako celku. Za úsporný
ho rozhodně považovat nemůžeme, budoucí celkový objem by měl činit 1,05 %
HND, což je oproti současné sedmiletce dokonce mírné navýšení (nyní
1,048 % HND). Některé členské státy v čele s Velkou Británií proto již
hrozí vetem. Čeští vyjednavači zaujali pozici chytré horákyně. S navýšením
celkového rozpočtu EU nesouhlasí, ale s rostoucí částkou v kapitole
kohezní politika ano. Situaci dále komplikuje skutečnost, že až vrcholní představitelé
členských států dosáhnou pracně vybojovaného kompromisu, musí s ním
vyjádřit souhlas i Evropský parlament. A ten se již nechal slyšet, že
ořezávání celounijního rozpočtu nepodpoří. Rozpočtová bitva se svede v
nejbližších měsících. Budoucí neznámé celoevropské rozhodnutí zásadním způsobem ovlivní
objem prostředků kohezní politiky alokovaných pro Českou republiku. Nicméně výčet podporovaných oblastí je určován především na národní
úrovni. Zde ministerstvo pro místní rozvoj nezahálí a v říjnu
představilo první návrh struktury budoucích operačních programů (OP).
Známé jsou zatím jen názvy a předpokládané řídicí orgány. Konkrétní
prioritní osy či oblasti podpory jsou teprve ve stadiu příprav. Budoucí struktura domácích OP počítá se šesti nosnými programy (plus
zvláštním OP pro Prahu, který by měl posílit její roli jakožto pólu
růstu, a podpůrným OP Technická pomoc). Kompletní počet operačních
programů by měly doplnit ještě finančně méně významné OP s přeshraničním
záběrem: - 5 OP Přeshraniční spolupráce (ČR-Polsko, Sasko-ČR, Bavorsko-ČR, Rakousko-ČR, Slovensko-ČR) - 1 OP Nadnárodní spolupráce - 1 OP Meziregionální spolupráce. Z uvedených nosných operačních programů má být i program v gesci
ministerstva průmyslu a obchodu se zaměřením na podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost. U něho se dá očekávat zvýšení jeho finanční váhy
oproti stávajícímu OPPI. Samostatný operační program si udrží i ten, ze kterého budou
financovány rozvojové projekty v oblasti výzkumu, vývoje a vzdělávání.
Objemově nejbohatší by mohl být opět OP Doprava. V návrhu ministerstva
je nakonec i operační program zaměřený čistě na životní prostředím,
ačkoli se dříve uvažovalo o jeho sloučením s jiným programem. Principy
znalostní ekonomiky či sociální integrace by měly být podpořeny z OP
Zaměstnanost. Patrně nejzásadnější změnou v systému operačních programů je návrat
ke zkušenostem z let 2004 až 2006. Dosavadních sedm Regionálních
operačních programů (ROP) bude opět sloučeno do jednoho - do tzv.
Integrovaného regionálního OP (IROP) řízeného ministerstvem pro místní
rozvoj. To je podle našeho názoru i největší změna pro obce a města.
Právě dosavadní ROP patří mezi klíčové nástroje financování "evropských
projektů" municipalit. Nevýhody nového systému mohou spočívat v tom, že jednotný IROP nebude
dostatečně respektovat odlišné potřeby jednotlivých regionů. Tato obava
by měla být eliminována tím, že by se na řízení IROP vedle zástupců
centrální úrovně měli podílet i představitelé regionů. Naopak výhodou nového uspořádání by mělo být sjednocení - a tím i
zlevnění - celého systému. K návrhu na centralizaci určitě přispěla i
vlna skandálů a podezření ze zneužívání fondů EU, které jsou spojeny
zejména s činností některých ROP. Naše konzervativní odhady počítají s tím, že částka fondů EU
alokovaná pro ČR se oproti současnosti na roky 2014 až 2020 sníží o 15
až 18 %. Po přepočtu na koruny by se stále mohlo jednat o necelých 600
mld. Kč na sedmileté období neboli něco přes 80 mld. Kč ročně. Na krácení vůči současné "sedmiletce" budou bohužel bity i města a obce. Mezi kandidáty největšího snížení patří i budoucí OP Životní prostředí - a v jeho rámci oblast věnovaná budování kanalizací a čističek odpadních vod. Dostupné informace naznačují, že podporu si zaslouží zejména projekty
s nádechem inovací, znalostní ekonomiky či takové, které přispějí ke
zvýšení konkurenceschopnosti dané obce, regionu či celé země. Zkrášlení
návsi, odbahnění rybníka, osazení nových laviček či oprava historické
kašny sice zvýší kvalitu obyvatel dané obce, její konkurenční schopnost
však nepozvednou. Proto by se měly města a obce zaměřit spíše na projekty typu
revitalizace nevyužívaného zemědělského brownfieldu, na jehož místě díky
penězům z EU vyroste nové vzdělávací či vědeckovýzkumné pracoviště.
Ideálně by se na projektu měli jako partneři podílet i podnikatelé či
vědecké nebo univerzitní kapacity. Právě princip partnerství bude v
budoucím programovacím období zdůrazňován. Popsaný negociační maraton, odstartovaný v červnu 2011, bude završen
zhruba za dva roky, ve druhé polovině roku 2014, kdy podle našeho názoru
začnou být vypisovány první výzvy k podávání žádostí o dotace.
Vrcholným představitelům obcí a měst bych však rozhodně nedoporučoval
vzít si dvouleté prázdniny, neboť známé přísloví praví, že "štěstí přeje
připraveným". Receptem na budoucí úspěch je naopak bedlivé sledování vyjednávání,
jak na evropské, tak i na domácí úrovni, aktualizace strategických
rozvojových dokumentů a pečlivá příprava projektových záměrů. Jan Jedlička, Zdroj: EnviWebZákladní rozhodnutí přijde z Bruselu
Návrh tuzemských operačních programů je na světě
Obce budou financovány z IROP
Zelená pro inovativní projekty řešené v partnerství
Start ve 2. pololetí 2014
EU Office České spořitelny
Datum uveřejnění: 17.1.13
Poslední změna: 17.1.2013
Počet shlédnutí: 374