Zprávy z tisku
Nový zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb.
Dne 1. září 2012 nabyl účinnosti dlouho připravovaný zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, který zrušil zákon č. 86/2002 Sb. a jeho prováděcí právní předpisy.
V textu naleznete shrnutí hlavních změn, které s sebou přináší.
Nový zákon společně se svými prováděcími právními předpisy plně
nahrazuje dosavadní legislativu v oblasti ochrany ovzduší. Upravuje
pouze problematiku ochrany ovzduší, zatímco problematika nakládání s
tzv. regulovanými látkami a fluorovanými skleníkovými plyny, která byla
součástí zákona č. 86/2002 Sb. je nyní upravena v samostatné právní
úpravě - v zákoně č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech, a v jeho prováděcím předpise.
Nový zákon v mnohém navazuje na zákon č. 86/2002 Sb., avšak některé
dosavadní nástroje, které představovaly přílišnou zátěž na provozovatele
nebo na orgány ochrany ovzduší se v něm již neobjevují. Hlavním cílem
nového zákona je snížit úroveň znečištění, tam kde je kvalita ovzduší
již špatná a udržet a nezhoršit ji tam, kde je dobrá. Zákon proto zavádí
některé nové nástroje a reviduje nástroje stávající. Snahou nového
zákona je individuální přístup ke zdrojům, v závislosti na tom, v jakém
území se nacházejí, nebo do jakého území budou umisťovány.
Zákon transponuje evropskou právní úpravu - nově zejména směrnice č. 2010/75/EU, o průmyslových emisích
(ve vztahu k velkým spalovacím zdrojům, v ostatních oblastech bude
transpozice provedena novelou zákona o integrované prevenci) a směrnice
č. 2008/50/ES, o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu
(nově upravené imisní limity pro částice PM2,5).
Níže jsou uvedeny hlavní změny, které s sebou nový zákon o ochraně
ovzduší přináší. Tato témata budou podrobněji rozpracována
v následujících příspěvcích.
Hlavní změny
1. Důležité části, které byly dříve obsažené v prováděcích předpisech k zákonu č. 86/2002 Sb., přesunuty přímo do zákona:
- Imisní limity (Příloha č. 1)
- Stanovení zón a aglomerací (Příloha č. 3)
- Základní povinnosti v měření emisí(§ 6, Příloha č. 4)
- Stanovena povinnost provozovatele zjišťovat emise u
znečišťující látky, pro kterou má stanoven specifický emisní limit,
emisní strop nebo technickou podmínku provozu.
- Způsob zjišťování množství emitovaných látek: měřením (kontinuálním nebo jednorázovým) nebo výpočtem
(pouze ve stanovených případech a na základě rozhodnutí krajského
úřadu nebo ve specifických případech uvedených v prováděcím předpise).
- Četnost jednorázového měření bude stanovena v prováděcím předpise, případy, kdy je stanovená povinnost provádět kontinuální měření, jsou v příloze č. 4 k zákonu.
2. Nové nástroje:
- Nízkoemisní zóny pro města a obce
- Kompenzační opatření
- Obecně to znamená, že správní orgán nebude moci vydat kladné závazné stanovisko k umístění nového zdroje, pokud by došlo v daném místě k překročení některého z imisních limitů nebo pokud je tento imisní limit již překročen.
- Nový zdroj bude možné povolit pouze při současném uložení opatření zajišťujících alespoň zachování dosavadní úrovně znečištění (tzv. kompenzační opatření).
- Kompenzační opatření bude budoucí provozovatel nového zdroje
moci provést na stávajících zdrojích nebo i jiným způsobem
zajišťujícím snížení úrovně znečištění.
- Fakticky se jedná o zmírnění zákonné konstrukce nepřekročitelnosti imisního limitu.
- Kompenzační opatření bude součástí závazných podmínek povolení nového zdroje a případně zdroje, na kterém se bude kompenzovat.
- Zpřísnění emisních limitů a technických požadavků na provoz zdrojů vyjmenovaných v programu zlepšování kvality ovzduší
- U zdrojů, u kterých bude při zpracování Programu
zlepšování ovzduší identifikován významný příspěvek k překročení
imisního limitu v daném místě, krajský úřad prověří povolení provozu.
- Krajský úřad rozhodne o změně povolení,
pokud zjistí, že to "umožní prokazatelně snížit úroveň znečištění bez
vynaložení nepřiměřených nákladů ze strany provozovatele".
- Flexibilita v přístupu ke zdrojům
- Odklon od dosavadního způsobu kategorizace zdrojů - nově jsou vyjmenovány kategorie zdrojů v zákoně (Příloha č. 2).
- Uplatnění kombinace emisních limitů a emisních stropů.
3. Revize některých nástrojů:
- Programy zlepšování kvality ovzduší
- Nově je bude zpracovávat Ministerstvo životního prostředí
pro území zóny nebo aglomerace ve spolupráci s příslušnými kraji nebo
obcemi.
- Zrušení vazby "stavební řízení a povolení orgánu ochrany ovzduší"
- Povolení provozu je podle nového zákona samostatným
správním rozhodnutím bez vazby na řízení podle stavebního zákona, je
možné jej také samostatně měnit.
- Tato úprava se týká především nových zdrojů, které
nepotřebují mít stavební povolení (a dříve tak nemusely mít povolení
provozu od orgánů ochrany ovzduší), a změn na zdrojích, které
nevyžadují změnu stavebního povolení.
- Povinná revize povolení k provozu zdroje
- Zákon upravuje změnu povolení v případě podstatné
změny okolností (okolností vnějších - kvalita ovzduší, i změny na
zdroji) rozhodných pro stanovení závazných podmínek provozu.
Autor: Mgr. Pavla Bejčová
Zdroj: http://www.enviprofi.cz/
Datum uveřejnění: 6.11.12
Poslední změna: 27.2.2013
Počet shlédnutí: 864
Nový zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb.
Dne 1. září 2012 nabyl účinnosti dlouho připravovaný zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, který zrušil zákon č. 86/2002 Sb. a jeho prováděcí právní předpisy.
V textu naleznete shrnutí hlavních změn, které s sebou přináší. Nový zákon společně se svými prováděcími právními předpisy plně
nahrazuje dosavadní legislativu v oblasti ochrany ovzduší. Upravuje
pouze problematiku ochrany ovzduší, zatímco problematika nakládání s
tzv. regulovanými látkami a fluorovanými skleníkovými plyny, která byla
součástí zákona č. 86/2002 Sb. je nyní upravena v samostatné právní
úpravě - v zákoně č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech, a v jeho prováděcím předpise. Nový zákon v mnohém navazuje na zákon č. 86/2002 Sb., avšak některé
dosavadní nástroje, které představovaly přílišnou zátěž na provozovatele
nebo na orgány ochrany ovzduší se v něm již neobjevují. Hlavním cílem
nového zákona je snížit úroveň znečištění, tam kde je kvalita ovzduší
již špatná a udržet a nezhoršit ji tam, kde je dobrá. Zákon proto zavádí
některé nové nástroje a reviduje nástroje stávající. Snahou nového
zákona je individuální přístup ke zdrojům, v závislosti na tom, v jakém
území se nacházejí, nebo do jakého území budou umisťovány. Zákon transponuje evropskou právní úpravu - nově zejména směrnice č. 2010/75/EU, o průmyslových emisích
(ve vztahu k velkým spalovacím zdrojům, v ostatních oblastech bude
transpozice provedena novelou zákona o integrované prevenci) a směrnice
č. 2008/50/ES, o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu
(nově upravené imisní limity pro částice PM2,5). Níže jsou uvedeny hlavní změny, které s sebou nový zákon o ochraně
ovzduší přináší. Tato témata budou podrobněji rozpracována
v následujících příspěvcích. Hlavní změny 1. Důležité části, které byly dříve obsažené v prováděcích předpisech k zákonu č. 86/2002 Sb., přesunuty přímo do zákona: 2. Nové nástroje: 3. Revize některých nástrojů: Autor: Mgr. Pavla Bejčová Zdroj: http://www.enviprofi.cz/
Datum uveřejnění: 6.11.12
Poslední změna: 27.2.2013
Počet shlédnutí: 864