Zprávy z tisku

Agrofertu zachutnal líh

Majitel Agrofert Andrej Babiš neztrácí akviziční apetyt. Letos už spolkl například Agro Jevišovice nebo lesnickou firmu Wotan (více viz Ekonom č. 16/2011) a minulý týden ohlásil další velký nákup: výrobce biolihu Ethanol Energy.

 
 

Podíl biopaliv v naftě i benzinu může narůst až téměř na dvojnásobek.

Majitel Agrofert Andrej Babiš neztrácí akviziční apetyt. Letos už spolkl například Agro Jevišovice nebo lesnickou firmu Wotan (více viz Ekonom č. 16/2011) a minulý týden ohlásil další velký nákup: výrobce biolihu Ethanol Energy.

Dá se přitom očekávat, že miliardář Babiš bude dál lobbovat za zvyšování povinného podílu biosložky v pohonných hmotách. Podle informací týdeníku Ekonom by se tento podíl mohl do roku 2020 skoro zdvojnásobit.

Přetlačil i prezidenta

Babiš koupil biolihovar Ethanol Energy ve Vrdech u Čáslavi od podnikatele Otakara Moťky. Cenu obě strany nekomentují.

Moťka do lihovaru investoval 800 milionů korun, ale nepodařilo se mu ho rozjet - nesehnal pro výrobu biolihu dostatek levného obilí.

Agrofert však vhodné zdroje má, protože sám je největším zemědělským podnikem a obchodníkem s obilím v zemi.

>>Transakce posílí naši pozici v oblasti obnovitelných zdrojů energie ve střední Evropě,<< komentoval obchod ředitel divize pohonných hmot a biopaliv Agrofertu Martin Kubů.

Babišův holding už totiž vlastní dva podniky na výrobu suroviny pro bionaftu: lovosický Preol, otevřený předloni, a také Primagru Milín.

Razantní nástup Agrofertu do biopaliv bude mít zároveň výrazný vliv na celý obor.

Babiš při obraně byznysu umí dát najevo svou sílu. Například loni se mu podařilo dohodou s agrární lobby a sociálními demokraty překonat veto prezidenta Václava Klause, který odmítl podepsat zákon zvyšující povinný podíl biosložek v naftě a benzínu.

Díky Babišovi se zvýšení prosadilo. Dnes proto musí být v benzinu nejméně 4,1 procenta biolihu (hlavně z obilí nebo cukrovky), a v naftě minimálně šest procent biosložky, vyráběné převážně z řepky.

Jenže Česko se v rámci Evropské unie zavázalo k ještě ambicióznějšímu plánu. Do roku 2020 má podíl biopaliv a obnovitelné energie v dopravě dosáhnout deseti procent.

Poslušné ministerstvo

Příslušná ministerstva se zatím tváří, že další nárůst povinného podílu biopaliv neplánují, cíl unie prý splní i jinak.

>>Nepočítáme se zvyšováním povinného podílu biopaliv. Oněch cílových deseti procent bychom měli dosáhnout především větším využíváním alternativních pohonů v dopravě, například bioplynu a elektřiny,<< tvrdí mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vlček.

Podobné stanovisko má ministerstvo zemědělství. >>Navýšení podílu biopaliv lze kvůli směrnici unie očekávat. Ale ne v blízké budoucnosti, a zatím není zřejmé o kolik procent,<< prohlašuje mluvčí Tereza Dvořáčková.

Ovšem týdeník Ekonom má k dispozici prognózu, vypracovanou pro ministerské úředníky Sdružením pro výrobu bionafty při Výzkumném ústavu zemědělské techniky.

Z ní jasně vyplývá, že současný podíl biopaliv by se měl udržet jen příští dva roky. Od roku 2014 se počítá s jeho dalším nárůstem. Konkrétně do roku 2020 až na 9,8 procenta biosložky v naftě a 7,8 procenta v benzinu.

Babiš to zařídí

Babiš sám zatím nechce komentovat, zda bude na další zvyšování podílu tlačit. Ale letos už opět přesvědčil, jak umí zalobbovat.

Když na jaře koupil zmíněné Agro Jevišovice, získal tak zároveň chov více než dvou set krokodýlů (viz Ekonom č. 12/2011). Ti představovali obrovský problém, protože neexistovala vyhláška, umožňující jejich zabití a využití na maso a kůži.

Co se nedařilo bývalým vlastníkům prosadit dlouhá léta, stihl Babiš za pár týdnů: ministerstvo zemědělství už vyhlášku připravuje. A totéž se dá čekat u biopaliv.

AUTOR: Martin Mařík

Zdroj: EnviWeb

 


Datum uveřejnění: 20.5.11
Poslední změna: 20.5.2011
Počet shlédnutí: 352