Boj o miliardy za biopaliva
Boj o miliardové státní dotace na výrobu biopaliv, které se mají začít vyplácet od příštího roku, začíná nabírat na obrátkách. Nedávno policie zatkla úředníky ministerstva dopravy a majitele lihovaru kvůli podezření z korupce právě v souvislosti s programem biopaliv, nyní se zase do sebe pustily rafinerie a státní podnik Čepro.
Od ledna se musí do benzinu přimíchávat biolíh, který se vyrábí z obilí nebo řepy, a do nafty chemikálie metylester z řepky olejné. Podíl těchto takzvaných biosložek by měl být nejprve 3,6 procenta, postupně až 5 procent. Loni o tom rozhodla vláda, kterou k tomu nutí snaha šetřit drahou ropou a zlepšit životní prostředí. A nyní jde o to, jestli stát podpoří biopaliva tím, že bude vracet spotřební daň rafineriím, nebo jestli dá přímé dotace výrobcům biosložek či zemědělcům. Případně, zda z dotování biopaliv vycouvá úplně. Pak by však přimíchávané složky zdražily benzin a naftu u pump o desítky haléřů až korunu za litr.
Vracení daně, nebo dotace
"Pokud by stát nevracel spotřební daň z biopaliv, znamenalo by to tragédii pro domácí rafinerie," prohlásil šéf Parama a prezident Asociace petrochemického průmyslu Ivan Ottis. Rafinerie by podle něj nebyly schopny konkurovat dovozcům pohonných hmot z okolních zemí, kde se biopaliva dotují a "více než třicetimiliardové investice do rafinerského průmyslu by byly ohroženy". Vratka daně by měla příští rok dosáhnout až 4,6 miliardy korun. Jiří Švarc, šéf Čepra, které pohonné hmoty distribuuje a skladuje, zase zveřejnil studii, z níž vyplývá, že pokud dostanou podporu od státu rafinerie, přijde zkrátka Čepro.
A dovážet se bude stejně. Vrácení daně by pro rafinerie podle něj znamenalo takovou pomoc, že by měly dost prostředků na to, aby si od Čepra nemusely nechat naftu a benzin rozvážet. "Biosložky si rafinerie nakoupí v zahraničí, samy si je namíchají do paliv a samy je pak kamiony rozvezou po republice. Distribuční cesty Čepra vůbec nebudou potřebovat," říká Švarc. Část podpory státu, a to až tři miliardy korun, by podle něj šla do zahraničí, odkud se budou levnější biosložky vozit. Čepro samo připravuje pilotní projekt míchání biopaliv, přičemž do nových zařízení a skladovacích prostor investuje stovkymilionů korun a za každou cenu se chce v programu udržet.
Až dosud vláda počítala s tím, že biopaliva zlevní u pump právě vratkou spotřební daně, jenomže Evropská komise nedávno vládě vzkázala, že takový program pravděpodobně neschválí. Brusel spíše preferuje, aby stát biopaliva vůbec nedotoval, nebo dal dotaci přímo výrobcům biosložek - lihovarům a zpracovatelům řepky. "Materiál o podpoře biopaliv předložíme vládě do dvou týdnů a budou v něm všechny tři varianty, tedy jak vratka spotřební daně, tak nulové dotace nebo přímé dotace výrobcům biopaliv. Záleží, jak se rozhodne," řekl mluvčí ministerstva zemědělství Tomáš Loskot.
Nejpravděpodobnější přitom podle něj je, že se budou dotovat přímo výrobci biosložek. V případě vratky spotřební daně podle něj existuje obava, že by s biopalivy docházelo k manipulacím a obrovským podvodům jako s lehkými topnými oleji na začátku 90. let. O kolik podraží benzin? "Úplně nejlepší by asi bylo, aby stát nedotoval nikoho. A byl by klid," tvrdí Švarc. Cena pohonných hmot u pump by podle něj vzrostla jen o 20 haléřů na litr, a nikoliv až o korunu.
S tím však nesouhlasí ani rafinerie, ani Sdružení pro výrobu bionafty. "Ty propočty jsou jednoznačné, pohybují se kolem padesáti až šedesáti haléřů na litr u bionafty a spočítáno je i 60 haléřů u benzinu, do něhož se má přimíchávat biolíh. Ten se však zatím ještě nevyrábí, a tak nelze přesně určit cenu," upozornil šéf sdružení Petr Jevič. Uvítal by i dotace pěstitelům řepky, obilí a řepy, z nichž se biosložky vyrábějí. "Je to záruka, že by se skutečně podpořili domácí producenti, nikoliv dovozci komponent ze zahraničí," tvrdí. EU i české úřady však vylučují, že by podpora mohla jít farmářům, protože ti už mají jiné dotační programy.
Zdroj: Hospodářské noviny, 05.04.2006
Datum uveřejnění: 5. dubna 2006 Poslední změna: 5. dubna 2006 Počet shlédnutí: 295