Zprávy z tisku
Cirkulární ekonomika v praxi: Uzavřený cyklus bioodpadů ve městě Brně.
Cirkulární ekonomika aneb oběhové hospodářství je v poslední době velmi často skloňované slovní spojení. Zjednodušeně se jedná o systém nastavený tak, aby v něm materiály a energie mohly cirkulovat co nejdéle a s co nejmenšími ztrátami. Můžeme hovořit o trvalé udržitelnosti, která kopíruje přirozené ekosystémové funkce, které na Zemi fungovaly odjakživa. Cirkulární ekonomika však přichází v době, kdy společnost produkuje obrovské množství odpadu, které často končí na skládkách a nejsou již dále nikterak využity. Tak přicházíme nejen o cenné materiály, ale i energii.
Abychom však
udržitelným projektům mohli dávat jasnější obrysy, je nutné je realizovat a
připravovat například takové koncepty, které spojují energetickou soběstačnost
a materiálové využívání odpadů. Tyto dvě oblasti totiž skrývají nebývalý
potenciál a vzájemně vytváří systém, který může být na první pohled logický a
jednoduchý. Na pozadí se však skrývá komplexní a provázaný systém procesů,
které tvoří jediný, uzavřený systém. Město Brno je metropole, která
v minulých letech projevila zájem o implementaci koncepce Smart city. Tato
vize může již brzy nabrat reálnou podobu díky projektu, který je sice
inovativní, ale vzhledem k dispozicím města Brna, zcela reálný. Město Brno má totiž jedinečné podmínky k tomu, aby produkovalo podstatnou
část paliva pro autobusy DPMB ze surovin, které v současné době efektivně
nevyužívá. Těmi surovinami jsou biologicky rozložitelné odpady a kaly z
čistírny odpadních vod.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) udělal v posledním roce výrazný posun
směrem k ekologické a ekonomické šetrnosti svého provozu. Pořídil přibližně 100 nových autobusů s pohonem na stlačený zemní
plyn (CNG) a vyřadil stejné množství starých autobusů s pohonem na motorovou
naftu. Autobus s pohonem na CNG má výrazně menší emise škodlivých látek do
ovzduší a jeho provoz je ekonomičtější. Plyn použitý k pohonu autobusů je
však stále neobnovitelným zdrojem, který dovážíme ze zahraničí a přispívá tak
k energetické závislosti naší země.
Biologicky rozložitelné komunální a průmyslové odpady (BRO), které nyní
vznikají na území města Brna v současné době končí nejčastěji ve
spalovně společnosti SAKO nebo na některé ze skládek v okolí Brna. Jedná se
o odpady s vyšším obsahem vody, které ve spalovně odpadů snižují výhřevnost a
zhoršují emise, na skládce se nekontrolovaně rozkládají a způsobují nežádoucí
emise metanu do ovzduší. Oba způsoby nakládání s BRO odporují současnému
trendu nakládání s odpadem, kdy je preferováno jeho materiálové a energetické
využití. Tento stav bude muset město Brno dříve nebo později řešit.
Čistírna odpadních vod (ČOV) v Modřicích produkuje ročně velké
množství čistírenských kalů. Čistírenské kaly patří mezi biologicky
rozložitelné odpady, je v nich obsaženo značné množství energie. Technologie
na zpracování čistírenských kalů a získávání energie v podobě bioplynu na
ČOV v Modřicích funguje, je však již zastaralá a nefunguje efektivně. Také
kapacita této technologie je již naplněná a je nutné ji modernizovat a
kapacitu rozšířit.
Biologicky rozložitelné odpady z města Brna i kaly z ČOV v Modřicích je
možné efektivně zpracovat v jednom společném zařízení – v jednom společném
fermentačním reaktoru. Fermentační stanice je schopná z bioodpadu získat
energii v podobě bioplynu, který je následně možné pomocí známých a dostupných
technologií odstraněním CO2 upravit na tzv. biometan (zemní plyn přírodního původu). Biologicky rozložitelný odpad je transformován na
energii (bioplyn) a fermentační zbytek, který může být zpracován na hnojivo
nebo všestraně použitelný material, biouhel. Energetický potenciál zmíněných dvou složek odpadu je značný a vystačil
by na pohon velké části autobusů DPMB. Obdobný komplexní systém již
spolehlivě funguje v některých moderních evropských městech, jako je norské
Oslo, nizozemský Amsterdam, německý Braunschweig či švédský Linköping a mnoho
dalších.
Je několik způsobů, jak lze naložit se sekundárním produktem výroby bioplynu, fermentačním zbytkem a organickým hnojivem, tzv. digestátem, tedy sekundárním biologickým
produktem, který již prošel anaerobní fermentací a byl z něho vyroben bioplyn.
Z tohoto materiálu se v první fázi odstraní přebytečná voda. Výslednou pevnou
složku je možné buď kompostovat a následně použít jako hnojivo nebo dále
zpracovat pomocí pyrolýzy na tzv. biouhel. Procesem pyrolýzy je stabilizovaný kal
zbaven všech škodlivin organického původu. Biouhel má výborné vlastnosti pro
použití v zemědělství a smíchaním s kompostem vzniká kvalitní hnojivo.
Unikátnost, replikovatelnost,
šetrnost
Díky projektu, který navrhujeme by se město Brno mohlo z velké části
vzdát neobnovitelných zdrojů energie pro pohon autobusů měststské hromadné
dopravy. Díky zapojení obyvatel a největších producentů bioodpadu na svém
území a současně také propojením s čistírnou odpadních vod v Modřicích by
město získalo k dispozici dostatek biomasy, kterou je možné využít k produkci
biometanu. Množství biometanu, které je možné touto cestou vyrobit by
vystačilo na pohon téměř poloviny všech autobusů městského dopravního
podniku. Pohon autobusů na biometan (současné CNG autobusy není nutné k
pohonu na biometan nijak upravovat) nejen, že má výrazně menší emise
škodlivých látek do ovzduší v porovnání s naftovými motory, ale biometan
pochází z lokálních zdrojů a přispívá tak k větší energetické
soběstačnosti města Brna, potažmo celé ČR. Projektem by tak bylo efektivně
využito více než 40 000 tun bioodpadu ročně, uspořeno velké množství
neobnovitelné energie, emisí CO2 a celý provoz by byl také
ekonomičtější než doposud. Množství energie, které by bylo možné zavedením
tohoto systému navíc pro město Brno získat je vypočítané na energetický
ekvivalent 4 168 000 m3 biometanu (zemního plynu) za rok, který by
vystačil k celoročnímu pohonu 129 autobusů DMB.
K významným úsporám primární energie by nedošlo pouze náhradou nafty na
obnovitelný biometan. Současné zpracování čistírenských kalů na ČOV v
Modřicích je velice energeticky náročné mimo jiné i tím, že stabilizovaný kal
je vysoušen pomocí zemního plynu, kterého se v tomto procesu ročně
spotřebuje více než 1,3 mil. m3 a cena za likvidaci kalu ve
spalovnách v současnosti pohybuje okolo 1000 Kč/tunu. I když zpracovávaný
kal obsahuje velké množství energie, celková energetická bilance kalového
hospodářství na ČOV v Modřicích je v současné době negativní. Pouhou
změnou způsobu zpracování čistírenských kalů může být energetická bilance
zpracování kalů výrazně kladná, podle našich výpočtů může přebytek činit
energetický ekvivalent 2,68 mil. m3 zemního plynu. Tímto současně
dojde k plnění dalších cílů města Brna navázaných na Plán odpadového
hospodářství a separaci biologicky rozložitelných komunálních odpadů.
Návrh tohoto systému
materiálového a energetického využití odpadu byl koncem března představen na
zasedání Komise Smart City Brno a postupně jsou s ním seznamovány
jednotliví aktéři. Naším cílem je ukázat, jak může být pro město užitečná
kooperace jednotlivých městských firem při práci na společném cíli namísto
současného stavu, kdy si každá městská firma řeší pouze a jen svoji oblast. Snažíme
se ukázat Brnu vizi, kterou lze společnými silami naplnit.
Dosažení uzavřeného
cyklu bioodpadů přinášející všechny výše zmíněné výhody pro jednotlivé
zainteresované strany je však možné jen tehdy, pokud budou vytvořeny jasné
podmínky a komunikační kanály, kterými bude projekt představen veřejnosti.
Důležité je také zmínit, že projekt obdobného charakteru může přinést pozitivní
efekt v oblasti ekologických, sociálních i ekonomických aspektů jedině
v případě, že jednotliví aktéři budou spolupracovat a myšlenku realizace
vize Smart City ve městě Brně podporovat koncepčně a dlouhodobě.
Zdroj: Tisková zpráva společnosti RENARDS a Institutu cirkulární ekonomiky 27.5.2016
Datum uveřejnění: 27.5.16
Poslední změna: 27.5.2016
Počet shlédnutí: 1578
Cirkulární ekonomika v praxi: Uzavřený cyklus bioodpadů ve městě Brně.
Cirkulární ekonomika aneb oběhové hospodářství je v poslední době velmi často skloňované slovní spojení. Zjednodušeně se jedná o systém nastavený tak, aby v něm materiály a energie mohly cirkulovat co nejdéle a s co nejmenšími ztrátami. Můžeme hovořit o trvalé udržitelnosti, která kopíruje přirozené ekosystémové funkce, které na Zemi fungovaly odjakživa. Cirkulární ekonomika však přichází v době, kdy společnost produkuje obrovské množství odpadu, které často končí na skládkách a nejsou již dále nikterak využity. Tak přicházíme nejen o cenné materiály, ale i energii.
Abychom však
udržitelným projektům mohli dávat jasnější obrysy, je nutné je realizovat a
připravovat například takové koncepty, které spojují energetickou soběstačnost
a materiálové využívání odpadů. Tyto dvě oblasti totiž skrývají nebývalý
potenciál a vzájemně vytváří systém, který může být na první pohled logický a
jednoduchý. Na pozadí se však skrývá komplexní a provázaný systém procesů,
které tvoří jediný, uzavřený systém. Město Brno je metropole, která
v minulých letech projevila zájem o implementaci koncepce Smart city. Tato
vize může již brzy nabrat reálnou podobu díky projektu, který je sice
inovativní, ale vzhledem k dispozicím města Brna, zcela reálný. Město Brno má totiž jedinečné podmínky k tomu, aby produkovalo podstatnou
část paliva pro autobusy DPMB ze surovin, které v současné době efektivně
nevyužívá. Těmi surovinami jsou biologicky rozložitelné odpady a kaly z
čistírny odpadních vod.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) udělal v posledním roce výrazný posun
směrem k ekologické a ekonomické šetrnosti svého provozu. Pořídil přibližně 100 nových autobusů s pohonem na stlačený zemní
plyn (CNG) a vyřadil stejné množství starých autobusů s pohonem na motorovou
naftu. Autobus s pohonem na CNG má výrazně menší emise škodlivých látek do
ovzduší a jeho provoz je ekonomičtější. Plyn použitý k pohonu autobusů je
však stále neobnovitelným zdrojem, který dovážíme ze zahraničí a přispívá tak
k energetické závislosti naší země.
Biologicky rozložitelné komunální a průmyslové odpady (BRO), které nyní
vznikají na území města Brna v současné době končí nejčastěji ve
spalovně společnosti SAKO nebo na některé ze skládek v okolí Brna. Jedná se
o odpady s vyšším obsahem vody, které ve spalovně odpadů snižují výhřevnost a
zhoršují emise, na skládce se nekontrolovaně rozkládají a způsobují nežádoucí
emise metanu do ovzduší. Oba způsoby nakládání s BRO odporují současnému
trendu nakládání s odpadem, kdy je preferováno jeho materiálové a energetické
využití. Tento stav bude muset město Brno dříve nebo později řešit.
Čistírna odpadních vod (ČOV) v Modřicích produkuje ročně velké
množství čistírenských kalů. Čistírenské kaly patří mezi biologicky
rozložitelné odpady, je v nich obsaženo značné množství energie. Technologie
na zpracování čistírenských kalů a získávání energie v podobě bioplynu na
ČOV v Modřicích funguje, je však již zastaralá a nefunguje efektivně. Také
kapacita této technologie je již naplněná a je nutné ji modernizovat a
kapacitu rozšířit.
Biologicky rozložitelné odpady z města Brna i kaly z ČOV v Modřicích je
možné efektivně zpracovat v jednom společném zařízení – v jednom společném
fermentačním reaktoru. Fermentační stanice je schopná z bioodpadu získat
energii v podobě bioplynu, který je následně možné pomocí známých a dostupných
technologií odstraněním CO2 upravit na tzv. biometan (zemní plyn přírodního původu). Biologicky rozložitelný odpad je transformován na
energii (bioplyn) a fermentační zbytek, který může být zpracován na hnojivo
nebo všestraně použitelný material, biouhel. Energetický potenciál zmíněných dvou složek odpadu je značný a vystačil
by na pohon velké části autobusů DPMB. Obdobný komplexní systém již
spolehlivě funguje v některých moderních evropských městech, jako je norské
Oslo, nizozemský Amsterdam, německý Braunschweig či švédský Linköping a mnoho
dalších.
Je několik způsobů, jak lze naložit se sekundárním produktem výroby bioplynu, fermentačním zbytkem a organickým hnojivem, tzv. digestátem, tedy sekundárním biologickým
produktem, který již prošel anaerobní fermentací a byl z něho vyroben bioplyn.
Z tohoto materiálu se v první fázi odstraní přebytečná voda. Výslednou pevnou
složku je možné buď kompostovat a následně použít jako hnojivo nebo dále
zpracovat pomocí pyrolýzy na tzv. biouhel. Procesem pyrolýzy je stabilizovaný kal
zbaven všech škodlivin organického původu. Biouhel má výborné vlastnosti pro
použití v zemědělství a smíchaním s kompostem vzniká kvalitní hnojivo.
Unikátnost, replikovatelnost,
šetrnost
Díky projektu, který navrhujeme by se město Brno mohlo z velké části
vzdát neobnovitelných zdrojů energie pro pohon autobusů měststské hromadné
dopravy. Díky zapojení obyvatel a největších producentů bioodpadu na svém
území a současně také propojením s čistírnou odpadních vod v Modřicích by
město získalo k dispozici dostatek biomasy, kterou je možné využít k produkci
biometanu. Množství biometanu, které je možné touto cestou vyrobit by
vystačilo na pohon téměř poloviny všech autobusů městského dopravního
podniku. Pohon autobusů na biometan (současné CNG autobusy není nutné k
pohonu na biometan nijak upravovat) nejen, že má výrazně menší emise
škodlivých látek do ovzduší v porovnání s naftovými motory, ale biometan
pochází z lokálních zdrojů a přispívá tak k větší energetické
soběstačnosti města Brna, potažmo celé ČR. Projektem by tak bylo efektivně
využito více než 40 000 tun bioodpadu ročně, uspořeno velké množství
neobnovitelné energie, emisí CO2 a celý provoz by byl také
ekonomičtější než doposud. Množství energie, které by bylo možné zavedením
tohoto systému navíc pro město Brno získat je vypočítané na energetický
ekvivalent 4 168 000 m3 biometanu (zemního plynu) za rok, který by
vystačil k celoročnímu pohonu 129 autobusů DMB.
K významným úsporám primární energie by nedošlo pouze náhradou nafty na
obnovitelný biometan. Současné zpracování čistírenských kalů na ČOV v
Modřicích je velice energeticky náročné mimo jiné i tím, že stabilizovaný kal
je vysoušen pomocí zemního plynu, kterého se v tomto procesu ročně
spotřebuje více než 1,3 mil. m3 a cena za likvidaci kalu ve
spalovnách v současnosti pohybuje okolo 1000 Kč/tunu. I když zpracovávaný
kal obsahuje velké množství energie, celková energetická bilance kalového
hospodářství na ČOV v Modřicích je v současné době negativní. Pouhou
změnou způsobu zpracování čistírenských kalů může být energetická bilance
zpracování kalů výrazně kladná, podle našich výpočtů může přebytek činit
energetický ekvivalent 2,68 mil. m3 zemního plynu. Tímto současně
dojde k plnění dalších cílů města Brna navázaných na Plán odpadového
hospodářství a separaci biologicky rozložitelných komunálních odpadů.
Návrh tohoto systému
materiálového a energetického využití odpadu byl koncem března představen na
zasedání Komise Smart City Brno a postupně jsou s ním seznamovány
jednotliví aktéři. Naším cílem je ukázat, jak může být pro město užitečná
kooperace jednotlivých městských firem při práci na společném cíli namísto
současného stavu, kdy si každá městská firma řeší pouze a jen svoji oblast. Snažíme
se ukázat Brnu vizi, kterou lze společnými silami naplnit.
Dosažení uzavřeného cyklu bioodpadů přinášející všechny výše zmíněné výhody pro jednotlivé zainteresované strany je však možné jen tehdy, pokud budou vytvořeny jasné podmínky a komunikační kanály, kterými bude projekt představen veřejnosti. Důležité je také zmínit, že projekt obdobného charakteru může přinést pozitivní efekt v oblasti ekologických, sociálních i ekonomických aspektů jedině v případě, že jednotliví aktéři budou spolupracovat a myšlenku realizace vize Smart City ve městě Brně podporovat koncepčně a dlouhodobě.
Zdroj: Tisková zpráva společnosti RENARDS a Institutu cirkulární ekonomiky 27.5.2016
Datum uveřejnění: 27.5.16
Poslední změna: 27.5.2016
Počet shlédnutí: 1578