Zprávy z tisku
Hluk bude trápit zase víc lidí, zvýší se limity
Kvůli výstavbě nových obchvatů chce ministerstvo zdravotnictví vydat nařízení, které povolí vyšší decibely. Ekologové se bouří.
Když se Knopovi nastěhovali do malého domku v
Polanecké ulici v Ostravě, před okny měli jen běžný provoz. Jejich klid
ale vzal za své. Kousek od jejich domova totiž vyrostla křižovatka
spojující obchvat s dálnicí, na kterou se najíždí právě ulicí vedoucí
kolem domku Knopových.
"Správa silnic nám nechala vyměnit jen jedno okno v obývacím pokoji.
Na víc prý nemáme nárok. Hluk ale slyšíme pořád. Okolo jezdí i těžké
tahače s návěsy, což je na ohluchnutí. Ostatní okna si tedy asi budeme
muset vyměnit za svoje peníze. Napsal jsem žádost o přeměření hlučnosti,
ale zatím nikdo nereagoval," popisuje svou situaci Ladislav Knop.
Podobný problém jako Knopovi mají statisíce obyvatel Česka.
Ministerstvo zdravotnictví se situaci rozhodlo řešit tak, že chce limity
u silnic a železnic zvýšit až o 15 decibelů. Podle analýzy Národní
hlukové observatoře ČR by se tak naše republika stala třetí
nejtolerantnější zemí, co se týče hlukových limitů, z 26 států Evropské
unie (EU).
"To je řešení problému jen tím, že ho přestaneme vnímat. Návrh se
objevil už před volbami, ale protože vyvolal nespokojenost lidí, zase
zmizel. Teď se vynořil těsně před Vánocemi, kdy ho zastínily jiné
události, a navíc ve zkráceném připomínkovém řízení. Nemyslím si, že je
správné problém nekonzultovat a pak přijít s definitivním řešením," říká
Pavel Holubec z iniciativy ProAlt, která proti zvyšování limitů
protestuje.
Změna do tří měsíců
Podle ministerstva zdravotnictví však může opatření pomoci vybudovat
nové stěžejní komunikace, navíc stát ušetří na budování protihlukových
zábran. "Nařízení by mohlo začít platit v průběhu prvního čtvrtletí
2011. Jako jediná země v EU máme normy hluku zafixovány k pevné hranici,
to znamená, že oproti jiným zemím neexistuje možnost výjimky v případě,
že v lokalitě nelze normu splnit ani přes veškeré technologické
možnosti. Předpokládáme, že možnost stavby nových obchvatů lidem v
centrech měst uleví a sníží se hluková zátěž," vysvětluje mluvčí
ministerstva Vlastimil Sršeň.
Kvůli ruchu únava i horší imunita
Světová zdravotnická organizace považuje stálé vystavování hluku nad
55 decibelů za velmi rizikové a nad 65 decibelů za prokazatelně
poškozující zdraví. Zvyšuje se riziko kardiovaskulárních chorob,
chronické únavy a agresivity. Může také dojít ke snížení imunity,
zhoršení paměti, ztrátě pozornosti nebo nespavosti.
Zdraví příliš nepodpoří ani fakt, že si lidé v rušných oblastech
prakticky nemohou otevřít okno. "Teď v zimě nebo když prší je hluk
větší, ale máme zvukotěsná okna, což docela pomáhá. Nedovedu si ale
představit, že bych větral o letní noci. Přistěhoval jsem se z klidné
lokality a na rámus jsem si nezvykl," stěžuje si Martin Mrlina ze
vsetínského sídliště Rokytnice.
Kvůli plánovaným zvýšením hlukových limitů se však mnozí, kteří u
rušných komunikací žijí, již žádných opatření, jako jsou protihluková
okna, nedočkají. Nové rušné silnice navíc vyrostou přede dveřmi i těm,
kterým výstavba kvůli zákazu hygienické stanice nehrozila.
"Cenu dálnic lze snížit jinak než účelovým zvyšováním limitů hluku:
lepší přípravou a efektivním zadáváním veřejných zakázek ve stavebnictví
a promyšlenějším územním plánováním. Novela problém neřeší, ale přenáší
ho na občany, kteří se mohou jen obtížně bránit," říká předseda Strany
zelených Ondřej Liška.
Zdroj: EnviWeb
Datum uveřejnění: 11.1.11
Poslední změna: 11.1.2011
Počet shlédnutí: 179
Hluk bude trápit zase víc lidí, zvýší se limity
Kvůli výstavbě nových obchvatů chce ministerstvo zdravotnictví vydat nařízení, které povolí vyšší decibely. Ekologové se bouří.
Když se Knopovi nastěhovali do malého domku v
Polanecké ulici v Ostravě, před okny měli jen běžný provoz. Jejich klid
ale vzal za své. Kousek od jejich domova totiž vyrostla křižovatka
spojující obchvat s dálnicí, na kterou se najíždí právě ulicí vedoucí
kolem domku Knopových. "Správa silnic nám nechala vyměnit jen jedno okno v obývacím pokoji.
Na víc prý nemáme nárok. Hluk ale slyšíme pořád. Okolo jezdí i těžké
tahače s návěsy, což je na ohluchnutí. Ostatní okna si tedy asi budeme
muset vyměnit za svoje peníze. Napsal jsem žádost o přeměření hlučnosti,
ale zatím nikdo nereagoval," popisuje svou situaci Ladislav Knop. Podobný problém jako Knopovi mají statisíce obyvatel Česka.
Ministerstvo zdravotnictví se situaci rozhodlo řešit tak, že chce limity
u silnic a železnic zvýšit až o 15 decibelů. Podle analýzy Národní
hlukové observatoře ČR by se tak naše republika stala třetí
nejtolerantnější zemí, co se týče hlukových limitů, z 26 států Evropské
unie (EU). "To je řešení problému jen tím, že ho přestaneme vnímat. Návrh se
objevil už před volbami, ale protože vyvolal nespokojenost lidí, zase
zmizel. Teď se vynořil těsně před Vánocemi, kdy ho zastínily jiné
události, a navíc ve zkráceném připomínkovém řízení. Nemyslím si, že je
správné problém nekonzultovat a pak přijít s definitivním řešením," říká
Pavel Holubec z iniciativy ProAlt, která proti zvyšování limitů
protestuje. Podle ministerstva zdravotnictví však může opatření pomoci vybudovat
nové stěžejní komunikace, navíc stát ušetří na budování protihlukových
zábran. "Nařízení by mohlo začít platit v průběhu prvního čtvrtletí
2011. Jako jediná země v EU máme normy hluku zafixovány k pevné hranici,
to znamená, že oproti jiným zemím neexistuje možnost výjimky v případě,
že v lokalitě nelze normu splnit ani přes veškeré technologické
možnosti. Předpokládáme, že možnost stavby nových obchvatů lidem v
centrech měst uleví a sníží se hluková zátěž," vysvětluje mluvčí
ministerstva Vlastimil Sršeň. Světová zdravotnická organizace považuje stálé vystavování hluku nad
55 decibelů za velmi rizikové a nad 65 decibelů za prokazatelně
poškozující zdraví. Zvyšuje se riziko kardiovaskulárních chorob,
chronické únavy a agresivity. Může také dojít ke snížení imunity,
zhoršení paměti, ztrátě pozornosti nebo nespavosti. Zdraví příliš nepodpoří ani fakt, že si lidé v rušných oblastech
prakticky nemohou otevřít okno. "Teď v zimě nebo když prší je hluk
větší, ale máme zvukotěsná okna, což docela pomáhá. Nedovedu si ale
představit, že bych větral o letní noci. Přistěhoval jsem se z klidné
lokality a na rámus jsem si nezvykl," stěžuje si Martin Mrlina ze
vsetínského sídliště Rokytnice. Kvůli plánovaným zvýšením hlukových limitů se však mnozí, kteří u
rušných komunikací žijí, již žádných opatření, jako jsou protihluková
okna, nedočkají. Nové rušné silnice navíc vyrostou přede dveřmi i těm,
kterým výstavba kvůli zákazu hygienické stanice nehrozila. "Cenu dálnic lze snížit jinak než účelovým zvyšováním limitů hluku:
lepší přípravou a efektivním zadáváním veřejných zakázek ve stavebnictví
a promyšlenějším územním plánováním. Novela problém neřeší, ale přenáší
ho na občany, kteří se mohou jen obtížně bránit," říká předseda Strany
zelených Ondřej Liška. Zdroj: EnviWeb
Změna do tří měsíců
Kvůli ruchu únava i horší imunita
Datum uveřejnění: 11.1.11
Poslední změna: 11.1.2011
Počet shlédnutí: 179