Zprávy z tisku
Energetika a právo v roce 2011
Přísnější regulace a zajímavé spory - mají se právníci na co těšit? Co přinese třetí energetický balíček?
Rok 2009 byl rokem významných transakcí v energetice,
včetně prodeje Elektrárny Opatovice, vzniku EPH či vstupu ČEZu do
společnosti Dalkia Česká republika. Rok 2010 se nesl ve znamení debaty o
boomu solárních zdrojů, jenž skončil kontroverzním zásahem zákonodárce
a zavedením "solární daně". Rok 2011 bude spíše rokem koncepčních změn
v regulaci energetiky, ale možná také rokem významných právních sporů, z
nichž některé mohou mít nepříznivý dopad na státní rozpočet.
V oblasti legislativní se chystá zapracování takzvaného "třetího
energetického balíčku" unijních předpisů do českého práva, zbrusu nový
zákon o podpoře obnovitelných zdrojů a změny některých dalších, pro
energetiku významných předpisů.
V oblasti právních sporů poukazujeme na již zveřejněné informace o
uvažovaných arbitrážích investorů proti českému státu kvůli zavedení
"solární daně", ale budou zřejmě vznikat (případně pokračovat) i další
spory mezi hráči v energetice. Čím dál frekventovanější bude patrně také
otázka zrušení tzv. územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí v mostecké pánvi, jejichž právní povaha je tak jako tak přinejmenším problematická (k tomu viz níže).
Třetí balíček - zásadní posílení autority regulátora
Ve zkratce řečeno, energetické "balíčky" jsou sbírkou unijních
předpisů (směrnic a nařízení), jejichž cílem je "zprovoznit" fungování
jednotného vnitřního trhu EU v odvětvích elektroenergetiky i
plynárenství.
Především jde o nucené oddělení (tzv. unbundling) managementu a
částečně i vlastnické struktury provozovatelů přenosových (přepravních) a
v menší míře i distribučních soustav na straně jedné a výrobců i
obchodníků s elektřinou a plynem na straně druhé. Ti první mají z povahy
věci monopolní postavení, ti druzí naopak monopol mít nemusí a ani by
mít neměli.
Třetí balíček se vedle zmíněného unbundlingu snaží chránit
strategické zájmy Evropské unie a jejích členů a posílit práva
spotřebitelů. Zajímavá je v tomto ohledu například takzvaná
"Gazprom-klauzule", která, zjednodušeně řečeno, vyžaduje po
společnostech z nečlenských států, aby v případě, že se ucházejí o
nabytí kontroly nad evropskými přenosovými nebo přepravními soustavami,
splňovaly stejné podmínky oddělení přenosu a výroby elektřiny nebo
plynu, jaké jsou požadovány po společnostech ze zemí EU.
Jakkoli komentáře k balíčku většinou tradičně kladou důraz na výše
uvedené, podle nás bude v praxi pro většinu podnikatelů v energetice
daleko významnější jiná změna - totiž radikální posílení pravomocí
energetického regulátora (tj. ERÚ). Tato opatření jsou sice předvídána
unijními předpisy v balíčku, přesto jsme byli překvapeni, když jsme měli
možnost nahlédnout do "kuchyně", kde se nyní "vaří" novela
energetického zákona, která by balíček implementovala.
Z ERÚ by se podle plánu měl stát "super-regulátor", jehož nové
rozsáhlé pravomoci snesou srovnání jen s Úřadem pro ochranu hospodářské
soutěže (ÚOHS). Měl by zejména mít možnost ukládat citelné pokuty za
porušení energetických předpisů (až 10 % z ročního obratu - tedy pokuty v
podobné výši, jako může ukládat ÚOHS) a v případě procesních porušení,
např. při nedostatečné spolupráci při místních šetřeních, až 1 % z
obratu. ERÚ by měl nově mít možnost provádět neohlášená místní šetření
(opět podle vzoru ÚOHS a Evropské komise) a měl by dohlížet i na
konkurenci v odvětví. Zároveň má ERÚ být zcela nezávislý na vládě, čímž -
dalo by se říci - do určité míry "zmizí" politická odpovědnost za jeho
rozhodnutí.
Je podle nás otázkou, do jaké míry je a bude ERÚ personálně vybaven,
aby dokázal správně využít takových významných pravomocí a vysoké míry
nezávislosti. Přejme si, aby byl moudrým a racionálním regulátorem.
Z pohledu subjektů podnikajících v oblastech elektroenergetiky a
plynárenství by však implementace výše uvedené evropské legislativy
mohla mít i pozitivní praktický efekt. Pokud by třetí balíček skutečně
vedl k posílení hospodářské soutěže na trzích s elektřinou a plynem,
mohla by česká vláda znovu - a tentokrát úspěšně - požádat Evropskou
komisi o udělení výjimky z povinnosti výrobců a distributorů elektřiny a
plynu postupovat při zadávání zakázek podle zákona o veřejných
zakázkách.
Ač se tento bod může nezasvěcenému pozorovateli zdát triviální,
všichni, kdo byli v praxi konfrontování s často absurdním formalismem a
administrativními obtížemi spojenými s postupem podle uvedeného zákona,
by jistě udělení takové výjimky přivítali. Konkrétně jde o to, že - na
rozdíl od veřejné správy - jsou v energetice zadavateli často čistě
soukromé podniky, které jsou nuceny postupovat byrokratickým procesem
zatěžujícím všechny zainteresované, včetně samotných uchazečů ve
výběrových řízeních. Solidní společnosti pořádají výběrová řízení
stejně, i když k tomu nejsou nuceny zákonem. Taková řízení jsou však
neformální a organizačně nenáročná (postačuje např. emailová
korespondence). A nakonec, přiznejme si, myslí dnes ještě někdo v tomto
státě upřímně, že administrativně složitá pravidla zákona o veřejných
zakázkách účinně brání korupci?
Otazníky institutu autorizace
S implementací třetího balíčku souvisí i znovuzavedení takzvaného
institutu autorizace výstavby nových zdrojů do českého energetického
práva, a tedy posílení vládní kontroly v této oblasti. Ve zkratce se
jedná o povinnost žádat při výstavbě jakékoliv nové elektrárny s výkonem
nad určitý zákonem stanovený limit (v současné podobě návrhu novely
energetického zákona je to 1 MW) o udělení souhlasu ze strany
ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).
Na udělení takového souhlasu nemá být právní nárok ani při splnění
všech zákonem stanovených podmínek - půjde tedy o fakticky neomezené
uvážení MPO autorizaci udělit, či nikoliv. Požadavek nenárokovosti
autorizace přitom příslušná směrnice nestanovuje. "Liberalizační"
balíček tak paradoxně přispěje k určité "deliberalizaci" v oblasti
rozvoje nových zdrojů.
Nutno zároveň přiznat, že při pohledu na míru uvážení, kterou návrh
energetického zákona dává MPO v otázce tak podnikatelsky významné, jako
je rozhodnutí o investici do výstavby nového zdroje, právníka a nejspíše
i většinu informovaných laiků mírně zamrazí.
Nenárokovost udělení státní autorizace pro výstavbu nového zdroje
totiž sice na jednu stranu může znamenat, že ministerstvo racionálně
zváží potřebnost zdroje v dané lokalitě s ohledem na možnosti přenosové
či distribuční soustavy, životní prostředí, vyváženost palivového mixu, cíle státní energetické koncepce a podobně.
Na stranu druhé ovšem každé nenárokové povolení podnikatelské
činnosti (a zvláště tak významné a kapitálově náročné oblasti, jako je
podnikání v energetice) "politizuje" investiční procesy. Dokonce by se
snad mohl otevřít nový prostor pro korupci.
Zákonodárci lze doporučit, aby se v průběhu schvalování novely
energetického zákona nad institutem autorizace ještě jednou zamyslel a
pokusil se přinejmenším stanovit transparentní důvody, pro něž by mohlo
MPO autorizaci odmítnout.
Možnosti výstavby nových zdrojů
Hovoříme-li o autorizaci výstavby nových zdrojů, není od věci
zamyslet se, kolik nových zdrojů (a jakého druhu) může vůbec ještě v
České republice vzniknout. Éra velkých neřiditelných (tj. solárních a
větrných) obnovitelných zdrojů již nejspíš definitivně odezněla.
Podle údajů ERÚ je instalováno zhruba 2000 MW těchto zdrojů a v
současné době je v přípravě studie zabývající se otázkou, kolik dalších
neřiditelných výroben elektřiny může za současného stavu ještě
elektrizační soustava unést. Podle neoficiálních údajů by se mělo jednat
o 5 až 10 % současného instalovaného výkonu, tedy maximálně 200 MW.
V oblasti solárních a větrných elektráren tak nejspíše zbude (pokud vůbec) prostor již jen pro malé zdroje.
Rozvoj naopak pravděpodobně nastane v oblasti malých a středních
zdrojů na zemní plyn a stále živěji diskutovaným tématem je v současné
době i spalování biomasy. Jakkoli se objevily názory varující před
opakováním scénáře se solárními elektrárnami, nepovažujeme je za příliš
relevantní.
Jednak je výše výkupní ceny pro elektřinu vyrobenou z biomasy
mnohonásobně nižší než v letech 2008-2010 v případě slunečních
elektráren, jednak biomasa
není, na rozdíl od slunce, nevyčerpatelným zdrojem energie. Naopak,
možnosti její výroby, skladování a především přepravy na delší
vzdálenosti jsou, jak známo, zásadně omezené. Alespoň na první pohled je
tedy trochu s podivem, jak by se mohla biomasa stát druhým "solárem".
Těžko lze proto očekávat nekontrolovaný rozvoj výstavby nových zdrojů,
které nebudou mít zajištěné palivo - ledaže investoři propadnou naprosté
iracionalitě (což ostatně nikdy nelze zcela vyloučit).
Pokud dojde k přijetí nového zákona o obnovitelných zdrojích energie,
mohlo by dalším zajímavým tématem příštích let, ostatně nepřímo
souvisejícím s biomasou, být také energetické využití odpadu (tzv.
waste-to-energy). Podpora přeměny odpadů na energii není v současném
zákoně o podpoře obnovitelných zdrojů výslovně předvídána, nicméně v
návrzích, s nimiž jsme byli konfrontováni, již tato možnost částečně
zahrnuta je. V této souvislosti lze odkázat i na povinnosti a priority
obsažené v legislativě EU, podle nichž je skládkování odpadů (v Čechách
daleko nejrozšířenější - protože nejlevnější - způsob nakládání s
odpady) právě tou nejméně preferovanou variantou nakládání s odpady. S
trochou legislativní podpory se tak ve střednědobém horizontu možná
dočkáme vzniku nových jednotek spalujících komunální nebo průmyslový odpad a zároveň dodávajících elektřinu nebo teplo do sítě.
Rok sporů?
Jak jsme uvedli, dovedeme si představit, že rok 2011 je a bude nejen
rokem významných legislativních změn v oblasti energetiky, ale dost
možná i rokem poměrně významných soudních a rozhodčích sporů.
O hrozících mezinárodních arbitrážích proti České republice z důvodu
náhlé změny zákona o podpoře obnovitelných zdrojů již bylo na konci
minulého a počátku tohoto roku popsáno mnoho papíru. Za dobu posledních
měsíců na tomto poli, alespoň pokud je veřejně známo, k žádnému
zásadnímu posunu nedošlo a mohlo by se zdát, že investoři zatím zvolili
vyčkávací taktiku.
Z pohledu jejich případných žalobních nároků se může jednat o poměrně
rozumný krok. Případného promlčení svých nároků se v tuto chvíli
investoři obávat nemusí a zároveň se s každým dalším dnem vyčkávání
zvyšuje rozsah škody, kterou jim zavedení 26% daně potenciálně
způsobilo. Nebylo by s podivem, kdyby očekávané žaloby (případně jedna
či několik hromadných žalob sdružujících nároky více investorů) přišly
až koncem tohoto roku či dokonce až ke konci tříleté lhůty, v současné
době stanovené pro aplikaci 26% daně z elektřiny vyrobené v solárních
zdrojích.
Pouze jako noticku dodáváme, že kromě rozhodčího řízení - které by
bylo pro investory nejlukrativnější - zde existují i další instrumenty
domácího práva, jež umožňují investorům postupovat proti "solární dani".
Hlavně jde o instrumenty ústavní, protože okolnosti schválení
příslušných novel jsou, diplomaticky řečeno, mimořádně neobvyklé.
Solární daň byla totiž "propašována" jako poslanecký pozměňovací návrh
do novely zákona navržené vládou a lze argumentovat, že o ní nemohla
proběhnout řádná demokratická diskuse v rozsahu, jaký by si tak zásadní a
sporná změna systému podpory obnovitelných zdrojů zasloužila.
Další potenciálně sporná situace (přinejmenším v politické rovině) se
dle našeho názoru rýsuje ohledně stále silněji diskutované otázky
zásobování českých energetických podniků (hlavně tepláren) severočeským
hnědým uhlím. Provozovatelé velké části tepláren upozorňují, že v
nejbližších letech skončí jejich smlouvy na dodávky paliva a není jasné,
kdo (a hlavně z čeho) nové dodávky spolehlivě zajistí.
Prolomení tzv. "územně ekologických limitů" těžby hnědého uhlí v
oblasti Mostu a Litvínova, které by v tomto ohledu bylo, alespoň jak se
zdá, poměrně přímočarým řešením, je krajně komplikované z mnoha pohledů.
A to ponecháváme stranou, že právní povaha samotných limitů je rovněž
velmi problematická a tyto "limity" ani nemají jednoznačné ukotvení v
českém právním řádu. Existují v podobě vládního usnesení z roku 1991 a
postrádají jednoznačný zákonný a ústavní základ - vznikly totiž v době,
kdy se takové "detaily" ještě příliš neřešily.
V každém případě se objevily nové návrhy, jejichž společným
jmenovatelem je potenciální záměr ukládat specifické povinnosti těžebním
společnostem. Tyto povinnosti snad mají směřovat k tomu, aby uhlí bylo
"vázáno" pro účely spalování v českých teplárnách. Mělo by se tak přitom
stát změnou stávajících těžebních licencí, případně podmíněným vydáním
licencí nových.
Otázku, zda by takové řešení z technického pohledu uspokojivě
vyřešilo problém se zásobováním českých tepláren, ponechme odborníkům.
Právníka by však mohlo napadnout, zda vláda bude schopna zajistit, aby
uvažovaný postup byl plně konformní s ústavním právem i právem Evropské
unie. To nemusí být snadné, neboť případné rozhodnutí vlády a Parlamentu
může vážně zasáhnout do situace různých subjektů. Pokud má být v
souladu s právem, rozhodnutí nesmí diskriminovat, vést ke zmaření
investic a mělo by brát v úvahu strategické otázky bezpečnosti dodávek.
Závěrem
V každém případě je podle nás takřka zaručeno, že v roce 2011 bude v
oblasti energetiky pro právníky přibývat práce i témat ke koncepčnímu
přemýšlení. Jako vždy nakonec nebude rozhodující, co se píše v právních
předpisech, ale především jakou cestou se vydá praxe. Jde zejména o
rozhodovací praxi ERÚ po dramatickém posílení jejích nástrojů dohledu a
případně i o praxi vlády v oblasti autorizace výstavby nových výroben
elektřiny.
Zdroj: Ekolist
Datum uveřejnění: 4.4.11
Poslední změna: 4.4.2011
Počet shlédnutí: 244
Energetika a právo v roce 2011
Přísnější regulace a zajímavé spory - mají se právníci na co těšit? Co přinese třetí energetický balíček?
Rok 2009 byl rokem významných transakcí v energetice,
včetně prodeje Elektrárny Opatovice, vzniku EPH či vstupu ČEZu do
společnosti Dalkia Česká republika. Rok 2010 se nesl ve znamení debaty o
boomu solárních zdrojů, jenž skončil kontroverzním zásahem zákonodárce
a zavedením "solární daně". Rok 2011 bude spíše rokem koncepčních změn
v regulaci energetiky, ale možná také rokem významných právních sporů, z
nichž některé mohou mít nepříznivý dopad na státní rozpočet. V oblasti legislativní se chystá zapracování takzvaného "třetího
energetického balíčku" unijních předpisů do českého práva, zbrusu nový
zákon o podpoře obnovitelných zdrojů a změny některých dalších, pro
energetiku významných předpisů. V oblasti právních sporů poukazujeme na již zveřejněné informace o
uvažovaných arbitrážích investorů proti českému státu kvůli zavedení
"solární daně", ale budou zřejmě vznikat (případně pokračovat) i další
spory mezi hráči v energetice. Čím dál frekventovanější bude patrně také
otázka zrušení tzv. územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí v mostecké pánvi, jejichž právní povaha je tak jako tak přinejmenším problematická (k tomu viz níže). Ve zkratce řečeno, energetické "balíčky" jsou sbírkou unijních
předpisů (směrnic a nařízení), jejichž cílem je "zprovoznit" fungování
jednotného vnitřního trhu EU v odvětvích elektroenergetiky i
plynárenství. Především jde o nucené oddělení (tzv. unbundling) managementu a
částečně i vlastnické struktury provozovatelů přenosových (přepravních) a
v menší míře i distribučních soustav na straně jedné a výrobců i
obchodníků s elektřinou a plynem na straně druhé. Ti první mají z povahy
věci monopolní postavení, ti druzí naopak monopol mít nemusí a ani by
mít neměli. Třetí balíček se vedle zmíněného unbundlingu snaží chránit
strategické zájmy Evropské unie a jejích členů a posílit práva
spotřebitelů. Zajímavá je v tomto ohledu například takzvaná
"Gazprom-klauzule", která, zjednodušeně řečeno, vyžaduje po
společnostech z nečlenských států, aby v případě, že se ucházejí o
nabytí kontroly nad evropskými přenosovými nebo přepravními soustavami,
splňovaly stejné podmínky oddělení přenosu a výroby elektřiny nebo
plynu, jaké jsou požadovány po společnostech ze zemí EU. Jakkoli komentáře k balíčku většinou tradičně kladou důraz na výše
uvedené, podle nás bude v praxi pro většinu podnikatelů v energetice
daleko významnější jiná změna - totiž radikální posílení pravomocí
energetického regulátora (tj. ERÚ). Tato opatření jsou sice předvídána
unijními předpisy v balíčku, přesto jsme byli překvapeni, když jsme měli
možnost nahlédnout do "kuchyně", kde se nyní "vaří" novela
energetického zákona, která by balíček implementovala. Z ERÚ by se podle plánu měl stát "super-regulátor", jehož nové
rozsáhlé pravomoci snesou srovnání jen s Úřadem pro ochranu hospodářské
soutěže (ÚOHS). Měl by zejména mít možnost ukládat citelné pokuty za
porušení energetických předpisů (až 10 % z ročního obratu - tedy pokuty v
podobné výši, jako může ukládat ÚOHS) a v případě procesních porušení,
např. při nedostatečné spolupráci při místních šetřeních, až 1 % z
obratu. ERÚ by měl nově mít možnost provádět neohlášená místní šetření
(opět podle vzoru ÚOHS a Evropské komise) a měl by dohlížet i na
konkurenci v odvětví. Zároveň má ERÚ být zcela nezávislý na vládě, čímž -
dalo by se říci - do určité míry "zmizí" politická odpovědnost za jeho
rozhodnutí. Je podle nás otázkou, do jaké míry je a bude ERÚ personálně vybaven,
aby dokázal správně využít takových významných pravomocí a vysoké míry
nezávislosti. Přejme si, aby byl moudrým a racionálním regulátorem. Z pohledu subjektů podnikajících v oblastech elektroenergetiky a
plynárenství by však implementace výše uvedené evropské legislativy
mohla mít i pozitivní praktický efekt. Pokud by třetí balíček skutečně
vedl k posílení hospodářské soutěže na trzích s elektřinou a plynem,
mohla by česká vláda znovu - a tentokrát úspěšně - požádat Evropskou
komisi o udělení výjimky z povinnosti výrobců a distributorů elektřiny a
plynu postupovat při zadávání zakázek podle zákona o veřejných
zakázkách. Ač se tento bod může nezasvěcenému pozorovateli zdát triviální,
všichni, kdo byli v praxi konfrontování s často absurdním formalismem a
administrativními obtížemi spojenými s postupem podle uvedeného zákona,
by jistě udělení takové výjimky přivítali. Konkrétně jde o to, že - na
rozdíl od veřejné správy - jsou v energetice zadavateli často čistě
soukromé podniky, které jsou nuceny postupovat byrokratickým procesem
zatěžujícím všechny zainteresované, včetně samotných uchazečů ve
výběrových řízeních. Solidní společnosti pořádají výběrová řízení
stejně, i když k tomu nejsou nuceny zákonem. Taková řízení jsou však
neformální a organizačně nenáročná (postačuje např. emailová
korespondence). A nakonec, přiznejme si, myslí dnes ještě někdo v tomto
státě upřímně, že administrativně složitá pravidla zákona o veřejných
zakázkách účinně brání korupci? S implementací třetího balíčku souvisí i znovuzavedení takzvaného
institutu autorizace výstavby nových zdrojů do českého energetického
práva, a tedy posílení vládní kontroly v této oblasti. Ve zkratce se
jedná o povinnost žádat při výstavbě jakékoliv nové elektrárny s výkonem
nad určitý zákonem stanovený limit (v současné podobě návrhu novely
energetického zákona je to 1 MW) o udělení souhlasu ze strany
ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Na udělení takového souhlasu nemá být právní nárok ani při splnění
všech zákonem stanovených podmínek - půjde tedy o fakticky neomezené
uvážení MPO autorizaci udělit, či nikoliv. Požadavek nenárokovosti
autorizace přitom příslušná směrnice nestanovuje. "Liberalizační"
balíček tak paradoxně přispěje k určité "deliberalizaci" v oblasti
rozvoje nových zdrojů. Nutno zároveň přiznat, že při pohledu na míru uvážení, kterou návrh
energetického zákona dává MPO v otázce tak podnikatelsky významné, jako
je rozhodnutí o investici do výstavby nového zdroje, právníka a nejspíše
i většinu informovaných laiků mírně zamrazí. Nenárokovost udělení státní autorizace pro výstavbu nového zdroje
totiž sice na jednu stranu může znamenat, že ministerstvo racionálně
zváží potřebnost zdroje v dané lokalitě s ohledem na možnosti přenosové
či distribuční soustavy, životní prostředí, vyváženost palivového mixu, cíle státní energetické koncepce a podobně. Na stranu druhé ovšem každé nenárokové povolení podnikatelské
činnosti (a zvláště tak významné a kapitálově náročné oblasti, jako je
podnikání v energetice) "politizuje" investiční procesy. Dokonce by se
snad mohl otevřít nový prostor pro korupci. Zákonodárci lze doporučit, aby se v průběhu schvalování novely
energetického zákona nad institutem autorizace ještě jednou zamyslel a
pokusil se přinejmenším stanovit transparentní důvody, pro něž by mohlo
MPO autorizaci odmítnout. Hovoříme-li o autorizaci výstavby nových zdrojů, není od věci
zamyslet se, kolik nových zdrojů (a jakého druhu) může vůbec ještě v
České republice vzniknout. Éra velkých neřiditelných (tj. solárních a
větrných) obnovitelných zdrojů již nejspíš definitivně odezněla. Podle údajů ERÚ je instalováno zhruba 2000 MW těchto zdrojů a v
současné době je v přípravě studie zabývající se otázkou, kolik dalších
neřiditelných výroben elektřiny může za současného stavu ještě
elektrizační soustava unést. Podle neoficiálních údajů by se mělo jednat
o 5 až 10 % současného instalovaného výkonu, tedy maximálně 200 MW. V oblasti solárních a větrných elektráren tak nejspíše zbude (pokud vůbec) prostor již jen pro malé zdroje. Rozvoj naopak pravděpodobně nastane v oblasti malých a středních
zdrojů na zemní plyn a stále živěji diskutovaným tématem je v současné
době i spalování biomasy. Jakkoli se objevily názory varující před
opakováním scénáře se solárními elektrárnami, nepovažujeme je za příliš
relevantní. Jednak je výše výkupní ceny pro elektřinu vyrobenou z biomasy
mnohonásobně nižší než v letech 2008-2010 v případě slunečních
elektráren, jednak biomasa
není, na rozdíl od slunce, nevyčerpatelným zdrojem energie. Naopak,
možnosti její výroby, skladování a především přepravy na delší
vzdálenosti jsou, jak známo, zásadně omezené. Alespoň na první pohled je
tedy trochu s podivem, jak by se mohla biomasa stát druhým "solárem".
Těžko lze proto očekávat nekontrolovaný rozvoj výstavby nových zdrojů,
které nebudou mít zajištěné palivo - ledaže investoři propadnou naprosté
iracionalitě (což ostatně nikdy nelze zcela vyloučit). Pokud dojde k přijetí nového zákona o obnovitelných zdrojích energie,
mohlo by dalším zajímavým tématem příštích let, ostatně nepřímo
souvisejícím s biomasou, být také energetické využití odpadu (tzv.
waste-to-energy). Podpora přeměny odpadů na energii není v současném
zákoně o podpoře obnovitelných zdrojů výslovně předvídána, nicméně v
návrzích, s nimiž jsme byli konfrontováni, již tato možnost částečně
zahrnuta je. V této souvislosti lze odkázat i na povinnosti a priority
obsažené v legislativě EU, podle nichž je skládkování odpadů (v Čechách
daleko nejrozšířenější - protože nejlevnější - způsob nakládání s
odpady) právě tou nejméně preferovanou variantou nakládání s odpady. S
trochou legislativní podpory se tak ve střednědobém horizontu možná
dočkáme vzniku nových jednotek spalujících komunální nebo průmyslový odpad a zároveň dodávajících elektřinu nebo teplo do sítě. Jak jsme uvedli, dovedeme si představit, že rok 2011 je a bude nejen
rokem významných legislativních změn v oblasti energetiky, ale dost
možná i rokem poměrně významných soudních a rozhodčích sporů. O hrozících mezinárodních arbitrážích proti České republice z důvodu
náhlé změny zákona o podpoře obnovitelných zdrojů již bylo na konci
minulého a počátku tohoto roku popsáno mnoho papíru. Za dobu posledních
měsíců na tomto poli, alespoň pokud je veřejně známo, k žádnému
zásadnímu posunu nedošlo a mohlo by se zdát, že investoři zatím zvolili
vyčkávací taktiku. Z pohledu jejich případných žalobních nároků se může jednat o poměrně
rozumný krok. Případného promlčení svých nároků se v tuto chvíli
investoři obávat nemusí a zároveň se s každým dalším dnem vyčkávání
zvyšuje rozsah škody, kterou jim zavedení 26% daně potenciálně
způsobilo. Nebylo by s podivem, kdyby očekávané žaloby (případně jedna
či několik hromadných žalob sdružujících nároky více investorů) přišly
až koncem tohoto roku či dokonce až ke konci tříleté lhůty, v současné
době stanovené pro aplikaci 26% daně z elektřiny vyrobené v solárních
zdrojích. Pouze jako noticku dodáváme, že kromě rozhodčího řízení - které by
bylo pro investory nejlukrativnější - zde existují i další instrumenty
domácího práva, jež umožňují investorům postupovat proti "solární dani".
Hlavně jde o instrumenty ústavní, protože okolnosti schválení
příslušných novel jsou, diplomaticky řečeno, mimořádně neobvyklé.
Solární daň byla totiž "propašována" jako poslanecký pozměňovací návrh
do novely zákona navržené vládou a lze argumentovat, že o ní nemohla
proběhnout řádná demokratická diskuse v rozsahu, jaký by si tak zásadní a
sporná změna systému podpory obnovitelných zdrojů zasloužila. Další potenciálně sporná situace (přinejmenším v politické rovině) se
dle našeho názoru rýsuje ohledně stále silněji diskutované otázky
zásobování českých energetických podniků (hlavně tepláren) severočeským
hnědým uhlím. Provozovatelé velké části tepláren upozorňují, že v
nejbližších letech skončí jejich smlouvy na dodávky paliva a není jasné,
kdo (a hlavně z čeho) nové dodávky spolehlivě zajistí. Prolomení tzv. "územně ekologických limitů" těžby hnědého uhlí v
oblasti Mostu a Litvínova, které by v tomto ohledu bylo, alespoň jak se
zdá, poměrně přímočarým řešením, je krajně komplikované z mnoha pohledů.
A to ponecháváme stranou, že právní povaha samotných limitů je rovněž
velmi problematická a tyto "limity" ani nemají jednoznačné ukotvení v
českém právním řádu. Existují v podobě vládního usnesení z roku 1991 a
postrádají jednoznačný zákonný a ústavní základ - vznikly totiž v době,
kdy se takové "detaily" ještě příliš neřešily. V každém případě se objevily nové návrhy, jejichž společným
jmenovatelem je potenciální záměr ukládat specifické povinnosti těžebním
společnostem. Tyto povinnosti snad mají směřovat k tomu, aby uhlí bylo
"vázáno" pro účely spalování v českých teplárnách. Mělo by se tak přitom
stát změnou stávajících těžebních licencí, případně podmíněným vydáním
licencí nových. Otázku, zda by takové řešení z technického pohledu uspokojivě
vyřešilo problém se zásobováním českých tepláren, ponechme odborníkům.
Právníka by však mohlo napadnout, zda vláda bude schopna zajistit, aby
uvažovaný postup byl plně konformní s ústavním právem i právem Evropské
unie. To nemusí být snadné, neboť případné rozhodnutí vlády a Parlamentu
může vážně zasáhnout do situace různých subjektů. Pokud má být v
souladu s právem, rozhodnutí nesmí diskriminovat, vést ke zmaření
investic a mělo by brát v úvahu strategické otázky bezpečnosti dodávek. V každém případě je podle nás takřka zaručeno, že v roce 2011 bude v
oblasti energetiky pro právníky přibývat práce i témat ke koncepčnímu
přemýšlení. Jako vždy nakonec nebude rozhodující, co se píše v právních
předpisech, ale především jakou cestou se vydá praxe. Jde zejména o
rozhodovací praxi ERÚ po dramatickém posílení jejích nástrojů dohledu a
případně i o praxi vlády v oblasti autorizace výstavby nových výroben
elektřiny. Zdroj: Ekolist Třetí balíček - zásadní posílení autority regulátora
Otazníky institutu autorizace
Možnosti výstavby nových zdrojů
Rok sporů?
Závěrem
Datum uveřejnění: 4.4.11
Poslední změna: 4.4.2011
Počet shlédnutí: 244