Zprávy z tisku
Biopaliva první generace aneb co všechno můžeme již dnes nalévat do nádrží aut
S rostoucí cenou a ropy a zemního plynu se lidstvo poohlíží po jiných zdrojích energie.
Jednou z alternativ jsou biopaliva. Ale co jsou vlastně zač? Proč je jedni tolik adorují a jiní zatracují?
Všechny biopaliva mají společný původ a tím je biomasa.
Pro naše potřeby můžeme jako biomasu označit veškerou organickou hmotu
vzniklou především fotosyntézou, tedy rostliny. Do biomasy spadá také
živočišná a mikrobní biomasa, které však zatím nejsou pro přípravu
biopaliv tolik důležité.
Dobrou vlastností rostlinné biomasy
je její obnovitelnost. Teoretickou výhodou biopaliv je jejich uhlíková
neutrálnost. Spalováním paliv vzniká CO2, který rostliny znovu
„zabudují“ do biomasy, takže teoreticky by neměl vznikat přebytečný
skleníkový plyn CO2.
Biopaliva zahrnují mnoho chemických látek nebo směsí, z nichž se
některé jako paliva již využívají, jiné na své praktické využití stále
čekají a další se jej asi nikdy nedočkají. Pravděpodobně nejčastěji
zmiňovanými palivy jsou bionafta, bioetanol (případně jiné alkoholy) a
bioplyn. Tyto paliva tvoří takzvanou první generaci biopaliv a řada z
nich už našla své uplatnění v praxi.
BIONAFTA
Bionafta je v Evropě nejrozšířenější biopalivo. Jedná se o upravený
rostlinný olej, který se v palivovém průmyslu používá již dlouho.
Chemický proces, který přemění rostlinný olej na bionaftu, se nazývá
transesterifikace. Nebudeme zabíhat do technologických podrobností chemické výroby bionafty,
postačí nám informace, že pro výrobu bionafty se nejčastěji používá
řepkový olej a jako alkohol metanol (nejkratší alkohol CH3OH). Potom se
produkt označuje zkratkou RME (Repeseed Methyl Ester).
Bionafta je na rozdíl od nafty vyrobené z ropy netoxická a v přírodě
se snadno rozkládá (biodegraduje). Také při spalování bionafty vzniká o
60% méně CO2 než při spalování klasické nafty. Další výhodou bionafty
je její vyšší mastnost. Díky tomu se snižuje opotřebení motoru a
prodlužuje se životnost vstřikovacích jednotek motoru.
Bionaftu
je možno používat čistou nebo ji míchat s naftou vyrobenou z ropy v
libovolném poměru, ovšem v některých případech může při vysokém poměru
bionafty dojít k poškození kaučukových materiálů a polyuretanových pěn.
Více informací o bionaftě (včetně seznamu aut, které ji mohou používat
jako palivo, seznamu pump, kde ji lze načerpat a dalších užitečných
informací) je možno najít na adrese http://www.biodiesel.cz , další zajímavou stránkou pojednávající o bionaftě lze nalézt zde.
BIOETHANOL
Diky kvasinkám umíme proměnit v ethanol všechny
rostlinné produkty obsahující cukry. Pokud rostlina obsahuje cukry ve
formě škrobů nebo jiných polysacharidů je nejprve třeba tyto „dlouhé
cukry“ pomocí enzymů nebo jiné technologie „nasekat“ na kratší úseky,
se kterými si už kvasinky poradí.
Poté co kvasinky vykonají
svou práci, se ethanol oddestiluje a je možno používat jej jako palivo.
Bioethanol je možno používat čistý a nebo jej míchat s minerálními
palivy a to obvykle v koncentraci 5 – 10%. Po přídavku ethanolu roste
oktanové číslo benzínu a také se snižuje množství emisí CO2.
Nejširší uplatnění našel bioethanol připravený z cukrové třtiny
v Brazílii. V 80. letech zde na byly zhruba dvě třetiny automobilů
vybaveny speciální úpravou motoru, která jim umožňovala jezdit na čistý
alkohol. Dnes se již nové automobily takto neupravují, zato veškerý
automobilový benzín v Brazílii obsahuje 26% třtinového alkoholu, což je
koncentrace se kterou mohou pracovat běžné spalovací motory.
Bioethanol vyrobený z kukuřice
se používá jako aditivum do většiny automobilových benzínů v USA. Obsah
alkoholu v USA je většinou 10%. Od září by se měl biotehanol
přimíchávat do benzínu i u nás. Nejprve v množství 2 %, od ledna 2009
má podíl biopaliv vzrůst na 4,5 % a o rok později až na 5,75 %. Stejné
koncentrace by měli platit při přidávání bionafty do nafty z ropy.
BIOPLYN
Toto palivo se svými vlastnostmi poněkud odlišuje od předcházejících
dvou, jedná se však o jedno z nejdůležitějších biopaliv.. Za běžných
podmínek se jedná o směs plynů, která má následující složení:
Metan CH4
40-75 %
Oxid uhličitý CO2
25-55 %
Voda H2O
0-10 %
Dusík N2
0-10 %
Kyslík O2
0-2 %
Vodík H2
0-1 %
Čpavek NH3
0-1 %
Sulfan H2S
0-1 %
Bioplyn
vzniká při řadě mikrobiálních procesů, které probíhají bez přítomnosti
kyslíku (tedy anaerobně) například na skládkách (poté se nazývá
skládkový plyn). Z hlediska využitelnosti bioplynu jako biopaliv je
důležitá produkce bioplynu především v bioplynových stanicích a
anaerobních čistírnách odpadních vod.
V obou případech jde o
likvidaci biologického odpadu pomocí konsorcia bakterií a bioplyn je
jedním z produktů. Při výrobě bioplynu v bioplynových stanicích je
zpracováván tuhý biologický odpad a produktem je hnojivo a bioplyn. Při
anaerobním čištění odpadních vod dochází ke snižování organického
znečištění vody za vzniku bioplynu. Takto vzniklý bioplyn se nejčastěji
využívá k výrobě elektrické energie. Využití bioplynu jako motorového
paliva není zatím rozšířeno.
NĚJAKÉ NEVÝHODY?
Výhodou biopaliv je snížená závislost na ropě. Avšak využívání biopaliv mělo za následek nejrychlejší zdražení potravin
za posledních 30 let. Proč se tak děje? Zemědělci pěstující
energetické plodiny (tedy plodiny určené k výrobě biopaliv – řepku,
obilí atd.) dostávají dotace od EU ( 45 EUR na hektar) a zároveň mají
jistý odběr svého produktu. Výhodnost pěstování zemědělských plodin pro
výrobu potravin klesá. Dochází tedy k navyšování cen potravin. Některé
studie naznačují, že aby byl v celé EU splněn limit náhrady 5,75 %
benzinu bioethanolem, padlo by na produkci obilí k výrobě bioethanolu
25 % orné půdy.
EU musí počítat s navyšováním cen potravin, v
souvislosti s přidáváním bioethanolu do benzínu. Očekává se nárůst cen
obilí mezi 5-20 %. K naplnění nádrže auta čistým bioethanolem je
potřeba tolik obilí, kolik jídla spotřebuje člověk za rok. Nabízí se
tedy otázka, jestli máme v době, kdy velká část světa trpí hladem,
krmit lidi nebo automobily.
Také s ekologickou šetrností biopaliv
to není tak jednoznačné. Fosilní paliva jsou využívány v každé fázi
výroby biopaliv, což zvyšuje produkci CO2 nad úroveň uhlíkaté
neutrálnosti tak, že se v případě nasazení čistého bioethanolu sníží
emise CO2 jen o 13 % v porovnání s benzínem. Konečná energetická
bilance je pak taková, že k vyprodukování paliva je potřeba přibližně o
30 % více energie než získáme jeho spálením. V Brazílii i jiných
tropických zemích dochází v souvislosti s pěstováním cukrové třtiny a
jiných energetických plodin pro výrobu biopaliv ke kácení deštného
pralesa.
To co mělo být původně šetrné k přírodě se zvrhává v
její devastaci, která sebou nese řadu negativních ekonomických aspektů.
Po odečtení dotací a daňových výhod jsou biopaliva obvykle ztrátová. Je
tedy zapotřebí tento trend obrátit a učinit biopaliva rentabilními i
bez systému dotací. K tomu je ovšem zapotřebí technologický rozvoj
stávajících technologií a vývoj nových technologií.
Autor: Stanislav Obruča
Zdroj: http://www.inovace.cz
Datum uveřejnění: 11.8.07
Poslední změna: 11.8.2007
Počet shlédnutí: 374
Biopaliva první generace aneb co všechno můžeme již dnes nalévat do nádrží aut
S rostoucí cenou a ropy a zemního plynu se lidstvo poohlíží po jiných zdrojích energie.
Jednou z alternativ jsou biopaliva. Ale co jsou vlastně zač? Proč je jedni tolik adorují a jiní zatracují?
Všechny biopaliva mají společný původ a tím je biomasa.
Pro naše potřeby můžeme jako biomasu označit veškerou organickou hmotu
vzniklou především fotosyntézou, tedy rostliny. Do biomasy spadá také
živočišná a mikrobní biomasa, které však zatím nejsou pro přípravu
biopaliv tolik důležité.
Dobrou vlastností rostlinné biomasy
je její obnovitelnost. Teoretickou výhodou biopaliv je jejich uhlíková
neutrálnost. Spalováním paliv vzniká CO2, který rostliny znovu
„zabudují“ do biomasy, takže teoreticky by neměl vznikat přebytečný
skleníkový plyn CO2.
Biopaliva zahrnují mnoho chemických látek nebo směsí, z nichž se některé jako paliva již využívají, jiné na své praktické využití stále čekají a další se jej asi nikdy nedočkají. Pravděpodobně nejčastěji zmiňovanými palivy jsou bionafta, bioetanol (případně jiné alkoholy) a bioplyn. Tyto paliva tvoří takzvanou první generaci biopaliv a řada z nich už našla své uplatnění v praxi.
BIONAFTA
Bionafta je v Evropě nejrozšířenější biopalivo. Jedná se o upravený rostlinný olej, který se v palivovém průmyslu používá již dlouho. Chemický proces, který přemění rostlinný olej na bionaftu, se nazývá transesterifikace. Nebudeme zabíhat do technologických podrobností chemické výroby bionafty, postačí nám informace, že pro výrobu bionafty se nejčastěji používá řepkový olej a jako alkohol metanol (nejkratší alkohol CH3OH). Potom se produkt označuje zkratkou RME (Repeseed Methyl Ester).
Bionafta je na rozdíl od nafty vyrobené z ropy netoxická a v přírodě
se snadno rozkládá (biodegraduje). Také při spalování bionafty vzniká o
60% méně CO2 než při spalování klasické nafty. Další výhodou bionafty
je její vyšší mastnost. Díky tomu se snižuje opotřebení motoru a
prodlužuje se životnost vstřikovacích jednotek motoru.
Bionaftu
je možno používat čistou nebo ji míchat s naftou vyrobenou z ropy v
libovolném poměru, ovšem v některých případech může při vysokém poměru
bionafty dojít k poškození kaučukových materiálů a polyuretanových pěn.
Více informací o bionaftě (včetně seznamu aut, které ji mohou používat
jako palivo, seznamu pump, kde ji lze načerpat a dalších užitečných
informací) je možno najít na adrese http://www.biodiesel.cz , další zajímavou stránkou pojednávající o bionaftě lze nalézt zde.
BIOETHANOL
Diky kvasinkám umíme proměnit v ethanol všechny
rostlinné produkty obsahující cukry. Pokud rostlina obsahuje cukry ve
formě škrobů nebo jiných polysacharidů je nejprve třeba tyto „dlouhé
cukry“ pomocí enzymů nebo jiné technologie „nasekat“ na kratší úseky,
se kterými si už kvasinky poradí.
Poté co kvasinky vykonají
svou práci, se ethanol oddestiluje a je možno používat jej jako palivo.
Bioethanol je možno používat čistý a nebo jej míchat s minerálními
palivy a to obvykle v koncentraci 5 – 10%. Po přídavku ethanolu roste
oktanové číslo benzínu a také se snižuje množství emisí CO2.
Nejširší uplatnění našel bioethanol připravený z cukrové třtiny
v Brazílii. V 80. letech zde na byly zhruba dvě třetiny automobilů
vybaveny speciální úpravou motoru, která jim umožňovala jezdit na čistý
alkohol. Dnes se již nové automobily takto neupravují, zato veškerý
automobilový benzín v Brazílii obsahuje 26% třtinového alkoholu, což je
koncentrace se kterou mohou pracovat běžné spalovací motory.
Bioethanol vyrobený z kukuřice
se používá jako aditivum do většiny automobilových benzínů v USA. Obsah
alkoholu v USA je většinou 10%. Od září by se měl biotehanol
přimíchávat do benzínu i u nás. Nejprve v množství 2 %, od ledna 2009
má podíl biopaliv vzrůst na 4,5 % a o rok později až na 5,75 %. Stejné
koncentrace by měli platit při přidávání bionafty do nafty z ropy.
BIOPLYN
Toto palivo se svými vlastnostmi poněkud odlišuje od předcházejících dvou, jedná se však o jedno z nejdůležitějších biopaliv.. Za běžných podmínek se jedná o směs plynů, která má následující složení:
| Metan CH4 | 40-75 % |
| Oxid uhličitý CO2 | 25-55 % |
| Voda H2O | 0-10 % |
| Dusík N2 | 0-10 % |
| Kyslík O2 | 0-2 % |
| Vodík H2 | 0-1 % |
| Čpavek NH3 | 0-1 % |
| Sulfan H2S | 0-1 % |
Bioplyn vzniká při řadě mikrobiálních procesů, které probíhají bez přítomnosti kyslíku (tedy anaerobně) například na skládkách (poté se nazývá skládkový plyn). Z hlediska využitelnosti bioplynu jako biopaliv je důležitá produkce bioplynu především v bioplynových stanicích a anaerobních čistírnách odpadních vod.
V obou případech jde o likvidaci biologického odpadu pomocí konsorcia bakterií a bioplyn je jedním z produktů. Při výrobě bioplynu v bioplynových stanicích je zpracováván tuhý biologický odpad a produktem je hnojivo a bioplyn. Při anaerobním čištění odpadních vod dochází ke snižování organického znečištění vody za vzniku bioplynu. Takto vzniklý bioplyn se nejčastěji využívá k výrobě elektrické energie. Využití bioplynu jako motorového paliva není zatím rozšířeno.
NĚJAKÉ NEVÝHODY?
Výhodou biopaliv je snížená závislost na ropě. Avšak využívání biopaliv mělo za následek nejrychlejší zdražení potravin
za posledních 30 let. Proč se tak děje? Zemědělci pěstující
energetické plodiny (tedy plodiny určené k výrobě biopaliv – řepku,
obilí atd.) dostávají dotace od EU ( 45 EUR na hektar) a zároveň mají
jistý odběr svého produktu. Výhodnost pěstování zemědělských plodin pro
výrobu potravin klesá. Dochází tedy k navyšování cen potravin. Některé
studie naznačují, že aby byl v celé EU splněn limit náhrady 5,75 %
benzinu bioethanolem, padlo by na produkci obilí k výrobě bioethanolu
25 % orné půdy.
EU musí počítat s navyšováním cen potravin, v
souvislosti s přidáváním bioethanolu do benzínu. Očekává se nárůst cen
obilí mezi 5-20 %. K naplnění nádrže auta čistým bioethanolem je
potřeba tolik obilí, kolik jídla spotřebuje člověk za rok. Nabízí se
tedy otázka, jestli máme v době, kdy velká část světa trpí hladem,
krmit lidi nebo automobily.
Také s ekologickou šetrností biopaliv
to není tak jednoznačné. Fosilní paliva jsou využívány v každé fázi
výroby biopaliv, což zvyšuje produkci CO2 nad úroveň uhlíkaté
neutrálnosti tak, že se v případě nasazení čistého bioethanolu sníží
emise CO2 jen o 13 % v porovnání s benzínem. Konečná energetická
bilance je pak taková, že k vyprodukování paliva je potřeba přibližně o
30 % více energie než získáme jeho spálením. V Brazílii i jiných
tropických zemích dochází v souvislosti s pěstováním cukrové třtiny a
jiných energetických plodin pro výrobu biopaliv ke kácení deštného
pralesa.
To co mělo být původně šetrné k přírodě se zvrhává v
její devastaci, která sebou nese řadu negativních ekonomických aspektů.
Po odečtení dotací a daňových výhod jsou biopaliva obvykle ztrátová. Je
tedy zapotřebí tento trend obrátit a učinit biopaliva rentabilními i
bez systému dotací. K tomu je ovšem zapotřebí technologický rozvoj
stávajících technologií a vývoj nových technologií.
Autor: Stanislav Obruča
Zdroj: http://www.inovace.cz
Datum uveřejnění: 11.8.07
Poslední změna: 11.8.2007
Počet shlédnutí: 374