Zprávy z tisku
Biopaliva jinak
Opravdu radikální ekologické řešení je využití bioetanolu do palivových článků a pohon automobilu elektromotory - každé kolo hnané samostatným elektromotorem.
Optimální trakční poměry by zajišťoval řídicí systém. Při jízdě z
většího kopce místo ztrátového brzdění by se využila rekuperace.
Obávám
se, že k tomuto řešení vede dlouhá cesta. V poslední době se z naší
země stala automobilová velmoc a její ekonomika je velice závislá na
odbytu automobilů. Investice vložené do nových výrobních zařízení mají
poměrně dlouhou dobu návratnosti. Nelze očekávat, že tyto automobilky
zavřou své současné motorárny a ze dne na den přejdou na výrobu
ekologických elektromobilů. Musíme tedy uvažovat o řešení, která budou
vyhovovat současným spalovacím motorům.
Vyšší podíl bionafty z řepkového oleje může být usnadněn hlavně daňovou politikou, případně i dotacemi.
Výroba
etanolu z obilí, brambor, cukrovky je technicky zvládnutý proces. Již
za předmnichovské republiky byl do benzinu přidáván etanol. To se dělo
i u leteckých benzinů. Zajímavé bylo, že když naši stíhači přilétli na
pomoc Slovenskému národnímu povstání s ruskými letouny La-5FN, tak
ruským chemikům trval vývoj aditiva umožňující používání slovenského
benzinu asi dva týdny. Velké využití bioetanolu pro palivo zážehových
motorů je v Brazílii. Stále se jedná jen o prosté přidávání etanolu do
benzinu, vyžadující jen malé, či dokonce žádné zásahy do seřízení
motoru. Spotřeba takového motoru se poněkud zvyšuje, což by mělo být
kompenzováno nižší cenou etanolu.
Existuje však jiné, mnohem
výhodnější řešení, které je známé a hromadně vyzkoušené již před půl
stoletím. Tím je vstřikování směsi vody s lihem (etanolem nebo
metanolem) do zážehových motorů. Výsledkem je rychlejší dokonalé
prohoření směsi, přinášející měkký chod motoru (snižuje se oktanový
nárok), jeho lepší chlazení a výrazné snížení emisí včetně potlačení
tvorby nebezpečných sloučenin dusíku.
Za druhé světové války
měli Němci problémy s vývojem nových lehkých výkonných pístových motorů
pro stíhací letouny. Nakonec jako nejlepší a nejvíce využívané řešení
se ukázalo tzv. GM-1, což bylo vstřikování směsi vody a lihu. Výkon
motoru bez dalších úprav stoupl o 30 %, motor díky měkkému chodu to
vydržel. Obdobné vstřikování zamontované do automobilu umožní buď
obdobné zvýšení výkonu (to bych doporučoval využívat jen krátkodobě),
nebo snížení spotřeby benzinu asi o 40 %. Myslím, že pro takovou úsporu
stojí za to doplnit stávající palivový systém o nádrž směsi vody s
etanolem a jeho vstřikování.
Využití vstřikování samotné vody do
již zahřátého motoru s karburátorem bylo zkoušeno ve Francii před mnoha
roky. Bylo dosaženo úspory spotřeby benzinu až o 30 %. Ovšem tehdejší
nízké ceny ropy ve spojení se složitější palivovou soustavou zabránily
sériové výrobě. Dnes, kdy cena ropy je několikanásobně vyšší a nové
automobily mají vesměs vstřikování paliva, není takováto úprava natolik
zásadní a může přinést velké úspory ve spotřebě benzinu a současně i
značný ekologický přínos.
Další možnosti biopaliv jsou u
stacionárních zařízení například menších kogeneračních jednotek pro
výrobu elektřiny a tepla. Značné možnosti jsou u dobře vyřešených
velkých skládek komunálního odpadu. Takto hermeticky uzavřená skládka
produkuje plyny s poměrně vysokým obsahem metanu, který může pohánět
spalovací turbínu. Například upravený letecký motor M 601 (nabízí
Walter) dává 500 kW a za ním spalinový kotel dodávající ostrou páru
nebo horkou vodu cca dalších 1400 kW tepelných.
Podobně lze
využít bioplynu vznikajícího rozkladem extrementů z velkochovů krav
nebo vepřů. Samozřejmě lze použít i mnohem menších kogenerací
využívajících upravených automobilových motorů.
Lubomír Koutný, Brno
Zdroj: EKONOM
Datum uveřejnění: 4.7.07
Poslední změna: 4.7.2007
Počet shlédnutí: 208
Biopaliva jinak
Opravdu radikální ekologické řešení je využití bioetanolu do palivových článků a pohon automobilu elektromotory - každé kolo hnané samostatným elektromotorem.
Optimální trakční poměry by zajišťoval řídicí systém. Při jízdě z
většího kopce místo ztrátového brzdění by se využila rekuperace.
Obávám
se, že k tomuto řešení vede dlouhá cesta. V poslední době se z naší
země stala automobilová velmoc a její ekonomika je velice závislá na
odbytu automobilů. Investice vložené do nových výrobních zařízení mají
poměrně dlouhou dobu návratnosti. Nelze očekávat, že tyto automobilky
zavřou své současné motorárny a ze dne na den přejdou na výrobu
ekologických elektromobilů. Musíme tedy uvažovat o řešení, která budou
vyhovovat současným spalovacím motorům.
Vyšší podíl bionafty z řepkového oleje může být usnadněn hlavně daňovou politikou, případně i dotacemi.
Výroba
etanolu z obilí, brambor, cukrovky je technicky zvládnutý proces. Již
za předmnichovské republiky byl do benzinu přidáván etanol. To se dělo
i u leteckých benzinů. Zajímavé bylo, že když naši stíhači přilétli na
pomoc Slovenskému národnímu povstání s ruskými letouny La-5FN, tak
ruským chemikům trval vývoj aditiva umožňující používání slovenského
benzinu asi dva týdny. Velké využití bioetanolu pro palivo zážehových
motorů je v Brazílii. Stále se jedná jen o prosté přidávání etanolu do
benzinu, vyžadující jen malé, či dokonce žádné zásahy do seřízení
motoru. Spotřeba takového motoru se poněkud zvyšuje, což by mělo být
kompenzováno nižší cenou etanolu.
Existuje však jiné, mnohem
výhodnější řešení, které je známé a hromadně vyzkoušené již před půl
stoletím. Tím je vstřikování směsi vody s lihem (etanolem nebo
metanolem) do zážehových motorů. Výsledkem je rychlejší dokonalé
prohoření směsi, přinášející měkký chod motoru (snižuje se oktanový
nárok), jeho lepší chlazení a výrazné snížení emisí včetně potlačení
tvorby nebezpečných sloučenin dusíku.
Za druhé světové války
měli Němci problémy s vývojem nových lehkých výkonných pístových motorů
pro stíhací letouny. Nakonec jako nejlepší a nejvíce využívané řešení
se ukázalo tzv. GM-1, což bylo vstřikování směsi vody a lihu. Výkon
motoru bez dalších úprav stoupl o 30 %, motor díky měkkému chodu to
vydržel. Obdobné vstřikování zamontované do automobilu umožní buď
obdobné zvýšení výkonu (to bych doporučoval využívat jen krátkodobě),
nebo snížení spotřeby benzinu asi o 40 %. Myslím, že pro takovou úsporu
stojí za to doplnit stávající palivový systém o nádrž směsi vody s
etanolem a jeho vstřikování.
Využití vstřikování samotné vody do
již zahřátého motoru s karburátorem bylo zkoušeno ve Francii před mnoha
roky. Bylo dosaženo úspory spotřeby benzinu až o 30 %. Ovšem tehdejší
nízké ceny ropy ve spojení se složitější palivovou soustavou zabránily
sériové výrobě. Dnes, kdy cena ropy je několikanásobně vyšší a nové
automobily mají vesměs vstřikování paliva, není takováto úprava natolik
zásadní a může přinést velké úspory ve spotřebě benzinu a současně i
značný ekologický přínos.
Další možnosti biopaliv jsou u
stacionárních zařízení například menších kogeneračních jednotek pro
výrobu elektřiny a tepla. Značné možnosti jsou u dobře vyřešených
velkých skládek komunálního odpadu. Takto hermeticky uzavřená skládka
produkuje plyny s poměrně vysokým obsahem metanu, který může pohánět
spalovací turbínu. Například upravený letecký motor M 601 (nabízí
Walter) dává 500 kW a za ním spalinový kotel dodávající ostrou páru
nebo horkou vodu cca dalších 1400 kW tepelných.
Podobně lze
využít bioplynu vznikajícího rozkladem extrementů z velkochovů krav
nebo vepřů. Samozřejmě lze použít i mnohem menších kogenerací
využívajících upravených automobilových motorů.
Lubomír Koutný, Brno
Zdroj: EKONOM
Datum uveřejnění: 4.7.07
Poslední změna: 4.7.2007
Počet shlédnutí: 208