Zprávy z tisku
Auta v Česku bude pohánět i bioplyn
Pražská plynárenská chystá metan pro pohon popelářských vozů. Vyčištěný bioplyn už dováží a prodává v Česku firma E.ON.
Využití v Česku vyrobeného biometanu pro pohon
aut připravuje jako pilotní projekt Pražská plynárenská společně se
Střediskem pro efektivní využívání energie.
Podle jejich plánů by už příští rok mohly do pražských ulic vyjet
popelářské vozy Pražských služeb poháněné kombinací stlačeného zemního
plynu CNG a metanu z bioplynových stanic.
Biometan, který je složením prakticky totožný se zemním plynem,
využívají ve velkém pro pohon aut Švédsko, Švýcarsko nebo Island. V
Česku jeho výroba pro pohon aut teprve začíná.
Ideální alternativa
Problémem není bezpečnost ani nutná speciální úprava motorů (metan
mohou tankovat všechny vozy vyráběné na CNG), ale především cena.
Palivo, které vzniká úpravou plynu z bioplynových stanic, je jen o málo
lacinější než klasický benzin, a přitom výrazně dražší než stlačený
zemní plyn CNG (ten stojí aktuálně kolem 16 korun v přepočtu na
ekvivalentní litr benzinu), používaný u nás díky zatím nulové spotřební
dani stále víc jako alternativní automobilové palivo. CNG a biometan lze
ale mísit a toho využívají první dodavatelé "zeleného" paliva. Provoz
vozu na samotný metan by se jinak prodražil.
"Biometan je ideální alternativa fosilních pohonných hmot. Je z domácích zdrojů, jako surovina se v ideálním případě využívá odpad a má výrazně nižší emise
CO2 než zemní plyn, který se musí ještě z většiny k nám dovážet,"
popisuje projekt Jan Žákovec ze střediska alternativního využití zemního
plynu Pražské plynárenské.
Zatím jen teplo a elektřina
Bioplyn, vzniklý fermentací zemědělských a komunálních odpadů nebo
speciálně pěstovaných plodin, využívá u nás na 280 bioplynových stanic.
Většinou na výrobu elektřiny nebo v kogeneraci i na teplo. "Dokud stát
nebude biometan podporovat jako jiné obnovitelné zdroje, nevyplatí se ho
vyrábět," říká Václav Dědina, ředitel Zemědělské společnosti Dublovice,
která má jednu z nejmodernějších bioplynových stanic u nás.
Podle vedoucího analytika pražského Ústavu pro výzkum a využití paliv
Pavla Lacka má ale biometan určitě budoucnost. "Chce to větší objem
produkce plynu, pak může být produkce biometanu lukrativní," tvrdí
Lacek.
Komerční využití biometanu jako paliva už ale připravuje například i firma Bioplyn Třeboň. A energetická společnost E.ON,
která je podílníkem v třeboňské firmě i Pražské plynárenské, už
nakupuje "zelený" metan z Německa, kde stát jeho výrobu dotuje, a
přidává ho od března ve svých třech plnicích stanicích k prodávanému
CNG.
O využití metanu společně s CNG jako náhražky klasických paliv
uvažují i další firmy. Třeba Plzeňský Prazdroj. Už nyní ve svých
čistírnách odpadních vod u pivovarů v Nošovicích a Velkých Popovicích
využívá přes milion kubíků bioplynu na výrobu tepla. "Ušetříme tak
množství zemního plynu, které by zásobilo zhruba 260 rodinných domů na
vytápění a běžnou spotřebu po celý rok," uvedl mluvčí Prazdroje Jiří
Mareček.
Majitelé bioplynových stanic nyní hledají možnost, jak využít svoji
produkci jinak než pro výrobu elektřiny a tepla. Využití bioplynu jako
zdroje tepla je totiž ekonomické jen pro vytápění objektů nedaleko
bioplynové stanice a připojování výrobců elektřiny z bioplynu k
energetické síti chce ministerstvo průmyslu a obchodu omezit. Podle
ministra průmyslu Martina Kocourka by rozvoj bioplynových stanic mohl
vést ke zdražování elektřiny. Ministerstvo proto zastavilo tento měsíc
dotace na stavbu bioplynových stanic.
Biometan a ČR
25 kč
zhruba tolik činí výrobní náklady na kubík biometanu (ekvivalent
jednoho litru benzinu). Spolu s daní a marží prodejce vychází cena
srovnatelná s benzinem (přes 30 Kč).
16 kč
stojí aktuálně u plnicích stanic kubík stlačeného zemního plynu CNG.
Biometan, vzniklý čištěním bioplynu z odpadu nebo pěstovaných plodin, má
téměř shodné složení jako CNG. Obě paliva lze mísit.
282
plnicích stanic na zemní plyn CNG funguje nyní v ČR. Mohou prodávat
kromě CNG i biometan nebo jejich směs. V Česku jezdilo na konci loňska
2500 vozů, které mají motory uzpůsobené na CNG i metan.
AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Zdroj: EnviWeb
Datum uveřejnění: 23.8.11
Poslední změna: 23.8.2011
Počet shlédnutí: 292
Auta v Česku bude pohánět i bioplyn
Pražská plynárenská chystá metan pro pohon popelářských vozů. Vyčištěný bioplyn už dováží a prodává v Česku firma E.ON.
Využití v Česku vyrobeného biometanu pro pohon
aut připravuje jako pilotní projekt Pražská plynárenská společně se
Střediskem pro efektivní využívání energie.
Podle jejich plánů by už příští rok mohly do pražských ulic vyjet
popelářské vozy Pražských služeb poháněné kombinací stlačeného zemního
plynu CNG a metanu z bioplynových stanic. Biometan, který je složením prakticky totožný se zemním plynem,
využívají ve velkém pro pohon aut Švédsko, Švýcarsko nebo Island. V
Česku jeho výroba pro pohon aut teprve začíná. Problémem není bezpečnost ani nutná speciální úprava motorů (metan
mohou tankovat všechny vozy vyráběné na CNG), ale především cena.
Palivo, které vzniká úpravou plynu z bioplynových stanic, je jen o málo
lacinější než klasický benzin, a přitom výrazně dražší než stlačený
zemní plyn CNG (ten stojí aktuálně kolem 16 korun v přepočtu na
ekvivalentní litr benzinu), používaný u nás díky zatím nulové spotřební
dani stále víc jako alternativní automobilové palivo. CNG a biometan lze
ale mísit a toho využívají první dodavatelé "zeleného" paliva. Provoz
vozu na samotný metan by se jinak prodražil. "Biometan je ideální alternativa fosilních pohonných hmot. Je z domácích zdrojů, jako surovina se v ideálním případě využívá odpad a má výrazně nižší emise
CO2 než zemní plyn, který se musí ještě z většiny k nám dovážet,"
popisuje projekt Jan Žákovec ze střediska alternativního využití zemního
plynu Pražské plynárenské. Bioplyn, vzniklý fermentací zemědělských a komunálních odpadů nebo
speciálně pěstovaných plodin, využívá u nás na 280 bioplynových stanic.
Většinou na výrobu elektřiny nebo v kogeneraci i na teplo. "Dokud stát
nebude biometan podporovat jako jiné obnovitelné zdroje, nevyplatí se ho
vyrábět," říká Václav Dědina, ředitel Zemědělské společnosti Dublovice,
která má jednu z nejmodernějších bioplynových stanic u nás. Podle vedoucího analytika pražského Ústavu pro výzkum a využití paliv
Pavla Lacka má ale biometan určitě budoucnost. "Chce to větší objem
produkce plynu, pak může být produkce biometanu lukrativní," tvrdí
Lacek. Komerční využití biometanu jako paliva už ale připravuje například i firma Bioplyn Třeboň. A energetická společnost E.ON,
která je podílníkem v třeboňské firmě i Pražské plynárenské, už
nakupuje "zelený" metan z Německa, kde stát jeho výrobu dotuje, a
přidává ho od března ve svých třech plnicích stanicích k prodávanému
CNG. O využití metanu společně s CNG jako náhražky klasických paliv
uvažují i další firmy. Třeba Plzeňský Prazdroj. Už nyní ve svých
čistírnách odpadních vod u pivovarů v Nošovicích a Velkých Popovicích
využívá přes milion kubíků bioplynu na výrobu tepla. "Ušetříme tak
množství zemního plynu, které by zásobilo zhruba 260 rodinných domů na
vytápění a běžnou spotřebu po celý rok," uvedl mluvčí Prazdroje Jiří
Mareček. Majitelé bioplynových stanic nyní hledají možnost, jak využít svoji
produkci jinak než pro výrobu elektřiny a tepla. Využití bioplynu jako
zdroje tepla je totiž ekonomické jen pro vytápění objektů nedaleko
bioplynové stanice a připojování výrobců elektřiny z bioplynu k
energetické síti chce ministerstvo průmyslu a obchodu omezit. Podle
ministra průmyslu Martina Kocourka by rozvoj bioplynových stanic mohl
vést ke zdražování elektřiny. Ministerstvo proto zastavilo tento měsíc
dotace na stavbu bioplynových stanic. 25 kč zhruba tolik činí výrobní náklady na kubík biometanu (ekvivalent
jednoho litru benzinu). Spolu s daní a marží prodejce vychází cena
srovnatelná s benzinem (přes 30 Kč). 16 kč stojí aktuálně u plnicích stanic kubík stlačeného zemního plynu CNG.
Biometan, vzniklý čištěním bioplynu z odpadu nebo pěstovaných plodin, má
téměř shodné složení jako CNG. Obě paliva lze mísit. 282 plnicích stanic na zemní plyn CNG funguje nyní v ČR. Mohou prodávat
kromě CNG i biometan nebo jejich směs. V Česku jezdilo na konci loňska
2500 vozů, které mají motory uzpůsobené na CNG i metan. AUTOR: Miroslav Petr
Zdroj: EnviWeb Ideální alternativa
Zatím jen teplo a elektřina
Biometan a ČR
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 23.8.11
Poslední změna: 23.8.2011
Počet shlédnutí: 292