Novinky

„Zelený Hornet“ absolvoval první úspěšný let s motorem GE

 
„Zelený Hornet“
 
Turbodmychadlový motor F414, poháněný směsí biopaliva v poměru 50/50, má za sebou první let v takzvaném „zeleném hornetu“, konkrétně modelu F/A-18 Super Hornet. Šlo o první let v dějinách amerického námořnictva, kdy stíhací letoun absolvoval let bez použití paliva na ropném základě. Let se uskutečnil při Dni Země na letecké základně amerického námořnictva v Patuxent River, stát Maryland.

„Tento let završil několik měsíců pozemních testů, které tým pracující na vývoji motoru F414 prováděl za účelem vydat svolení k letu. Všechna měření zcela jasně ukázala, že mezi konvenčním palivem a směsí biopaliva nebyly během pětačtyřicetiminutového letu zjištěny žádné rozdíly,“ prohlásil Mike Epstein, který je ve společnosti GE Aviation zodpovědný za alternativní paliva. „Jsme velice hrdí na to, že můžeme přispět k vyšší energetické nezávislosti armády, což je jednou z bezpečnostních priorit.“

Před prvním leteckým testem proběhlo zhruba 500 hodin testování komponent a sám motor byl testován 20 hodin. Během těchto testů bylo ověřeno, že motor bude se směsí biopaliva fungovat spolehlivě. Palivová směs pro Super Hornet je vyráběna z lničky seté, což je rostlina pěstovaná ve Spojených státech pro průmyslové využití. Americké námořnictvo si vytyčilo jako svůj cíl uspokojovat do roku 2020 své energetické potřeby plnou polovinou z obnovitelných zdrojů energie. Pokud bude iniciativa „Zelený Hornet“ aplikována na současné bitevníky, může zvýšit jejich bojeschopnost snížením závislosti na zahraničních zdrojích a rizika pramenícího z dlouhých přepravních vzdáleností.

Společnost GE pracuje na širokém spektru výzkumných a vývojových iniciativ, jejichž cílem je podpořit iniciativu „Zelený Hornet“. K nim mimo jiné patří vývoj komponentních technologií, které by dokázaly snížit spotřebu paliva dvoumotorových letounů F/A-18E/F Super Hornet o 3 procenta a ušetřit tak ročně dva miliony galonů paliva.

K dalším „zeleným“ iniciativám patří sada pro redukci hlučnosti F414, jejíž součástí je speciální hubice na výfuk, která přispívá ke snížení celkové hlučnosti. Při testech se prokázalo snížení hlučnosti o 2 až 3 decibely, což je asi totéž, jako kdyby byl jeden ze dvou motorů na F/A 18 vypnut.

Iniciativa „Zelený Hornet“ potvrzuje vůdčí místo GE Aviation ve využívání paliv z alternativních zdrojů energie pro civilní i vojenské letouny. To přináší jednak ekonomické výhody pro klienty, jednak snižuje uhlíkovou stopu a dopad na životní prostředí. V lednu 2009 se uskutečnil první let civilního letounu Boeing 737s motorem CFM-56. Letoun provozuje společnost Continental Airlines a šlo vůbec o první zkušební let civilního letounu v Severní Americe, kdy bylo k pohonu použito alternativního paliva. Rok předtím Virgin Atlantic uskutečnila let Boeingu 747 z Londýna do Amsterodamu. Letoun byl poháněn motorem GE CF6 a šlo vůbec o první let na biopalivo.

O společnosti GE

Společnost GE je globální diverzifikovaná společnost působící v oblasti infrastruktury, financí a médií. Cílem společnosti je reagovat na základní potřeby lidstva. Společnost svým klientům nabízí řešení pokrývající širokou škálu odvětví od energetiky, přes vodohospodářství, dopravu, zdravotnictví až po přístup k penězům a informacím. GE nabízí své služby ve více než stovce zemí světa a zaměstnává celkem přes 300 000 lidí.

O společnosti GE Aviation

GE Aviation, provozní jednotka společnosti GE (NYSE: GE) je přední světový dodavatel tryskovým motorů, komponent a integrálních systémů pro civilní i vojenská letadla. GE Aviation zajišťuje pro tyto produkty globální servisní síť. Více informací najdete na www.ge.com/aviation.

Zdroj: TZ společnosti GE
 
model F/A-18 Super Hornet
 
 

Zdroj (autor): společnost GE
Web: http://www.grayling.com
Kontaktní e-mail:

Datum uveřejnění: 3.5.10
Poslední změna: 3.5.2010
Počet shlédnutí: 333