Zprávy z tisku
TZ SZ: Nové tarify elektřiny dopadnou na malé domácnosti, chalupáře a spolky
Tisková zpráva Strany zelených 18.2.2016 (Praha) - Energetický regulační úřad (ERÚ) představil návrh nové tarifní struktury pro ceny elektřiny. Je zásadně špatný, jak uvádíme dále. V připravené podobě by jej vláda měla rázně odmítnout. Stát by naopak měl urychlit odkládané kroky na naplnění své vlastní nedávno přijaté strategie - Národního akčního plánu rozvoje chytrých sítí v České republice, které mají připravit naši elektroenergetickou síť na přicházející proměnu decentralizace.
Strana zelených pokládá návrh nové tarifní struktury za sociálně necitlivý a nepřátelský vůči žádoucím trendům úspor, zvyšování energetické efektivnosti, decentralizace energetiky a rozvoje obnovitelných zdrojů. Změna nejvíce dopadne na malé domácnosti s nízkou spotřebou, jimž elektřina, v některých případech velmi výrazně, zdraží. Podobně na tom budou malé, na spotřebu elektřiny nenáročné firmy. Na změně tarifů naopak vydělají velké podniky a domácnosti s nadprůměrnou spotřebou. Navržená struktura poplatků za distribuci tak namísto úspor stimuluje zvyšování spotřeby elektřiny. Tím se dostává do rozporu s programovým prohlášením vlády i mezinárodními závazky zvyšování energetické efektivnosti a snižování emisí.
ERÚ potřebu nových tarifů zdůvodňuje tím, že decentralizace zdrojů povede v budoucnosti ke snížení odběru elektřiny, a budou-li tarify závislé na spotřebované elektřině, nezajistí v budoucnu dostatek peněz na provoz sítě [1]. To ilustruje na příkladu, v němž by si polovina zákazníků instalovala solární panely a z nich pokryla polovinu své spotřeby. V tuto chvíli má ale v České republice licenci jen zhruba 28 000 fotovoltaických elektráren, z nichž většinu tvoří malé instalace na střechách. To je méně než půl procenta ze všech odběrných míst, kterých se úprava tarifů týká [2]. Nainstalovat solární panely na polovinu střech by dle odhadu Ministerstva průmyslu a obchodu trvalo 25 let. V současné době proto reforma tohoto typu vůbec není nezbytná.
ERÚ rovněž upozorňuje, že odběratelé v síti vysokého a velmi vysokého napětí (typicky velké průmyslové podniky) si rezervují dvojnásobný příkon proti tomu, kolik elektřiny skutečně využívají a neúměrně tak zvyšují náklady systému. Těmto odběratelům ale dle nových tarifů náklady na distribuci paradoxně klesnou a zvýšení ceny za rezervovaný příkon dopadne na zákazníky v síti nízkého napětí (domácnosti, malé firmy, školy a další veřejné instituce).
Analýza Hnutí DUHA [3] ukazuje, že změna tarifů povede ke zvýšení výdajů zejména u domácností s nízkou spotřebou. ERÚ sice tvrdí, že takové mohou přejít na nižší jistič, ale tento proces není pružný, je nákladný a často nemusí být ani technicky proveditelný kvůli souladu s normami. Navíc existují domácnosti, které sice mají celkově nízkou spotřebu, ale příležitostně potřebují vysoký výkon (domy na venkově, také chaty či chalupy). Pro ně může být přechod na nižší jistič nepřijatelný.
Návrh nových tarifů bude odrazovat před instalací solárních elektráren a dalších malých obnovitelných zdrojů do budov, protože nižší odběr z centrální distribuční sítě jejich platby za elektřinu nijak výrazně nesníží. Mimo to každý, kdo dodává z vlastního zdroje elektřinu do sítě, má být zatížen novým poplatkem.
Návrh nové tarifní struktury tak podporuje stávající centralizovaný systém dodavatelů elektřiny a jejich vysokých zisků. Protože téměř polovina elektřiny se v České republice vyrábí z hnědého uhlí, je návrh také v přímém rozporu s globální klimatickou dohodou, uzavřenou během loňské pařížské konference, která Českou republiku zavazuje k přechodu na bezfosilní ekonomiku.
Strana zelených požaduje, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu a Energetický regulační úřad od takto špatně připraveného návrhu nové tarifní struktury pro ceny elektřiny co nejrychleji odstoupily. Nový návrh musí v cenách elektřiny zohlednit skutečné náklady na sítě včetně jejich transformace na novou, decentralizovanou energetiku. Nesmí však v žádném případě preferovat vyšší spotřebu před úsporami a velké firmy před domácnostmi či živnostníky.
Poznámky:
- [1]: http://www.eru.cz/cs/
tarify
- [2]: Aliance pro energetickou soběstačnost uvádí, že v ČR je vydáno na 28 000 licencí pro fotovoltaické elektrárny. Podle podkladů EGU Brno a.s. k nové tarifní struktuře je v ČR celkem 5,9 milionu odběrných míst napojených na systém centrální distribuce elektřiny.
- [3] http://www.hnutiduha.cz/
novetarify/
Zdroj: Tisková zpráva Strany zelených 18.2.2016
Datum uveřejnění: 18.2.16
Poslední změna: 18.2.2016
Počet shlédnutí: 2177
TZ SZ: Nové tarify elektřiny dopadnou na malé domácnosti, chalupáře a spolky
Tisková zpráva Strany zelených 18.2.2016 (Praha) - Energetický regulační úřad (ERÚ) představil návrh nové tarifní struktury pro ceny elektřiny. Je zásadně špatný, jak uvádíme dále. V připravené podobě by jej vláda měla rázně odmítnout. Stát by naopak měl urychlit odkládané kroky na naplnění své vlastní nedávno přijaté strategie - Národního akčního plánu rozvoje chytrých sítí v České republice, které mají připravit naši elektroenergetickou síť na přicházející proměnu decentralizace.
Strana zelených pokládá návrh nové tarifní struktury za sociálně necitlivý a nepřátelský vůči žádoucím trendům úspor, zvyšování energetické efektivnosti, decentralizace energetiky a rozvoje obnovitelných zdrojů. Změna nejvíce dopadne na malé domácnosti s nízkou spotřebou, jimž elektřina, v některých případech velmi výrazně, zdraží. Podobně na tom budou malé, na spotřebu elektřiny nenáročné firmy. Na změně tarifů naopak vydělají velké podniky a domácnosti s nadprůměrnou spotřebou. Navržená struktura poplatků za distribuci tak namísto úspor stimuluje zvyšování spotřeby elektřiny. Tím se dostává do rozporu s programovým prohlášením vlády i mezinárodními závazky zvyšování energetické efektivnosti a snižování emisí.
ERÚ potřebu nových tarifů zdůvodňuje tím, že decentralizace zdrojů povede v budoucnosti ke snížení odběru elektřiny, a budou-li tarify závislé na spotřebované elektřině, nezajistí v budoucnu dostatek peněz na provoz sítě [1]. To ilustruje na příkladu, v němž by si polovina zákazníků instalovala solární panely a z nich pokryla polovinu své spotřeby. V tuto chvíli má ale v České republice licenci jen zhruba 28 000 fotovoltaických elektráren, z nichž většinu tvoří malé instalace na střechách. To je méně než půl procenta ze všech odběrných míst, kterých se úprava tarifů týká [2]. Nainstalovat solární panely na polovinu střech by dle odhadu Ministerstva průmyslu a obchodu trvalo 25 let. V současné době proto reforma tohoto typu vůbec není nezbytná.
ERÚ rovněž upozorňuje, že odběratelé v síti vysokého a velmi vysokého napětí (typicky velké průmyslové podniky) si rezervují dvojnásobný příkon proti tomu, kolik elektřiny skutečně využívají a neúměrně tak zvyšují náklady systému. Těmto odběratelům ale dle nových tarifů náklady na distribuci paradoxně klesnou a zvýšení ceny za rezervovaný příkon dopadne na zákazníky v síti nízkého napětí (domácnosti, malé firmy, školy a další veřejné instituce).
Analýza Hnutí DUHA [3] ukazuje, že změna tarifů povede ke zvýšení výdajů zejména u domácností s nízkou spotřebou. ERÚ sice tvrdí, že takové mohou přejít na nižší jistič, ale tento proces není pružný, je nákladný a často nemusí být ani technicky proveditelný kvůli souladu s normami. Navíc existují domácnosti, které sice mají celkově nízkou spotřebu, ale příležitostně potřebují vysoký výkon (domy na venkově, také chaty či chalupy). Pro ně může být přechod na nižší jistič nepřijatelný.
Návrh nových tarifů bude odrazovat před instalací solárních elektráren a dalších malých obnovitelných zdrojů do budov, protože nižší odběr z centrální distribuční sítě jejich platby za elektřinu nijak výrazně nesníží. Mimo to každý, kdo dodává z vlastního zdroje elektřinu do sítě, má být zatížen novým poplatkem.
Návrh nové tarifní struktury tak podporuje stávající centralizovaný systém dodavatelů elektřiny a jejich vysokých zisků. Protože téměř polovina elektřiny se v České republice vyrábí z hnědého uhlí, je návrh také v přímém rozporu s globální klimatickou dohodou, uzavřenou během loňské pařížské konference, která Českou republiku zavazuje k přechodu na bezfosilní ekonomiku.
Strana zelených požaduje, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu a Energetický regulační úřad od takto špatně připraveného návrhu nové tarifní struktury pro ceny elektřiny co nejrychleji odstoupily. Nový návrh musí v cenách elektřiny zohlednit skutečné náklady na sítě včetně jejich transformace na novou, decentralizovanou energetiku. Nesmí však v žádném případě preferovat vyšší spotřebu před úsporami a velké firmy před domácnostmi či živnostníky.
Poznámky:
- [1]: http://www.eru.cz/cs/
tarify - [2]: Aliance pro energetickou soběstačnost uvádí, že v ČR je vydáno na 28 000 licencí pro fotovoltaické elektrárny. Podle podkladů EGU Brno a.s. k nové tarifní struktuře je v ČR celkem 5,9 milionu odběrných míst napojených na systém centrální distribuce elektřiny.
- [3] http://www.hnutiduha.cz/
novetarify/
Datum uveřejnění: 18.2.16
Poslední změna: 18.2.2016
Počet shlédnutí: 2177