P�edchoz� �l�nek Obsah �asopisu Domovsk� str�nka CZ BIOMu Akce - semin��e, exkurze ... �asopis BIOM, sborn�ky a dal�� odborn� publikace �l�nky dle data um�st�n� na web �l�nky dle t�mat �l�nky dle autora Fotogalerie V�po�ty a JavaSkripty Dal�� �l�nek

Ekologick� da�ov� reforma a�financov�n� v�oblasti alternativn� energetiky v��R

Ing. Miroslav �afa��k, �esk� ekologick� �stav, CZ�BIOM

1. Charakteristika ekologick� da�ov� reformy

Hlavn�m faktorem po�kozov�n� �ivotn�ho prost�ed� je vysok� m�ra spot�eby p��rodn�ch zdroj�, kter� vypl�v� p�edev��m z�n�zk� efektivity vyu��v�n� t�chto zdroj�. �esk� republiky se tento probl�m, v�d�sledku p�etrv�vaj�c�ch deformovan�ch cenov�ch relac�, dot�k� v�razn�ji ne� nap��klad vysp�l�ch st�t� z�padn� Evropy.

Vysok� spot�eba p��rodn�ch zdroj� plyne i z�toho, �e ve vlastn�ch n�kladech jejich u�ivatel� nen� zahrnuta podstatn� ��st n�klad� na odstra�ov�n� negativn�ch d�sledk� spojen�ch s�vyu��v�n�m t�chto zdroj� a�nen� ani zohledn�na vy�erpatelnost zdroj�. Jako p��klad variantn�ho p��stupu k�t�to problematice lze uv�st da�ovou politiku republiky Uzbekist�n. Na �zem� Uzbekist�nu se nach�zej� velk� lo�iska zemn�ho plynu a�ropy, p�i�em� t�ba t�chto surovin je zat�ena dan� v�rozmez� 3 � 5 % ceny vyt�en�ho mno�stv� a�nav�c je�t� p��sp�vkem do �St�tn�ho fondu regenerace p��rodn�ch zdroj��. N�zev fondu je mo�n� pon�kud zav�d�j�c�, nicm�n� se zde vytv��� velmi siln� finan�n� zdroj, kter� bude v�budoucnu mo�no vyu��vat nejen na prov�d�n� rekultivac�.

Rozhoduj�c� pod�l na spot�eb� neobnoviteln�ch p��rodn�ch zdroj� maj� uhl�kat� a�jadern� paliva. Ohromn� p�em�s�ovan� a�spalovan� objemy a��kodlivost pro �iv� organismy jsou u�t�chto komodit tak� d�vodem toho, �e jejich produkce a�spot�eba m� nebo m��e m�t nejv�t�� negativn� vlivy na �ivotn� prost�ed�. Vysok� spot�eba paliv (energie) tedy znamen� nejen emise oxidu uhli�it�ho a�dal��ch �kodlivin, a s�t�m spojen� nebezpe�� klimatick�ch zm�n (co� je pova�ov�no za nejz�va�n�j�� glob�ln� environment�ln� riziko), nejen nebezpe�� radia�n�ho zamo�en�, ale i�re�lnou mo�nost vy�erp�n� sv�tov�ch z�sob strategick�ch surovin, jak�mi jsou ropa, zemn� plyn, uhl� �i uran, b�hem n�kolika p��t�ch des�tek let.

Za nejv�razn�j�� environment�ln� probl�m lze tedy pova�ovat n�zkou efektivitu vyu��v�n� uhl�kat�ch paliv a�energie v�kombinaci s�nedostate�n�m zohledn�n�m neobnovitelnosti t�chto zdroj� a�vlivu externalit. Pokud v�tomto kontextu hovo��me o�nutnosti zaveden� ekologick�ch dan�, mus� b�t jejich p�edm�tem v�prvn� �ad� tato paliva a�energie.

Tak� pro �R lze za hlavn� ekologick� probl�m pova�ovat paliva a�energie. V��R samoz�ejm� existuje je�t� �ada dal��ch probl�m� spjat�ch s��ivotn�m prost�ed�m, kter� by bylo v�z�sad� mo�n� �e�it pomoc� ekologick�ch dan� (spot�eba vody, ochrana zem�d�lsk� p�dy, spot�eba stavebn�ch surovin, spot�eba n�kter�ch v�robk�). ��ste�n� v�ak jde o�probl�my, kter� lze �e�it u�ivatelsk�mi �i emisn�mi poplatky (voda, p�da, n�kter� stavebn� suroviny, n�kter� v�robky). V�znamn� ��st t�chto probl�m� by byla �e�ena ji� samotn�m zdan�n�m paliv a�energi�, proto�e v�robky s�nimi� jsou negativn� dopady na �ivotn� prost�ed� spjaty, maj� zpravidla vysok� n�roky na spot�ebu energie (n�kter� stavebn� suroviny a�dal�� v�robky).

Ekologick� dan� maj� t� p��mou vazbu na mezin�rodn� R�mcovou �mluvu o�zm�n�ch klimatu, proto�e zdan�n� paliv a�energi� je jednou z�m�la re�ln�ch mo�nost� jak ekonomicky efektivn� v�razn� sn�it produkci sklen�kov�ch plyn�.

�ir�� ekonomick� souvislosti, p�edev��m probl�my spojen� s�nezam�stnanost� a�celkovou v��� da�ov�ho b�emene vedly k�revizi p��stupu k�ekologick�m dan�m. Dnes tedy ji� nejde o�zav�d�n� ekologick�ch dan�, ale o�uskute�n�n� ekologick� da�ov� reformy. V�r�mci t�to reformy se po��t� s�celkovou a�postupnou zm�nou da�ov�ho syst�mu tak, aby byla zachov�na v��e p��jm� st�tn�ho rozpo�tu. V�praxi to znamen� zdan�n� komodit po�kozuj�c�ch �ivotn� prost�ed� (p�edev��m energetick�ch vstup� do v�roby), kter� bude kompenzov�no sn�en�m pod�lu t�ch plateb, kter� zat�uj� pracovn� s�lu. Tento p��stup by sou�asn� s�p��nosy pro �ivotn� prost�ed� p�edstavoval i�podporu zam�stnanosti zlevn�n�m pracovn� s�ly a�vytvo�en�m tlaku a�podm�nek pro technologickou restrukturalizaci v�roby.

Tento p��stup je pro svou relativn� jednoduchost (nezav�d� se nov� da�ov� titul), politickou p�ijatelnost (st�tn� rozpo�et, p�es kter� je formou sn�en� jin�ch plateb redistribuov�n v�nos ze zv��en� spot�ebn� dan�, je kontrolov�n z�konod�rn�m sborem) a�p�edev��m pro sv� pozitivn� environment�ln�, soci�ln� a�n�rodohospod��sk� efekty (sni�ov�n� spot�eby paliv a�energi�, sni�ov�n� emis� sklen�kov�ch plyn�, sni�ov�n� nezam�stnanosti, sni�ov�n� energetick� n�ro�nosti hospod��stv�) preferov�n ve st�tech Evropsk� unie i�OECD. O�tom sv�d�� ten fakt, �e ekologickou da�ovou reformu podporuje OECD a��e v��ad� zem� OECD pro�ly da�ov� syst�my v�znamn�mi zm�nami (sn�en� p��m�ch dan�, zv��en� nep��m�ch dan�, p�edev��m spot�ebn�ch, sn�en� plo�n�ch plateb zat�uj�c�ch pr�ci). Nejaktu�ln�j��m p��kladem zm�n tohoto typu je SRN, kde do�lo k�uz�kon�n� environment�ln� motivovan�ho zv��en� spot�ebn�ch dan� a�sn�en� zpoplatn�n� pracovn� s�ly k�1. 4. 1999. Existuje t� komplexn� n�vrh Komise Evropsk� unie, kter� je podrobn� pops�n n�e.

Z�v��e uveden�ho plyne, pro� jsou jak na �rovni EU, tak OECD komodity, kter�ch se ekologick� da�ov� reforma t�k�, omezeny na paliva a�energii a�pro� se kompenzace zam��uj� na zlevn�n� pr�ce. N�vrh pro �eskou republiku se z�t�chto d�vod� tak� zam��uje na zdan�n� paliv a�energie.

2. Z�kladn� principy ekologick� da�ov� reformy a�mo�n� f�ze jej� realizace v��R

Navrhovan� principy ekologick� da�ov� reformy jsou n�sleduj�c�:

Z�dosavadn�ho v�voje lze usuzovat, �e v�Evropsk� unii vstoup� ekologick� da�ov� reforma v�platnost nejpozd�ji kolem roku 2005. D�vodem jsou jednak o�ek�van� p��nosy t�to reformy v�oblasti �ivotn�ho prost�ed� a�zam�stnanosti, jednak ten fakt, �e jinak EU nebude schopna splnit sv� z�vazky v�oblasti sni�ov�n� emis� sklen�kov�ch plyn�. Po zaveden� v�Evropsk� unii se ekologick� da�ov� reforma stane podm�nkou pro p�ijet� �R do EU. Je tedy nutn�, aby se �R na tento o�ek�van� v�voj v�p�edstihu p�ipravila.

Pro podm�nky �R bude vhodn� roz�lenit ekologickou da�ovou reformu do n�kolika f�z�.

V 1. f�zi by m�ly b�t postupn� odstran�ny v�echny dotace a�sou�asn� by m�la b�t zavedena n�zk� da� z�uhl�. Zpoplatn�n� vybran�ch pevn�ch paliv sou�asn� s�odstra�ov�n�m dotac� je velmi ��douc� z�toho d�vodu, �e je nutn� eliminovat cenovou nerovnov�hu, kter� vznik� postupn�m odstra�ov�n�m dotac� na u�lechtil� paliva a�energie (zemn� plyn, elekt�ina) P�i odstra�ov�n� t�chto dotac� je zna�n� riziko v�razn�ho p�esunu od t�chto relativn� ekologicky �etrn�ch zdroj� energie zp�t k�uhl� (ceny uhl� dnes nejsou regulov�ny, relativn� n�zk� jsou v�ak pouze d�ky tomu, �e neobsahuj� prakticky ��dn� externality spojen� s�t�bou a�spalov�n�m uhl�, p�i�em� u�uhl� jsou tyto externality mnohem vy��� ne� u�ostatn�ch dnes dotovan�ch uhl�kat�ch paliv). Je nutn� zv�it, zda prov�d�t i u�t�to f�ze plnou kompenzaci zdan�n� (mohla by b�t provedena kompenzace formou �lev a�p��m�ch refundac� dan� pouze t�m podnik�m, kde by m�ly dan� v�razn�j�� dopad).

Ve 2. f�zi by pak bylo zah�jeno postupn� vzr�staj�c� zdan�n� kapaln�ch ropn�ch paliv a�elekt�iny z�tepeln�ch a�jadern�ch elektr�ren. Z�rove� by nad�le nar�stalo zdan�n� pevn�ch paliv zdan�n�ch ji� v�prvn� f�zi.

Ve 3. f�zi by byl zahrnut a�stejn�m zp�sobem zdan�n i�zemn� plyn a�elekt�ina ze zemn�ho plynu a z�velk�ch vodn�ch elektr�ren. V�t�chto f�z�ch by ji� byla podm�nkou pln� v�nosov� neutralita t�chto dan�.

Tato p�edstava po��t� s�rozpracov�n�m da�ov� reformy na obdob� cca do roku 2010.

3. St�tn� program podpory �spor energie a�vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie

P�i vytv��en� podm�nek pro vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie maj� v�znamn� m�sto st�tn� programy podpory. V��R je v�sou�asn� dob� t�mto podp�rn�m programem St�tn� program podpory �spor energie a�vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie, kter� sdru�uje n�kolik resortn�ch podp�rn�ch program�. Tento program je legislativn� zakotven jednak ve form� dlouhodob� koncepce, jednak v�podob� konkr�tn�ch ro�n�ch program�.

Koncepci St�tn�ho programu na podporu �spor energie a�vyu�it� obnoviteln�ch zdroj� vl�da �esk� republiky schv�lila 8. �ervence 1998. C�le, kter�ch by m�l program dos�hnout, lze shrnout do n�sleduj�c�ch bod�:

1/ p�isp�t k�co nejefektivn�j��mu �etrn�mu vyu��v�n� prim�rn�ch energetick�ch zdroj�;

2/ p�isp�t k�trval�mu sn�en� z�t�e �ivotn�ho prost�ed� z�energetick�ch proces� a�vytv��et podm�nky pro pln�n� mezin�rodn�ch z�vazk� �esk� republiky spojen�ch s�ochranou �ivotn�ho prost�ed�;

3/ vytvo�it podm�nky pro zv��en� pod�lu tuzemsk�ch obnoviteln�ch zdroj� na palivo-energetick� bilanci a�prodlou�en� �ivotnosti dom�c�ch z�sob fosiln�ch paliv;

4/ vytvo�it podm�nky pro vyu�it� potenci�lu �spor energie, a�t�m ke sn�en� celkov� energetick� n�ro�nosti, co� povede ke zv��en� konkurenceschopnosti �esk� ekonomiky;

5/ zlep�it koordinaci vyu��v�n� podp�rn�ch finan�n�ch prost�edk� v�oblasti �spor energie a�vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie, a�t�m dos�hnout jejich co nejefektivn�j��ho vyu�it�;

6/ osv�tou, vzd�l�v�n�m a�dostupnost� informac� motivovat ve�ejnost k�uplat�ov�n� �etrn�ho p��stupu k��e�en� energetick�ch pot�eb a�vyu��v�n� p��rodn�ch zdroj�;

7/ podporou v�zkumu zabezpe�it soulad tuzemsk�ho v�voje se sv�tov�mi trendy a�vytv��et tak podm�nky pro uskute��ov�n� nejefektivn�j��ch opat�en�;

8/ mobilizovat dal�� mo�n� zdroje finan�n�ch prost�edk� (v�etn� soukrom�ho kapit�lu) pro investice do �spor energie a�vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie;

9/ koordinovat vyu�it� zahrani�n�ch finan�n�ch prost�edk� pro oblast �spor energie a�vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj�, kter� budou �esk� republice nab�dnuty v�souvislosti s�p��pravou na vstup do Evropsk� unie a garantovat jejich efektivn� vyu�it�;

10/ nab�dnout ob�an�m v�souvislosti s�deregulac� cen klasick�ch paliv a�energie ur�itou re�lnou alternativn� mo�nost zaji�t�n� alespo� ��sti jejich spot�eby energie.

Koncepce p�edpokl�d�, �e program bude dlouhodob�.

16. prosince 1998 vl�da schv�lila St�tn� program na podporu �spor energie a�vyu�it� obnoviteln�ch zdroj� pro rok 1999. Program je rozd�len do �ty� ��st� podle p�sobnost� jednotliv�ch z��astn�n�ch resort� - Ministerstva �ivotn�ho prost�ed�, Ministerstva pr�myslu a�obchodu, Ministerstva zem�d�lstv� a�Ministerstva pro m�stn� rozvoj. Rozhoduj�c� ��sti programu zaji��uje Ministerstvo �ivotn�ho prost�ed� a�Ministerstvo pr�myslu a�obchodu.

Pro rok 1999 je na realizaci cel�ho programu vy�len�na ��stka 700 milion� K�. Podle usnesen� vl�dy z�prosince roku 1998 by v�m�l pro rok 2000 st�tn� rozpo�et, pokud to jeho mo�nosti dovol�, vy�lenit pro ��ely programu ��stku 0,1 % hrub�ho dom�c�ho produktu, tj. asi 1,9 mld. K�. Jeliko� program nebyl za�azen mezi priority vl�dy �R, bylo pro rok 2000 vy�len�no pouze 219 mil. K� na programy �esk� energetick� agentury. Programy resortu M�P budou financov�ny ze zdroj� St�tn�ho fondu �ivotn�ho prost�ed�, nejv��e v�ak ��stkou 400 mil. K�.

Programy v�p�sobnosti Ministerstva �ivotn�ho prost�ed�

C�lem t�to ��sti programu je podpora projekt� zam��en�ch na vyu�it� obnoviteln�ch zdroj� energie. Jedn� se o�podporu projekt�, kter� nahrazuj� p�ev�n� spalov�n� fosiln�ch paliv. Metodick� ��zen� zaji��uje Ministerstvo �ivotn�ho prost�ed�. Realizac� je pov��en St�tn� fond �ivotn�ho prost�ed�. Hlavn� typy opat�en�, kter� budou podporov�na, jsou n�sleduj�c�:

Programy v�p�sobnosti Ministerstva pr�myslu a�obchodu

Tato ��st programu je zam��ena p�edev��m na �spory energie. Na vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie je vy�len�na jen asi jedna �estina finan�n�ch prost�edk� program� Ministerstva pr�myslu a�obchodu. Metodick� ��zen� zde zaji��uje Ministerstvo pr�myslu a�obchodu ve spolupr�ci s��eskou energetickou agenturou. Realizac� je pov��ena �esk� energetick� agentura. Z�kladn� typy opat�en�, kter� budou podporov�na, jsou:

V�oblasti vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie je podporov�na v�stavba, obnova a�rekonstrukce za��zen� pro vyu�it� obnoviteln�ch zdroj�, v�etn� jednotek na kombinovanou v�robu elekt�iny a�tepla na b�zi bioplynu, a�to formou demonstra�n�ch projekt� nebo projekt� opakuj�c�ch demonstra�n� �e�en�.

Podp�rn� programy zam��en� na vyu��v�n� obnoviteln�ch zdroj� energie maj� v��R dlouholetou tradici (podpora v�stavby mal�ch vodn�ch elektr�ren v�80. letech, �esk� energetick� agentura od roku 1991, St�tn� fond �ivotn�ho prost�ed� od roku 1995). Vzhledem k�nedostate�n� v��i finan�n�ch prost�edk� je v�ak zat�m efekt t�chto program� mal�. V�p��t�ch letech by se v�ak m�la situace postupn� zlep�ovat zejm�na v�souvislosti s�vyhled�v�n�m dal��ch zdroj� financov�n�. To zahrnuje p��pravu projekt� pro financov�n� Sv�tovou bankou, v�r�mci AIJ, v�r�mci struktur�ln�ch fond� EU, p��hrani�n� spolupr�ce atd. Pro ��ely koordinace zah�j� �innost kancel�� pro p��pravu projekt� (Project preparation office), kter� by m�la um�t pomoci s�p��pravou v�ech projekt� pro p��pad kofinancov�n� ze zahrani��.

St�tn� podp�rn� programy i�jak�koli jin� financov�n� formou grant� nebo dotac� je v�ak nutn� pova�ovat za kr�tkodob� a�do�asn� �e�en� probl�mu. D�vodem je to, �e jde o�podporu formou dotac�, kter� v�dy znamenaj� deformaci cen vyroben� energie. Dlouhodob� �e�en� tedy mus� b�t syst�mov�, zalo�en� nikoliv na zav�d�n� dal��ch cenov�ch deformac�, ale na odstra�ov�n� v�ech faktor�, kter� deformuj� n�klady na v�robu energie z�obnoviteln�ch i�neobnoviteln�ch zdroj�, a�t�m i�ceny energie.

P�edchoz� �l�nek�����Obsah �asopisu��������asopis BIOM, �l�nky a sborn�ky�������Domovsk� str�nka CZ BIOMu�����N�sleduj�c� �l�nek