EnglishRSSkontaktyčlenstvísitemapinzerce a reklama
Biom.cz
biomasa, biopaliva, bioplyn, pelety, kompostování a jejich využití

LEGISLATIVA

80/2010 Sb.

o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu

   80/2010 Sb.

   VYHLÁŠKA

   ze dne 18. března 2010

   o   stavu  nouze  v  elektroenergetice  a  o  obsahových  náležitostech havarijního plánu

   Ministerstvo  průmyslu  a  obchodu stanoví podle § 98a odst. 1 písm. f)
   zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
   v  energetických  odvětvích  a  o  změně  některých zákonů (energetický
   zákon),  ve  znění  zákona  č.  158/2009 Sb., k provedení § 24, 25 a 54
   energetického zákona:

   Omezení   spotřeby   elektřiny  a  řízení  změn  dodávky  elektřiny  do
   elektrizační soustavy

   § 1

   (1)  Výkon, který je odebírán z elektrizační soustavy, lze omezit, nebo
   výkon,  který  je  dodáván  do  elektrizační soustavy, lze měnit těmito
   způsoby:

   a)  snížením  hodnoty  výkonu odebíraného z elektrizační soustavy podle
   plánu  omezování  spotřeby (dále jen „regulační plán“), jehož použití a
   obsahové   náležitosti   včetně   způsobu   oznamování,  vyhlašování  a
   odvolávání  regulačních  stupňů  jsou  uvedeny  v  příloze  č.  1  této
   vyhlášky,

   b)  úplným  přerušením  dodávky  elektřiny  zákazníkům odpojením jejich
   odběrných  elektrických zařízení provozovatelem přenosové soustavy nebo
   provozovatelem  distribuční  soustavy  nebo vypnutím částí zařízení pro
   přenos elektřiny nebo distribuci elektřiny

   1.  podle  vypínacího  plánu, jehož použití a obsahové náležitosti jsou
   uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky,

   2.  podle  frekvenčního  plánu,  jehož  použití, zpracování, vydávání a
   aktualizace jsou uvedeny v příloze č. 3 této vyhlášky,

   3.   operativním  vypnutím  částí  zařízení  přenosové  soustavy,  nebo
   distribuční soustavy v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance
   dotčené části elektrizační soustavy,

   c)  změnou hodnoty výkonu dodávaného výrobcem elektřiny do elektrizační
   soustavy  podle  pokynů  technického dispečinku provozovatele přenosové
   soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy.

   (2)  Omezení  spotřeby  elektřiny na území, kde hrozí vznik stavu nouze
   nebo  pro které byl stav nouze vyhlášen, je dáno uplatněním příslušného
   stupně  regulačního plánu, vypínacího plánu, operativním vypnutím částí
   zařízení  nebo  automatickým  působením  frekvenčních  relé v souladu s
   frekvenčním  plánem, v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance
   dotčené  části  elektrizační  soustavy.  Tato  opatření jsou použita na
   základě   vyhodnocení   situace  technickým  dispečinkem  provozovatele
   přenosové    soustavy   nebo   technickými   dispečinky   provozovatelů
   distribučních soustav. Toto omezení spotřeby elektřiny se nevztahuje na
   zákazníky,   jejichž   zařízení   jsou  připojena  pouze  k  zahraniční
   elektrizační  soustavě  a  na  které  se  vztahují  pouze  omezení této
   zahraniční elektrizační soustavy.

   (3) Omezení spotřeby elektřiny podle regulačního plánu se nevztahuje na
   technologickou vlastní spotřebu elektřiny pro výrobu elektřiny a výrobu
   a dodávku tepla.

   § 2

   (1)  Postup  a  rozsah omezení odebíraného výkonu nebo změny dodávaného
   výkonu  při  předcházení  nebo  řešení stavu nouze zpracovává technický
   dispečink  provozovatele přenosové soustavy ve spolupráci s technickými
   dispečinky  provozovatelů  distribučních  soustav  přímo připojených na
   přenosovou  soustavu  (dále  jen „regionální distribuční soustava“). Na
   postup   provozovatelů   distribučních   soustav,  které  nejsou  přímo
   připojeny   k   přenosové   soustavě  (dále  jen  „lokální  distribuční
   soustava“), se vztahuje § 7.

   (2)  Plán  snížení  odebíraného  výkonu  vypínáním vybraných spotřebičů
   zpracovaný pro účely regulačního plánu je samostatnou součástí programu
   vysílání   signálu   hromadného   dálkového   ovládání   zpracovávaného
   provozovateli regionálních distribučních soustav.

   (3)  Zvyšování  odebíraného  výkonu  u zařízení, která byla odstavena z
   provozu  nebo byla v provozu se sníženým odebíraným výkonem, není možné
   zahájit od vyhlášení a po dobu platnosti regulačních stupňů snižujících
   odebíraný  výkon  z elektrizační soustavy a po dobu jejich účinnosti, s
   výjimkou bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob.

   (4)  Vypínací  plán  zpracovávaný  technickým dispečinkem provozovatele
   přenosové soustavy ve spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů
   regionálních  distribučních  soustav  stanoví postup vypínání a hodnoty
   vypínaných  výkonů  při  likvidaci  závažných  systémových či lokálních
   poruch  v  elektrizační  soustavě.  Na  postup  provozovatelů lokálních
   distribučních  soustav  se vztahuje § 7. Přerušení dodávky elektřiny se
   provádí  vypnutím  vybraných  částí přenosové soustavy nebo distribuční
   soustavy.

   (5)  Frekvenční  plán zpracovávaný technickým dispečinkem provozovatele
   přenosové  soustavy a technickými dispečinky provozovatelů regionálních
   distribučních  soustav  a výrobci elektřiny je postup pro předcházení a
   řešení  stavu  nouze  spojeného  s  nevyrovnanou  výkonovou  bilancí  v
   elektrizační  soustavě  a  současnou  změnou  kmitočtu  soustavy, který
   spočívá  ve vytváření ostrovních provozů, v přerušení dodávek elektřiny
   odběratelům  elektřiny  a  odpojování výroben elektřiny od elektrizační
   soustavy   působením  frekvenčních  relé,  která  jsou  instalována  ve
   výrobnách  elektřiny, v přenosové soustavě, v distribuční soustavě nebo
   v odběrných místech zákazníků.

   § 3

   (1)  Výše  vypínaného  výkonu,  výběr  míst a osazení frekvenčních relé
   stanoví  provozovatel  přenosové  soustavy a provozovatelé regionálních
   distribučních  soustav. Na postup provozovatelů lokálních distribučních
   soustav se vztahuje § 7.

   (2)   Provozovatelé   regionálních   distribučních   soustav  předávají
   každoročně  do  30. září provozovateli přenosové soustavy aktualizované
   hodnoty  výkonu  pro  jednotlivé  regulační  stupně a stupně vypínacího
   plánu  a  frekvenčního  plánu.  Provozovatelé  lokálních  distribučních
   soustav  předávají  tyto  údaje  každoročně  do  15. září provozovateli
   distribuční  soustavy,  k  níž je jejich soustava připojena. Na základě
   těchto  údajů  technický  dispečink provozovatele přenosové soustavy ve
   spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav
   aktualizují své regulační, vypínací a frekvenční plány.

   § 4

   Zařazení zákazníků do regulačních stupňů

   (1)  Pro  omezení  spotřeby elektřiny při předcházení stavu nouze a při
   stavu   nouze   se  zákazníci  zařazují  do  regulačních  stupňů  podle
   regulačního plánu.

   (2)  Zařazení  zákazníků  do  regulačních  stupňů  č.  1 a č. 2 provádí
   provozovatel   distribuční   soustavy;  toto  zařazení  se  neuvádí  ve
   smlouvách, jejichž předmětem je přenos nebo distribuce elektřiny.

   (3) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů č. 3 až č. 7 provádí

   a)   provozovatel  přenosové  soustavy  nebo  provozovatel  distribuční
   soustavy  na  základě  smlouvy  o  přenosu  elektřiny  nebo  smlouvy  o
   distribuci elektřiny,

   b)  obchodník  s elektřinou nebo výrobce elektřiny na základě smlouvy o
   sdružených  službách  dodávky  elektřiny;  obchodník  s elektřinou nebo
   výrobce  elektřiny  předávají  potřebné  údaje  provozovateli příslušné
   soustavy.

   § 5

   Předcházení stavu nouze

   (1)  V  situacích,  kdy  hrozí  reálné  riziko vzniku stavu nouze, může
   provozovatel  přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy
   vyhlásit výstražný stupeň, který je součástí regulačního plánu.

   (2)   Omezení   spotřeby   elektřiny  a  změna  dodávky  elektřiny  při
   předcházení stavu nouze jsou prováděny

   a) automaticky podle frekvenčního plánu,

   b) technickým dispečinkem příslušného provozovatele soustavy

   1. podle regulačního stupně č. 1,

   2. podle vypínacího plánu,

   3.   operativním  vypnutím  částí  zařízení  v  rozsahu  nezbytném  pro
   vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,

   4. použitím volných výrobních kapacit,

   5. omezením dodávaného výkonu.

   (3) Provozovatel přenosové soustavy oznamuje bez zbytečného odkladu jím
   uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při předcházení
   stavu   nouze   provozovatelům   dotčených  regionálních  distribučních
   soustav.

   (4)   Provozovatel   regionální   distribuční   soustavy  oznamuje  bez
   zbytečného  odkladu  jím  uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky
   elektřiny  při předcházení stavu nouze provozovateli přenosové soustavy
   a  dotčeným  provozovatelům lokálních distribučních soustav, kteří mají
   zřízen technický dispečink.

   (5)  Provozovatel  lokální distribuční soustavy oznamuje bez zbytečného
   odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při
   předcházení  stavu nouze provozovateli regionální distribuční soustavy,
   ke které je jeho distribuční soustava připojena.

   (6)  Provozovatel  přenosové  soustavy  nebo  provozovatel  distribuční
   soustavy  oznamuje předcházení stavu nouze způsobem umožňujícím dálkový
   přístup.

   § 6

   Stav nouze

   (1) Veškerá omezení spotřeby elektřiny nebo změny dodávek elektřiny při
   stavu  nouze  řídí technický dispečink provozovatele přenosové soustavy
   nebo technický dispečink provozovatele distribuční soustavy.

   (2)  Stav  nouze  je zpravidla vyhlašován a odvoláván předem. V případě
   rychlého  rozpadu  elektrizační  soustavy  může být stav nouze vyhlášen
   dodatečně.

   (3)  Omezení  spotřeby  elektřiny  a  změna dodávky elektřiny při stavu
   nouze jsou prováděny

   a) automaticky podle frekvenčního plánu,

   b) podle vypínacího plánu,

   c) podle regulačního plánu v rozsahu regulačních stupňů č. 1 až č. 7,

   d)   operativním  vypnutím  částí  zařízení  v  rozsahu  nezbytném  pro
   vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,

   e) použitím volných výrobních kapacit,

   f) omezením dodávaného výkonu.

   (4) Provozovatel přenosové soustavy bez zbytečného odkladu oznamuje jím
   vyhlášený   nebo   odvolaný   stav   nouze   provozovatelům   dotčených
   regionálních distribučních soustav.

   (5) Provozovatel regionální distribuční soustavy bez zbytečného odkladu
   oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovateli přenosové
   soustavy  a  dotčeným  provozovatelům  lokálních distribučních soustav,
   kteří mají zřízen technický dispečink.

   (6)  Provozovatel  lokální  distribuční soustavy bez zbytečného odkladu
   oznamuje   jím   vyhlášený   nebo  odvolaný  stav  nouze  provozovateli
   regionální  distribuční soustavy, ke které je jeho distribuční soustava
   připojena.

   (7)  Při  řešení stavu nouze postupují provozovatel přenosové soustavy,
   provozovatel  distribuční  soustavy  a  výrobce  elektřiny  podle svého
   havarijního plánu, jehož náležitosti a způsob zpracování jsou uvedeny v
   příloze č. 4 této vyhlášky.

   § 7

   Postup provozovatelů lokálních distribučních soustav

   Provozovatelé  lokálních  distribučních  soustav  při předcházení stavu
   nouze a při stavu nouze v případě, že

   a)   mají   zřízen   technický   dispečink  a  oznámí  tuto  skutečnost
   provozovateli   regionální   distribuční   soustavy,   postupují   jako
   provozovatelé regionálních distribučních soustav,

   b) nemají zřízen technický dispečink, se považují za zákazníky.

   § 8

   Zrušovací ustanovení

   Zrušuje se:

   1.  Vyhláška  č.  219/2001  Sb.,  o  postupu  v  případě hrozícího nebo
   stávajícího stavu nouze v elektroenergetice.

   2.   Vyhláška   č.  221/2001  Sb.,  o  podrobnostech  udělování  státní
   autorizace na výstavbu přímého vedení.

   3.   Vyhláška   č.  222/2001  Sb.,  o  podrobnostech  udělování  státní
   autorizace na výstavbu výrobny elektřiny.

   4.   Vyhláška   č.  226/2001  Sb.,  o  podrobnostech  udělování  státní
   autorizace na výstavbu zdrojů tepelné energie.

   § 9

   Účinnost

   Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2010.

   Ministr:

   Ing. Tošovský v. r.

   Příloha 1

   Použití   a  obsahové  náležitosti  regulačního  plánu  včetně  způsobů
   oznamování, vyhlašování a odvolávání regulačních stupňů

   I. Zařazení zákazníků do regulačních stupňů

   (1) Zákazníci jsou zařazováni do regulačních stupňů podle

   a) způsobu ovládání spotřebičů pomocí hromadného dálkového ovládání,

   b)  jmenovité  hodnoty  napětí části elektrizační soustavy, ke které je
   odběrné elektrické zařízení konkrétního zákazníka připojeno,

   c) hodnoty rezervovaného příkonu uvedeného ve smlouvě o připojení.

   (2) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů:

   a) v regulačním stupni č. 1 jsou zařazeni všichni zákazníci, u nichž je
   prováděno  ovládání  vybraných  spotřebičů  pomocí hromadného dálkového
   ovládání,  popřípadě  prostřednictvím  jiného  technického  systému pro
   řízení velikosti spotřeby,

   b)  v  regulačním  stupni  č.  2  jsou  zařazeni  zákazníci odebírající
   elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím vyšším než 1 kV s
   hodnotou  rezervovaného  příkonu  do  100  kW  a  zákazníci odebírající
   elektřinu  ze  zařízení  distribučních  soustav  s  napětím  do  1 kV s
   hodnotou jističe před elektroměrem nižší než 200 A,

   c)  v regulačních stupních č. 3 a 5 jsou zařazeni zákazníci odebírající
   elektřinu ze zařízení přenosové soustavy nebo ze zařízení distribučních
   soustav  s napětím vyšším než 1 kV a s hodnotou rezervovaného příkonu 1
   MW a vyšší,

   d)  v regulačních stupních č. 4 a 6 jsou zařazeni zákazníci odebírající
   elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím vyšším než 1 kV a
   s  hodnotou  rezervovaného příkonu od 100 kW včetně do 1 MW a zákazníci
   odebírající  elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím do 1
   kV s hodnotou jističe před elektroměrem 200 A a vyšší,

   e) v regulačním stupni č. 7 jsou zařazeni všichni zákazníci.

   II. Regulační stupně

   (1)  Základní  stupeň  nesnižuje  odebíraný  výkon a vyjadřuje normální
   provozní  stav  elektrizační  soustavy  s vyrovnanou výkonovou bilancí,
   potřebnou   výkonovou   rezervou,   zajištěným  požadovaným  objemem  a
   strukturou  podpůrných  služeb  pro  provozovatele přenosové soustavy a
   zajištěným   přenosem   elektřiny   při   dodržení   bezpečnostních   a
   spolehlivostních kritérií.

   (2) Výstražný stupeň nesnižuje odebíraný výkon a

   a)  signalizuje neplnění kritérií spolehlivosti v elektrizační soustavě
   z důvodů bilančních, přenosových nebo jiných,

   b)  upozorňuje  na možná omezení přenosových nebo distribučních kapacit
   nebo   poskytovaných   služeb  přenosové  soustavy  nebo  distribučních
   soustav,

   c)  upozorňuje  na  nutnost zvýšené pozornosti při sledování prostředků
   informujících   o  energetické  situaci  a  prostředků  sloužících  pro
   vyhlašování regulačních stupňů.

   (3)   Regulační   stupeň   č.  1  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného  z  elektrizační  soustavy  vypínáním  a blokováním zapnutí
   vybraných  spotřebičů  ovládaných pomocí hromadného dálkového ovládání,
   popřípadě   prostřednictvím   jiného  technického  systému  pro  řízení
   velikosti spotřeby.

   (4)   Regulační   stupeň   č.  2  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného  z  elektrizační  soustavy  použitím technických prostředků
   provozovatele  soustavy  do  1  hodiny po vyhlášení regulačního stupně,
   pokud není stanovena doba delší.

   (5)   Regulační   stupeň   č.  3  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
   3 této přílohy, a to do 30 minut po vyhlášení regulačního stupně.

   (6)   Regulační   stupeň   č.  4  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného  z  elektrizační  soustavy,  o  hodnoty uvedené v bodě III.
   odst. 3 této přílohy, a to do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně,
   pokud není stanovena doba delší.

   (7)   Regulační   stupeň   č.  5  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
   3 této přílohy, a to do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně.

   (8)   Regulační   stupeň   č.  6  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
   3  této přílohy, a to do 2 hodin po vyhlášení regulačního stupně, pokud
   není stanovena doba delší.

   (9)   Regulační   stupeň   č.  7  představuje  snížení  hodnoty  výkonu
   odebíraného  z  elektrizační  soustavy  u  všech  zákazníků  na hodnotu
   bezpečnostního  minima  do  1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně. U
   odběrného   zařízení,   kde   nelze  do  jedné  hodiny  snížit  hodnotu
   odebíraného  výkonu na bezpečnostní minimum, je stanoven časový posun v
   hodinách jako čas nezbytný pro snížení odběru na hodnotu bezpečnostního
   minima.

   (10)  Hodnotou  výkonu  odebíraného  z  elektrizační soustavy se rozumí
   průměrná  hodnota výkonu odebíraného z elektrizační soustavy v obchodní
   hodině, předcházející okamžiku vyhlášení regulačního stupně.

   (11) Regulační stupně č. 1 až 6 mohou být vyhlášeny současně.

   (12)  Regulační  stupně  č.  2 až 7 se nevztahují na zákazníky, jejichž
   převažující  činnost je ve zdravotnictví, telekomunikacích a poštovních
   službách,  při  správě  vodohospodářských  děl  a dodávkách pitné vody,
   obraně  státu,  v těžbě v hlubinných dolech, civilní letecké dopravě, v
   provozování   veřejné  drážní  dopravy,  městské  hromadné  dopravě,  v
   objektech   a   zařízeních   Úřadu   vlády  ČR,  České  národní  banky,
   Ministerstva   vnitra,   Ministerstva  spravedlnosti  a  Policie  České
   republiky.  Dále  se  regulační  stupně  č. 2 až 7 nevztahují na složky
   Integrovaného  záchranného  systému  a na zákazníky zajišťující dodávku
   tepla, na výrobce elektřiny a na případy, kdy by mohlo dojít k ohrožení
   jaderné  bezpečnosti,  a  dále  na  subjekty  hospodářské  mobilizace a
   dodavatele  nezbytných  dodávek  uvedených  v  krizovém  plánu  systému
   hospodářské mobilizace v době krizových stavů1).

   III. Hodnoty snížení výkonu

   (1)  Výběr a vypnutí skupin spotřebičů při vyhlášení regulačního stupně
   č.  1  je  prováděno  technickým  dispečinkem provozovatele distribuční
   soustavy.

   (2)  Snížení  výkonu  pro  každého jednotlivého zákazníka, zařazeného v
   regulačním   stupni  č.  2,  je  prováděno  provozovatelem  distribuční
   soustavy.

   (3)  Hodnota snížení odebíraného výkonu v každém jednotlivém regulačním
   stupni č. 3 až 6 se stanoví jako

   a)  15  %  z  hodnoty výkonu, odebíraného z elektrizační soustavy podle
   bodu II. odst. 10 této přílohy, nebo

   b)  15% z hodnoty rezervované kapacity v příslušném kalendářním měsíci,
   to  je součet roční rezervované kapacity a měsíční rezervované kapacity
   v daném kalendářním měsíci.

   (4)  Na snížení hodnoty výkonu odebíraného zákazníkem podle regulačních
   stupňů  č. 3 a 4 ve výši 15 % navazují regulační stupně č. 5 a 6, které
   snižují  hodnotu  odebíraného  výkonu o dalších 15 %, maximálně však do
   celkové   výše   30  %  snížení  odebíraného  výkonu  při  respektování
   bezpečnostního minima.

   (5)  Hodnoty snížení výkonu pro stupeň č. 7 jsou stanoveny s ohledem na
   dodržování  bezpečnostního  minima  pro  odběratele elektřiny, dále jen
   „bezpečnostní minimum“.

   (6)  Hodnoty  snížení  výkonu  pro regulační stupně č. 3 až 7 a hodnoty
   bezpečnostního  minima  s  možností  snížení  do  jedné  hodiny,  popř.
   časového  posunu, za který bude hodnota bezpečnostního minima dosažena,
   a  kontaktní  údaje zákazníka jsou součástí smlouvy o přenosu elektřiny
   nebo  o distribuci elektřiny nebo smlouvy o sdružených službách dodávky
   elektřiny.

   IV. Stanovení hodnoty bezpečnostního minima

   (1)  Bezpečnostním  minimem  se  rozumí  nejnižší  hodnota  odebíraného
   výkonu,  která  je  po  ukončení  výroby  nezbytně  nutná pro zajištění
   bezpečnosti technologie odběrného zařízení, vlivu na okolní prostředí a
   obsluhujících pracovníků.

   (2)  Bezpečnostní  minimum  je  stanoveno  všem  zákazníkům  s hodnotou
   rezervovaného  příkonu  100  kW  a  vyšším  nebo  v  případě  zákazníků
   odebírajících  elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím do
   1 kV s hodnotou jističe před elektroměrem 200 A a vyšší.

   (3)  Bezpečnostní  minimum je stanoveno na základě soupisu jednotlivých
   spotřebičů  a  rozboru  jejich  bezpečnostního a technologického minima
   spotřeby  bez nároku na výrobu. Soupis jednotlivých spotřebičů a rozbor
   jejich  bezpečnostního  a technologického minima spotřeby vypracovávají
   jednotliví zákazníci.

   (4)  Bezpečnostní  minimum u zákazníků zařazených do regulačního stupně
   č. 2 je stanoveno v pravidlech provozování distribuční soustavy.

   V. Způsob oznamování, vyhlašování a odvolávání regulačních stupňů

   (1) Stupeň základní, výstražný a informace o využití regulačního stupně
   č.  1  jsou  oznamovány  a odvolávány provozovatelem přenosové soustavy
   nebo  provozovateli  distribučních  soustav prostřednictvím technických
   dispečinků  a  v  hromadných  sdělovacích  prostředcích  v pravidelných
   časově vymezených nebo mimořádných relacích.

   (2)   Regulační  stupně  č.  2  až  7  jsou  vyhlašovány  a  odvolávány
   provozovatelem   přenosové   soustavy  neboprovozovateli  distribučních
   soustav   prostřednictvím   technických   dispečinků   a  v  hromadných
   sdělovacích   prostředcích   v   pravidelných  časově  vymezených  nebo
   mimořádných relacích.

   (3)  U  zákazníků  odebírajících  elektřinu  ze  zařízení distribučních
   soustav s napětím vyšším než 1 kV s hodnotou rezervovaného příkonu 1 MW
   a  vyšším  je navíc vyhlášení a odvolání regulačních stupňů č. 3, 5 a 7
   uskutečňováno  technickým  dispečinkem provozovatele přenosové soustavy
   prostřednictvím   technických  dispečinků  provozovatelů  distribučních
   soustav,   nebo   technickými  dispečinky  provozovatelů  distribučních
   soustav  přímo  dle  zásad dispečerského řízení, a to telefonicky, SMS,
   elektronicky,   faxem,  případně  jiným  srovnatelným  a  se  zákazníky
   oboustranně odsouhlaseným prostředkem.

   Příloha 2

   Použití a obsahové náležitosti vypínacího plánu

   I. Použití vypínacího plánu

   (1)  Vypnutí  zařízení  zákazníků  podle vypínacího plánu a jeho opětné
   zapnutí  provádí technický dispečink příslušného provozovatele soustavy
   v souladu se zásadami dispečerského řízení.

   (2) Vypínání se uskutečňuje po vyhlášení vypínacích stupňů č. 21 až 30.

   (3)  V jednotlivých vypínacích stupních je stanovena procentní velikost
   vypínaného   výkonu   vztažená   k   hodnotě  ročního  maxima  zatížení
   distribuční soustavy za období posledních 12 měsíců.

   II. Vypínací stupně

   (1)  Při vyhlášení vypínacího stupně č. 21 jsou vypínány vybrané vývody
   v  zařízeních  přenosové  soustavy nebo distribučních soustav v takovém
   rozsahu,  aby  omezení  spotřeby  nepřekročilo  2,5  %  ročního  maxima
   zatížení příslušné distribuční soustavy. Každý vyšší vypínací stupeň do
   vypínacího  stupně  č.  25  včetně  zahrnuje  hodnotu  výkonu vypnutých
   zařízení  zákazníků  v  předchozím  vypínacím  stupni  zvýšenou o 2,5 %
   ročního maxima zatížení příslušné distribuční soustavy (celkem 12,5 %).

   (2)  Při vyhlášení vypínacího stupně č. 26 jsou vypínány vybrané vývody
   v  zařízeních  přenosové  soustavy nebo distribučních soustav v takovém
   rozsahu,  aby  omezení  spotřeby  elektřiny nepřekročilo 17,5 % ročního
   maxima  zatížení  příslušné  distribuční soustavy. Každý vyšší vypínací
   stupeň  do  vypínacího  stupně  č.  30  včetně  zahrnuje hodnotu výkonu
   vypnutých zařízení zákazníků v předchozím vypínacím stupni zvýšenou o 5
   %  ročního  maxima zatížení příslušné distribuční soustavy (celkem 37,5
   %).

   (3)  Výkonové  náplně  jednotlivých  vypínacích  stupňů  jsou  vzájemně
   odsouhlaseny   mezi   technickými  dispečinky  provozovatele  přenosové
   soustavy a technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav.

   (4)  Při  vyhlašování  vypínacích  stupňů se uvede oblast, na kterou se
   vypnutí vztahuje, a upřesní se doba trvání omezení výkonu. V případech,
   kdy  není  možné  současně  při vydání příkazu k vypnutí zařízení určit
   dobu  omezení, bude tato doba určena dodatečně, nejpozději však do dvou
   hodin od vydání příkazu k vypnutí zařízení zákazníků.

   (5) Vypínací stupně č. 21 až 30 nelze vyhlašovat současně.

   Příloha 3

   Použití, zpracování, vydávání a aktualizace frekvenčního plánu

   I. Použití frekvenčního plánu

   (1)  Cílem použití frekvenčního plánu je včasnými, automatickými zásahy
   do  provozu  elektrizační  soustavy  omezit  vznik  velkých systémových
   poruch,  vrátit  a  udržet  kmitočet  elektrizační  soustavy  po vzniku
   poruchy v hodnotách, při nichž není ohroženo technické zařízení výrobců
   elektřiny  a  zákazníků  a vytvořit podmínky pro rychlý návrat kmitočtu
   elektrizační soustavy do rozmezí hodnoty 49,8 - 50,2 Hz.

   (2)  V případech, kdy po vyčerpání opatření na straně výrobců elektřiny
   a   omezování   spotřeby  na  straně  zákazníků  pro  udržení  kmitočtu
   elektrizační   soustavy  se  jeho  hodnota  dále  odchyluje,  je  cílem
   frekvenčního  plánu  zachovat  rozhodující  bloky  výroben  elektřiny v
   provozu  pro  vlastní  spotřebu,  a tím vytvořit podmínky pro urychlení
   obnovy napětí a normálního provozu elektrizační soustavy.

   II. Využití frekvenčního plánu při snížení kmitočtu

   (1)  V  pásmu  poklesu  kmitočtu pod hodnotu 49,8 Hz do hodnoty 49,0 Hz
   jsou  přijímána  opatření  na  straně  výroben  elektřiny připojených k
   postižené   části   elektrizační   soustavy.   Regulace   frekvence  je
   zajišťována    podle    pokynu   technického   dispečinku   příslušného
   provozovatele  soustavy  nebo  automatickou změnou výkonu provozovaných
   bloků  výroben elektřiny, přifázováním a zatěžováním připravených bloků
   výroben  elektřiny a odepínáním bloků přečerpávacích vodních elektráren
   z čerpadlového provozu.

   (2)  V  pásmu  poklesu kmitočtu pod hodnotu 49,8 Hz mohou být vytvářeny
   ostrovní provozy částí elektrizační soustavy. Hodnota kmitočtu odpojení
   ostrovního  provozu  je  určena  technickým  dispečinkem  provozovatele
   přenosové    soustavy   nebo   technickým   dispečinkem   provozovatele
   distribuční  soustavy.  Hodnota  kmitočtu odpojení ostrovního provozu v
   regionální   distribuční   soustavě   je   vzájemně  odsouhlasena  mezi
   technickým  dispečinkem provozovatele regionální distribuční soustavy a
   technickým   dispečinkem   provozovatele  přenosové  soustavy.  Hodnota
   kmitočtu  odpojení ostrovního provozu v lokální distribuční soustavě je
   vzájemně odsouhlasena mezi technickým dispečinkem provozovatele lokální
   distribuční  soustavy,  technickým dispečinkem provozovatele regionální
   distribuční   soustavy,   ke  které  je  lokální  distribuční  soustava
   připojena, a technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy.

   (3)  V  pásmu  poklesu  kmitočtu  pod  hodnotu  49,0  Hz jsou přijímána
   opatření  v  oblasti  zatížení  elektrizační soustavy. Předem stanovené
   výše výkonu jsou ve frekvenčních stupních automaticky odpojovány pomocí
   frekvenčních  relé.  Počet stupňů, jejich nastavení a výše odpojovaného
   výkonu  jsou  stanovovány  provozovatelem přenosové soustavy na základě
   systémových  výpočtů  poruchových  režimů  a  v  souladu  s dohodami se
   sousedními  elektrizačními soustavami, s nimiž je elektrizační soustava
   České republiky synchronně propojena.

   (4)  Pro  řešení  poruch  systémového  charakteru  se použije systémové
   automatické  frekvenční  odpojování  výkonu  se stupňovitým působením v
   kmitočtovém  pásmu  49,0  Hz  až  48,1  Hz. Pro řešení poruch lokálního
   rozsahu   může   provozovatel   distribuční   soustavy   k  systémovému
   automatickému  frekvenčnímu  odpojování  výkonu dále realizovat lokální
   automatické frekvenční odpojování výkonu i pod hodnotou 48,1 Hz.

   (5) V pásmu poklesu kmitočtu na 48,0 Hz a níže jsou vybrané rozhodující
   bloky výroben elektřiny automaticky odpojeny od elektrizační soustavy a
   převedeny  na  provoz  pro  vlastní  spotřebu. Odpojování bloků výroben
   elektřiny   probíhá   při   takových  hodnotách  kmitočtu,  aby  nebyla
   překročena  technická  omezení  bloků  výroben  elektřiny  a přechod na
   provoz pro vlastní spotřebu byl spolehlivý.

   III. Využití frekvenčního plánu při zvýšeném kmitočtu

   (1)  V  pásmu  zvýšení  kmitočtu nad 50,2 Hz jsou přijímána opatření na
   straně  výrobců  elektřiny.  Regulace  frekvence  je  zajišťována podle
   pokynu  technického  dispečinku  provozovatele  přenosové soustavy nebo
   technického   dispečinku   provozovatele   distribuční   soustavy  nebo
   automatickou  změnou  výkonu  provozovaných  bloků  výroben elektřiny a
   odpojováním  bloků  výroben  elektřiny  od postižené části elektrizační
   soustavy  a  jejich  převádění  na  provoz  pro  vlastní  spotřebu nebo
   připojení   bloků   přečerpávacích   vodních   elektráren   do   režimu
   čerpadlového  provozu  buď  automatického nebo podle pokynů technického
   dispečinku příslušného provozovatele soustavy.

   (2)  V  pásmu zvýšení kmitočtu nad 50,2 Hz mohou být vytvářeny ostrovní
   provozy   částí   elektrizační   soustavy.  Hodnota  kmitočtu  odpojení
   ostrovního  provozu  je  určena  technickým  dispečinkem  provozovatele
   přenosové    soustavy   nebo   technickým   dispečinkem   provozovatele
   distribuční  soustavy.  Hodnota  kmitočtu odpojení ostrovního provozu v
   regionální   distribuční   soustavě   je   vzájemně  odsouhlasena  mezi
   technickým  dispečinkem provozovatele regionální distribuční soustavy a
   technickým   dispečinkem   provozovatele  přenosové  soustavy.  Hodnota
   kmitočtu  odpojení ostrovního provozu v lokální distribuční soustavě je
   vzájemně odsouhlasena mezi technickým dispečinkem provozovatele lokální
   distribuční  soustavy,  technickým dispečinkem provozovatele regionální
   distribuční   soustavy,   ke  které  je  lokální  distribuční  soustava
   připojena, a technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy.

   IV. Zpracování, vydávání a aktualizace frekvenčního plánu

   (1)  Frekvenční  plán  je zpracován a vydáván ve spolupráci technického
   dispečinku  provozovatele  přenosové  soustavy a technických dispečinků
   provozovatelů distribučních soustav a výrobců elektřiny s respektováním
   pravidel mezinárodních propojení.

   (2)  Dojde-li v elektrizační soustavě České republiky v rámci propojení
   se  zahraničními  soustavami  ke  změnám, které mají na frekvenční plán
   vliv,  je  provozovatelem přenosové soustavy tento plán aktualizován, a
   to  ve  spolupráci  s  provozovateli  distribučních  soustav  a výrobci
   elektřiny.  Pokud  k  uvedeným  změnám  nedojde,  je  vždy  k  30. září
   provedena   provozovatelem   přenosové  soustavy  kontrola  aktuálnosti
   frekvenčního plánu a jeho případná aktualizace.

   (3)  K  řešení  poruch lokálního rozsahu pomocí lokálního automatického
   frekvenčního  odlehčování  přijímají technické dispečinky provozovatelů
   distribučních  soustav  konkrétní řešení, která koordinují s technickým
   dispečinkem  provozovatele  přenosové  soustavy  a  vydávají  ve  formě
   dispečerského pokynu.

   Příloha 4

   Obsahové náležitosti havarijního plánu

   I. Náležitosti havarijního plánu

   (1)  Havarijní  plán  obsahuje  údaje o držiteli licence, o zařízeních,
   kterých  se  týká,  datum  zpracování,  datum  schválení,  datum nabytí
   účinnosti,  dobu  platnosti,  údaje o osobě zpracovatele, údaje o osobě
   schvalujícího a jejich podpisy.

   (2)  Havarijní  plán obsahuje seznam dokumentů, které ho tvoří s udáním
   místa  jejich  uložení. Jednotlivé dokumenty jsou označeny, číslovány a
   osoby v nich uvedené jsou zapsány jménem, příjmením a funkcí.

   (3)  Informace obsažené v havarijním plánu jsou stručné, srozumitelné a
   přehledně   uspořádané.  Všechna  řešení  uvedená  v  havarijním  plánu
   respektují místní situaci, zvyklosti a organizační strukturu.

   II.  Havarijní  plán  provozovatele přenosové soustavy a havarijní plán
   provozovatele distribuční soustavy

   Havarijní  plán  provozovatele  přenosové  soustavy  a  havarijní  plán
   provozovatele distribuční soustavy obsahuje

   1.  směrnici  činností při stavech nouze a při předcházení a odstranění
   následků stavu nouze,

   2.  plán  vyrozumění  a  spojení,  včetně  spojení s dotčenými vnějšími
   subjekty,

   3. plán svolání zaměstnanců,

   4.  popis  organizace  materiálního  zabezpečení  (například materiály,
   náhradní díly, dopravní a mechanizační prostředky),

   5. plán evakuace,

   6.  přehled  smluv, uzavřených mezi držitelem licence a jinými subjekty
   pro zajištění spolupráce, součinnosti a výpomoci,

   7.  směrnici  pro  vyhlášení stavu nouze, předcházení stavu nouze a pro
   činnosti k odstranění následků stavu nouze,

   8.  stručný  popis  soustavy  včetně  vnějších vazeb (rozsah vymezeného
   území,  stav  z  hlediska  spolehlivosti,  zajištění  výkonové zálohy z
   prostředků na vlastním vymezeném území, možnosti výpomoci z propojených
   soustav),

   9. organizační schéma s popisem základních vztahů a odpovědností,

   10.   přehled   a   charakteristiku  hlavních  dodavatelů  elektřiny  a
   zákazníků,

   11.  použití  regulačního  a  vypínacího  plánu  a využití frekvenčního
   plánu,

   12.  přehled  pracovních kapacit nezbytných pro provoz, údržbu a opravy
   přenosové soustavy nebo distribuční soustavy,

   13.  plán  obrany  k  předcházení  stavu  nouze  a plán obnovy k obnově
   provozu zařízení elektrizační soustavy.

   III. Havarijní plán výrobce elektřiny

   Havarijní plán výrobce elektřiny obsahuje

   1.  směrnici  činností při stavech nouze a při předcházení a odstranění
   následků stavu nouze,

   2.  plán  vyrozumění  a  spojení,  včetně  spojení s dotčenými vnějšími
   subjekty,

   3. plán svolání zaměstnanců,

   4.  popis  organizace  materiálního  zabezpečení  (například materiály,
   náhradní díly, dopravní a mechanizační prostředky),

   5. plán evakuace,

   6.  přehled  smluv, uzavřených mezi držitelem licence a jinými subjekty
   pro zajištění spolupráce, součinnosti a výpomoci,

   7. stručný popis výrobny včetně vnějších vazeb (například stav zařízení
   z   hlediska  spolehlivosti,  zajištění  výkonové  zálohy  z  vlastních
   prostředků,  účast ve frekvenčním plánu, způsob vyvedení výkonu, systém
   zásobování palivem, výše zásob paliva, elektrické schéma),

   8. organizační schéma s popisem základních vztahů a odpovědností,

   9.  přehled  pracovních  kapacit nezbytných pro provoz, údržbu a opravy
   výrobny elektřiny,

   10.   údaje  týkající  se  mimořádných  provozních  situací  (například
   havarijní  stav  zásob  paliva,  mezní  hodnoty  hladiny vody, kritické
   množství  provozních  hmot,  technická  minima výkonu bloků, frekvenční
   omezení, zajištění vlastní spotřeby při rozpadu elektrizační soustavy),

   11. zhodnocení možností provozu výrobny v ostrovním režimu,

   12. vymezení možných příčin vzniku havárie na výrobním zařízení,

   13. povodňový plán odkališť,

   14. činnost při krizové situaci,

   15. instrukce pro havarijní vypouštění vodní nádrže,

   16.  pokyny a dílčí havarijní plány pro objekty, kde může dojít k úniku
   nebezpečných látek,

   17. plán obnovy provozu výrobního zařízení.

 

Datum uveřejnění: 1. dubna 2010 Poslední změna: 22. dubna 2010 Počet shlédnutí: 1119



 
© 2001-2009, CZ Biom  -  České sdružení pro biomasu,  Opletalova 7/918, 111 44 Praha 1,   Tel.: 604 856 036,   E-mail: sekretariat@biom.cz
Webhosting/ webdesign / publikační systém TOOLKIT - Econnect
Treti ruka energieplus Česká peleta Ekologie, pasivní domy, solární energie, alternativní zdroje, zelené bydlení EnviWeb - portál pro ochranu a tvorbu životního prostředí Ekolist po drátě Portál Energetika Internetové energetické konzultační a poradenské středisko Lesnicko-dřevařský www server