Zprávy z tisku
"Don´t waste waste" aneb Odpad je zdroj
Moderní technologie výroby energie z odpadů Waste to Energy přispívá k dodávkám energie bez zatížení životního prostředí.
Přestože panuje obecná shoda v tom, že
skládkování odpadů musí být omezeno, stále je zhruba polovina komunálního odpadu
v EU-25 odvážena na skládky. Jaké alternativy jsou k dispozici? A je možné tyto
alternativy vzájemně kombinovat, aby se skládkování maximálně omezilo a zatížení
životního prostředí udrželo na co možná nejnižší úrovni?
Pro udržitelné nakládání s odpady by měla zůstat
hlavním kritériem hierarchie odpadů. Podle ní je předcházení vzniku odpadu
nejvyšší premisou, jeho odstraňování je naopak nejméně žádoucí variantou.
Oddělený sběr a recyklaci odpadu je třeba podpořit vždy, když to šetří životní
prostředí a představuje přiměřené finanční náklady. Zbývající materiály,
které není možné úplně opětovně využít nebo recyklovat, by měly být
zpracovány tím nejekologičtějším způsobem. To v první řadě znamená
neodstraňovat tyto odpady na skládky, ale využít je (s vedlejším efektem
šetření primárních zdrojů).
V průměru je v Evropě ještě kolem 50 %
komunálního odpadu ukládáno na skládky. Mnohé členské státy EU sázejí nadále
téměř výhradně na skládkování svých odpadů. Nové členské státy EU s výjimkou
České republiky a Slovenska vykazují podíl skládkování kolem 80 %, což platí i
pro Řecko a Irsko. Evropská ekologická politika by měla podporovat členské
státy při dosahování cílů evropské směrnice o skládkování odpadů, tj. již
neskládkovat zpracovatelné odpady. K tomu je třeba kombinace různých opatření
na zpracování odpadů. Ty státy EU, které úspěšně zvládly závislost na
skládkování, toho vždy dosáhly kombinací různých opatření – se zapojením
recyklace, biologického zpracování (kompostování a anaerobní fermentace) a
energetického využití v zařízeních na zpracování odpadů.
Moderní technologie výroby energie z odpadů (Waste
to Energy) přispívá k dodávkám energie, aniž by zatěžovala životní prostředí.
Zvýšení energetické účinnosti může přispět k dalšímu rozvoji dálkového
vytápění a chlazení všude tam, kde to místní podmínky umožňují.
Z tab. 1 vyplývá, že nejvyšších podílů
recyklace dosahují právě ty země, které disponují rovněž hustou sítí
zařízení Waste to Energy. Tabulka navíc ozřejmuje, že doplňující způsoby
zpracování, jako recyklace a tepelné zpracování odpadu, vedou k nízkému podílu
skládkování. Udržitelné odpadové hospodářství vyžaduje kombinaci vzájemně se
doplňujících opatření formou látkového využívání, biologického zpracování
(kompostování a anaerobní fermentace) a tepelného zpracování. Jen tímto
způsobem bude recyklace nadále podporována. Přitom by se nemělo zapomenout
na to, že se některé zbytkové látky po recyklačním procesu musí podrobit
tepelnému zpracování.
Tab. 1: Využívání odpadů v některých
zemích
Země
Recyklace/kompostování a jiné
využití (%)
Skládkování (%)
Tepelné zpracování (%)
Produkce odpadu/obyvatel (kg)
Nizozemsko
65
3
32
624
Rakousko
59
31
10
627
Německo
58
20
22
600
Belgie
52
13
35
469
Švédsko
41
14
45
464
Dánsko
41
5
54
696
Lucembursko
36
23
41
668
Španělsko
35
59
6
662
Irsko
31
69
0
869
Itálie
29
62
9
538
Finsko
28
63
9
455
Francie
28
38
34
567
Vel. Británie
18
74
8
600
Řecko
8
92
0
433
Portugalsko
3
75
22
434
Zdraví: přísně sledované nízké emise
Zařízení Waste to Energy přísně dodržují nízké
emisní limity evropské směrnice o spalování odpadů, dokonce jsou častokrát
několikanásobně nižší. Podle údajů Úřadu pro životní prostředí ve Velké
Británii (UK Environment Agency) způsobil 15minutový ohňostroj u příležitosti
nového milénia v Londýně více emisí dioxinů, než kolik by za více než 100 let
vyprodukovalo zařízení Waste to Energy na jihozápadě Londýna, které je
využíváno pro kombinovanou výrobu tepla a energie.
Zatímco dioxiny přírodního původu se vyskytují
v životním prostředí, dioxiny produkované člověkem pocházejí z procesů
spalování. Sem patří elektrárny, cementárny, dieselová vozidla a hnací
agregáty, stejně jako krby, táborové ohně, grily a lesní požáry. Emise
dioxinů ze zařízení Waste to Energy přitom způsobují pouze nepatrnou část
celkových emisí dioxinů.
Zatímco v roce 1990 pocházela ještě třetina
všech emisí dioxinů v Německu ze zařízení na spalování odpadů, v roce 2000 to
bylo méně než 1 %. V Evropě činí podíl zařízení Waste to Energy na emisích
dioxinu pouze 0,07 %. V roce 2000 zveřejnila Komise pro výzkum příčin rakoviny
(Commission of Carcinogenity) zprávu, jejímž předmětem byla onemocnění
rakovinou v okolí zařízení na spalování odpadů ve Velké Británii. Zpráva
dospěla k závěru, že „potenciální riziko rakoviny, které by bylo možné
přisoudit blízkosti zařízení na spalování odpadů, je mimořádně nízké, a ani za
pomoci nejmodernějších epidemiologických technik není pravděpodobně
měřitelné“. Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo, že v
ovzduší v Německu by bylo minimálně o 3 tuny arzenu a 5000 tun popílku více,
pokud by energie, kterou dnes vyrábějí zařízení Waste to Energy, musela být
vyrobena v běžných elektrárnách.
Pro životní prostředí by mělo velmi negativní
dopad, pokud by zařízení Waste to Energy, která vykazují srovnatelně nejnižší
emise, byla zařazena jako „zařízení k odstranění odpadů“, zatímco jakákoli
běžná průmyslová zařízení, která z nákladových důvodů odpady – s vyššími
emisemi – spoluspalují, byla uznána jako „zařízení k využití odpadů“. Navíc
zařízení se spoluspalováním odpadů nemusejí dodržovat tak přísné limity jako
zařízení Waste to Energy.
Doprava odpadů: kontrolu provádějí
členské státy
Teprve nedávno schválená evropská směrnice o
přepravě odpadů dává členským státům právo zakázat přepravu „směsného
komunálního odpadu (položka 20 03 01) sebraného v soukromých domácnostech,
včetně případů, kdy tento sběr odpadu zahrnuje rovněž odpad od jiných původců“
(článek 3 (5) směrnice ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů, úřední
věstník Evropské unie, L 190/1).
Nezávisle na tom, zda přepravovaný směsný
komunální odpad má být využit nebo odstraněn, může příslušný úřad uplatnit
principy blízkosti a soběstačnosti k tomu, aby takové přepravě zabránil.
Nařízení vstoupilo v platnost dne 15. července 2006 a od 12. července 2007 je
bezprostředně právně závazné ve všech členských státech EU. Návrh Evropské
komise na novelu rámcové evropské směrnice o odpadech obsahuje určitá
kritéria, podle kterých by zařízení Waste to Energy mohla „energeticky
využívat“ odpady. Členské státy proto mají ve svých rukou zakázat přepravu
směsného komunálního odpadu do zařízení v sousedních zemích.
Příspěvek k ochraně klimatu
Waste to Energy předchází emisím CO2
a metanu ze skládkování odpadů (přitom metan je 21krát škodlivější pro klima
než CO2). Zavedení evropské směrnice o skládkování odpadů v
jednotlivých státech povede do roku 2016 ke snížení 74 milionů tun ekvivalentů
CO2. V porovnání s běžnými elektrárnami (provozovanými na uhlí,
olej nebo plyn) jsou emise CO2 ze zařízení Waste to Energy
podstatně nižší. Pouze plynem vytápěné elektrárny vykazují ještě nižší emise
než zařízení Waste to Energy, která vyrábějí výhradně elektřinu (v Evropě je
jich menšina). Většina zařízení Waste to Energy naopak vyrábí teplo nebo
funguje jako kombinovaná výroba elektřiny a tepla, a to s nižšími emisemi než
plynem vytápěné elektrárny.
Menší závislost na fosilních palivech
Energie získávaná z odpadu nahrazuje dovážená
fosilní paliva, která se v elektrárnách spotřebovávají na výrobu energie. V
současnosti jsou zařízení Waste to Energy v Evropě schopna zásobovat 20
milionů obyvatel elektřinou a 32 milionů obyvatel teplem. Technologie
tepelného zpracování odpadu přitom patří k nejspolehlivějším a
nejefektivnějším možnostem, jak dále snižovat emise CO2 a ušetřit
fosilní paliva, která jsou k dispozici pouze v omezeném množství (tab. 2).
Tab. 2:
Úspora 1 tuny CO2 stojí
Při tepelném zpracování
odpadu 43 EUR
Při použití biomasy
80 EUR
Při použití fotovoltaiky více než
1000 EUR
Abychom se na cestě k nezávislosti na fosilních
zdrojích energie dostali dále, musíme blíže posoudit všechna alternativní
energetická řešení. Tepelné zpracování odpadu přitom představuje směrodatné
řešení. WWF, Greenpeace a jiné organizace zvolily pro svou vizi 2000wattové
společnosti pragmatický přístup (Studie Greenpeace Energetická perspektiva
2050, duben 2006, http://info.greenpeace.ch /de/klima/pressreleases/pr040506energieszenario
pozn.15). Ten zahrnuje speciální poplatek za elektřinu z obnovitelných zdrojů,
přičemž by nejprve měly být využívány ty nejvýhodnější obnovitelné zdroje
energie. Pří získávání energie by měly mít přednost následující obnovitelné
zdroje energie (v uvedeném pořadí): energie ze zpracování odpadu – biomasa –
vítr – fotovoltaika – geotermie.
Tato studie švýcarských nevládních organizací
dokazuje, že pro dosažení ekologických cílů bude potřeba pragmatický přístup
se zapojením všech dostupných zdrojů. Navíc je odpad v Evropě stále dostupným
zdrojem. Zařízení Waste to Energy jsou tedy spolehlivými dodavateli energie a
jako taková by měla být předmětem politické diskuse o bezpečnosti zajištění
dodávek energie.
Shrnutí: Specifické standardy pro energetické
využití odpadů a právní uznání „statutu zhodnotitele“ pro zařízení Waste to
Energy, která tyto standardy splňují, poslouží jako podnět ke zlepšování
energetické účinnosti zařízení a další minimalizaci účinků na životní
prostředí.
Odpady, 2007, č. 9, s. 9–10
Zdroj: Agronavigátor
Datum uveřejnění: 29.9.07
Poslední změna: 29.9.2007
Počet shlédnutí: 660
"Don´t waste waste" aneb Odpad je zdroj
Moderní technologie výroby energie z odpadů Waste to Energy přispívá k dodávkám energie bez zatížení životního prostředí.
Přestože panuje obecná shoda v tom, že skládkování odpadů musí být omezeno, stále je zhruba polovina komunálního odpadu v EU-25 odvážena na skládky. Jaké alternativy jsou k dispozici? A je možné tyto alternativy vzájemně kombinovat, aby se skládkování maximálně omezilo a zatížení životního prostředí udrželo na co možná nejnižší úrovni?
Pro udržitelné nakládání s odpady by měla zůstat
hlavním kritériem hierarchie odpadů. Podle ní je předcházení vzniku odpadu
nejvyšší premisou, jeho odstraňování je naopak nejméně žádoucí variantou.
Oddělený sběr a recyklaci odpadu je třeba podpořit vždy, když to šetří životní
prostředí a představuje přiměřené finanční náklady. Zbývající materiály,
které není možné úplně opětovně využít nebo recyklovat, by měly být
zpracovány tím nejekologičtějším způsobem. To v první řadě znamená
neodstraňovat tyto odpady na skládky, ale využít je (s vedlejším efektem
šetření primárních zdrojů).
V průměru je v Evropě ještě kolem 50 %
komunálního odpadu ukládáno na skládky. Mnohé členské státy EU sázejí nadále
téměř výhradně na skládkování svých odpadů. Nové členské státy EU s výjimkou
České republiky a Slovenska vykazují podíl skládkování kolem 80 %, což platí i
pro Řecko a Irsko. Evropská ekologická politika by měla podporovat členské
státy při dosahování cílů evropské směrnice o skládkování odpadů, tj. již
neskládkovat zpracovatelné odpady. K tomu je třeba kombinace různých opatření
na zpracování odpadů. Ty státy EU, které úspěšně zvládly závislost na
skládkování, toho vždy dosáhly kombinací různých opatření – se zapojením
recyklace, biologického zpracování (kompostování a anaerobní fermentace) a
energetického využití v zařízeních na zpracování odpadů.
Moderní technologie výroby energie z odpadů (Waste
to Energy) přispívá k dodávkám energie, aniž by zatěžovala životní prostředí.
Zvýšení energetické účinnosti může přispět k dalšímu rozvoji dálkového
vytápění a chlazení všude tam, kde to místní podmínky umožňují.
Z tab. 1 vyplývá, že nejvyšších podílů
recyklace dosahují právě ty země, které disponují rovněž hustou sítí
zařízení Waste to Energy. Tabulka navíc ozřejmuje, že doplňující způsoby
zpracování, jako recyklace a tepelné zpracování odpadu, vedou k nízkému podílu
skládkování. Udržitelné odpadové hospodářství vyžaduje kombinaci vzájemně se
doplňujících opatření formou látkového využívání, biologického zpracování
(kompostování a anaerobní fermentace) a tepelného zpracování. Jen tímto
způsobem bude recyklace nadále podporována. Přitom by se nemělo zapomenout
na to, že se některé zbytkové látky po recyklačním procesu musí podrobit
tepelnému zpracování.
Tab. 1: Využívání odpadů v některých
zemích
Země
|
Recyklace/kompostování a jiné
využití (%)
|
Skládkování (%)
|
Tepelné zpracování (%)
|
Produkce odpadu/obyvatel (kg)
|
Nizozemsko
|
65
|
3
|
32
|
624
|
Rakousko
|
59
|
31
|
10
|
627
|
Německo
|
58
|
20
|
22
|
600
|
Belgie
|
52
|
13
|
35
|
469
|
Švédsko
|
41
|
14
|
45
|
464
|
Dánsko
|
41
|
5
|
54
|
696
|
Lucembursko
|
36
|
23
|
41
|
668
|
Španělsko
|
35
|
59
|
6
|
662
|
Irsko
|
31
|
69
|
0
|
869
|
Itálie
|
29
|
62
|
9
|
538
|
Finsko
|
28
|
63
|
9
|
455
|
Francie
|
28
|
38
|
34
|
567
|
Vel. Británie
|
18
|
74
|
8
|
600
|
Řecko
|
8
|
92
|
0
|
433
|
Portugalsko
|
3
|
75
|
22
|
434
|
Zdraví: přísně sledované nízké emise
Zařízení Waste to Energy přísně dodržují nízké
emisní limity evropské směrnice o spalování odpadů, dokonce jsou častokrát
několikanásobně nižší. Podle údajů Úřadu pro životní prostředí ve Velké
Británii (UK Environment Agency) způsobil 15minutový ohňostroj u příležitosti
nového milénia v Londýně více emisí dioxinů, než kolik by za více než 100 let
vyprodukovalo zařízení Waste to Energy na jihozápadě Londýna, které je
využíváno pro kombinovanou výrobu tepla a energie.
Zatímco dioxiny přírodního původu se vyskytují
v životním prostředí, dioxiny produkované člověkem pocházejí z procesů
spalování. Sem patří elektrárny, cementárny, dieselová vozidla a hnací
agregáty, stejně jako krby, táborové ohně, grily a lesní požáry. Emise
dioxinů ze zařízení Waste to Energy přitom způsobují pouze nepatrnou část
celkových emisí dioxinů.
Zatímco v roce 1990 pocházela ještě třetina
všech emisí dioxinů v Německu ze zařízení na spalování odpadů, v roce 2000 to
bylo méně než 1 %. V Evropě činí podíl zařízení Waste to Energy na emisích
dioxinu pouze 0,07 %. V roce 2000 zveřejnila Komise pro výzkum příčin rakoviny
(Commission of Carcinogenity) zprávu, jejímž předmětem byla onemocnění
rakovinou v okolí zařízení na spalování odpadů ve Velké Británii. Zpráva
dospěla k závěru, že „potenciální riziko rakoviny, které by bylo možné
přisoudit blízkosti zařízení na spalování odpadů, je mimořádně nízké, a ani za
pomoci nejmodernějších epidemiologických technik není pravděpodobně
měřitelné“. Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo, že v
ovzduší v Německu by bylo minimálně o 3 tuny arzenu a 5000 tun popílku více,
pokud by energie, kterou dnes vyrábějí zařízení Waste to Energy, musela být
vyrobena v běžných elektrárnách.
Pro životní prostředí by mělo velmi negativní
dopad, pokud by zařízení Waste to Energy, která vykazují srovnatelně nejnižší
emise, byla zařazena jako „zařízení k odstranění odpadů“, zatímco jakákoli
běžná průmyslová zařízení, která z nákladových důvodů odpady – s vyššími
emisemi – spoluspalují, byla uznána jako „zařízení k využití odpadů“. Navíc
zařízení se spoluspalováním odpadů nemusejí dodržovat tak přísné limity jako
zařízení Waste to Energy.
Doprava odpadů: kontrolu provádějí
členské státy
Teprve nedávno schválená evropská směrnice o
přepravě odpadů dává členským státům právo zakázat přepravu „směsného
komunálního odpadu (položka 20 03 01) sebraného v soukromých domácnostech,
včetně případů, kdy tento sběr odpadu zahrnuje rovněž odpad od jiných původců“
(článek 3 (5) směrnice ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů, úřední
věstník Evropské unie, L 190/1).
Nezávisle na tom, zda přepravovaný směsný
komunální odpad má být využit nebo odstraněn, může příslušný úřad uplatnit
principy blízkosti a soběstačnosti k tomu, aby takové přepravě zabránil.
Nařízení vstoupilo v platnost dne 15. července 2006 a od 12. července 2007 je
bezprostředně právně závazné ve všech členských státech EU. Návrh Evropské
komise na novelu rámcové evropské směrnice o odpadech obsahuje určitá
kritéria, podle kterých by zařízení Waste to Energy mohla „energeticky
využívat“ odpady. Členské státy proto mají ve svých rukou zakázat přepravu
směsného komunálního odpadu do zařízení v sousedních zemích.
Příspěvek k ochraně klimatu
Waste to Energy předchází emisím CO2
a metanu ze skládkování odpadů (přitom metan je 21krát škodlivější pro klima
než CO2). Zavedení evropské směrnice o skládkování odpadů v
jednotlivých státech povede do roku 2016 ke snížení 74 milionů tun ekvivalentů
CO2. V porovnání s běžnými elektrárnami (provozovanými na uhlí,
olej nebo plyn) jsou emise CO2 ze zařízení Waste to Energy
podstatně nižší. Pouze plynem vytápěné elektrárny vykazují ještě nižší emise
než zařízení Waste to Energy, která vyrábějí výhradně elektřinu (v Evropě je
jich menšina). Většina zařízení Waste to Energy naopak vyrábí teplo nebo
funguje jako kombinovaná výroba elektřiny a tepla, a to s nižšími emisemi než
plynem vytápěné elektrárny.
Menší závislost na fosilních palivech
Energie získávaná z odpadu nahrazuje dovážená
fosilní paliva, která se v elektrárnách spotřebovávají na výrobu energie. V
současnosti jsou zařízení Waste to Energy v Evropě schopna zásobovat 20
milionů obyvatel elektřinou a 32 milionů obyvatel teplem. Technologie
tepelného zpracování odpadu přitom patří k nejspolehlivějším a
nejefektivnějším možnostem, jak dále snižovat emise CO2 a ušetřit
fosilní paliva, která jsou k dispozici pouze v omezeném množství (tab. 2).
Tab. 2:
Úspora 1 tuny CO2 stojí
|
Při tepelném zpracování
odpadu 43 EUR
|
Při použití biomasy
80 EUR
|
Při použití fotovoltaiky více než
1000 EUR
|
Abychom se na cestě k nezávislosti na fosilních
zdrojích energie dostali dále, musíme blíže posoudit všechna alternativní
energetická řešení. Tepelné zpracování odpadu přitom představuje směrodatné
řešení. WWF, Greenpeace a jiné organizace zvolily pro svou vizi 2000wattové
společnosti pragmatický přístup (Studie Greenpeace Energetická perspektiva
2050, duben 2006, http://info.greenpeace.ch /de/klima/pressreleases/pr040506energieszenario
pozn.15). Ten zahrnuje speciální poplatek za elektřinu z obnovitelných zdrojů,
přičemž by nejprve měly být využívány ty nejvýhodnější obnovitelné zdroje
energie. Pří získávání energie by měly mít přednost následující obnovitelné
zdroje energie (v uvedeném pořadí): energie ze zpracování odpadu – biomasa –
vítr – fotovoltaika – geotermie.
Tato studie švýcarských nevládních organizací
dokazuje, že pro dosažení ekologických cílů bude potřeba pragmatický přístup
se zapojením všech dostupných zdrojů. Navíc je odpad v Evropě stále dostupným
zdrojem. Zařízení Waste to Energy jsou tedy spolehlivými dodavateli energie a
jako taková by měla být předmětem politické diskuse o bezpečnosti zajištění
dodávek energie.
Shrnutí: Specifické standardy pro energetické
využití odpadů a právní uznání „statutu zhodnotitele“ pro zařízení Waste to
Energy, která tyto standardy splňují, poslouží jako podnět ke zlepšování
energetické účinnosti zařízení a další minimalizaci účinků na životní
prostředí.
Odpady, 2007, č. 9, s. 9–10
Zdroj: Agronavigátor
Datum uveřejnění: 29.9.07
Poslední změna: 29.9.2007
Počet shlédnutí: 660