Zprávy z tisku
Zelená energie nemá na pokrytí více než pětiny české spotřeby, ani když zlevní
Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit plýtvání uhlím.
Rozhovor.
Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku
na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5
procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo
hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit
plýtvání uhlím.
OTÁZKA: HN: Připravoval jste i koncepci v roce 2009. V čem se zásadně
liší ta stávající? Říká se, že tehdy byl návrh, co se týče uhlí, o něco
"špinavější".
Určitě je to jeden z hlavních rozdílů. Je tam výrazně nižší podíl
uhlí, a to zejména v kondenzační výrobě elektřiny. Počítá se s tím, že
uhlí bude přednostně pro kogenerační výrobu. Nepočítáme ani s výstavbou
jakýchkoliv nových kondenzačních uhelných elektráren a předpokládá se
rychlý útlum již existujících. Počítáme se dvěma, třemi elektrárnami,
které přežijí.
OTÁZKA: HN: Jak vyšší účinnosti dosáhnete?
Už jsme podpořili návrh na změnu zákona, který bude penalizovat
nízkoúčinnou výrobu elektřiny z uhlí. Prošlo to. Jde o dlouhodobý signál
provozovatelům, že nestačí splnit emisní
požadavky a že čistě kondenzační výroba nebude podporována, pokud
nebude účinná. Budeme také hledat mechanismy, jak teplárenství zajistit
dodávky uhlí.
OTÁZKA: HN: Vyhradit uhlí pro teplárny?
Ano, ale nepřímo. Nasměrujeme uhlí do teplárenství za podmínky, že ho teplárenství bude využívat efektivně.
OTÁZKA: HN: Zvažujete tedy zákon, který by třeba Czech Coalu nařídil, komu dodávat?
Součástí balíku budou dvě věci. Energetická a surovinová koncepce.
Hovoří o tom, jak chceme hospodařit s národními surovinami. Jedna z těch
částí je to, jakým způsobem novelizovat horní zákon, aby umožnil
posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a co se s tím
děje. Chceme urychleně zajistit, aby nová povolení k těžbě mohla tyto
podmínky obsahovat.
OTÁZKA: HN: Budete řešit otázku prolomení těžebních limitů?
Ne, limity řešit nebudeme, protože to je až důsledek. Chceme říci, že
stát musí mít silnější kontrolu nad tím, co a v jakém rozsahu chce
těžit. Chceme vyřešit nepoměr mezi spotřebou uhlí a mezi dostupností v
rámci limitů tím, že omezením kondenzační výroby bude spotřeba uhlí
nižší. Plánujeme také změnu klíče pro rozdělování poplatků z hornické
činnosti. Aby bylo více peněz nasměrováno všem obcím dotčeným těžbou,
nejen té obci, na jejímž katastru se těží. Stejně tak chceme, aby šel
větší podíl z poplatků kraji, který je zodpovědný za resocializaci území
- aby to území po rekultivaci začalo žít.
OTÁZKA: HN: Až 80procentní podíl jádra je podle vás rizikový. Co vámi uvažovaných 50 až 60 procent?
Tam se pak dostáváme k tomu, jaké jsou dnes možnosti. Když se
podíváte na obnovitelné zdroje, tak u větru se původní představy značně
redukují. Díky protestům místních obyvatel bude problém naplnit těch 500
až 700 MW z národního akčního plánu. Příliš nemůže růst ani biomasa.
A u fotovoltaik odmítáme využívání zemědělské půdy. Tedy jen malé
instalace na střechách a podobně. Tím dospějeme k tomu, že potenciál
této země je mezi 15 a 20 procenty. A to se ani nebavíme o nákladech, ty
i s poklesem cen pouze určí, jakým tempem tento celkový potenciál
naplníme. Ale stále jsme na 20 procentech.
OTÁZKA: HN: A podíly ostatních zdrojů?
U uhlí je poměrně jasné, jak se těžba uhlí a dožívání zásob bude
vyvíjet. Zatím nikdo neplánuje otevření úplně nových ložisek, takže se
bavíme o větší či menší těžbě v severních Čechách. To z hlediska
zásadního útlumu uhelné energetiky nic nemění. Bavíme se tu ale o podílu
výrazně pod 20 procent konečné spotřeby.
OTÁZKA: HN: Proč nenahradit jádro s uhlím více plynem?
Ale více ho bude. Ten naroste, nyní se staví velká elektrárna
Počerady, počítáme i s rozšířením mikro-kogenerací pro výrobu tepla ze
zemního plynu se spoluvýrobou elektřiny. Nepochybně část uhelných
teplárenských zdrojů s velmi nízkou efektivností přejde na zemní plyn.
Ale velké systémové elektrárny se v plynu příliš nevyplatí. Opravdu vám
tak zbývá to jádro.
OTÁZKA: HN: Jádro je riskantní i ekonomicky.
Určitě. Ale otázka zní jinak - je to riskantnější než sázet na něco
jiného? Žádné jiné zdroje nejsou. Plyn nebo jádro. Plyn má problém
dvojí. Pokud by došlo k přerušení dodávek, tak nám ani zásobníky
nepomůžou. U jaderného paliva jsme schopni vytvořit na osm let celkem
bez problémů strategickou rezervu, toho u plynu nikdy nedosáhnete. A
další věc je zahraniční obchodní bilance. U jádra máme navázaný export,
zato když dovezete plyn, tak prakticky nic nevyvezete.
OTÁZKA: HN: Co nové technologie?
S těmi samozřejmě počítáme, ale jde o tempo. Počítáme s podporou elektromobility
a postupným vývojem v oblasti ukládání elektřiny. Jsme ale opatrní. V
dopravě předpokládáme, že v bližším horizontu bude důležitější plyn a až
za nějakých deset a více let větší nástup elektromobilů. Nicméně stále
počítáme s poměrem do 10 procent.
OTÁZKA: HN: Jak je pro průmysl koncepce důležitá? Opravdu ovlivňuje stabilitu investičního prostředí?
Koncepce musí být důvěryhodná a takovou bude tehdy, když se jí bude
stát řídit. Je to signál pro investory a zadání pro státní správu.
Koncepce musí být akceptována a musí pro ní existovat široká politická
podpora. Investoři chtějí vědět, že to není jenom prohlášení na papíře,
ale program, podle kterého bude státní správa postupovat.
OTÁZKA: HN: Jak byste zhodnotil dosavadní průběh přípravy koncepce?
Cílem jsou tři hlavní věci - energetická bezpečnost, udržitelnost a
konkurenceschopnost. Všechny tři musí být vyvážené. Oproti návrhu
ministra Kocourka se snažíme akcentovat právě i to, aby byl daný scénář
realizovatelný. Orientace z 80 procent na jádro je technicky
odůvodnitelná, za určitých předpokladů i ekonomicky nejefektivnější, ale
strategicky je to rizikové. A dnes je energetika plná nejistot.
Chceme posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a také na to, co se s tím po vytěžení děje.
PAVEL ŠOLC
náměstek MPO
AUTOR: Petr Lukáč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Zdroj: EnviWeb
Datum uveřejnění: 28.6.12
Poslední změna: 28.6.2012
Počet shlédnutí: 215
Zelená energie nemá na pokrytí více než pětiny české spotřeby, ani když zlevní
Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit plýtvání uhlím.
Rozhovor. Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku
na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5
procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo
hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit
plýtvání uhlím. OTÁZKA: HN: Připravoval jste i koncepci v roce 2009. V čem se zásadně
liší ta stávající? Říká se, že tehdy byl návrh, co se týče uhlí, o něco
"špinavější". Určitě je to jeden z hlavních rozdílů. Je tam výrazně nižší podíl
uhlí, a to zejména v kondenzační výrobě elektřiny. Počítá se s tím, že
uhlí bude přednostně pro kogenerační výrobu. Nepočítáme ani s výstavbou
jakýchkoliv nových kondenzačních uhelných elektráren a předpokládá se
rychlý útlum již existujících. Počítáme se dvěma, třemi elektrárnami,
které přežijí. OTÁZKA: HN: Jak vyšší účinnosti dosáhnete? Už jsme podpořili návrh na změnu zákona, který bude penalizovat
nízkoúčinnou výrobu elektřiny z uhlí. Prošlo to. Jde o dlouhodobý signál
provozovatelům, že nestačí splnit emisní
požadavky a že čistě kondenzační výroba nebude podporována, pokud
nebude účinná. Budeme také hledat mechanismy, jak teplárenství zajistit
dodávky uhlí. OTÁZKA: HN: Vyhradit uhlí pro teplárny? Ano, ale nepřímo. Nasměrujeme uhlí do teplárenství za podmínky, že ho teplárenství bude využívat efektivně. OTÁZKA: HN: Zvažujete tedy zákon, který by třeba Czech Coalu nařídil, komu dodávat? Součástí balíku budou dvě věci. Energetická a surovinová koncepce.
Hovoří o tom, jak chceme hospodařit s národními surovinami. Jedna z těch
částí je to, jakým způsobem novelizovat horní zákon, aby umožnil
posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a co se s tím
děje. Chceme urychleně zajistit, aby nová povolení k těžbě mohla tyto
podmínky obsahovat. OTÁZKA: HN: Budete řešit otázku prolomení těžebních limitů? Ne, limity řešit nebudeme, protože to je až důsledek. Chceme říci, že
stát musí mít silnější kontrolu nad tím, co a v jakém rozsahu chce
těžit. Chceme vyřešit nepoměr mezi spotřebou uhlí a mezi dostupností v
rámci limitů tím, že omezením kondenzační výroby bude spotřeba uhlí
nižší. Plánujeme také změnu klíče pro rozdělování poplatků z hornické
činnosti. Aby bylo více peněz nasměrováno všem obcím dotčeným těžbou,
nejen té obci, na jejímž katastru se těží. Stejně tak chceme, aby šel
větší podíl z poplatků kraji, který je zodpovědný za resocializaci území
- aby to území po rekultivaci začalo žít. OTÁZKA: HN: Až 80procentní podíl jádra je podle vás rizikový. Co vámi uvažovaných 50 až 60 procent? Tam se pak dostáváme k tomu, jaké jsou dnes možnosti. Když se
podíváte na obnovitelné zdroje, tak u větru se původní představy značně
redukují. Díky protestům místních obyvatel bude problém naplnit těch 500
až 700 MW z národního akčního plánu. Příliš nemůže růst ani biomasa.
A u fotovoltaik odmítáme využívání zemědělské půdy. Tedy jen malé
instalace na střechách a podobně. Tím dospějeme k tomu, že potenciál
této země je mezi 15 a 20 procenty. A to se ani nebavíme o nákladech, ty
i s poklesem cen pouze určí, jakým tempem tento celkový potenciál
naplníme. Ale stále jsme na 20 procentech. OTÁZKA: HN: A podíly ostatních zdrojů? U uhlí je poměrně jasné, jak se těžba uhlí a dožívání zásob bude
vyvíjet. Zatím nikdo neplánuje otevření úplně nových ložisek, takže se
bavíme o větší či menší těžbě v severních Čechách. To z hlediska
zásadního útlumu uhelné energetiky nic nemění. Bavíme se tu ale o podílu
výrazně pod 20 procent konečné spotřeby. OTÁZKA: HN: Proč nenahradit jádro s uhlím více plynem? Ale více ho bude. Ten naroste, nyní se staví velká elektrárna
Počerady, počítáme i s rozšířením mikro-kogenerací pro výrobu tepla ze
zemního plynu se spoluvýrobou elektřiny. Nepochybně část uhelných
teplárenských zdrojů s velmi nízkou efektivností přejde na zemní plyn.
Ale velké systémové elektrárny se v plynu příliš nevyplatí. Opravdu vám
tak zbývá to jádro. OTÁZKA: HN: Jádro je riskantní i ekonomicky. Určitě. Ale otázka zní jinak - je to riskantnější než sázet na něco
jiného? Žádné jiné zdroje nejsou. Plyn nebo jádro. Plyn má problém
dvojí. Pokud by došlo k přerušení dodávek, tak nám ani zásobníky
nepomůžou. U jaderného paliva jsme schopni vytvořit na osm let celkem
bez problémů strategickou rezervu, toho u plynu nikdy nedosáhnete. A
další věc je zahraniční obchodní bilance. U jádra máme navázaný export,
zato když dovezete plyn, tak prakticky nic nevyvezete. OTÁZKA: HN: Co nové technologie? S těmi samozřejmě počítáme, ale jde o tempo. Počítáme s podporou elektromobility
a postupným vývojem v oblasti ukládání elektřiny. Jsme ale opatrní. V
dopravě předpokládáme, že v bližším horizontu bude důležitější plyn a až
za nějakých deset a více let větší nástup elektromobilů. Nicméně stále
počítáme s poměrem do 10 procent. OTÁZKA: HN: Jak je pro průmysl koncepce důležitá? Opravdu ovlivňuje stabilitu investičního prostředí? Koncepce musí být důvěryhodná a takovou bude tehdy, když se jí bude
stát řídit. Je to signál pro investory a zadání pro státní správu.
Koncepce musí být akceptována a musí pro ní existovat široká politická
podpora. Investoři chtějí vědět, že to není jenom prohlášení na papíře,
ale program, podle kterého bude státní správa postupovat. OTÁZKA: HN: Jak byste zhodnotil dosavadní průběh přípravy koncepce? Cílem jsou tři hlavní věci - energetická bezpečnost, udržitelnost a
konkurenceschopnost. Všechny tři musí být vyvážené. Oproti návrhu
ministra Kocourka se snažíme akcentovat právě i to, aby byl daný scénář
realizovatelný. Orientace z 80 procent na jádro je technicky
odůvodnitelná, za určitých předpokladů i ekonomicky nejefektivnější, ale
strategicky je to rizikové. A dnes je energetika plná nejistot. AUTOR: Petr Lukáč
Zdroj: EnviWeb
Chceme posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a také na to, co se s tím po vytěžení děje.
PAVEL ŠOLC
náměstek MPO
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 28.6.12
Poslední změna: 28.6.2012
Počet shlédnutí: 215