Zprávy z tisku
    Zelená energie nemá na pokrytí více než pětiny české spotřeby, ani když zlevní
Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit plýtvání uhlím.
 
 
    Rozhovor.
 
    Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku
 na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5
 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo 
hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit 
plýtvání uhlím.
 
    OTÁZKA: HN: Připravoval jste i koncepci v roce 2009. V čem se zásadně
 liší ta stávající? Říká se, že tehdy byl návrh, co se týče uhlí, o něco
 "špinavější".
 
    Určitě je to jeden z hlavních rozdílů. Je tam výrazně nižší podíl 
uhlí, a to zejména v kondenzační výrobě elektřiny. Počítá se s tím, že 
uhlí bude přednostně pro kogenerační výrobu. Nepočítáme ani s výstavbou 
jakýchkoliv nových kondenzačních uhelných elektráren a předpokládá se 
rychlý útlum již existujících. Počítáme se dvěma, třemi elektrárnami, 
které přežijí.
 
    OTÁZKA: HN: Jak vyšší účinnosti dosáhnete?
 
    Už jsme podpořili návrh na změnu zákona, který bude penalizovat 
nízkoúčinnou výrobu elektřiny z uhlí. Prošlo to. Jde o dlouhodobý signál
 provozovatelům, že nestačí splnit emisní
 požadavky a že čistě kondenzační výroba nebude podporována, pokud 
nebude účinná. Budeme také hledat mechanismy, jak teplárenství zajistit 
dodávky uhlí.
 
    OTÁZKA: HN: Vyhradit uhlí pro teplárny?
 
    Ano, ale nepřímo. Nasměrujeme uhlí do teplárenství za podmínky, že ho teplárenství bude využívat efektivně.
 
    OTÁZKA: HN: Zvažujete tedy zákon, který by třeba Czech Coalu nařídil, komu dodávat?
 
    Součástí balíku budou dvě věci. Energetická a surovinová koncepce. 
Hovoří o tom, jak chceme hospodařit s národními surovinami. Jedna z těch
 částí je to, jakým způsobem novelizovat horní zákon, aby umožnil 
posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a co se s tím 
děje. Chceme urychleně zajistit, aby nová povolení k těžbě mohla tyto 
podmínky obsahovat.
 
    OTÁZKA: HN: Budete řešit otázku prolomení těžebních limitů?
 
    Ne, limity řešit nebudeme, protože to je až důsledek. Chceme říci, že
 stát musí mít silnější kontrolu nad tím, co a v jakém rozsahu chce 
těžit. Chceme vyřešit nepoměr mezi spotřebou uhlí a mezi dostupností v 
rámci limitů tím, že omezením kondenzační výroby bude spotřeba uhlí 
nižší. Plánujeme také změnu klíče pro rozdělování poplatků z hornické 
činnosti. Aby bylo více peněz nasměrováno všem obcím dotčeným těžbou, 
nejen té obci, na jejímž katastru se těží. Stejně tak chceme, aby šel 
větší podíl z poplatků kraji, který je zodpovědný za resocializaci území
 - aby to území po rekultivaci začalo žít.
 
    OTÁZKA: HN: Až 80procentní podíl jádra je podle vás rizikový. Co vámi uvažovaných 50 až 60 procent?
 
    Tam se pak dostáváme k tomu, jaké jsou dnes možnosti. Když se 
podíváte na obnovitelné zdroje, tak u větru se původní představy značně 
redukují. Díky protestům místních obyvatel bude problém naplnit těch 500
 až 700 MW z národního akčního plánu. Příliš nemůže růst ani biomasa.
 A u fotovoltaik odmítáme využívání zemědělské půdy. Tedy jen malé 
instalace na střechách a podobně. Tím dospějeme k tomu, že potenciál 
této země je mezi 15 a 20 procenty. A to se ani nebavíme o nákladech, ty
 i s poklesem cen pouze určí, jakým tempem tento celkový potenciál 
naplníme. Ale stále jsme na 20 procentech.
 
    OTÁZKA: HN: A podíly ostatních zdrojů?
 
    U uhlí je poměrně jasné, jak se těžba uhlí a dožívání zásob bude 
vyvíjet. Zatím nikdo neplánuje otevření úplně nových ložisek, takže se 
bavíme o větší či menší těžbě v severních Čechách. To z hlediska 
zásadního útlumu uhelné energetiky nic nemění. Bavíme se tu ale o podílu
 výrazně pod 20 procent konečné spotřeby.
 
    OTÁZKA: HN: Proč nenahradit jádro s uhlím více plynem?
 
    Ale více ho bude. Ten naroste, nyní se staví velká elektrárna 
Počerady, počítáme i s rozšířením mikro-kogenerací pro výrobu tepla ze 
zemního plynu se spoluvýrobou elektřiny. Nepochybně část uhelných 
teplárenských zdrojů s velmi nízkou efektivností přejde na zemní plyn. 
Ale velké systémové elektrárny se v plynu příliš nevyplatí. Opravdu vám 
tak zbývá to jádro.
 
    OTÁZKA: HN: Jádro je riskantní i ekonomicky.
 
    Určitě. Ale otázka zní jinak - je to riskantnější než sázet na něco 
jiného? Žádné jiné zdroje nejsou. Plyn nebo jádro. Plyn má problém 
dvojí. Pokud by došlo k přerušení dodávek, tak nám ani zásobníky 
nepomůžou. U jaderného paliva jsme schopni vytvořit na osm let celkem 
bez problémů strategickou rezervu, toho u plynu nikdy nedosáhnete. A 
další věc je zahraniční obchodní bilance. U jádra máme navázaný export, 
zato když dovezete plyn, tak prakticky nic nevyvezete.
 
    OTÁZKA: HN: Co nové technologie?
 
    S těmi samozřejmě počítáme, ale jde o tempo. Počítáme s podporou elektromobility
 a postupným vývojem v oblasti ukládání elektřiny. Jsme ale opatrní. V 
dopravě předpokládáme, že v bližším horizontu bude důležitější plyn a až
 za nějakých deset a více let větší nástup elektromobilů. Nicméně stále 
počítáme s poměrem do 10 procent.
 
    OTÁZKA: HN: Jak je pro průmysl koncepce důležitá? Opravdu ovlivňuje stabilitu investičního prostředí?
 
    Koncepce musí být důvěryhodná a takovou bude tehdy, když se jí bude 
stát řídit. Je to signál pro investory a zadání pro státní správu. 
Koncepce musí být akceptována a musí pro ní existovat široká politická 
podpora. Investoři chtějí vědět, že to není jenom prohlášení na papíře, 
ale program, podle kterého bude státní správa postupovat.
 
    OTÁZKA: HN: Jak byste zhodnotil dosavadní průběh přípravy koncepce?
 
    Cílem jsou tři hlavní věci - energetická bezpečnost, udržitelnost a 
konkurenceschopnost. Všechny tři musí být vyvážené. Oproti návrhu 
ministra Kocourka se snažíme akcentovat právě i to, aby byl daný scénář 
realizovatelný. Orientace z 80 procent na jádro je technicky 
odůvodnitelná, za určitých předpokladů i ekonomicky nejefektivnější, ale
 strategicky je to rizikové. A dnes je energetika plná nejistot.
 
    
 Chceme posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a také na to, co se s tím po vytěžení děje.
PAVEL ŠOLC
náměstek MPO
 
    AUTOR: Petr Lukáč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
    
      
Zdroj: EnviWeb 
    
 
Datum uveřejnění: 28.6.12
Poslední změna: 28.6.2012
Počet shlédnutí: 221
  
Zelená energie nemá na pokrytí více než pětiny české spotřeby, ani když zlevní
Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit plýtvání uhlím.
     Rozhovor. Ani když se stanou obnovitelné zdroje ekonomicky výhodnějšími, v Česku podle nového náměstka pro energetiku
 na MPO Pavla Šolce velkou budoucnost nemají. Česko závazek vůči EU 13,5
 procenta sice překročí, ale ne o příliš. Šolc přišel na ministerstvo 
hlavně dokončit energetickou koncepci. Jeho hlavním cílem je zamezit 
plýtvání uhlím. OTÁZKA: HN: Připravoval jste i koncepci v roce 2009. V čem se zásadně
 liší ta stávající? Říká se, že tehdy byl návrh, co se týče uhlí, o něco
 "špinavější". Určitě je to jeden z hlavních rozdílů. Je tam výrazně nižší podíl 
uhlí, a to zejména v kondenzační výrobě elektřiny. Počítá se s tím, že 
uhlí bude přednostně pro kogenerační výrobu. Nepočítáme ani s výstavbou 
jakýchkoliv nových kondenzačních uhelných elektráren a předpokládá se 
rychlý útlum již existujících. Počítáme se dvěma, třemi elektrárnami, 
které přežijí. OTÁZKA: HN: Jak vyšší účinnosti dosáhnete? Už jsme podpořili návrh na změnu zákona, který bude penalizovat 
nízkoúčinnou výrobu elektřiny z uhlí. Prošlo to. Jde o dlouhodobý signál
 provozovatelům, že nestačí splnit emisní
 požadavky a že čistě kondenzační výroba nebude podporována, pokud 
nebude účinná. Budeme také hledat mechanismy, jak teplárenství zajistit 
dodávky uhlí. OTÁZKA: HN: Vyhradit uhlí pro teplárny? Ano, ale nepřímo. Nasměrujeme uhlí do teplárenství za podmínky, že ho teplárenství bude využívat efektivně. OTÁZKA: HN: Zvažujete tedy zákon, který by třeba Czech Coalu nařídil, komu dodávat? Součástí balíku budou dvě věci. Energetická a surovinová koncepce. 
Hovoří o tom, jak chceme hospodařit s národními surovinami. Jedna z těch
 částí je to, jakým způsobem novelizovat horní zákon, aby umožnil 
posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a co se s tím 
děje. Chceme urychleně zajistit, aby nová povolení k těžbě mohla tyto 
podmínky obsahovat. OTÁZKA: HN: Budete řešit otázku prolomení těžebních limitů? Ne, limity řešit nebudeme, protože to je až důsledek. Chceme říci, že
 stát musí mít silnější kontrolu nad tím, co a v jakém rozsahu chce 
těžit. Chceme vyřešit nepoměr mezi spotřebou uhlí a mezi dostupností v 
rámci limitů tím, že omezením kondenzační výroby bude spotřeba uhlí 
nižší. Plánujeme také změnu klíče pro rozdělování poplatků z hornické 
činnosti. Aby bylo více peněz nasměrováno všem obcím dotčeným těžbou, 
nejen té obci, na jejímž katastru se těží. Stejně tak chceme, aby šel 
větší podíl z poplatků kraji, který je zodpovědný za resocializaci území
 - aby to území po rekultivaci začalo žít. OTÁZKA: HN: Až 80procentní podíl jádra je podle vás rizikový. Co vámi uvažovaných 50 až 60 procent? Tam se pak dostáváme k tomu, jaké jsou dnes možnosti. Když se 
podíváte na obnovitelné zdroje, tak u větru se původní představy značně 
redukují. Díky protestům místních obyvatel bude problém naplnit těch 500
 až 700 MW z národního akčního plánu. Příliš nemůže růst ani biomasa.
 A u fotovoltaik odmítáme využívání zemědělské půdy. Tedy jen malé 
instalace na střechách a podobně. Tím dospějeme k tomu, že potenciál 
této země je mezi 15 a 20 procenty. A to se ani nebavíme o nákladech, ty
 i s poklesem cen pouze určí, jakým tempem tento celkový potenciál 
naplníme. Ale stále jsme na 20 procentech. OTÁZKA: HN: A podíly ostatních zdrojů? U uhlí je poměrně jasné, jak se těžba uhlí a dožívání zásob bude 
vyvíjet. Zatím nikdo neplánuje otevření úplně nových ložisek, takže se 
bavíme o větší či menší těžbě v severních Čechách. To z hlediska 
zásadního útlumu uhelné energetiky nic nemění. Bavíme se tu ale o podílu
 výrazně pod 20 procent konečné spotřeby. OTÁZKA: HN: Proč nenahradit jádro s uhlím více plynem? Ale více ho bude. Ten naroste, nyní se staví velká elektrárna 
Počerady, počítáme i s rozšířením mikro-kogenerací pro výrobu tepla ze 
zemního plynu se spoluvýrobou elektřiny. Nepochybně část uhelných 
teplárenských zdrojů s velmi nízkou efektivností přejde na zemní plyn. 
Ale velké systémové elektrárny se v plynu příliš nevyplatí. Opravdu vám 
tak zbývá to jádro. OTÁZKA: HN: Jádro je riskantní i ekonomicky. Určitě. Ale otázka zní jinak - je to riskantnější než sázet na něco 
jiného? Žádné jiné zdroje nejsou. Plyn nebo jádro. Plyn má problém 
dvojí. Pokud by došlo k přerušení dodávek, tak nám ani zásobníky 
nepomůžou. U jaderného paliva jsme schopni vytvořit na osm let celkem 
bez problémů strategickou rezervu, toho u plynu nikdy nedosáhnete. A 
další věc je zahraniční obchodní bilance. U jádra máme navázaný export, 
zato když dovezete plyn, tak prakticky nic nevyvezete. OTÁZKA: HN: Co nové technologie? S těmi samozřejmě počítáme, ale jde o tempo. Počítáme s podporou elektromobility
 a postupným vývojem v oblasti ukládání elektřiny. Jsme ale opatrní. V 
dopravě předpokládáme, že v bližším horizontu bude důležitější plyn a až
 za nějakých deset a více let větší nástup elektromobilů. Nicméně stále 
počítáme s poměrem do 10 procent. OTÁZKA: HN: Jak je pro průmysl koncepce důležitá? Opravdu ovlivňuje stabilitu investičního prostředí? Koncepce musí být důvěryhodná a takovou bude tehdy, když se jí bude 
stát řídit. Je to signál pro investory a zadání pro státní správu. 
Koncepce musí být akceptována a musí pro ní existovat široká politická 
podpora. Investoři chtějí vědět, že to není jenom prohlášení na papíře, 
ale program, podle kterého bude státní správa postupovat. OTÁZKA: HN: Jak byste zhodnotil dosavadní průběh přípravy koncepce? Cílem jsou tři hlavní věci - energetická bezpečnost, udržitelnost a 
konkurenceschopnost. Všechny tři musí být vyvážené. Oproti návrhu 
ministra Kocourka se snažíme akcentovat právě i to, aby byl daný scénář 
realizovatelný. Orientace z 80 procent na jádro je technicky 
odůvodnitelná, za určitých předpokladů i ekonomicky nejefektivnější, ale
 strategicky je to rizikové. A dnes je energetika plná nejistot. AUTOR: Petr Lukáč 
       Zdroj: EnviWeb 
 Chceme posílit vliv státu na to, co se těží, v jakém rozsahu a také na to, co se s tím po vytěžení děje.
PAVEL ŠOLC
náměstek MPO
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 28.6.12
Poslední změna: 28.6.2012
Počet shlédnutí: 221
