Zprávy z tisku
V Brazílii už čistý benzín nekoupíte
Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzínu s označením E10. To je směs normálního benzínu, do kterého se přidává deset procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak, už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují stoprocentní biopalivo.
Jedeme po Riu de Janeiru
a taxikář Marcos mi říká, že právě jedeme na šťávu z třtiny – tedy na
čistý etanol. Je levnější. Spotřeba je sice větší než u klasického
benzínu, ale to mu nevadí. Jeho auto má motor s označením flex – může
tedy jet na benzín i na stoprocentní etanol. Čistý benzín už se tu ovšem
neprodává – v tom, co teče z tankovací pistole označené slovem benzín,
je povinně pětinový až čtvrtinový podíl bioetanolu.
„Vlastně jsem ani nikdy nezkusil natočit plnou nádrž benzínu a celou ji
vyjet, pak udělat to samé s biolihem a spočítat si, co vyjde na kilometr
levněji, říká mi Marcos. Jiní brazilští řidiči to vyzkoušeli a většinou
u nich zvítězil etanol. Výkyvy v cenách jsou, ale výrobci se snaží
držet s ropou krok.
Brazílie je průkopníkem alternativní rostlinné pohonné hmoty
„Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex
motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do
roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik,“ říká Eduardo Leao de Sousa,
výkonný ředitel brazilského Svazu třtinového průmyslu.
Hájí tedy jednoznačně používání bioetanolu. O problémech, které jsou s
ním v Evropě, ovšem ví. Na rozdíl od Jižní Ameriky se biopalivo v Evropě
vyrábí z obilí, řepy nebo sóji, a podle analýz proto zatěžuje životní
prostředí daleko víc, dokonce i víc než ropa. Benzín E10 je tak dražší,
některá evropská auta ho vůbec nemohou tankovat – a proto ho třeba v
Německu bojkotují. Brazílie má výhodu. S bioetanolem má daleko větší
zkušenost.
„V 70. a 80. letech spustila program rozvoje bioetanolu vláda. Reagovala
tak na ropný šok, který značně zdražil benzín a naftu. Tehdy se
regulovaly ceny a začaly se vyrábět vhodné motory. V 90. letech se ropa
zase zlevnila, vláda podporu ukončila a výroba i spotřeba bioetanolu
klesla. Od roku 2003 se ale začal zase prosazovat – hlavně díky nástupu
technologie flex.“
Prvním autem s motorem flex byl tehdy paradoxně Volkswagen – brazilský model Gol.
Bioetanol se v Brazílii v posledních letech prosadil díky spolupráci
lihovarníků a autoprůmyslníků. Ti první stlačili náklady na výrobu
paliva, ti druzí vyvinuli motory, které si s ním bez problému poradí –
aspoň v Brazílii, kde nemají problém s nízkými teplotami.
Přesto ale bioetanol z Brazílie dováží a ve velkém míchá do benzínu
severské Švédsko. Eduardo Sousa si proto představuje, že by jednou mohl
být biolíh stejnou světovou komoditou jako ropa. Mohl by tak pomoci
rozvojovým státům třeba v Africe, které mají vhodné podmínky pro
pěstování cukrové třtiny, a tedy pro jeho výrobu.
„Nerozumíme tomu, proč se zcela bez jakýchkoliv cel a bariér globálně
obchoduje s ropou, tedy palivem, které jednou dojde, způsobuje takové
znečištění a konflikty v celém světě. Zatímco biolíh, čistý a
obnovitelný zdroj energie, na kterém může zbohatnout víc než stovka
zemí, se potýká s tak velkými překážkami,“ uzavírá opět Eduardo Leao de
Sousa.
Někomu to možná přijde jako zelená či rudá utopie. Brazilští zemědělci,
lihovarníci ale i politici si právě tak malují budoucnost.
David Koubek
Zdroj: Petrol
Datum uveřejnění: 13.4.11
Poslední změna: 13.4.2011
Počet shlédnutí: 363
V Brazílii už čistý benzín nekoupíte
Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzínu s označením E10. To je směs normálního benzínu, do kterého se přidává deset procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak, už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují stoprocentní biopalivo.
Jedeme po Riu de Janeiru
a taxikář Marcos mi říká, že právě jedeme na šťávu z třtiny – tedy na
čistý etanol. Je levnější. Spotřeba je sice větší než u klasického
benzínu, ale to mu nevadí. Jeho auto má motor s označením flex – může
tedy jet na benzín i na stoprocentní etanol. Čistý benzín už se tu ovšem
neprodává – v tom, co teče z tankovací pistole označené slovem benzín,
je povinně pětinový až čtvrtinový podíl bioetanolu.
„Vlastně jsem ani nikdy nezkusil natočit plnou nádrž benzínu a celou ji
vyjet, pak udělat to samé s biolihem a spočítat si, co vyjde na kilometr
levněji, říká mi Marcos. Jiní brazilští řidiči to vyzkoušeli a většinou
u nich zvítězil etanol. Výkyvy v cenách jsou, ale výrobci se snaží
držet s ropou krok.
Brazílie je průkopníkem alternativní rostlinné pohonné hmoty
„Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex
motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do
roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik,“ říká Eduardo Leao de Sousa,
výkonný ředitel brazilského Svazu třtinového průmyslu.
Hájí tedy jednoznačně používání bioetanolu. O problémech, které jsou s
ním v Evropě, ovšem ví. Na rozdíl od Jižní Ameriky se biopalivo v Evropě
vyrábí z obilí, řepy nebo sóji, a podle analýz proto zatěžuje životní
prostředí daleko víc, dokonce i víc než ropa. Benzín E10 je tak dražší,
některá evropská auta ho vůbec nemohou tankovat – a proto ho třeba v
Německu bojkotují. Brazílie má výhodu. S bioetanolem má daleko větší
zkušenost.
„V 70. a 80. letech spustila program rozvoje bioetanolu vláda. Reagovala
tak na ropný šok, který značně zdražil benzín a naftu. Tehdy se
regulovaly ceny a začaly se vyrábět vhodné motory. V 90. letech se ropa
zase zlevnila, vláda podporu ukončila a výroba i spotřeba bioetanolu
klesla. Od roku 2003 se ale začal zase prosazovat – hlavně díky nástupu
technologie flex.“
Prvním autem s motorem flex byl tehdy paradoxně Volkswagen – brazilský model Gol.
Bioetanol se v Brazílii v posledních letech prosadil díky spolupráci
lihovarníků a autoprůmyslníků. Ti první stlačili náklady na výrobu
paliva, ti druzí vyvinuli motory, které si s ním bez problému poradí –
aspoň v Brazílii, kde nemají problém s nízkými teplotami.
Přesto ale bioetanol z Brazílie dováží a ve velkém míchá do benzínu
severské Švédsko. Eduardo Sousa si proto představuje, že by jednou mohl
být biolíh stejnou světovou komoditou jako ropa. Mohl by tak pomoci
rozvojovým státům třeba v Africe, které mají vhodné podmínky pro
pěstování cukrové třtiny, a tedy pro jeho výrobu.
„Nerozumíme tomu, proč se zcela bez jakýchkoliv cel a bariér globálně
obchoduje s ropou, tedy palivem, které jednou dojde, způsobuje takové
znečištění a konflikty v celém světě. Zatímco biolíh, čistý a
obnovitelný zdroj energie, na kterém může zbohatnout víc než stovka
zemí, se potýká s tak velkými překážkami,“ uzavírá opět Eduardo Leao de
Sousa.
Někomu to možná přijde jako zelená či rudá utopie. Brazilští zemědělci,
lihovarníci ale i politici si právě tak malují budoucnost.
David Koubek Zdroj: Petrol |
Datum uveřejnění: 13.4.11
Poslední změna: 13.4.2011
Počet shlédnutí: 363