Zprávy z tisku
V benzinu bude méně lihu, než chtěla vláda
Petrolejáři, kterým zavádění biopaliv působí ztráty, dohodli kompromis s výrobci i některými politiky.
Všechno může být jinak. Tak nějak vypadá situace
kolem dubnového chystaného zvýšení podílu biosměsí v benzinu a naftě u
českých čerpacích stanic. Vládní návrh nových pravidel pro přimíchávání
biosměsí do benzinu a nafty už sice projednává Poslanecká sněmovna, ale
petrolejáři (Unipetrol, Čepro či Česká rafinérská) tento týden dohodli
změnu s částí politiků i s výrobci biosměsí. Tedy společnostmi, jako je
Agrofert nebo STZ, bývalá Setuza.
Vládou navrhovaný nárůst podílu lihu v benzinu z nynějších 3,5 na 4,5
procenta a metylesteru řepkového oleje (MEŘO) v naftě ze 4,5 na 6,3
procenta tak může zůstat - alespoň pro letošek - jen na papíře.
Dohoda petrolejářských podniků se Sdružením výrobců bionafty a dalšími
dodavateli alternativních paliv navrhuje zvýšit podíl lihu v benzinu na
čtyři až maximálně 4,2 procenta a podíl biosložky MEŘO "jen" na šest
procent v naftě.
Jedna desetina procenta navíc totiž představuje pro každou
petrolejářskou firmu, která uvádí palivo na trh, zvýšení nákladů zhruba
o pět až deset milionů korun. Líh, který se zatím v podílu 3,5 procenta
přidává v Česku do benzinu, je totiž sám o sobě dražší než surový
benzin. Podobně tak MEŘO, které už třetím rokem tankujeme u pump ve
směsi s naftou.
Sněmovní zemědělský výbor a výbor pro životní prostředí už sice
schválily návrh v původní vládní podobě, ale podle poslance Václava
Mencla lze nyní díky dohodě petrolejářů s výrobci biosložek očekávat
při hlasování podporu pro upravenou verzi. To samé říká i šéf
zemědělského výboru Jiří Papež. "Je dobře, že se oba tábory dohodly.
Kompromis podle mne ve sněmovně projde," říká Papež.
Petrolejáři tvrdí, že vládou navržené zvýšení podílu lihu a MEŘO jim
celkem zvýší náklady řádově o několik set milionů. To sotva mohou v
plné míře, vzhledem k silné konkurenci čerpacích stanic v Česku,
promítnout do cen řidičům. Na jednom litru by to ale i tak znamenalo
zdražení zhruba o dvacetník.
Naopak výrobci MEŘO a lihu si slibují od co nejvyššího podílu biosložek
v benzinu a naftě i vyšší odbyt a zisky. Zvláštním argumentem zastánců
biopaliv je podpora zemědělců a odbyt plodin, jako je řepka olejka nebo
cukrová řepa.
"Jde o velké peníze. A to v situaci, kdy se rafinerie už tak potýkají
se ztrátou. Snížení podílu biosměsí v benzinu a naftě už o těch 0,2 až
0,3 procenta jen v samotném Unipetrolu ušetří přes deset milionů
korun," reaguje šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a
člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.
"Výrobci MEŘO budou sice vlivem domluveného kompromisu dodávat
rafineriím o něco méně biosměsi, ale pořád jde o zvýšení podílu, a tedy
i odbytu oproti loňsku," připomíná v zastoupení firem, jako je Agrofert
nebo STZ, prezident Svazu výrobců bionafty Petr Jevič.
www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 18.1.10
Poslední změna: 18.1.2010
Počet shlédnutí: 313
V benzinu bude méně lihu, než chtěla vláda
Petrolejáři, kterým zavádění biopaliv působí ztráty, dohodli kompromis s výrobci i některými politiky.
Všechno může být jinak. Tak nějak vypadá situace
kolem dubnového chystaného zvýšení podílu biosměsí v benzinu a naftě u
českých čerpacích stanic. Vládní návrh nových pravidel pro přimíchávání
biosměsí do benzinu a nafty už sice projednává Poslanecká sněmovna, ale
petrolejáři (Unipetrol, Čepro či Česká rafinérská) tento týden dohodli
změnu s částí politiků i s výrobci biosměsí. Tedy společnostmi, jako je
Agrofert nebo STZ, bývalá Setuza.
Vládou navrhovaný nárůst podílu lihu v benzinu z nynějších 3,5 na 4,5
procenta a metylesteru řepkového oleje (MEŘO) v naftě ze 4,5 na 6,3
procenta tak může zůstat - alespoň pro letošek - jen na papíře.
Dohoda petrolejářských podniků se Sdružením výrobců bionafty a dalšími
dodavateli alternativních paliv navrhuje zvýšit podíl lihu v benzinu na
čtyři až maximálně 4,2 procenta a podíl biosložky MEŘO "jen" na šest
procent v naftě.
Jedna desetina procenta navíc totiž představuje pro každou
petrolejářskou firmu, která uvádí palivo na trh, zvýšení nákladů zhruba
o pět až deset milionů korun. Líh, který se zatím v podílu 3,5 procenta
přidává v Česku do benzinu, je totiž sám o sobě dražší než surový
benzin. Podobně tak MEŘO, které už třetím rokem tankujeme u pump ve
směsi s naftou.
Sněmovní zemědělský výbor a výbor pro životní prostředí už sice
schválily návrh v původní vládní podobě, ale podle poslance Václava
Mencla lze nyní díky dohodě petrolejářů s výrobci biosložek očekávat
při hlasování podporu pro upravenou verzi. To samé říká i šéf
zemědělského výboru Jiří Papež. "Je dobře, že se oba tábory dohodly.
Kompromis podle mne ve sněmovně projde," říká Papež.
Petrolejáři tvrdí, že vládou navržené zvýšení podílu lihu a MEŘO jim
celkem zvýší náklady řádově o několik set milionů. To sotva mohou v
plné míře, vzhledem k silné konkurenci čerpacích stanic v Česku,
promítnout do cen řidičům. Na jednom litru by to ale i tak znamenalo
zdražení zhruba o dvacetník.
Naopak výrobci MEŘO a lihu si slibují od co nejvyššího podílu biosložek
v benzinu a naftě i vyšší odbyt a zisky. Zvláštním argumentem zastánců
biopaliv je podpora zemědělců a odbyt plodin, jako je řepka olejka nebo
cukrová řepa.
"Jde o velké peníze. A to v situaci, kdy se rafinerie už tak potýkají
se ztrátou. Snížení podílu biosměsí v benzinu a naftě už o těch 0,2 až
0,3 procenta jen v samotném Unipetrolu ušetří přes deset milionů
korun," reaguje šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a
člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.
"Výrobci MEŘO budou sice vlivem domluveného kompromisu dodávat
rafineriím o něco méně biosměsi, ale pořád jde o zvýšení podílu, a tedy
i odbytu oproti loňsku," připomíná v zastoupení firem, jako je Agrofert
nebo STZ, prezident Svazu výrobců bionafty Petr Jevič.
www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 18.1.10
Poslední změna: 18.1.2010
Počet shlédnutí: 313