Zprávy z tisku

Prodejci biopaliv budou muset zřejmě mít ekologický certifikát

Prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé by měli v brzké době prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. To znamená, že při použití prodávaného paliva vzniklo méně emisí oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při jeho výrobě a distribuci. Zavedení nového systému požaduje Brusel. Novelu zákona o ovzduší, která povinnost zavádí, dnes schválila vláda. Novinářům to řekl premiér Petr Nečas.

 
 

Prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé by měli v brzké době prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. To znamená, že při použití prodávaného paliva vzniklo méně emisí oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při jeho výrobě a distribuci. Zavedení nového systému požaduje Brusel. Novelu zákona o ovzduší, která povinnost zavádí, dnes schválila vláda. Novinářům to řekl premiér Petr Nečas. Nová pravidla by měla vstoupit v platnost v červenci, musí je ale schválit i sněmovna, Senát a podepsat prezident. Podle propočtů ministerstva životního prostředí náklady na provoz jednoho vozu stoupnou kvůli novému opatření o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat by měli z nové úpravy zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít v hodnocení výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí. Certifikaci budou potřebovat výrobci biopaliv a další osoby uvádějící biopaliva na trh, obchodníci s plodinami, biomasou a dalšími produkty určenými k výrobě biopaliv i pěstitelé. Certifikáty budou vydávány s platností na jeden rok. "Bez platného certifikátu budou dodávky osobou obchodovaného materiálu považovány za nesplňující kritéria udržitelnosti a nebudou způsobilé k započtení do úspor emisí skleníkových plynů," uvádí ministerská zpráva. Podíl biosložky přidávané do pohonných hmot činí v Česku od loňského léta u benzinu 4,1 procenta a u motorové nafty šest procent. Přimíchávání má pomoct snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv. Do roku 2020 má podíl složek z obnovitelných zdrojů v pohonných hmotách vzrůst na minimálně deset procent. Biopaliva se stala terčem silné kritiky v roce 2008, krátce po začátku povinného zavádění v USA a Evropě. Tehdy je kritici v čele s autory podrobné zprávy Světové banky označili za hlavní příčinu prudkého růstu cen obilnin a potravinové krize v chudých zemích světa. Výzkumy také začaly ukazovat, že biopaliva v celkovějším pohledu nijak nepřispívají k omezení emisí skleníkových plynů, což měl být jejich prvořadý cíl. Zdroj: Zpráva ČTK

 


Datum uveřejnění: 16.2.11
Poslední změna: 16.2.2011
Počet shlédnutí: 344