Zprávy z tisku

Na trh míří nový benzin pro moderní auta

V příštím roce začnou nabízet pumpy benzin s vyšším podílem líhu. Nové palivo bude dražší a mohou ho tankovat jen novější automobily.

 
 

Petrolejáři připravují velkou rošádu v nabídce motorových paliv, především benzinu. Z trhu na jedné straně mizí poslední pumpy s nabídkou historického speciálu a petrolejáři už připravují pod tlakem evropských směrnic novinku. Benzin s označením E 10 má obsahovat desetiprocentní podíl biosložky - v tomto případě lihu. Ke stojanům tuzemských pump dorazí E 10 už příští rok, i když vozů, které mají na takový podíl lihu konstruovaný motor, není zatím mnoho.

Nové palivo bude o několik desetníků dražší, ale řidiči budou mít minimálně tři další roky možnost tankovat souběžně i nynější benzin, který i bez zvláštního pojmenování může obsahovat do pěti procent biosložky.

K zavedení novinky v podstatě tlačí petrolejáře Evropská unie, která vyžaduje, aby do roku 2020 tvořily biosložky deset procent veškeré roční spotřeby ropných paliv. Letos je u benzinu minimální hranice, kterou musejí petrolejáři pod hrozbou mnohamilionové sankce dodržet, zatím jen 3,5 procenta z celkové roční spotřeby.

Splnit závazek Evropské unie znamená, že se rafinerie nebo dovozci paliv musejí snažit udat v prakticky v každém litru paliva co největší podíl biosložek. Ty jsou přitom dražší než samotný benzin nebo nafta. U ní přitom nejde o zásadní problém, jak splnit povinný podíl biosložky - prodává se jí mnohem víc a na trhu je už dávno, třeba pod označením bionafta.

U benzinu musejí petrolejáři hledat nový prodejní kanál. "Nemáme jinou možnost, než E 10 zavést, i když i pro nás je to ekonomicky nevýhodné," říká Václav Loula, petrolejářský expert a manažer pro jakost v nejpočetnější české pumpařské síti Benzině.

Automobilky jsou dosud schopny garantovat funkčnost motorů jen v případě, že se tankuje palivo s podílem do pěti procent lihu. Některé novější modely, které prakticky všichni výrobci už uvedli nebo letos uvedou na trh, ale už splňují i přísnější podmínky na nový benzin.

"V příštím roce se může dostat na český trh zhruba 10 tisíc dalších vozů, které budou moci E 10 tankovat," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Například ale novější část produkce Škody Auto už palivo E 10 "snese" i nyní.

Jde ale i tak jen o menší část z více než čtyř milionů aut, která se nyní po Česku pohybují. Ale je to zároveň i větší číslo, než kolik vozů v Česku může od letoška tankovat jinou alternativu - benzin E 85, který obsahuje 85 procent lihu. Takových vozů, které se rozšířily spíše ve Skandinávii, jezdí u nás jen desítky.

Petrolejáři, kteří budou nové palivo na trh dodávat, tvrdí, že jde po lednovém zvýšení spotřební daně z benzinu a nafty o další zásah do peněženek řidičů. Už vyšší spotřební daň a o procento vyšší DPH zdraží palivo u pump zhruba o korunu. Se zdražením benzinu E 10 to ale nemusí být tak akutní. Může zafungovat v Česku panující silná pumpařská konkurence. Zdražení může být menší než petrolejáři tvrdí.

Na druhé straně - tradiční a lacinější značka benzinu Speciál 91 během příštího roku z trhu prakticky zmizí. Už nyní tvoří podíl tohoto paliva pro staré škodovky a žigulíky pouhých 1,5 procenta z celkové spotřeby. Stojany po speciálu bude moci nahradit třeba právě E 10. Od ledna sice začíná platit daňová úleva pro paliva s vysokým podílem biosložek - třeba zmíněné E 85, ale jejich odbyt je směšně malý, roste jen pomalu. Petrolejáři, aby splnili zákonem daný roční podíl biosložek, tedy musejí dodávat biosložky na trh přimíchané do klasických paliv v menším podílu, ale plošně a po celý rok. Vyšší podíl biosložky se týká také nafty. Její novou značku s výrazně vyšším podílem esteru řepkového oleje ale petrolejáři zatím nechystají.


Benziny a podíl lihu

5 % Klasický Natural 95 je nejprodávanějším benzinem u nás. Může obsahovat až pět procent lihu, aniž by na to prodejce musel řidiče upozornit.


10 % lihu bude v benzinu, který pod označením E 10 chystají příští rok na trh rafinerie a pumpaři. E 10 mohou využívat jen vozy s novějšími typy motorů.


85 % lihu obsahuje benzin s názvem E 85, který je ale zatím k mání u minimálního počtu pump. Vyžaduje speciální konstrukci motoru.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

 


Datum uveřejnění: 15.11.09
Poslední změna: 15.11.2009
Počet shlédnutí: 849