Zprávy z tisku
Klaus zmrazil byznys s biopalivy
Prezidentské veto zákona o biopalivech už poslanci nestihnou přehlasovat. Zpoždění platnosti novely přijde podnikatele na desítky milionů.
O desítky milionů korun přijdou odhadem jen letos
čeští výrobci biolihu a bionafty. A farmáři budou mít další potíže s
nadprodukcí. Zítřejší schůze sněmovny, poslední řádná před volbami,
totiž už nestihne znovu schválit zákon o zvýšení podílu biosložek v
benzinu a naftě. Potvrdila to pro ČTK Miroslava Němcová z ODS, jež nyní
sněmovnu řídí.
Novela zákona o ovzduší měla zvýšit podíl biolihu v benzinu ze 3,56
na 4,1 procenta, podíl bionafty v motorové naftě z 4,5 na 6 procent. To
vše už od 1. června. Prezident Václav Klaus novelu minulý týden odmítl
podepsat, ale poslanci se jeho veto chystali zítra přehlasovat. "Jsme na
to připraveni," potvrdil HN ještě v pátek místopředseda ČSSD Bohuslav
Sobotka. "Novela má šanci definitivně projít," souhlasil i šéf
zemědělského výboru Jiří Papež z ODS. Jenže poté Němcová vysvětlila, že
návrh se nemůže dostat na jednání sněmovny z formálních důvodů.
Odmítnutá novela dorazila z Hradu do sněmovny ve středu a muselo by
uplynout deset dní, aby se mohla dostat znovu na pořad jednání. V té
době ale už žádná řádná schůze poslanců nebude a na případné mimořádné
se o prezidentem vetovaném návrhu jednat nesmí.
Podíl biopaliv se tak zřejmě podaří zvýšit nejdřív od 1. ledna 2011.
Novela bude muset absolvovat celou schvalovací anabázi v nové sněmovně.
"Je to strašná škoda, poškodí to celý náš byznys i farmáře," zoufá si
ředitel Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič. Novela totiž
vyjadřovala těžce vyjednaný kompromis mezi oběma lobby, petrolejářskou a
biopalivovou.
Klausův krok ostře odsoudil i jeden z nejvlivnějších byznysmanů v
zemi, šéf Agrofertu Andrej Babiš. "V rámci své osobní prestiže a války s
Evropskou unií prezident poškodil domácí zemědělce, výrobce biopaliv i
pověst celého Česka. Vystavil ho možným sankcím za neplnění závazků v
rámci unie," prohlásil Babiš. Zdůraznil přitom, že podnikatelé už
investovali do továren na biopaliva deset miliard korun. On sám rozjel
loni výrobu bionafty v továrně Preol. Utrpí i jeho zemědělská divize,
protože zmrazený podíl biosložek znamená i nižší odbyt řepky či obilí,
jež se pro výrobu biopaliv využívají.
"Je ohrožen odbyt produkce ze zhruba 70 tisíc hektarů, to je téměř
tří procent všech polí v zemi," potvrdil obavy prezident Agrární komory
Jan Veleba.
Sám Klaus zdůvodnil své veto tím, že existují vážné pochybnosti o
dopadu biopaliv na zdraví lidí. Biopaliva také podle něj zdraží pohonné
hmoty a sníží životnost aut. Novela by podle odhadů mohla zvýšit cenu
litru benzínu nebo nafty na pumpách zhruba o deset haléřů až korunu.
Analýzy o dopadu biopaliv na životní prostředí se různí, podle
některých jsou dokonce škodlivější než paliva fosilní. "Poukazovat na
škodlivost biopaliv tváří v tvář současné ropné katastrofě v Mexickém
zálivu je výsměchem objektivitě. Netvrdíme přitom, že biopaliva jsou
nějakou ekologickou spásou - ale unie se přece zavázala k jejich
využívání i kvůli redukci agrárních přebytků a snížení závislosti na
dovozu fosilních paliv," upozorňuje ale Jevič.
Biopaliva v Česku
70 000
hektarů osili navíc zemědělci kvůli očekávanému zvýšení odbytu
biopaliv.
10 mld.
korun již investovali čeští podnikatelé do továren na biopaliva. Teď
nebudou mít takový odbyt, jaký čekali.
327 mil.
litrů biosložky se loni přidalo do paliv v České republice.
0,13-1,00
koruny by podle odhadů činilo zdražení litru benzinu či nafty, pokud
by se do nich měl začít přidávat vyšší podíl biosložky.
Autor: Martin Mařík
Autor-web: www.ihned.cz
Zdroj: Enviweb
Datum uveřejnění: 18.5.10
Poslední změna: 18.5.2010
Počet shlédnutí: 553
Klaus zmrazil byznys s biopalivy
Prezidentské veto zákona o biopalivech už poslanci nestihnou přehlasovat. Zpoždění platnosti novely přijde podnikatele na desítky milionů.
O desítky milionů korun přijdou odhadem jen letos čeští výrobci biolihu a bionafty. A farmáři budou mít další potíže s nadprodukcí. Zítřejší schůze sněmovny, poslední řádná před volbami, totiž už nestihne znovu schválit zákon o zvýšení podílu biosložek v benzinu a naftě. Potvrdila to pro ČTK Miroslava Němcová z ODS, jež nyní sněmovnu řídí.
Novela zákona o ovzduší měla zvýšit podíl biolihu v benzinu ze 3,56 na 4,1 procenta, podíl bionafty v motorové naftě z 4,5 na 6 procent. To vše už od 1. června. Prezident Václav Klaus novelu minulý týden odmítl podepsat, ale poslanci se jeho veto chystali zítra přehlasovat. "Jsme na to připraveni," potvrdil HN ještě v pátek místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka. "Novela má šanci definitivně projít," souhlasil i šéf zemědělského výboru Jiří Papež z ODS. Jenže poté Němcová vysvětlila, že návrh se nemůže dostat na jednání sněmovny z formálních důvodů. Odmítnutá novela dorazila z Hradu do sněmovny ve středu a muselo by uplynout deset dní, aby se mohla dostat znovu na pořad jednání. V té době ale už žádná řádná schůze poslanců nebude a na případné mimořádné se o prezidentem vetovaném návrhu jednat nesmí.
Podíl biopaliv se tak zřejmě podaří zvýšit nejdřív od 1. ledna 2011. Novela bude muset absolvovat celou schvalovací anabázi v nové sněmovně. "Je to strašná škoda, poškodí to celý náš byznys i farmáře," zoufá si ředitel Sdružení pro výrobu bionafty Petr Jevič. Novela totiž vyjadřovala těžce vyjednaný kompromis mezi oběma lobby, petrolejářskou a biopalivovou.
Klausův krok ostře odsoudil i jeden z nejvlivnějších byznysmanů v zemi, šéf Agrofertu Andrej Babiš. "V rámci své osobní prestiže a války s Evropskou unií prezident poškodil domácí zemědělce, výrobce biopaliv i pověst celého Česka. Vystavil ho možným sankcím za neplnění závazků v rámci unie," prohlásil Babiš. Zdůraznil přitom, že podnikatelé už investovali do továren na biopaliva deset miliard korun. On sám rozjel loni výrobu bionafty v továrně Preol. Utrpí i jeho zemědělská divize, protože zmrazený podíl biosložek znamená i nižší odbyt řepky či obilí, jež se pro výrobu biopaliv využívají.
"Je ohrožen odbyt produkce ze zhruba 70 tisíc hektarů, to je téměř tří procent všech polí v zemi," potvrdil obavy prezident Agrární komory Jan Veleba.
Sám Klaus zdůvodnil své veto tím, že existují vážné pochybnosti o dopadu biopaliv na zdraví lidí. Biopaliva také podle něj zdraží pohonné hmoty a sníží životnost aut. Novela by podle odhadů mohla zvýšit cenu litru benzínu nebo nafty na pumpách zhruba o deset haléřů až korunu.
Analýzy o dopadu biopaliv na životní prostředí se různí, podle některých jsou dokonce škodlivější než paliva fosilní. "Poukazovat na škodlivost biopaliv tváří v tvář současné ropné katastrofě v Mexickém zálivu je výsměchem objektivitě. Netvrdíme přitom, že biopaliva jsou nějakou ekologickou spásou - ale unie se přece zavázala k jejich využívání i kvůli redukci agrárních přebytků a snížení závislosti na dovozu fosilních paliv," upozorňuje ale Jevič.
Biopaliva v Česku
70 000
hektarů osili navíc zemědělci kvůli očekávanému zvýšení odbytu biopaliv.
10 mld.
korun již investovali čeští podnikatelé do továren na biopaliva. Teď nebudou mít takový odbyt, jaký čekali.
327 mil.
litrů biosložky se loni přidalo do paliv v České republice.
0,13-1,00
koruny by podle odhadů činilo zdražení litru benzinu či nafty, pokud by se do nich měl začít přidávat vyšší podíl biosložky.
Autor: Martin Mařík
Autor-web: www.ihned.cz
Zdroj: Enviweb
Datum uveřejnění: 18.5.10
Poslední změna: 18.5.2010
Počet shlédnutí: 553