Zprávy z tisku

Brusel chce v roce 2050 zákaz vjezdu klasických vozů do měst

Evropská komise dnes navrhla zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent. Brusel totiž počítá s tím, že za 39 let se bude většina cestujících na vzdálenost větší než 300 kilometrů přesouvat po železnici.

 
 

Evropská komise dnes navrhla zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent. Brusel totiž počítá s tím, že za 39 let se bude většina cestujících na vzdálenost větší než 300 kilometrů přesouvat po železnici.

S postupným vytlačováním aut se spalovacím motorem chce Evropská komise začít ovšem podstatně dříve než v roce 2050. Již 20 let předtím by se totiž podle nového dopravního plánu mělo snížit používání aut v městské dopravě o polovinu. Zboží by se do center velkých měst mělo "bez emisí" dopravovat již v roce 2030.

S koncem klasických automobilů a vývojem nových technologií se má zásadně zlepšit i bezpečnost na silnicích. Za 39 let podle komise dokonce nebudou na silnicích umírat téměř žádní lidé. "Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule. V souladu s tímto cílem usiluje EU o to, aby se do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu," uvedla EK.

Plán Evropské komise má celkem 40 bodů, které se zaměřují především na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě. Týkají se však i dopravy letecké. Komise chce, aby v roce 2050 aerolinky nejméně ze 40 procent využívaly takzvaná udržitelná nízkouhlíková paliva, tedy především biopaliva druhé generace. Ta se v současnosti ovšem prakticky nepoužívají a jejich nasazení ve větším měřítku lze podle expertů očekávat nejdříve za deset let.

"Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí. Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu. Může na tom získat každý," řekl dnes novinářům eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Přehled základních bodů nového dopravního plánu Evropské komise:

1. Městská doprava

- Do roku 2030 by se mělo používání vozidel na konvenční paliva v městské dopravě snížit na polovinu; do roku 2050 by měly být postupně vyřazeny z měst; do roku 2030 by se mělo v centrech velkých měst dosáhnout zavedení dopravy zboží v podstatě prosté emisí CO2.

- Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule. V souladu s tímto cílem usiluje EU o to, aby se do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu.

2. Meziměstská doprava

- Do roku 2050 by se většina cestujících na střední vzdálenost (přibližně 300 km a více) měla přepravovat po železnici.

- Do roku 2030 by se mělo 30 procent silniční nákladní dopravy nad 300 km převést na jiné druhy dopravy, jako jsou železniční a vodní doprava, a do roku 2050 by to mělo být více než 50 procent.

- Do roku 2050 by se měla všechna letiště základní sítě propojit se železniční sítí, pokud možno vysokorychlostní.

3. Interkontinentální doprava

- Do roku 2050 by mělo používání nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě dosáhnout 40 procent; do roku 2050 by se také měly na úrovni EU snížit emise CO2 z námořních lodních paliv o 40 procent.

- Do roku 2020 by měl být vytvořen společný evropský letecký prostor zahrnující 58 zemí a jednu miliardu obyvatel.

Zdroj: zpráva ČTK

 


Datum uveřejnění: 28.3.11
Poslední změna: 28.3.2011
Počet shlédnutí: 351