Zprávy z tisku

Biopaliva už neznamenají jen korupci a skandál

Biopaliva se dočkala, už nebudou jen předmětem afér typu "biolíh". Česko se zařadí tento týden k zemím, které ekologická paliva začínají využívat ve velkém.

 
 

Dnes se premiér Mirek Topolánek chystá slavnostně otevřít novou továrnu společnosti Setuza, největšího výrobce surovin pro biopaliva v zemi. Od soboty 1. září pak začnou motoristé nakupovat u čerpacích stanic naftu s průměrně dvouprocentní příměsí biosložky - řepkového metylesteru.

Autům příměs nevadí

Motoristé ani jejich automobily zřejmě ale v prvních dnech žádný rozdíl u pump nepoznají. Biopaliva jsou o něco dražší než motorová nafta, a vláda se zatím rozhodla je nedotovat. Litr nafty s biopříměsí tak může zdražit asi o dvacetník.

Jenže pumpaři tvrdí, že kvůli konkurenci zatím na ceny sahat nebudou. "Ještě nevíme, jestli cena stoupne, uvidíme," říká například Jiří Kos, manažer středně velké pumpařské sítě Hunsgas z Brna.

Ani motory aut zatím změnu nepocítí. Pumpaři mohou prodávat i nadále někdy naftu čistou, nebo naopak s až pětiprocentní příměsí. V ročním průměru pak musí vykázat nejméně dvouprocentní podíl. A těch nejvýše pět procent metylesteru neudělá s motorem nic zvláštního.

"Proto nebudeme ani stojany s biosložkou speciálně označovat. Obsluha ale na dotaz vždy řekne, jaká nafta se ten den prodává," vysvětluje Michaela Lagronová, mluvčí společnosti Unipetrol, jež provozuje i síť Benzina.

Zdraží potraviny?

Postupně se ovšem bude význam biopaliv dál zvyšovat. V celé Evropské unii mají dosáhnout už v roce 2010 podílu 5,75 procenta z prodaných paliv. V roce 2020 to má být deset procent.

Důvody, proč sázet na pohon z řepky, obilí nebo i odpadů, přitom nejsou jen ekologické. Nejde tedy pouze o čistší plyny z výfuků.

"Biopaliva sníží také závislost Evropy na dovážené ropě a znamenají rovněž zaručený odbyt přebytků pro farmáře," zdůraznila například bruselská agrární komisařka Mariann Fischer-Boelová.

Zatím není jasné, jaký vliv budou mít biopaliva na ceny potravin. Letos se zdá, že také kvůli nim zdraží pečivo - část nedostatkového obilí totiž půjde, místo do pekáren, na biolíh. Ale v nedávných letech si zase farmáři stěžovali na nadprodukci obilí.

"Vývoj teď zaskočil i nás. Agrární politice chybí dlouhodobé globální předpovědi, jak se bude trh vyvíjet," upozorňuje prezident Agrární komory Jan Veleba.

Pozor na úniky

Přidávání metylesteru do nafty je jen první etapou. Od ledna se bude povinně dávat do benzinu biolíh. A právě tady je podle některých politiků šance pro podvodníky. "Hrozí skandál, stejný jako s lehkými topnými oleji," hřímal nedávno ministr průmyslu Martin Říman.

Pokud totiž biolíh, vyráběný z obilí nebo cukrovky, skončí nakonec namísto u pumpy v palírně, půjde o podvody za miliardy. Z každého litru potravinářského lihu je totiž spotřební daň 265 korun. Když ji podvodník nezaplatí, jde zisk do jeho kapsy.

O skandály přitom nemá nouzi samotný biolíh ještě předtím, než se vůbec začne používat. Stejnojmenná kauza loni rozpoutala politické vášně. Podle policie podnikatelé při rozdělování licencí k výrobě biopaliv upláceli. Pár dní před volbami šéf útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jan Kubice upozornil, že politici vládnoucí ČSSD mohli mařit vyšetřování.

Ještě předtím s ostudou ministerstvo životního prostředí muselo zrušit výběrové řízení na dodavatele biolihu. Nejvyšší kontrolní úřad zase upozornil, že někteří podnikatelé stále dosud nevrátili stamiliony dotací na výstavbu továren pro metylester.

Teď bude biopaliva v Česku kontrolovat celní správa spolu s Českou obchodní inspekcí. Ministr životního prostředí Martin Bursík je přesvědčen, že nezklamou. "Kontrola dobře funguje v sousedním Německu, kde jsme se také inspirovali," zdůrazňuje.

Zdroj: HN

 


Datum uveřejnění: 29.8.07
Poslední změna: 29.8.2007
Počet shlédnutí: 523