Zprávy z tisku
Biolíh E85: v běžném autě jen naředěný s benzinem
Levný biolíh E85 se dá tankovat už na 70 čerpacích stanicích v Česku. K mání jsou i nová auta, ale výrobci se s nimi nechlubí. Zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to slyšeli? „Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 22 až 23 korun za litr, benzin asi 31 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to,“ jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 70 čerpacích stanicích napříč republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskusí těch, kteří to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?
Na čistý líh nejezděte
„U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční
lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs
bioetanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto
výborně, jinému trochu hůře,“ říká technický poradce týdeníku Svět
motorů a expert na paliva Martin Vaculík. Podle něj však není taková
jízda nijak zvlášť ekonomická. „Spotřeba se zvýší zhruba o 30 procent,
protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin. To však vozy s
originálními motory na E85 umějí díky vyšší kompresi potlačit, takže
rozdíl spotřeby může být jen 10 procent. Zajímavé je, že čím rychleji
jezdíte, tím je zátěž větší a spalování účinnější, což platí i pro
neupravené motory,“ komentuje jízdu na E85 Vaculík a upozorňuje na
rizika. „Horší jsou studené starty a zvyšuje se opotřebení palivového
čerpadla v nádrži. Méně významný vliv může mít biolíh na těsnost
palivového těsnění.“
S tím souhlasí další petrochemický expert, Tomáš Mikšovský. „Při
technických zkouškách se ukázalo, že biolíh obsahuje spoustu aditiv, jež
mají vliv na rychlé stárnutí těsnění. Palivo pak může vytékat ven a
hrozí nebezpečí požáru,“ varuje Mikšovský.
Redakce Světa motorů vyzkoušela v testu Škodu Felicii, s níž jezdila na
směs půl nádrže biolihu a půl benzinu. „Chce to pak častěji měnit olej,
vznikají totiž kyselé zplodiny. Líh je také mírně agresivnější vůči
ventilovým sedlům, ale ta jsou u všech moderních aut tvrzená, takže by
lihu měla dostatečně odolávat. Pokud vůz nemá samočinné vymezování
ventilových vůlí, doporučuji jejich častější kontrolu,“ říká expert s
tím, že výhodou biolihu je jeho čisticí schopnost, která motory zbavuje
třeba usazenin na ventilech.
Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů,
což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových
diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta
zvládají, jiná se dusí, problémem jsou vždy studené starty a jízda s
nezahřátým motorem. „Obecně tedy nemůžu pokusy s čistým E85 doporučit,“
říká Vaculík.
Utajená auta na biolíh
Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta
jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV
alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy spalující „různá“ paliva. A u nich
přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující
E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70 %
méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se
pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon
motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u „biolihového“ 129 kW. Cena
automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun).
Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy utajeně, bez
jakékoli reklamy. To se však nyní – s rozrůstající se sítí čerpaček na
E85 – může rychle změnit. Typickým příkladem je Renault: model střední
třídy, Laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro
spalování čistého E85, ale nikde se tím nechlubí. Za 420 tisíc korun,
tedy bez příplatku, můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu,
protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý
kilometr na biopalivo zaplatíte 1,90 Kč; na benzin je to o 40 haléřů
více (2,30 Kč). Roční porce 15 tisíc km tak uspoří šest tisíc korun.
Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není model Octavia
Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. „Individuálně ji lze
objednat u autorizovaného obchodníka za 373 900 Kč. Spotřeba je 9,5 l na
100 km při použití E85, na benzin pak sedm litrů,“ říká mluvčí
automobilky Evžen Krauskopf. Zde ovšem investice ztrácí ekonomickou
výhodu, náklady na kilometr jsou stejné (2,10 Kč/km), navíc za stejné
peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1.2 TSI. Výhodou tak
zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.
Za příplatek 15 tisíc korun pak nabízí modely Flexi Fuel také značka Ford.
Datum uveřejnění: 7.10.10
Poslední změna: 7.10.2010
Počet shlédnutí: 2289
Biolíh E85: v běžném autě jen naředěný s benzinem
Levný biolíh E85 se dá tankovat už na 70 čerpacích stanicích v Česku. K mání jsou i nová auta, ale výrobci se s nimi nechlubí. Zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to slyšeli? „Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 22 až 23 korun za litr, benzin asi 31 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to,“ jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 70 čerpacích stanicích napříč republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskusí těch, kteří to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?
Na čistý líh nejezděte
„U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční
lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs
bioetanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto
výborně, jinému trochu hůře,“ říká technický poradce týdeníku Svět
motorů a expert na paliva Martin Vaculík. Podle něj však není taková
jízda nijak zvlášť ekonomická. „Spotřeba se zvýší zhruba o 30 procent,
protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin. To však vozy s
originálními motory na E85 umějí díky vyšší kompresi potlačit, takže
rozdíl spotřeby může být jen 10 procent. Zajímavé je, že čím rychleji
jezdíte, tím je zátěž větší a spalování účinnější, což platí i pro
neupravené motory,“ komentuje jízdu na E85 Vaculík a upozorňuje na
rizika. „Horší jsou studené starty a zvyšuje se opotřebení palivového
čerpadla v nádrži. Méně významný vliv může mít biolíh na těsnost
palivového těsnění.“
S tím souhlasí další petrochemický expert, Tomáš Mikšovský. „Při
technických zkouškách se ukázalo, že biolíh obsahuje spoustu aditiv, jež
mají vliv na rychlé stárnutí těsnění. Palivo pak může vytékat ven a
hrozí nebezpečí požáru,“ varuje Mikšovský.
Redakce Světa motorů vyzkoušela v testu Škodu Felicii, s níž jezdila na
směs půl nádrže biolihu a půl benzinu. „Chce to pak častěji měnit olej,
vznikají totiž kyselé zplodiny. Líh je také mírně agresivnější vůči
ventilovým sedlům, ale ta jsou u všech moderních aut tvrzená, takže by
lihu měla dostatečně odolávat. Pokud vůz nemá samočinné vymezování
ventilových vůlí, doporučuji jejich častější kontrolu,“ říká expert s
tím, že výhodou biolihu je jeho čisticí schopnost, která motory zbavuje
třeba usazenin na ventilech.
Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů,
což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových
diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta
zvládají, jiná se dusí, problémem jsou vždy studené starty a jízda s
nezahřátým motorem. „Obecně tedy nemůžu pokusy s čistým E85 doporučit,“
říká Vaculík.
Utajená auta na biolíh
Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta
jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV
alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy spalující „různá“ paliva. A u nich
přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující
E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70 %
méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se
pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon
motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u „biolihového“ 129 kW. Cena
automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun).
Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy utajeně, bez
jakékoli reklamy. To se však nyní – s rozrůstající se sítí čerpaček na
E85 – může rychle změnit. Typickým příkladem je Renault: model střední
třídy, Laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro
spalování čistého E85, ale nikde se tím nechlubí. Za 420 tisíc korun,
tedy bez příplatku, můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu,
protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý
kilometr na biopalivo zaplatíte 1,90 Kč; na benzin je to o 40 haléřů
více (2,30 Kč). Roční porce 15 tisíc km tak uspoří šest tisíc korun.
Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není model Octavia
Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. „Individuálně ji lze
objednat u autorizovaného obchodníka za 373 900 Kč. Spotřeba je 9,5 l na
100 km při použití E85, na benzin pak sedm litrů,“ říká mluvčí
automobilky Evžen Krauskopf. Zde ovšem investice ztrácí ekonomickou
výhodu, náklady na kilometr jsou stejné (2,10 Kč/km), navíc za stejné
peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1.2 TSI. Výhodou tak
zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.
Za příplatek 15 tisíc korun pak nabízí modely Flexi Fuel také značka Ford.
Datum uveřejnění: 7.10.10
Poslední změna: 7.10.2010
Počet shlédnutí: 2289