Zprávy z tisku

Biolíh E85: v běžném autě jen naředěný s benzinem

Levný biolíh E85 se dá tankovat už na 70 čerpacích stanicích v Česku. K mání jsou i nová auta, ale výrobci se s nimi nechlubí. Zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to slyšeli? „Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 22 až 23 korun za litr, benzin asi 31 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to,“ jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 70 čerpacích stanicích napříč republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskusí těch, kteří to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?

 
 

Na čistý líh nejezděte

„U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs bioetanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto výborně, jinému trochu hůře,“ říká technický poradce týdeníku Svět motorů a expert na paliva Martin Vaculík. Podle něj však není taková jízda nijak zvlášť ekonomická. „Spotřeba se zvýší zhruba o 30 procent, protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin. To však vozy s originálními motory na E85 umějí díky vyšší kompresi potlačit, takže rozdíl spotřeby může být jen 10 procent. Zajímavé je, že čím rychleji jezdíte, tím je zátěž větší a spalování účinnější, což platí i pro neupravené motory,“ komentuje jízdu na E85 Vaculík a upozorňuje na rizika. „Horší jsou studené starty a zvyšuje se opotřebení palivového čerpadla v nádrži. Méně významný vliv může mít biolíh na těsnost palivového těsnění.“

S tím souhlasí další petrochemický expert, Tomáš Mikšovský. „Při technických zkouškách se ukázalo, že biolíh obsahuje spoustu aditiv, jež mají vliv na rychlé stárnutí těsnění. Palivo pak může vytékat ven a hrozí nebezpečí požáru,“ varuje Mikšovský.

Redakce Světa motorů vyzkoušela v testu Škodu Felicii, s níž jezdila na směs půl nádrže biolihu a půl benzinu. „Chce to pak častěji měnit olej, vznikají totiž kyselé zplodiny. Líh je také mírně agresivnější vůči ventilovým sedlům, ale ta jsou u všech moderních aut tvrzená, takže by lihu měla dostatečně odolávat. Pokud vůz nemá samočinné vymezování ventilových vůlí, doporučuji jejich častější kontrolu,“ říká expert s tím, že výhodou biolihu je jeho čisticí schopnost, která motory zbavuje třeba usazenin na ventilech.

Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů, což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta zvládají, jiná se dusí, problémem jsou vždy studené starty a jízda s nezahřátým motorem. „Obecně tedy nemůžu pokusy s čistým E85 doporučit,“ říká Vaculík.

Utajená auta na biolíh

Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy spalující „různá“ paliva. A u nich přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70 % méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u „biolihového“ 129 kW. Cena automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun).

Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy utajeně, bez jakékoli reklamy. To se však nyní – s rozrůstající se sítí čerpaček na E85 – může rychle změnit. Typickým příkladem je Renault: model střední třídy, Laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro spalování čistého E85, ale nikde se tím nechlubí. Za 420 tisíc korun, tedy bez příplatku, můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu, protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý kilometr na biopalivo zaplatíte 1,90 Kč; na benzin je to o 40 haléřů více (2,30 Kč). Roční porce 15 tisíc km tak uspoří šest tisíc korun.

Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není model Octavia Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. „Individuálně ji lze objednat u autorizovaného obchodníka za 373 900 Kč. Spotřeba je 9,5 l na 100 km při použití E85, na benzin pak sedm litrů,“ říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Zde ovšem investice ztrácí ekonomickou výhodu, náklady na kilometr jsou stejné (2,10 Kč/km), navíc za stejné peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1.2 TSI. Výhodou tak zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.

Za příplatek 15 tisíc korun pak nabízí modely Flexi Fuel také značka Ford.

 


Datum uveřejnění: 7.10.10
Poslední změna: 7.10.2010
Počet shlédnutí: 2289