Zprávy z tisku
Benzin a nafta mají konkurenci - plyn a líh
Lihovarníci a plynaři rozšiřují počty pump na palivo E 85 a CNG. Alternativní paliva lákají nízkou cenou díky nulové spotřební dani.
Benzinu a naftě už brzy vyroste v Česku vážná konkurence. Alternativní paliva dala o sobě letos poprvé vážněji vědět a v příštím roce je čeká nevídaný boom. Jde především o benzin s vysokým obsahem líhu s označením E 85 a pak zemní plyn CNG. Přestože petrolejáři se ještě dlouho nemusí bát o svůj byznys, nahrává výhodnější cena nových pohonných hmot jejich stále většímu rozšíření.
Právě cena je zatím v rukou lihovarníků a dodavatelů plynu nejsilnějším argumentem. Klasický benzin stojí nyní v Česku přes 28 korun. Litr E 85, kde benzin tvoří jen 15 procent objemu a zbytek je sice dražší, ale od daně osvobozený líh, vyjde zhruba o čtyři až pět korun laciněji. A kubík plynu CNG, odpovídající zhruba jednomu litru benzinu, přijde teď díky osvobození od spotřební daně na pouhých 15 až 16 korun. Masivnějšímu rozšíření zatím brání malý počet vozů, jejichž motory mohou tato paliva využívat, a jejich vyšší pořizovací cena.
Míst, kde se dá u nás natankovat E 85 nebo CNG, ale přesto nevídaně přibývá. Lihovarníci, v tomto případě Cukrovary a lihovary TTD a jejich dceřiná firma Agroetanol TTD, otevřeli v létě první pumpu s E 85 u stanice KM Prona v Mladé Boleslavi. Do konce roku už má ale u nás podle ředitele Lihovarů TTD Oldřicha Reinbergra fungovat 26 tankovacích míst na toto lihové palivo a v příštím roce minimálně padesát.
Potíž je v tom, že momentálně jezdí u nás jen několik desítek aut na lihové palivo. "Bude jich ale určitě hodně přibývat, vozy na E 85 mají u nás už teď v nabídce značky jako Ford, Saab, Volvo. A na trh je už uvádí i Škodovka," říká Reinbergr.
CNG lze u nás natankovat už u 22 stanic, do roku 2020 jich má být podle Markéty Schauhuberové z České plynárenské unie víc než 300, do tří let má být zemní plyn k dispozici u každého významnějšího silničního tahu v zemi. Už teď podle údajů unie jezdí po Česku na 1800 vozidel na zemní plyn, včetně 270 autobusů a 1400 osobních a dodávkových vozidel. "CNG je bezpečná, ekologická a ekonomicky výhodná pohonná hmota. Je logické, že se brzy stane významnou alternativou k ropným palivům," prorokuje Schauhuberová.
Jenže ne všechna proroctví mají cestu k naplnění jistou. Pro petrolejáře a distributory a prodejce klasických pohonných hmot, kterým už tak klesá v poslední době odbyt, jsou plyn a líh stále větší konkurencí. Snaží se místo toho nabízet kvalitnější druhy benzinu a nafty, šetrnější k životnímu prostředí a s lepším výkonem pro motory. Roky ještě bude trvat, než alternativní paliva budou schopna v podílu na trhu zásadně konkurovat ropě.
"Záleží na poptávce. Celý zázrak CNG je v tom, že je tenhle plyn zatím nezdaněný. Navíc v čistotě emisí je srovnatelný s normou euro 5 u nafty," připomíná šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. Plynaři jsou podle něj zkrátka extrémně dobří lobbisté. Nejde jen o vyjednanou nulovou spotřební daň, která by se měla mírně zvyšovat až od roku 2012, ale i různé plány měst, která chystají podporu pro průjezd a parkování vozů na CNG, propagaci plynových autobusů pro dopravní podniky a podobně.
"Lihové E 85 má zatím o poznání menší podporu. Ale je to možná výhodnější alternativa. Auta na E 85 jsou jen o pár desítek tisíc dražší a mohou jezdit zároveň i na klasický benzin," říká Indráček.
Benzin, plyn a líh
3,5
tisíce veřejných čerpacích stanic benzinu a nafty funguje dnes v ČR. Dohromady asi na sto místech bude v příštím roce možno tankovat E 85 a CNG.
400
tisíc vozů na zemní plyn CNG bude v roce 2020 jezdit v Česku podle představ České plynárenské unie. Přes 4 miliony jich jezdí dnes v ČR na benzin a naftu.
1 mil.
litrů lihobenzinu E 85 přibližně v 50 stanicích se prodá v příštím roce v ČR. Prodej začal letos. Klasického benzinu se loni spotřebovalo 2,7 miliardy litrů.
AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 24.11.09
Poslední změna: 24.11.2009
Počet shlédnutí: 572
Benzin a nafta mají konkurenci - plyn a líh
Lihovarníci a plynaři rozšiřují počty pump na palivo E 85 a CNG. Alternativní paliva lákají nízkou cenou díky nulové spotřební dani.
Benzinu a naftě už brzy vyroste v Česku vážná konkurence. Alternativní paliva dala o sobě letos poprvé vážněji vědět a v příštím roce je čeká nevídaný boom. Jde především o benzin s vysokým obsahem líhu s označením E 85 a pak zemní plyn CNG. Přestože petrolejáři se ještě dlouho nemusí bát o svůj byznys, nahrává výhodnější cena nových pohonných hmot jejich stále většímu rozšíření.
Právě cena je zatím v rukou lihovarníků a dodavatelů plynu nejsilnějším argumentem. Klasický benzin stojí nyní v Česku přes 28 korun. Litr E 85, kde benzin tvoří jen 15 procent objemu a zbytek je sice dražší, ale od daně osvobozený líh, vyjde zhruba o čtyři až pět korun laciněji. A kubík plynu CNG, odpovídající zhruba jednomu litru benzinu, přijde teď díky osvobození od spotřební daně na pouhých 15 až 16 korun. Masivnějšímu rozšíření zatím brání malý počet vozů, jejichž motory mohou tato paliva využívat, a jejich vyšší pořizovací cena.
Míst, kde se dá u nás natankovat E 85 nebo CNG, ale přesto nevídaně přibývá. Lihovarníci, v tomto případě Cukrovary a lihovary TTD a jejich dceřiná firma Agroetanol TTD, otevřeli v létě první pumpu s E 85 u stanice KM Prona v Mladé Boleslavi. Do konce roku už má ale u nás podle ředitele Lihovarů TTD Oldřicha Reinbergra fungovat 26 tankovacích míst na toto lihové palivo a v příštím roce minimálně padesát.
Potíž je v tom, že momentálně jezdí u nás jen několik desítek aut na lihové palivo. "Bude jich ale určitě hodně přibývat, vozy na E 85 mají u nás už teď v nabídce značky jako Ford, Saab, Volvo. A na trh je už uvádí i Škodovka," říká Reinbergr.
CNG lze u nás natankovat už u 22 stanic, do roku 2020 jich má být podle Markéty Schauhuberové z České plynárenské unie víc než 300, do tří let má být zemní plyn k dispozici u každého významnějšího silničního tahu v zemi. Už teď podle údajů unie jezdí po Česku na 1800 vozidel na zemní plyn, včetně 270 autobusů a 1400 osobních a dodávkových vozidel. "CNG je bezpečná, ekologická a ekonomicky výhodná pohonná hmota. Je logické, že se brzy stane významnou alternativou k ropným palivům," prorokuje Schauhuberová.
Jenže ne všechna proroctví mají cestu k naplnění jistou. Pro petrolejáře a distributory a prodejce klasických pohonných hmot, kterým už tak klesá v poslední době odbyt, jsou plyn a líh stále větší konkurencí. Snaží se místo toho nabízet kvalitnější druhy benzinu a nafty, šetrnější k životnímu prostředí a s lepším výkonem pro motory. Roky ještě bude trvat, než alternativní paliva budou schopna v podílu na trhu zásadně konkurovat ropě.
"Záleží na poptávce. Celý zázrak CNG je v tom, že je tenhle plyn zatím nezdaněný. Navíc v čistotě emisí je srovnatelný s normou euro 5 u nafty," připomíná šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. Plynaři jsou podle něj zkrátka extrémně dobří lobbisté. Nejde jen o vyjednanou nulovou spotřební daň, která by se měla mírně zvyšovat až od roku 2012, ale i různé plány měst, která chystají podporu pro průjezd a parkování vozů na CNG, propagaci plynových autobusů pro dopravní podniky a podobně.
"Lihové E 85 má zatím o poznání menší podporu. Ale je to možná výhodnější alternativa. Auta na E 85 jsou jen o pár desítek tisíc dražší a mohou jezdit zároveň i na klasický benzin," říká Indráček.
Benzin, plyn a líh
3,5
tisíce veřejných čerpacích stanic benzinu a nafty funguje dnes v ČR. Dohromady asi na sto místech bude v příštím roce možno tankovat E 85 a CNG.
400
tisíc vozů na zemní plyn CNG bude v roce 2020 jezdit v Česku podle představ České plynárenské unie. Přes 4 miliony jich jezdí dnes v ČR na benzin a naftu.
1 mil.
litrů lihobenzinu E 85 přibližně v 50 stanicích se prodá v příštím roce v ČR. Prodej začal letos. Klasického benzinu se loni spotřebovalo 2,7 miliardy litrů.
AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Datum uveřejnění: 24.11.09
Poslední změna: 24.11.2009
Počet shlédnutí: 572