EnglishRSSkontaktyčlenstvísitemapinzerce a reklama
Biom.cz
biomasa, biopaliva, bioplyn, pelety, kompostování a jejich využití

LEGISLATIVA

6/2010 Sb.

Úplné znění zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, jak vyplývá z pozdějších změn

6/2010 Sb.

   PŘEDSEDA VLÁDY

   vyhlašuje  úplné  znění  zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o
   životním prostředí, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 132/2000
   Sb.,  zákonem  č.  6/2005  Sb.,  zákonem  č.  413/2005 Sb. a zákonem č.
   380/2009 Sb.

   ZÁKON

   o právu na informace o životním prostředí

   Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

   § 1

   Předmět úpravy

   (1)    Tento    zákon   zapracovává   příslušné   předpisy   Evropských
   společenství^1)  a upravuje zabezpečení práva na přístup k informacím o
   životním   prostředí   a   na  včasné  a  úplné  informace  o  životním
   prostředí^1a),  na  vytvoření podmínek pro výkon tohoto práva a podporu
   aktivního  zpřístupňování  informací  o  životním  prostředí  ze strany
   povinných subjektů. Stanoví

   a)  podmínky  výkonu  práva  na  včasné  a  úplné  informace o životním
   prostředí,  jimiž  disponují  povinné subjekty podle tohoto zákona nebo
   které jsou k dispozici pro tyto subjekty,

   b)  přístup  veřejnosti  k  informacím  o  životním  prostředí, kterými
   disponují  povinné  subjekty  podle  tohoto  zákona  nebo  které jsou k
   dispozici pro tyto subjekty,

   c) základní podmínky a lhůty pro zpřístupňování informací a důvody, pro
   které  mohou  povinné subjekty podle tohoto zákona odepřít zpřístupnění
   informace,

   d)  aktivní  zpřístupňování  informací  o  životním prostředí a podporu
   používání zařízení umožňující dálkový přístup,

   e)  pravidla  pro  zřízení infrastruktury pro prostorová data pro účely
   politik  životního  prostředí  a politik nebo činností, které mohou mít
   vliv   na   životní   prostředí   a   zpřístupňování  prostorových  dat
   prostřednictvím  síťových  služeb  na Národním geoportálu INSPIRE (dále
   jen „geoportál“),

   f) vzdělávání, výchovu a osvětu v oblasti ochrany životního prostředí.

   (2)   Zpřístupňování   údajů   získaných   pro   statistické   účely  a
   zpřístupňování statistických informací se řídí zvláštním zákonem^2).

   § 2

   Vymezení pojmů

   Pro účely tohoto zákona se rozumí

   a)  informacemi o životním prostředí (dále jen „informace“) informace v
   jakékoliv technicky proveditelné podobě, které vypovídají zejména o

   1.  stavu a vývoji životního prostředí, o příčinách a důsledcích tohoto
   stavu,

   2.   připravovaných  nebo  prováděných  činnostech  a  opatřeních  a  o
   uzavíraných  dohodách,  které  mají  nebo  by  mohly  mít  vliv na stav
   životního prostředí a jeho složek,

   3.  stavu  složek  životního prostředí, včetně geneticky modifikovaných
   organismů,  a o interakci mezi nimi, o látkách, energii, hluku, záření,
   odpadech  včetně  radioaktivních  odpadů a dalších emisích do životního
   prostředí,  které  ovlivňují  nebo  mohou  ovlivňovat  jeho složky, a o
   důsledcích těchto emisí,

   4. využívání přírodních zdrojů a jeho důsledcích na životní prostředí a
   rovněž  údaje  nezbytné  pro  vyhodnocování  příčin  a  důsledků tohoto
   využívání a jeho vlivů na živé organismy a společnost,

   5. vlivech staveb, činností, technologií a výrobků na životní prostředí
   a veřejné zdraví a o posuzování vlivů na životní prostředí,

   6.  správních  řízeních ve věcech životního prostředí, posuzování vlivů
   na  životní  prostředí, peticích a stížnostech v těchto věcech a jejich
   vyřízení  a  rovněž  informace  obsažené  v  písemnostech týkajících se
   zvláště  chráněných  součástí  přírody  a  dalších  součástí  životního
   prostředí chráněných podle zvláštních předpisů,

   7.  ekonomických  a  finančních  analýzách  použitých  v  rozhodování a
   dalších  opatřeních  a  postupech  ve věcech životního prostředí, pokud
   byly pořízeny zcela nebo zčásti z veřejných prostředků,

   8.  stavu veřejného zdraví, bezpečnosti a podmínkách života lidí, pokud
   jsou  nebo  mohou  být  ovlivněny  stavem  složek  životního prostředí,
   emisemi nebo činnostmi, opatřeními a dohodami podle bodu 2,

   9.  stavu kulturních a architektonických památek, pokud jsou nebo mohou
   být   ovlivněny   stavem   složek  životního  prostředí,  emisemi  nebo
   činnostmi, opatřeními a dohodami podle bodu 2,

   10.  zprávách  o provádění a plnění právních předpisů v oblasti ochrany
   životního prostředí,

   11.  mezinárodních,  státních,  regionálních  a  místních strategiích a
   programech,  akčních plánech apod., jichž se Česká republika účastní, a
   zprávách o jejich plnění,

   12.  mezinárodních  závazcích  týkajících  se  životního  prostředí a o
   plnění  závazků  vyplývajících  z  mezinárodních  smluv, jimiž je Česká
   republika vázána,

   13. zdrojích informací o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů;

   b) povinnými subjekty

   1.  správní  úřady  a  jiné  organizační složky státu a orgány územních
   samosprávných celků^3),

   2.  právnické  nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních
   předpisů  vykonávají  v  oblasti veřejné správy působnost vztahující se
   přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí^4),

   3.  právnické  osoby  založené,  zřízené, řízené nebo pověřené subjekty
   uvedenými  v  bodech  1  a  2,  jakož  i  fyzické osoby pověřené těmito
   subjekty,  které  na  základě  právních  předpisů  nebo dohody s těmito
   subjekty  poskytují  služby, které ovlivňují stav životního prostředí a
   jeho jednotlivých složek (dále jen „pověřená osoba“);

   c)  zpřístupňováním  informací  jejich poskytování jakoukoliv technicky
   proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, jež o
   ně  požádaly,  (dále jen „žadatel“), přímé nahlížení do písemností nebo
   jiných souborů informací, pořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem
   v  sídle  nebo  v  jiných prostorách povinných subjektů a informování o
   způsobech a metodách získání jednotlivých informací;

   d)  aktivním  zpřístupňováním  informací jejich poskytování neomezenému
   okruhu subjektů, aniž by bylo třeba podat žádost;

   e)  prostorovými daty data, včetně jejich identifikovatelných skupin, v
   elektronické  podobě,  která  přímo  nebo  nepřímo  odkazují na určitou
   polohu  nebo  zeměpisnou  oblast  na  území České republiky a v případě
   dohody s jiným členským státem Evropské unie i v rámci jeho území;

   f)  infrastrukturou  pro  prostorová  data  prostorová  data  a  služby
   založené  na prostorových datech, metadata, technické požadavky, dohody
   o   sdílení  přístupu  k  prostorovým  datům  a  službám  založeným  na
   prostorových  datech a jejich využívání, procesy a postupy koordinace a
   sledování,   využívání   prostorových   dat   a  služeb  založených  na
   prostorových datech;

   g)  interoperabilitou  možnost  kombinace  prostorových  dat a vzájemné
   komunikace   mezi   službami  založenými  na  prostorových  datech  bez
   opakovaných ručních zásahů tak, aby bylo dosaženo soudržného výsledku a
   aby  byla  zvýšena přidaná hodnota prostorových dat a služeb založených
   na prostorových datech;

   h)  zpřístupňováním  dat  zpřístupňování  prostorových  dat  a  metadat
   neomezenému okruhu subjektů prostřednictvím

   1.  poskytování  prostorových  dat  a  metadat na geoportál z vlastního
   internetového  rozhraní  s  využitím  služeb založených na prostorových
   datech, nebo

   2. předávání prostorových dat a metadat na geoportál;

   i)   technickými  požadavky  technické  požadavky  přijaté  na  základě
   předpisu  Evropských  společenství^1)  na zpřístupňování dat s pravidly
   pro  vytvoření  a  aktualizaci  metadat, monitorování a podávání zpráv,
   služby  založené na prostorových datech, interoperabilitu a harmonizaci
   prostorových   dat   a   služeb   založených  na  prostorových  datech,
   oprávněného  přístupu  k  prostorovým  datům,  které obsahují minimální
   výkonnostní  požadavky  na  služby  založené  na  prostorových datech a
   zajišťují soudržnost prostorových dat.

   § 3

   Žádost o poskytnutí informace

   (1)  Žadatel  může  za  účelem  získání  informace o životním prostředí
   požádat  povinný subjekt o zpřístupnění informace o životním prostředí.
   Svou  žádost  nemusí  odůvodňovat.  Žádost  lze  učinit ústně, písemně,
   telefonicky,  elektronicky,  faxem  nebo  jinou technicky proveditelnou
   formou.  Ze žádosti musí být zřejmé, čeho se má týkat informace, jež má
   být poskytnuta. Ze žádosti musí být patrno, kdo ji podal.

   (2)  V případě nesrozumitelné nebo příliš obecně formulované žádosti je
   žadateli  do  15  dnů  od  obdržení  žádosti  zaslána  výzva  k  jejímu
   upřesnění.  Ve  výzvě  musí  být  určeno, v jakém směru je třeba žádost
   upřesnit.  Žadatel  je  povinen  tuto  žádost  bez  zbytečného odkladu,
   nejpozději  do 15 dnů, v požadovaném rozsahu upřesnit. Pokud žadatel do
   15 dnů od doručení výzvy žádost v požadovaném směru neupřesní, má se za
   to, že od své žádosti upustil.

   (3)  V  případě  žádosti  podané telefonicky, pokud ji nelze neprodleně
   vyřídit,  je povinný subjekt oprávněn vyžádat si její zaslání v písemné
   formě. Pro tento případ platí ustanovení o upřesnění žádosti přiměřeně.

   § 4

   Žádost podaná nepříslušnému povinnému subjektu

   V případě, že je žádost podána u povinného subjektu, jenž nemá dotyčnou
   informaci  k  dispozici  a  současně  nemá  podle  zvláštních  právních
   předpisů povinnost takovou informaci mít, sdělí žadateli bez zbytečného
   odkladu,  nejpozději  do  15  dnů  od  obdržení žádosti, že požadovanou
   informaci  nemůže  z  tohoto  důvodu  poskytnout. Pokud je dotazovanému
   povinnému   subjektu   známo,  který  povinný  subjekt  má  požadovanou
   informaci  k  dispozici,  postoupí  mu žádost ve lhůtách stanovených ve
   větě první a uvědomí o tom žadatele.

   § 5

   Zveřejněná informace

   (1)  Pokud  žádost  směřuje  k  poskytnutí  zveřejněné  informace, může
   povinný  subjekt  nejdříve, nejpozději však do 15 dnů, místo poskytnutí
   informace   sdělit   žadateli  údaje  umožňující  vyhledání  a  získání
   zveřejněné  informace. To neplatí, pokud žadatel uvedl, že nemá možnost
   získat zveřejněnou informaci jiným způsobem.

   (2)  Pokud  žadatel  trvá  na  přímém  poskytnutí zveřejněné informace,
   povinný subjekt mu ji poskytne.

   § 6

   Způsob a forma zpřístupnění informace

   (1)  Žadatel  může v žádosti navrhnout formu, případně způsob, jichž má
   být  použito  při  zpřístupnění  informace.  Pokud  žádá o zpřístupnění
   informace  na  technickém nosiči dat, je povinen uhradit jeho cenu nebo
   přiložit k žádosti technicky použitelný nosič dat.

   (2)  Pokud  žadatel formu nebo způsob podle odstavce 1 neurčí, případně
   pokud takové formy nebo způsobu nelze ze závažných důvodů využít, zvolí
   se  způsob  a  forma  zpřístupnění informace s ohledem na splnění účelu
   žádosti  o zpřístupnění informace a její optimální využití žadatelem. V
   pochybnostech  se využije především formy a způsobu, jež byly žadatelem
   využity  k  podání  žádosti. Pokud povinný subjekt zpřístupní informaci
   byť  i jen částečně v jiné než požadované formě, musí tento svůj postup
   odůvodnit.

   § 7

   Lhůta pro zpřístupnění informace

   (1)  Informaci  je třeba zpřístupnit bez zbytečného odkladu, nejpozději
   do  30  dnů  od  obdržení  žádosti,  ledaže  by  si  zvláštní okolnosti
   výjimečně  vynucovaly prodloužení této lhůty, nejvýše však do 60 dnů. O
   takových  okolnostech  a  o  prodloužení  lhůty  musí  být žadatel před
   uplynutím 30denní lhůty vyrozuměn.

   (2)  V  případě  uvedeném  v § 3 odst. 2 tohoto zákona počíná lhůta pro
   zpřístupnění informace běžet dnem doručení upřesněné žádosti.

   § 8

   Omezení přístupu k informacím

   (1) Odepřeno bude zpřístupnění informace, pokud je vylučují předpisy

   a) o ochraně utajovaných informací^5),

   b)  o  ochraně  osobních^6)  nebo  individuálních  údajů^2) a o ochraně
   osobnosti^7),

   c) o ochraně duševního vlastnictví^8),

   d) o ochraně obchodního tajemství^9).

   (2) Zpřístupnění informace může být rovněž odepřeno, pokud

   a)  byla  povinnému  subjektu předána osobou, která k tomu nebyla podle
   zákona  povinna  a nedala předchozí písemný souhlas k zpřístupnění této
   informace,

   b)  by zpřístupnění této informace mohlo mít nepříznivý vliv na ochranu
   životního prostředí v místech, kterých se informace týká,

   c)  žadatel se domáhá informací opatřovaných v rámci přípravného řízení
   (vyšetřování)   v   trestních   věcech^10),   nebo  se  informace  týká
   neukončených  řízení a nepravomocných rozhodnutí o přestupcích a jiných
   správních deliktech,

   d) žádost byla formulována nesrozumitelně nebo příliš obecně a žadatel,
   ač  byl  k  tomu  vyzván, ji podle § 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil,
   nebo jde o anonymní žádost.

   (3) Dále je možno odepřít zpřístupnění informace, pokud

   a) se týká dosud nezpracovaných nebo nevyhodnocených údajů,

   b) žádost je formulována zjevně provokativně nebo obstrukčně,

   c) žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici,

   d)  se  týká  vnitřních  pokynů  povinného  subjektu, které se vztahují
   výhradně k jeho vnitřnímu chodu.

   (4) Porušením obchodního tajemství není zpřístupnění informace označené
   za obchodní tajemství, pokud

   a)  se požadovaná informace týká působení provozní činnosti podnikatele
   na životní prostředí,

   b) hrozí bezprostřední ohrožení lidského zdraví a životního prostředí,

   c) požadovaná informace byla získána z prostředků z veřejných rozpočtů.

   (5)  Porušením  práva  na ochranu osobnosti není poskytnutí informace o
   původci  činnosti  znečišťující  nebo jinak ohrožující nebo poškozující
   životní  prostředí  obsažené  v pravomocném rozhodnutí o trestném činu,
   přestupku nebo jiném správním deliktu.

   (6)  Pokud je to možné, zpřístupní se požadovaná informace po vyloučení
   těch  skutečností,  které  zakládají  důvod  pro  odepření zpřístupnění
   informace podle odstavců 1 a 2. O takovém zásahu a jeho důvodu musí být
   žadatel vždy při zpřístupnění informace uvědoměn.

   (7)  Právo odepřít zpřístupnění informace trvá pouze po dobu, po kterou
   trvá důvod odepření.

   (8)  Je-li  odepřeno  zpřístupnění  informace  v  případech uvedených v
   odstavci  3 písm. a), sdělí povinný subjekt žadateli údaj o odhadu doby
   potřebné  na  zpracování  nebo  vyhodnocení požadovaných údajů, a pokud
   tuto  činnost neprovádí sám, i identifikační údaje osoby, která má tuto
   činnost provést.

   (9)  Jde-li o žádost o poskytnutí informace o emisích vypouštěných nebo
   vyzařovaných  do  životního  prostředí,  nelze  použít  důvody odepření
   zpřístupnění  informace uvedené v odstavci 1 písm. b) a d) a v odstavci
   2 písm. a) a b).

   § 9

   Rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace

   (1)  Pokud  povinný subjekt žádosti o zpřístupnění informace, byť i jen
   zčásti  nevyhoví,  vydá  o  tom  ve  lhůtě  pro  zpřístupnění informace
   rozhodnutí  o odepření zpřístupnění informace. Je-li povinným subjektem
   pověřená osoba, která není podle zvláštních právních předpisů oprávněna
   vydávat  rozhodnutí,  vydá rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace
   povinný  subjekt,  který  pověřenou  osobu  založil,  zřídil, řídí nebo
   pověřil, popřípadě s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.

   (2)  Rozhodnutí  se  nevydává  v  případě  anonymní žádosti, nebo pokud
   žadatel  podle  §  3  odst. 2 tohoto zákona nedoplnil svou žádost, ač k
   tomu byl řádně a včas vyzván.

   (3)  Jestliže povinný subjekt ve stanovené lhůtě neposkytl informace či
   nevydal rozhodnutí, má se za to, že rozhodl informace odepřít.

   (4)  Obdobně  jako  v  odstavci  3  se postupuje v případě, kdy žadatel
   nesouhlasí  s  vyloučením  těch  skutečností, které zakládají důvod pro
   odepření   zpřístupnění   informace   podle  §  8  odst.  1  a  2  před
   zpřístupněním informace.

   § 10

   Bližší podmínky zpřístupňování informací

   (1)  Informace  se  zpřístupňují  v pracovní době příslušných povinných
   subjektů, případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách.

   (2) Každý má právo nahlížet do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo
   opisy.  Každý  má  rovněž  právo,  je-li to provozně možné, na pořízení
   kopií listin.

   (3)  Povinné  subjekty  jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací
   oprávněny  žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené
   s  pořízením  kopií,  opatřením  technických  nosičů  dat a s odesláním
   informací žadateli.

   (4)  Povinné  subjekty  zpracují veřejně přístupný sazebník úhrad podle
   odstavce  3 s uvedením podmínek, za nichž se úhrady vybírají, popřípadě
   za nichž je možno od vybírání úhrad upustit.

   § 10a

   Aktivní zpřístupňování informací

   (1)  Povinné  subjekty  zpracovávají  informace  vztahující se k jejich
   působnosti  a vytvářejí nezbytné technické a další podmínky pro aktivní
   zpřístupňování informací.

   (2)  Povinné  subjekty  jsou povinny v rozsahu stanoveném tímto zákonem
   vést   a   aktualizovat   elektronické  databáze  obsahující  informace
   vztahující se k jejich působnosti. Tato povinnost neplatí pro pověřenou
   osobu,  pokud  informace  podle odstavce 1 vede v elektronické databázi
   povinný  subjekt,  který  pověřenou  osobu  založil,  zřídil, řídí nebo
   pověřil, popřípadě s níž má uzavřenu dohodu podle § 2 písm. b) bodu 3.

   (3)   Elektronické   databáze  podle  odstavce  2  musí  být  přístupné
   prostřednictvím zařízení umožňujících dálkový přístup.

   (4)  Povinné  subjekty  aktivně zpřístupňují informace zejména způsobem
   umožňujícím  dálkový  přístup  a  dále prostřednictvím vlastní ediční a
   publikační činnosti.

   (5) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují zejména

   a)   koncepce,  politiky,  strategie,  plány  a  programy  týkající  se
   životního   prostředí   a   zprávy   o  jejich  provádění,  pokud  jsou
   zpracovávány,

   b) zprávy o stavu životního prostředí, pokud jsou zpracovávány,

   c)  souhrny  údajů  o  sledování činností, které mají nebo by mohly mít
   vliv na stav životního prostředí a jeho složek,

   d)  správní  rozhodnutí  v případě, že je jeho vydání podmíněno vydáním
   stanoviska  k  posouzení  vlivů  provedení  záměru na životní prostředí
   podle zvláštního právního předpisu^10a),

   e) dokumenty pořizované v průběhu posuzování vlivů na životní prostředí
   podle zvláštního právního předpisu^10b),

   f)   hodnocení  rizik  týkající  se  životního  prostředí,  pokud  jsou
   zpracovávány,

   g) dohody o poskytování služeb podle § 2 písm. b) bodu 3.

   (6) Ministerstvo životního prostředí dále aktivně zpřístupňuje

   a)  seznam  informací,  které  mají  mít povinné subjekty k dispozici s
   uvedením, u jakého povinného subjektu lze informace získat,

   b)   mezinárodní   smlouvy   a   dohody,   právní  předpisy  Evropských
   společenství,   zákony  a  další  právní  předpisy  v  oblasti  ochrany
   životního  prostředí  a  zprávy o jejich provádění a plnění, pokud jsou
   zpracovávány.

   (7)  Pokud  jsou  informace uvedené v tomto ustanovení již prokazatelně
   přístupné  prostřednictvím zařízení umožňujících dálkový přístup, mohou
   povinné subjekty na takto zveřejněné informace odkázat.

   § 10b

   Zpřístupňování informací při mimořádných událostech

   V  případě  mimořádné  události  je  veřejnost,  které hrozí nebezpečí,
   varována podle zvláštních právních předpisů^10c).

   § 11

   Povinnost jiných osob zpřístupňovat informace

   Zvláštní  zákon  může  stanovit  případy,  kdy  je  jiná  osoba povinna
   zpřístupňovat  informace^11). Zvláštní zákon může rovněž určit odchylné
   způsoby  a  podmínky zpřístupňování informací^12). Právo na informace o
   životním prostředí podle tohoto zákona však nelze omezit nebo vyloučit.

   § 11a

   Geoportál

   (1)  Ministerstvo  životního  prostředí  spravuje  geoportál,  který je
   informačním  systémem  veřejné  správy  a  je přístupný prostřednictvím
   portálu  veřejné  správy.  Povinné  subjekty prostřednictvím geoportálu
   zpřístupňují  data  odpovídající  alespoň  jednomu  z témat uvedených v
   prováděcím  právním  předpise, která povinné subjekty tvoří, přijímají,
   spravují nebo aktualizují.

   (2)   Ministerstvo   životního   prostředí  prostřednictvím  geoportálu
   zajišťuje zejména

   a) zpřístupňování dat,

   b) služby založené na prostorových datech,

   c) služby elektronického obchodu,

   d) sdílení prostorových dat ve veřejné správě,

   e) informování o využívání infrastruktury pro prostorová data.

   (3)  Ministerstvo  životního  prostředí na geoportálu zpřístupní i jiná
   prostorová  data  než  ta,  jejichž  témata  jsou  uvedena v prováděcím
   právním  předpise,  pokud  o  to  povinný  subjekt  požádá a pokud jsou
   splněny   technické  požadavky.  Ministerstvo  životního  prostředí  na
   geoportálu zpřístupní i data osoby, která není povinným subjektem (dále
   jen „jiný poskytovatel prostorových dat“), pokud o to jiný poskytovatel
   prostorových  dat  požádá  nebo tak stanoví jiný právní předpis a pokud
   jsou splněny technické požadavky.

   (4) Služby založené na prostorových datech jsou služby

   a)  vyhledávací,  které  umožňují  vyhledání  prostorových dat a služeb
   založených  na  prostorových  datech  na  základě obsahu odpovídajících
   metadat a umožňují zobrazení obsahu metadat,

   b)  prohlížecí,  které umožňují alespoň zobrazit, procházet, přiblížit,
   oddálit,   posouvat  nebo  překrývat  zobrazitelná  prostorová  data  a
   zobrazit vysvětlivky a jakýkoli další významný obsah metadat,

   c)  stahování dat, které umožňují stažení úplných prostorových dat nebo
   jejich částí a tam, kde je to prakticky možné, přímý přístup k nim,

   d)   transformační,   které   umožňují,   aby   prostorová   data  byla
   transformována za účelem dosažení interoperability,

   e)  umožňující spuštění služeb založených na prostorových datech, které
   umožňují spuštění služeb uvedených v písmenech a) až d).

   (5)  Transformační  služby  musí  být kombinovatelné s dalšími službami
   založenými na prostorových datech a zajišťovat interoperabilitu.

   (6)  Vyhledávací  služby  umožňují  vyhledání prostorových dat a služeb
   založených  na  prostorových  datech podle alespoň těchto vyhledávacích
   kritérií nebo jejich kombinací:

   a) klíčová slova,

   b)  klasifikace  prostorových  dat  a služeb založených na prostorových
   datech,

   c) kvalita a platnost prostorových dat,

   d) stupeň souladu s technickými požadavky,

   e) zeměpisná poloha,

   f)  podmínky  pro  přístup  k  prostorovým datům a službám založeným na
   prostorových datech a podmínky pro jejich použití,

   g) povinný subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat, kteří vytváří,
   spravují,  aktualizují  a distribuují prostorová data a služby založené
   na prostorových datech.

   (7) Metadata zahrnují informace o

   a) souladu prostorových dat s technickými požadavky,

   b)  podmínkách  pro  přístup k prostorovým datům a službám založeným na
   prostorových datech a jejich používání,

   c) kvalitě a platnosti prostorových dat,

   d)  povinných  subjektech  a  jiných  poskytovatelích prostorových dat,
   kteří  vytvářejí, spravují, aktualizují a distribuují prostorová data a
   služby založené na prostorových datech,

   e) omezení přístupu a o důvodech takového omezení.

   § 11b

   Pravidla zpřístupňování dat

   (1) Povinný subjekt zpřístupňuje data v souladu s technickými požadavky
   bez   podání  žádosti.  Obdobně  zpřístupňuje  data  jiný  poskytovatel
   prostorových  dat.  Pro  zpřístupňování  dat  z geoportálu se nepoužijí
   ustanovení § 3 až 7 a § 9.

   (2)  Obce  zpřístupňují  data,  pouze  pokud  tvorbu  těchto dat ukládá
   zvláštní právní předpis. V případě územně členěných statutárních měst a
   hlavního  města  Prahy se věta první použije obdobně pro městské obvody
   nebo  městské  části.  Územně  členěná  statutární města a hlavní město
   Praha  zpřístupňují data odpovídající alespoň jednomu z témat uvedených
   v prováděcím právním předpise bez omezení.

   (3) Povinnost zpřístupňovat data má pouze pořizovatel prostorových dat,
   nikoliv  držitel jejich kopií. Pořizovatelem prostorových dat se rozumí
   povinný  subjekt,  který  prostorová  data  sám  vytváří  nebo  nechává
   vytvořit  jiným  subjektem  pro  účely  výkonu  veřejné  správy.  Pokud
   pořizovatel   prostorových   dat  přijímá  prostorová  data  od  jiného
   subjektu, zpřístupňuje prostorová data v souladu s autorskými právy.

   (4)  Povinný  subjekt  a  jiný  poskytovatel  prostorových  dat  k jimi
   pořízeným  prostorovým datům a službám založeným na prostorových datech
   vytvářejí a aktualizují metadata, která předávají na geoportál. Povinný
   subjekt  a jiný poskytovatel prostorových dat jsou povinni zajistit, že
   prostorovým datům jimi zpřístupněným na geoportál odpovídají metadata k
   nim  vytvořená. Prováděcí právní předpis stanoví lhůty, ve kterých musí
   povinný  subjekt a jiný poskytovatel prostorových dat vytvořit metadata
   k  jim  pořízeným prostorovým datům a službám založeným na prostorových
   datech.

   (5)   Povinné   subjekty  vedou  evidenci  o  veřejném  využívání  jimi
   vytvářených,    spravovaných,    přijímaných    nebo    aktualizovaných
   prostorových datech a zpřístupňují ji Ministerstvu životního prostředí.
   Způsob  vedení  evidence  a  zpřístupňování  stanoví  prováděcí  právní
   předpis.   Evidence   je  předávána  Ministerstvu  životního  prostředí
   prostřednictvím  služby  na geoportálu vždy do konce února za předchozí
   kalendářní  rok. Povinnost uchovávat neaktuální prostorová data mají ty
   povinné  subjekty,  které neuchovávají prostorová data podle zvláštního
   právního   předpisu^12a);  metadata  k  neaktuálním  prostorovým  datům
   povinné   subjekty   zpřístupňují   na   geoportál.  Způsob  uchovávání
   neaktuálních  prostorových  dat  a zpřístupňování metadat k neaktuálním
   prostorovým datům stanoví prováděcí právní předpis.

   § 11c

   Přístup k prostorovým datům

   (1) Data zpřístupněná prostřednictvím geoportálu jsou veřejně přístupná
   dálkovým  přístupem.  Povinný  subjekt a jiný poskytovatel prostorových
   dat  zpřístupňují  data na základě nevýhradní licenční nebo podlicenční
   smlouvy   (dále  jen  „licenční  smlouva“)  podle  zvláštního  právního
   předpisu^12b),  jejíž  návrh  je součástí jím zpřístupňovaných metadat.
   Pokud  povinný  subjekt  nebo  jiný  poskytovatel  nepředá jako součást
   metadat  návrh  licenční  smlouvy,  zpřístupňují  se  prostorová data a
   služby  založené  na  prostorových  datech  na základě vzorové licenční
   smlouvy,   kterou   Ministerstvo   životního   prostředí   uveřejní  na
   geoportálu.

   (2) Licenční smlouva obsahuje zejména

   a)  označení  povinného subjektu nebo jiného poskytovatele prostorových
   dat,  v  případě  fyzické osoby uvedením jména, příjmení a bydliště a v
   případě právnických osob názvem právnické osoby, uvedením právní formy,
   sídla, identifikačního čísla a daňového identifikačního čísla,

   b)  označení nabyvatele, u fyzické osoby uvedením jména, příjmení, data
   narození  a  bydliště a u právnické osoby uvedením názvu, právní formy,
   sídla, identifikačního čísla a daňového čísla,

   c)  informace  o  předpokládaném  způsobu  využívání prostorových dat a
   služeb založených na prostorových datech,

   d) předmět smlouvy, kterým se rozumí přesný název prostorových dat nebo
   služby založené na prostorových datech,

   e) v případě služeb stahování dat dobu platnosti smlouvy,

   f)  podmínky užití prostorových dat a služeb založených na prostorových
   datech, které stanoví prováděcí právní předpis,

   g)  cenu  za  zpřístupňovaná  prostorová  data  a  služby  založené  na
   prostorových datech, platební a fakturační podmínky,

   h)  v  případě  bezplatného  zpřístupnění  prostorových dat nebo služby
   založené   na   prostorových  datech  uvedení  informace  o  bezplatném
   zpřístupnění  včetně právního předpisu, na jehož základě jsou bezplatně
   zpřístupněny, a hodnoty dat a služeb vyjádřené podle platných předpisů.

   (3)  Prostorová data a služby založené na prostorových datech mohou být
   zpřístupněny  za  úplatu,  pokud  dále není stanoveno jinak. Prostorová
   data   povinných  subjektů  a  jiných  poskytovatelů  prostorových  dat
   odpovídající tématům v prováděcím právním předpise a služby založené na
   prostorových  datech  mohou  být  zpoplatněny částkou, která nepřesáhne
   minimální  výši nezbytnou k zajištění potřebné kvality a zpřístupňování
   prostorových dat a služeb založených na prostorových datech.

   (4)  Vyhledávací  a  prohlížecí  služby založené na prostorových datech
   včetně   dat   jsou   zpřístupňovány   bezplatně.   Data   zpřístupněná
   prohlížecími  službami  založenými  na prostorových datech mohou být ve
   formě  zabraňující  opětovnému  využití  pro  obchodní účely. V případě
   průběžně aktualizovaných dat velkého objemu lze zpoplatnit i prohlížecí
   služby založené na prostorových datech; v takovém případě se odstavec 3
   věta druhá použije obdobně. Rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého
   objemu stanoví prováděcí právní předpis.

   (5)  Každý  může  pro  placení  úhrad za zpřístupněná prostorová data a
   služby  založené  na  prostorových  datech využít službu elektronického
   obchodu  na geoportálu. Služby elektronického obchodu na geoportálu lze
   využít  i  pro  úhradu  nákladů  spojených s pořízením kopií, opatřením
   technických nosičů dat a s odesláním žadateli.

   (6)  Orgány veřejné správy, státní příspěvkové organizace a organizační
   složky státu zřízené nebo založené ministerstvy pro plnění úkolů, které
   mají  vliv  na  životní  prostředí,  mají k prostorovým datům povinných
   subjektů,  která  odpovídají  tématům  uvedeným  v  prováděcím  právním
   předpisu  a  jsou zpřístupněna na geoportálu, bezplatný přístup v plném
   rozsahu.

   (7)  Pro  přístup  institucí,  orgánů, agentur Evropských společenství,
   orgánů veřejné správy jiných členských zemí Evropské unie k prostorovým
   datům  povinných  subjektů,  pokud  tato  data  slouží  k plnění jejich
   povinností   podávat  zprávy  podle  předpisů  Evropských  společenství
   týkajících se životního prostředí, se použije odstavec 6 obdobně.

   (8)  Přístup orgánů zřízených mezinárodními dohodami, jejichž smluvními
   stranami  jsou  Evropská  společenství  a  členské státy, k prostorovým
   datům   povinných   subjektů   je   možný   na  základě  vzájemnosti  a
   rovnoprávnosti,  pokud  tato  prostorová  data  slouží  k plnění jejich
   úkolů, které by mohly mít vliv na životní prostředí.

   § 11d

   Omezení a odepření přístupu k prostorovým datům

   (1)  Přístup  k  prostorovým  datům  bude  odepřen,  pokud  by tím byla
   porušena  ochrana  práv  třetích osob k předmětu práva autorského, práv
   souvisejících  s  právem  autorským  nebo zvláštního práva pořizovatele
   databáze.

   (2)    Přístup   veřejnosti   k   prostorovým   datům   prostřednictvím
   vyhledávacích   služeb   lze  omezit,  pokud  je  to  v  zájmu  veřejné
   bezpečnosti,  zajištění obrany státu nebo ochrany mezinárodních vztahů.
   Přístup  k prostorovým datům zpřístupněným prostřednictvím prohlížecích
   služeb,   služeb   stahování   dat,  transformačních  služeb  a  služeb
   umožňujících  spuštění  služeb  založených  na  prostorových datech lze
   omezit  orgánům  veřejné  správy  z  důvodů  uvedených  ve větě první a
   přístup  veřejnosti  i  z  důvodů uvedených v § 8 odst. 1 a § 8 odst. 2
   písm. a) až c). Přístup veřejnosti je možné omezit, pouze pokud veřejný
   zájem na omezení přístupu převažuje nad veřejným zájmem na zpřístupnění
   prostorových  dat.  Na základě důvodů uvedených v § 8 odst. 1 písm. a),
   b) a d) a § 8 odst. 2 písm. a) a b) nelze omezit přístup k informacím o
   emisích do životního prostředí.

   (3)  Omezení  přístupu  provede  povinný subjekt nebo jiný poskytovatel
   prostorových dat v případě prostorových dat umístěných na internetových
   rozhraních   zpřístupněných   prostřednictvím   geoportálu.  V  případě
   prostorových  dat  umístěných  na  geoportálu  provede omezení přístupu
   ministerstvo. Omezení přístupu a jeho zdůvodnění Ministerstvo životního
   prostředí  zveřejní  v  obou případech na geoportálu. Povinný subjekt a
   jiný  poskytovatel  prostorových  dat  informuje ministerstvo o potřebě
   omezení  přístupu,  které  provádí ministerstvo, a o provedeném omezení
   přístupu,  které  provedli sami, a to včetně sdělení důvodů, které mají
   vést nebo vedly k omezení přístupu.

   § 11e

   Ministerstvo životního prostředí

   Ministerstvo životního prostředí

   a) je kontaktním místem pro styk s Evropskou komisí,

   b) zasílá zprávy podle příslušných předpisů Evropských společenství^1),

   c)  zpřístupňuje  prostorová data, která jsou přístupná prostřednictvím
   geoportálu, pro evropský geoportál INSPIRE provozovaný Evropskou komisí
   na úrovni Evropských společenství,

   d)  zpřístupňuje  evidenci  podle  §  11b odst. 5 veřejnosti a Evropské
   komisi prostřednictvím geoportálu,

   e)  koordinuje  infrastrukturu  ve  spolupráci  s  ústředními správními
   úřady,  právnickými  osobami  sdružujícími  osoby  působící  v  oblasti
   prostorových  dat a právnickými osobami sdružujícími územní samosprávné
   celky.

   § 12

   Zpráva o stavu životního prostředí

   (1)  Vláda  České  republiky  projednává  a  schvaluje  zprávu  o stavu
   životního  prostředí  České  republiky  jedenkrát  za  rok. Tato zpráva
   obsahuje  zejména informace o kvalitě životního prostředí a o zátěžích,
   které na životní prostředí působí.

   (2)  Po  projednání a schválení předloží vláda České republiky zprávu o
   stavu životního prostředí k projednání Parlamentu.

   (3)  Nejpozději  do  tří měsíců od svého schválení musí být tato zpráva
   zveřejněna.

   § 13

   Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta

   (1) Ústřední správní úřady

   a)  v  mezích  své působnosti vytvářejí podmínky pro realizaci a rozvoj
   environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a

   b)  zajišťují odpovídající vzdělanost a informovanost svých zaměstnanců
   v oblasti životního prostředí.

   (2)  Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo školství, mládeže a
   tělovýchovy  spolu s dalšími ústředními správními úřady, kraje a obce v
   samostatné   působnosti   jsou   povinny   podporovat   environmentální
   vzdělávání,  výchovu  a  osvětu  vycházející  z  principů  udržitelného
   rozvoje zajišťované prostřednictvím státních i nestátních organizací.

   (3) Ministerstvo životního prostředí

   a)  zpracovává  Státní  program environmentálního vzdělávání, výchovy a
   osvěty  v  České  republice (dále jen „Státní program“) a předkládá jej
   vládě ke schválení,

   b)  garantuje,  koordinuje a aktualizuje Státní program prostřednictvím
   akčních plánů na příslušná léta a

   c)  podporuje  rozvoj  osvěty  vedoucí  k preventivní ochraně životního
   prostředí (dále jen „environmentální poradenství“).

   (4) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

   a) zodpovídá za zařazení environmentální výchovy ve smyslu udržitelného
   rozvoje do základních pedagogických dokumentů a

   b)  podporuje  další  vzdělávání  pedagogických  pracovníků  v  oblasti
   ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje.

   (5) Kraje v samostatné působnosti

   a)    zpracovávají,   koordinují   a   aktualizují   krajské   koncepce
   environmentálního  vzdělávání,  výchovy  a  osvěty  (dále  jen „krajská
   koncepce“) vycházející ze Státního programu a

   b) podporují rozvoj environmentálního poradenství.

   (6)  Kraje  umožňují  obcím  v  samostatné  působnosti  podílet  se  na
   realizaci   krajských  koncepcí  a  vytvářet  v  této  oblasti  vlastní
   programy.

   (7) Orgány veřejné správy s výjimkou organizačních složek státu mohou k
   podpoře   environmentálního   vzdělávání,  výchovy  a  osvěty  zřizovat
   zvláštní fondy.

   § 14

   Použití předpisů o správním řízení a soudní ochrana

   (1)  Předpisy  o  správním  řízení^13)  se použijí při řízení podle § 9
   odst. 1, 3 a 4 tohoto zákona a k počítání lhůt.

   (2)  Rozhodnutí  o  odepření  zpřístupnění  informace  je  po vyčerpání
   řádných  opravných  prostředků přezkoumatelné podle zvláštního právního
   předpisu^14).

   § 15

   Vztah k jiným právním předpisům

   Pokud  zvláštní právní předpisy^15) upravují též poskytování informací,
   které  jsou  předmětem  úpravy  tohoto  zákona,  nelze rozsah informací
   stanovený tímto zákonem omezit.

   § 15a

   Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů

   Ministerstvo životního prostředí stanoví vyhláškou

   a) témata prostorových dat,

   b)  podmínky užití prostorových dat a služeb založených na prostorových
   datech,

   c)  zvláštní  způsoby  užití  prostorových  dat  a služeb založených na
   prostorových datech,

   d) rozsah průběžně aktualizovaných dat velkého objemu,

   e)   lhůty,  ve  kterých  musí  povinný  subjekt  a  jiný  poskytovatel
   prostorových dat vytvořit metadata k jimi pořízeným prostorovým datům a
   službám založeným na prostorových datech,

   f)  způsob  vedení  evidence  o  veřejném  využívání  a  zpřístupňování
   prostorových dat,

   g)  způsob  uchovávání  neaktuálních  prostorových dat a zpřístupňování
   metadat k nim.

   § 16

   Zrušovací ustanovení

   Zrušují se:

   1. § 14 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,

   2.  §  72  odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně
   přírody   a  krajiny,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  zároveň  se  v
   dosavadním odstavci 1 zrušuje číslování odstavců.

   § 17

   Účinnost

   Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1998.

   * * *

   1.   Zákon  č.  132/2000  Sb.,  o  změně  a  zrušení  některých  zákonů
   souvisejících  se  zákonem  o  krajích,  zákonem  o  obcích,  zákonem o
   okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze, nabyl účinnosti dnem
   1. ledna 2001.

   2.  Zákon  č. 6/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu
   na  informace  o  životním  prostředí, ve znění zákona č. 132/2000 Sb.,
   nabyl účinnosti dnem jeho vyhlášení (6. ledna 2005).

   3.  Zákon  č.  413/2005  Sb.,  o  změně zákonů v souvislosti s přijetím
   zákona  o  ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti,
   nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2006.

   4. Zákon č. 380/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu
   na  informace  o  životním  prostředí,  ve znění pozdějších předpisů, a
   zákon  č.  200/1994  Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých
   zákonů  souvisejících  s  jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů,
   nabyl  účinnosti  patnáctým  dnem ode dne jeho vyhlášení (14. listopadu
   2009).

   Předseda vlády:

   Ing. Fischer, CSc., v. r.

   1)  Směrnice  Evropského  parlamentu  a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna
   2003  o  přístupu  veřejnosti  k  informacím  o  životním prostředí a o
   zrušení směrnice Rady 90/313/EHS.

   Směrnice  Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 

2007
   o   zřízení   Infrastruktury   pro  prostorové  informace  v  Evropském
   společenství (INSPIRE).

   1a)  Čl.  35  odst.  2  Listiny  základních  práv a svobod, publikované
   usnesením Předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb.

   2)  Zákon  č.  89/1995  Sb.,  o  státní  statistické  službě,  ve znění
   pozdějších předpisů.

   3)  Například  zákon  č.  2/1969  Sb.,  o zřízení ministerstev a jiných
   ústředních  orgánů  státní  správy České republiky, ve znění pozdějších
   předpisů, zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a
   její  působnosti v ochraně lesa, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
   114/1992  Sb.,  o  ochraně  přírody  a  krajiny,  ve  znění  pozdějších
   předpisů,  zákon  č.  128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
   pozdějších   předpisů,  zákon  č.  129/2000  Sb.,  o  krajích  (krajské
   zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

   4)  Například  zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím
   vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.

   5)  Zákon  č.  412/2005  Sb.,  o  ochraně  utajovaných  informací  a  o
   bezpečnostní způsobilosti.

   6)  Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých
   zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

   7)  Zákon  č.  40/1964  Sb.,  občanský  zákoník,  ve  znění  pozdějších
   předpisů.

   8)  Zákon  č.  527/1990  Sb.,  o  vynálezech,  průmyslových  vzorech  a
   zlepšovacích návrzích, ve znění pozdějších předpisů.

   9)  §  17  a  násl.  zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
   pozdějších předpisů.

   10)  §  160  až  178  zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
   (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.

   10a)  §  10  zákona  č.  100/2001  Sb.,  o  posuzování vlivů na životní
   prostředí  a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování
   vlivů na životní prostředí), ve znění zákona č. 93/2004 Sb.

   10b) § 16 zákona č. 100/2001 Sb., ve znění zákona č. 93/2004 Sb.

   10c) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně
   některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

   Zákon  č.  240/2000  Sb.,  o krizovém řízení a o změně některých zákonů
   (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb.

   11)  Např.  § 11 odst. 1 písm. k) a m) zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně
   ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší).

   12)  Např.  zákon  č.  100/2001  Sb.,  o  posuzování  vlivů  na životní
   prostředí.

   12a)  Zákon  č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně
   některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

   12b) § 88 až 94 autorského zákona.

   13) Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

   14)  Zákon  č.  150/2002  Sb.,  soudní řád správní, ve znění pozdějších
   předpisů.

   15)  Zejména  zákon  č.  114/1992  Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve
   znění  pozdějších předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o
   změně  některých  dalších  zákonů  (zákon  o ochraně ovzduší), ve znění
   pozdějších  předpisů,  zákon  č.  254/2001  Sb.,  o  vodách  a  o změně
   některých  zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
   185/2001  Sb.,  o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění
   pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a
   o  Českém  geologickém  úřadu,  ve  znění pozdějších předpisů, zákon č.
   44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve
   znění  pozdějších  předpisů,  zákon  ČNR  č.  61/1988  Sb.,  o hornické
   činnosti,  výbušninách  a  o  státní báňské správě, ve znění pozdějších
   předpisů,  zákon  č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
   (stavební  zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 289/1995 Sb.,
   o  lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění
   pozdějších  předpisů, zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského
   půdního  fondu,  ve  znění pozdějších předpisů, zákon č. 20/1966 Sb., o
   péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997 Sb.,
   o  mírovém  využívání  jaderné  energie  a ionizujícího záření (atomový
   zákon)  a  o  změně  a  doplnění  některých zákonů, ve znění pozdějších
   předpisů, a předpisy vydané k jejich provedení.

 

Datum uveřejnění: 9. ledna 2010 Poslední změna: 9. ledna 2010 Počet shlédnutí: 1115



 
© 2001-2009, CZ Biom  -  České sdružení pro biomasu,  Opletalova 7/918, 111 44 Praha 1,   Tel.: 604 856 036,   E-mail: sekretariat@biom.cz
Webhosting/ webdesign / publikační systém TOOLKIT - Econnect
Treti ruka energieplus Česká peleta Ekologie, pasivní domy, solární energie, alternativní zdroje, zelené bydlení EnviWeb - portál pro ochranu a tvorbu životního prostředí Ekolist po drátě Portál Energetika Internetové energetické konzultační a poradenské středisko Lesnicko-dřevařský www server